Blomster for 5000,- kr – Slik ble resultatet!

annonse | kjole | bubbleroom
 

På fredag kjøpte jeg inn en hel bil stappfull med blomster, jord og nye blomsterpotter. Nå er det endelig vår, og det har kommet inn en del forskjellige blomster som overlever å stå ute i kulden. Så da måtte jeg bare handle inn og pynte opp med påskefarger! Og dere, det ble så fint! 

BUBBLEROOM KJOLE

Tenkte å fortelle litt om hvordan jeg gjør det når jeg planter blomster i potter, og litt tips og triks. Jeg er ikke akkurat noen profesjonell, men jeg har lært mye av youtube videoer og kanskje du lærer noe nytt?
 

Det første jeg gjør når jeg har handlet mye blomster som skal fordeles rundt, er å ta alt ut av posene og sette det på et sted så jeg får oversikt over hva jeg har. Jeg kjøpte inn disse sortene da de tåler et par kuldegrader; viola (små stemorlignende blomster), påskeliljer, perleblomster / muscari. 

Deretter fordeler jeg blomstene rundt til de pottene jeg vil plante de i. Jeg liker å ha en høy ting og en lav ting i hver potte, sånn at det blir en fin balanse. Farger er også noe jeg tenker mye på, og det skal matche på en fin måte. Har jeg for eksempel påskeliljer i en potte, blir det for mye gult hvis jeg putter i stemorsblomster med gule blomster på. Da er det bedre med noen blå / lilla / rosa blomster. 

Når jeg kjøper potter passer jeg alltid på at det er hull i bunnen av de. Da kan overflødig vann renne ut, og man kan vanne godt uten å være redd for at man skal drukne blomstene. Det er noen potter man kan drille hull i selv, men det er kjekt å sjekke før man tar frem drillen. Hehe! 

Det første jeg gjør når jeg skal potte er å helle oppi lecakuler. Det er smart å bruke om du vil at vannet skal renne enkelt ut om det blir for mye vann for blomstene. Om det ikke er hull i bunnen av potten du bruker er lecakuler et must. 

Deretter fyller jeg opp med blomsterjord gjerne blandet med litt gjødsel. Jeg hadde glemt å kjøpe inn gjødsel, så jeg bruker heller gjødsel jeg blander inn i vannet jeg vanner med. 

Om jeg skal ha planter som er ganske lange nede i potten pleier jeg å sette inn de før jeg har fylt opp helt med jord. Småblomster som de på bildet under putter jeg bare inn når jeg har fylt opp nesten til toppen med jord. Når jeg skal fylle på med blomster er jeg nøye med at det ikke er to av samme farge rett etter hverandre. Det kan fort se litt rart ut. Hehe! 

Her har jeg plantet stemorblomster sammen med et gult lite tre, som kommer til å bli stort etterhvert. Når man skal plante trær i blomsterpotter er det viktig å ta en potte som er stor nok til at treet har god plass til å vokse, om ikke forblir treet veldig lite. 

BUBBLEROOM KJOLE

Slik ble det til slutt! Det ble også noen blomster og blomsterpotter til overs som jeg pyntet opp med på verandaen og inne i huset. Første prioritet var jo å pynte opp ved inngangen til huset, og det ble så fint! Er så koselig å gå forbi der når vi går inn og ut, og er vi heldige lever blomstene helt til slutten av mai / starten av juni da jeg skal plante sommerblomster i de. Det blir gøy!

7 kommentarer
    1. Bare et par tips:) viss du skal planter ute uten tak er det alltid anbefalt å ha hull i krukken ellers er det ikke frostsikker. Det hjelper lite å ha lecakuler når det ikke er hull.. jeg anbefaler å ha fiberduk, leca, fiberduk, jord. Lecakuler kan tetter igjen hullet som gjør vannet ikke klare å renner ut. Når vannet ikke klarer å renner ut er ikke potten frostsikker. Fiberduk mellom leca og jord gjør at de ikke bladet sammen, som igjen kan ødelegger dreneringen😀
      Hilsen en fra gartneri

    2. Så fint! 🙂 Bare litt synd du har valgt «ferdige» påskeliljer og de «blå» jeg ikke helt husker hva heter i farta. De varer nok ikke så lenge 🙁 Anbefalt å kjøpe de før de blomstrer, da varer de lenge! Ferdige blomstrende kastes som regel eller settes ned i pris. Har du annet som kommer fra løk feks inne, sett det ut om natten, da varer de lenger. I tillegg, når de «dør/visner» kan de plantes ut i blomsterbed, så kommer de tilbake år etter år, på denne tiden! 🙂 Kan plantes med andre tulipaner!

    3. Er det ikke litt vanskelig å holde på med jord når man har lange negler?
      Elsker bloggen diin❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg