hits

7 Steg til bedre svn

N er det kveld, og de fleste av sitter nok og ser p tv, spiser litt mat og om et par timer legger vi oss til sove. Men sove er ikke bare-bare. For mange av oss kan det ta lang tid sovne, vi kan slite med vkne og svnkvaliteten kan generelt vre drlig. For at du skal f en bedre nattesvn vil jeg gi deg 7 enkle rd.

Bekymringer - Nr vi legger oss med hodet p puta kommer ofte bekymringene. Vi tenker over alt vi burde gjort, kollegaer, fremtid og mye som kan stresse oss og gjre at vi ikke klarer sovne. Prv heller fikse opp i bekymringene fr leggetid, og nr du legger deg kan du heller liste opp 5-10 ting som du er takknemlig for. Det gir deg en god flelse og du sovner mye fortere, og med et smil rundt munnen.

Trening - Jeg merker stor forskjell p svnkvaliteten de gangene jeg har trent i lpet av dagen, og ikke. Er jeg fysisk sliten i kroppen sovner jeg mye fortere, og jeg sover bedre. Bare pass p at du ikke trener rett fr leggetid for da kan det ha motsatt virkning. Situps fr man skal legge seg er ikke en god id. Ta det fra noen som lrte det p den harde mten.

Powernap - Moren din har sikkert sagt det til deg fr; men om du sover mye p dagen fr du ikke sove p kvelden. Det er virkelig noe med det! Her om dagen var jeg s dum at jeg sovnet et par timer p sofaen, og da sovnet jeg ikke fr langt ut p natt, som gjorde at jeg stod opp senere enn vanlig dagen etter. En powernap har drlige ringvirkninger p sovemnsteret og br unngs.

Stemning - Gjr slik at soverommet kun er til for soving, og lag et milj som er deilig sove i. For min del betyr det re opp sengen om morgenen, snn at den er redd opp nr jeg skal legge meg. pne vinduene p fullt gap i 10 minutter fr jeg skal legge meg s jeg fr masse frisk luft, og ha det kjligere enn andre rom.

Varmt - Visste du at det sove i et varmt rom kan gi deg mareritt? Dette fant jeg ut p den veldig vonde mten. Jeg fikk ofte mareritt og skjnte ikke hvorfor, helt til Per Fredrik fortalte at det kunne skyldes at det var for varmt i rommet. S skru ned varmen fr du legger deg s du slipper vonde drmmer.

Alkohol - Selv om du sovner fortere av ha et par vinglass innabords, blir selve kvaliteten p svnen drligere. Dette er noe jeg har lest flere steder, og jeg merker stor forskjell de gangene jeg har drukket et par glass rdvin til middagen.

Faste tider - legge seg til faste tider, og st opp til faste tider er viktig for svnen. Her snakker vi om ogs holde disse tidene i helgene. snu dgnrytmen opp og ned hele tiden er virkelig ikke gunstig, og kan gjre det vanskelig for deg sovne / st opp til riktig tid for komme deg p jobb. 

 

👻 SNAPCHAT - STINABLOGG 👻

5 kommentarer

Jeg sover med masse varme og har aldri mareritt..

Ikke s enkelt ordne det proplemet, nr man har fult av beskymringer. Det lser seg ikke p 1 2 og 3 lpet av kvelden. Tips og triksen er at man m ha gode tanker ta enn ting om gangen:) eller blir for mye i tankene.

nr man tenker for mye, s er det viktig gjre andre ting enn sitte med tankene i hodet. Ikke alle tanker man trenger ha i hodet..

h, s brae tips. Hrt om en del av dem fr ogs. Du skriver p en snn oversiktlig og troverdig mte. Jeg m bare bruke de tipsene. Bruker foreksempel treningstipset, alkoholtipset og det ha faste tider.

Vil si du er et bra forbilde^^

Et annet tips er skrive ned alt som plager deg fr du sover, for da slipper du gruble p det. ss eventuelt ta opp det du skrev dagen etter for se om du fr lst noe av problemene :)

Skriv en ny kommentar