Ikke drep hunden din i sommer

Nå er det sommer og gradene har vært rundt 25 de siste dagene. Helt fantastisk og deilig at sommeren endelig er her! Men nå som det har blitt varmt, er det ekstremt viktig å huske på en ting. Når det er så varmt ute kan det fort bli ekstremt varmt inne i bilen. Hvert år blir det meldt inn om både barn og hunder som dør fordi de blir forlatt i bilen. 

Det er viktig at vi innser hvor fort det blir varmt inne i en bil. TV2 gjorde en test der de satt seg inn i en bil på en varm dag. Bilen var 24 grader da de startet, og allerede etter 17 minutter var det oppe i 38 grader. Etter 20 minutter ble det så varmt at svetten rant og de måtte gå ut av bilen fordi det ble så varmt. Hos barn og hunder er problemet mye større, og de tåler mye mindre. Her kunne barnet fått heteslag og fått alvorlige skader, hos små hunder kunne det blitt enda mer fatale konsekvenser.

Det er så viktig at vi setter en regel om at vi ALDRI lar en hund / barn være i en bil alene. Det hjelper IKKE at bilen står i skyggen eller at vinduene er litt på gløtt. Bilen blir fort en dødelig ovn selv om bilen står i skyggen.

Det er så altfor lett å tenke at man skal bare løpe kjapt innom butikken og ta med et par ting, også lar man hunden stå i buret utenfor. På de fleste butikker er det ikke lov å ha med hunden inn, og det å sette den i bånd utenfor er risikosport. Så her er det viktig at man planlegger turen når man har med hunden, slik at slike situasjoner ikke oppstår. 

Når du har med en hund i bil om sommeren er det også noen ting som er viktig å passe på. Alltid la hunden ha tilgang til ferskt vann i buret. Om hunden din er slik at den dytter teppet oppi vannskålen og nekter å drikke av det, er det viktig å stoppe ofte på turen sånn at hunden kan drikke vann og få en liten luftetur. Ha med en vannflaske og en skål til hunden slik at den alltid har mulighet til å få vann. Det er også viktig å være obs på at det kan bli varmere bakerst i bilen siden air condition ofte kjøler ned mest foran, og derfor er det ekstra viktig at man ikke har masse varme tepper i buret. De må selvfølgelig ha noe mykt å ligge på, men det kan være smart å unngå massevis av varme tepper som kan gjøre hunden varmere.

Ikke vær redd for å blande dere inn en gang for mye i sommer. Det er så altfor mange som tenker at de bare skal inn i butikken i 5 minutter også kan konsekvensene bli fatale. Om du ser et barn / hund sitte alene i en bil bør du ringe politiet med en gang og få veiledning av de om hva du bør gjøre. 

Håper dette innlegget kan hjelpe til å skape bevissthet rundt dette temaet, og husk å ta vare på hverandre i sommer

☀️❤️

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

19 kommentarer
    1. Det er ikkje lov å binde hunder utenfor butikker lengre Hundeloven paragraf 5
      Dette er for å beskytte hunden for stress, Barn og andre for angst for hund og for å ungå at hunden blir tatt og eller skader noen eller blir skadt når dn ikkje kan forsvare seg
      Ellers er eg enig
      Vi har hatt hundene med i bur om sommeren,men ikkje de varmetes dagene og etterpå har vi dradd en plass de kan løpe og kose seg med vann

    2. Ja de to jentene min ble 13 og 15 år, nå har eg bare en , hun er snart 9- Hatt hunder i snart 17 år kan nesten ikkje tenke meg liv uten. Hade 3 stykker på et tidspunkt, det var veldig kjekt da vi bodde i hus……ikkje så kjekt da vi flyttet i liten leilighet etter det ble slutt med med meg og exen….ler 😀 Altså like kjekt med 3 hundejenter,men mer jobb når eg var kun 1 som sku lufte

    3. Dette må være det smarteste, og mest menig verdige innlegget du noen gang har skrevet Stina! Bra at store stemmer som deg og din blogg tar opp sånne her viktige ting til folket, og ikke bare skjønnhets innlegg!

    4. Tusen takk for at du sa i fra❤️Hunden min har av og til vært i bilen mens vi var i butikken, og vi parkerte bilen i skyggen men det hjelper visst ikke😊dette skal jeg si til foreldrene mine🌸Men tusen takk at du sa i fra❤️❤️❤️Hvis du ikke har gjort det så har hunden min helt sikkert vært i bilen mens vi er i butikken eller noe😅💗☀️

    5. Apropos risikosport å sette hund i bånd utenfor en butikk: Det er forbudt å binde en hund utenfor bygninger der det er offentlig ferdsel. Butikker, bibliotek, kafe,- whatever. Loven gjelder både små og store hunder. Nå tenkte sikkert du på faren for tyveri av en liten hund og ikke på at det faktisk er forbudt.
      En mann med schäfer pleier binde hunden til en stolpe langt unna alle innganger til bygg når han skal på butikken, har jeg sett. Så sitter den der i all ensomhet og venter pent. 🙂

    6. Takk for at du skrev dette innlegget!! Og tenk at du nå kanskje har reddet et par hunde- eller barneliv, takk

    7. Da eg hadde hund for noen år siden var det ofte vi lot hunden i bilen om vi var på ferie andre plasser i Norge eller utlandet. Men eg pleide å sitte inne med han i tilfelle han ble ensom, mens far og søstera mi gikk inn for å handle Eller noe, men tenkte aldri på dette temaet da. Og eg vil ikke tenkte på hva som kunne hent om eg ikke hadde vært i bilen med hunden min. Takk for infoen Stina, eg tror at eg og mange andre lærer av dette❤️❤️ Elsker bloggen din

    8. Det kan bli sykt varmt i en bil.
      Chloe er så søt!❤️
      Elsker deg!😚
      Klem fra Andrea😘😘😘😘😘😘

    9. Endelig et intelligent og viktig innlegg fra en av disse rosabloggerne. Ikke bare mensen og sminke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg