Prosjekt; Dyrke min egen mat!

Nå som de varme gradene har kommet har jeg tenkt til å straks starte med kjøkkenhagen min. I år har jeg virkelig lyst til å dyrke mine egne urter, bær og noen grønnsaker. Det er jo så gøy å ha sin egen grønnsaksdisk å plukke av når man skal lage mat. Også får man så mye mer lyst til å spise sunt når man har det stående sånn.

Jeg har tenkt til å kjøpe et par pallekarmer og plante masse urter som basilikum, timian, koriander, mynte, persille og gressløk. Så jeg har alt jeg trenger til å lage mat. I den andre pallekarmen blir det diverse frukter og grønnsaker jeg liker som; cherry tomater, jordbær, bringebær, salat og litt diverse. Her ikke alt her bestemt enda, så det tar jeg litt som det kommer. Mye digg blir det i alle fall! Det er jo så bra for miljøet å dyrke sine egne økologiske grønnsaker. Da slipper du at det skal kjøres noe sted, du slipper plastembalasjen også kaster man ikke like mye mat når man har dyrket det frem selv. 

Å dyrke mat er noe du kan gjøre nesten uansett hvor liten plass du har. Har du en balkong kan du ha et stativ med litt diverse godsaker. Har du bare et vindu, men får lov til å henge opp blomsterkasser under det kan du jo ha urter i en slik blomsterkasse. Perfekt å ha den utenfor kjøkkenvinduet så du bare kan plukke mens du lager mat.

Om du har litt større veranda / hage er det uendelige muligheter med både pallekarmer også er det fint å dekorere rundt på verandaen med et sitrontre eller et lite epletre. Her er det bare fantasien som setter grenser. Jeg gleder meg veldig til å dyrke en del av min egen mat, og jeg er spent på hvordan det kommer til å gå! 

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

 

 

7 kommentarer
    1. Ønsker deg lykke til med grønnsakshagen din. Har det selv. Vis du vil se så ligger det masse bilder på bloggen. Jeg har virkelig slått på stortromma i år. 🙂 det er jo så gøy og som du sier veldig bra for miljøet! Man slipper også masse sprøytemidler!!

    2. Men bringebær i pallekarm? Denne kommer mest sannsynlig til å ta over karmen etterhvert, så ville heller satt den i en av kantene av hagen, de blir fine store busker etterhvert 😊
      Resten er jeg helt enig med! Har for øyeblikket bare en liten balkong selv, men med litt kreativitet er det plass til en del uten å overfalle 😁
      (har forresten jobbet på hagesenter og er utdannet blomsterdekoratør)

    3. Egen stor potte kan fungere ja, så kan du jo heller se om du vil plante den i bakken senere 😊
      Er litt rart med bare en liten balkong når man er vant til å ha egen hage, men det skal jeg nok overleve i noen år 😂

    4. De mini-appelsinene(på det øverste bildet til høyre) smaker sitron😅 eller de er hvertfall like sure😂

    5. Vårløk og purreløk er siperlett å gro!! Bare sett roten av en løk i jord, så kommer den opp på et par uker! Klipp den av så kommer den igjen og igjen! Samme med vestfold/crispisalat! Sett roten av en salat nedi, pg den blomstrer som bare det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg