7 Gode grunner til å trene!

Reklame | Nelly

Frem til jeg var nesten 17 år hatet jeg å trene. Jeg hadde alltid hatet gymtimene, og fant aldri noe glede med å sparke fotball eller volleyball. Det var først da jeg kom på videregående at jeg begynte å like trening. Da fikk vi velge hva vi ville gjøre i gymtimene, og plutselig fant jeg gleden med løping og styrketrening.

Siden den gang har treningsgleden blitt større og større, og den dag i dag er jeg så glad for at jeg ble glad i trening. Trening gjør livet bedre, og nå vil jeg inspirere dere til å komme igang med treningen. Her er 7 gode grunner til at du bør trene!

TRENINGSTOPP | TRENINGSTIGHTS | TRENINGSSKO
————————-

Bra kropp – La oss starte med det mest overfladiske. Når man trener blir man kvitt mye av det overflødige fettet, man får strammere kropp og mer muskler. Dette ser jo veldig bra ut, og for mange kan dette være en stor motivasjon til å trene. Selv syns jeg det er gøy å se hvordan rumpa blir større, og magemusklene blir mer definerte når jeg trener. Men for meg er det viktig at man ikke overfokuserer på dette med utseendet, for da kan man fort utvikler usunne vaner som gjør at man trener for mye og spiser for lite. Så pass på at du ikke havner i en ond sirkel her.

Mer energi – Man skulle tro at kroppen fungerte som et batteri. Desto mer man slapper av og lader batteriene, desto mer energi får man. Men nei, dette stemmer ikke. Vi mennesker trenger selvfølgelig søvnen våres. Men for å få mer energi er vi nødt til å bruke kroppene våre. Trener du jevnlig får du mer energi og du orker mer i hverdagen!

Endorfiner – Når du trener produserer kroppen et hormon som heter endorfin. Dette er et lykkehormon som gjør at man blir glad. Derfor gjør trening at man blir mye mer lykkelig og glad, og for mange har det hjulpet når det er moderate depresjoner. Selv har jeg slitt med depresjoner tidligere, og trening var uten tvil noe som hjalp meg å komme meg ut av det. En tur i skogen med telefonen på lydløs er virkelig å anbefale om man virkelig vil få klarnet hodet sitt. 

Lettere å spise sunt – Selv om appetitten ofte blir større når man trener, blir det i mange tilfeller lettere å spise sunt. Siden man legger så mye tid ned i treningen ønsker man å fullt utnytte av den, og ved å spise sunn mat blir resultatene på trening mye bedre. 

Lever lengre – Trening og et sunt kosthold motvirker mange livsstilssykdommer som gjør at man lever mye lengre. Sjansen for å få diabetes type 2, hjerteinfarkt, diverse krefttyper og en rekke andre sykdommer minimeres når du trener og spiser sunt. Selve livskvaliteten blir også mye større når du holder deg i aktivitet og spiser sunt.

Livet på stell – Nå kan ikke jeg snakke for alle andre, men selv føler jeg at livet er mye mer på stell og i orden når jeg er flink til å spise sunt og trene. Da føler jeg at jeg gjør en god jobb med å holde maskineriet igang, og det gir meg en følelse av at jeg kan få til ting. I de periodene jeg har hatt der jeg har spist usunt og ikke trent, har jeg følt meg som verdens største slabbedask som ikke klarer noe og det har virkelig ikke vært bra psykisk.

Unngår overvekt – Over halvparten av Norges befolkning er overvektige. Dette er en skummel statistikk, og dette må vi gjøre noe med. Overvekt fører med så mange sykdommer og dårlig livskvalitet. Ved å trene 30 minutter hver dag og spise sunt unngår man overvekt hos de aller fleste. Overvekt har blitt et stort problem, og jeg syns det er viktig at vi står sammen om dette for å hjelpe de som sliter med dette. Ofte kan personer bli overvektige fordi de sliter psykisk med diverse ting, og derfor er det viktig at vi ikke dømmer noen, men heller åpner hjertene våres og hjelper de som trenger det ❤️

 

Håper dette ga dere inspirasjon til å komme igang med trening. Husk at trening kan være så mangt, og du trenger ikke trene som en toppidrettsutøver for holde deg i form. Finn noe du syns er gøy og bruk det til å holde deg aktiv! 

 

 

 

 

 

 

21 kommentarer
    1. Kan du lage en video hvor du viser forskjellige treningsøvelser man kan gjøre hjemme uten utstyr? Eller evt vannflasker som vekter osv. <3

    2. Ikke ofte jeg kommenterer på innlegg hos bloggere, men dette ble jeg triggert ac. Overvekt, hva mener du med overvekt? Er overvekt for deg å ha litt store lår, mage osv? For deg vil jeg si er en normal kropp. Det at trening hjelper mot mange ting er sant, å det kan også hjelpe mot undervekt. Så det kunne du egentlig tatt med itilleg til overvekt som du sier. Det er bra å holde seg i form, helt enig. Men når folk som deg nevner overvekt kan barn og unge ta det til seg å tenke at om de har litt fett på kroppen er det overvekt. Det er ikke sant. Du er en influencer, så om du først skal nevne noe med overvekt, fortell hva det er.

    3. Hei, jeg lurte på om du har en sporty spilleliste som du liker å trene til? Elsker deg❤️❤️

    4. Anonym: Det jeg mener med overvekt er når bmi og fettprosent tilsier overvekt. Her er det kun tallene det går på og ikke hva man selv tenker / føler 🙂

    5. Er så misunnelig på at du for trent styrke Stina. Selv elsker jeg det å trene styrke, men som dessverre ikke er noe jeg lenger for drevet med etter å ha måtte operert på grunn av en graviditet uten for livmoren. Etter operasjonen har kroppen min så vidt orket en ting og kroppen klarer ikke lenger å trene styrke.Heldigvis er kroppen min i stand nok til å ta meg noen lange gåturer. Syntes det er kjempe flott at du legger ut slike innlegg, innleggene du tidligere har skrevet om dette har hjulpet meg mye og er mye av grunnen for at jeg begynte å like å trene. Du er en stor inspirasjon for meg og mange flere.

    6. Vedder på at du er overvektig selv hahaha, og hvorfor skriver du noe sånt? Slik som alle andre ting så finnes det tall på ting, altså det finnes tall på når en person defineres som overvektig, er du blåst eller hva tenker du egentlig med

    7. Er det galt å være overvektig? Dine tanker om trening er jo faen meg bare mer på resultat isteden for helse. Har du noe imot overvektige? Takk for at du er med på å skape et jævlig stort kroppspress.

    8. Det stemmer vel ikke at over halvparten av Norges befolkning er overvektige? Vil gjerne at du oppgir kilder.

    9. Har du flere kilder Stina, annet enn en 4 år gammal NRK artikkel? Leste nemlig på både nettavisen og FHI at det absolutt ikke stemmer 🙂

    10. Hei! Bare et tips: BMI forteller ingenting om vår kroppssammensetning, og i følge BMI vil derfor personer med mye muskelmasse regnes som overvektige. Linken om at halvparten av nordmenn er overvektige blir derfor helt feil..

    11. Hvordan unngår du trusemerker under tightsen? Føler jeg får det av alt, og det er med på å gjøre meg ukomfertabel på trening :/

    12. Leser bloggen for å følge med på hva min datter leser, kommenterer derfor sjelden. Men det er riktig som Stina skriver ift overvekt. Det att overvektige kan reagere på innlegget, og føle seg truffet skjønner jeg.
      Men hold dere innenfor BMI, så vet dere selv om dere er normalvektig.
      Ikke vits å kritisere, men en går gjerne i forsvar når en føler seg utenfor. Ikke gjør det, prøv heller å ta tak i problemet.

    13. Hei Stine!
      Ser det er mange som blir truffet av at du skriver overvekt, men vi vet du ikke mener det personlig – og at det er snakk om BMI, som du viser til i artikkelen. Det kan være greit å presisere at det er dette du mener. Sjekket nemlig artikkelen du brukte som kilde, og det er i denne artikkelen ikke snakk om fettprosent, men BMI. Folk som trener, bygger da muskler som veier mer enn fett – og derfor faller mange over “normalen” på BMI. Har mange jeg kjenner som er over normalen i BMI men som er så veltrente som du får det. Så kan være denne artikkelen er litt utdatert, da den er fire år gammel – og ny forskning viser at BMI er feil måte å se på om folk er overvektige eller ikke.

    14. Det er greit at du vil hjelpe folk som er overvektige, men man kan ikke hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet. Og det er så mye kropps press over alt og når du da som blogger sitter å skriver sånt kan det virkelig innvirke leserne dine. Man kan være sunn selv om man ser overvektig ut og ha like bra helse som alle andre. Skal ikke dømme ut ifra utseende og heller ikke sitte å skrive sånt på nett….

    15. Du lever lenger ja, men de årene får du på slutten, ikke når du trenger dem mest😉 så man kanke gjøre en dritt

    16. Hei.
      Å trene er uten tvil viktig, morsomt og det gir utrolig god energi. Men for oss som nærmer seg 40 er det en ting til som gjør det hele enda viktigere. Det begynner så smått i 30-års alderen faktisk, å det er at kroppen endrer seg. Musklene blir gradvis svakere og svakere. Da er det viktig å holde dem i form for å forebygge alderdommen. Jeg tenker de aller fleste vil være i stand til å klare seg selv når de blir gammel 😀 Jeg kjenner det er min største motivasjon. Å holde meg frisk og sunn når tannkjøttet er det eneste som trosser tyngdekraften med tiden, hihi.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg