Er hunde-bur dyremishandling?

Nå har vi hatt Chloe i 1,5 år og på den tiden har hun lært så mye! En ting hun ikke har lært seg så godt er det å møte andre hunder. Vi bor i en gate som ikke akkurat er overbefolket, så det er sjelden vi møter på hunder og dermed har hun ikke blitt så trygg på det. Hun blir jo veldig redd og reagerer med å bli sint, som er veldig typisk for små hunder. 

Derfor har vi begynt hos hundetrener. Vi har vært der to ganger allerede, og det er nesten som å ha en ny hund. Chloe har på den korte tiden blitt så flink rundt andre hunder. Hun er mye mer rolig, og jeg har lært skikkelig godt hvordan jeg skal styre henne. Å gå til hundetrener er noe jeg aldri har gjort med noen av hundene jeg har hatt tidligere i mitt liv. Men herregud så glad jeg går til en nå! 

Jeg lærer så mye nytt om hvordan man skal behandle hunden, og en ting som jeg faktisk hadde tatt skikkelig feil på er det med bur. De første månedene hadde vi Chloe i bur, og det gikk veldig bra, helt til en god del lesere kalte meg dyremishandler fordi jeg lot henne være i buret når jeg ikke var hjemme. Det er veldig alvorlige beskyldninger, og dessverre trodde jeg på personene når de sa at hunder ikke skal stå i bur, men heller gå helt fritt i huset når eieren er borte. Vel. Dette er feil. Om en hund er hjemme alene og går fritt rundt i huset, føler den at den må passe på hele huset og alt den ser på utsiden av vinduene. Det er jo ekstremt mye. Dette gjør at hunden blir veldig stresset, som virkelig ikke er bra.

Om man derimot lar hunden være i sitt eget bur med et teppe og på et rom der det ikke er utsikt til mange steder, har hunden det mye bedre. Hunden trenger ikke å føle at den skal beskytte like mange steder, og den kan slappe av. Når det kommer til mat og vann vil de fleste hunder dytte det ut av buret fordi de faktisk ikke ønsker å ha det der. Så ja, der har jeg blitt vranglært til de grader av enkelte blogglesere og forumer som jeg virkelig ikke burde hørt på. 

Helt vilt hvor mye man lærer hos en hundetrener, som andre har sagt alle mulige andre ting om. Hehe! Herregud, jeg kan jo bare tenke meg hvordan det blir den dagen jeg får barn. Gjett om det er mange som kommer til å stikke nesen sin inn her og fortelle meg at alt jeg gjør er galt, selv om jeg sikkert ikke gjør så mye galt. Haha! Nei uff, får takke meg til litt vranglæring om hunden min! 

 

18 kommentarer
    1. Så bra at det har fungert bra! Er viktig å få sosialisert hundene og at de blir trygge på å møte andre hunder. Har selv to elghunder, og selvom de er store, har heller ikke de vondt av å ligge i et lite bur. Han ene går medvillig inn og legger seg heller der til å sove, enn på «åpne» plasser.

    2. Det er overhode ikke dyremisshandling! Derimot kan det være mye mer betryggende for hunden å ha en plass som er sin slik at den kan føle seg trygg alene også. Hunden skal selvfølgelig ikke ligge i et bur hele tiden men når man ikke er hjemme er jo det helt innafor. Kan også ha vannskål i buret mens man er ute, da er det lite som ikke er greit for hunden, vår hund trives både i bilbur og bur hjemme fordi han har blitt vent til dette siden han var valp, så han ikke spaserer rundt å finner på hva enn han vil. Litt i rampealder nå 😛 Tror ikke Chloe lider noen nød!

    3. Nei eg synes ikke det førr vess de foreksempel er i en bil hadde det jo vert verre å ha de løs enn at de dett når man svinger det kan jo bli veldig alvårlig.og viss du lager dette inlegget fordig mange komenterte at chloe var i et bur har de ingen ting å si tel deg om det førr d så ut som ho ikke hadde det ferlt i d heletatt når mange andre i verden sperrer de inne uten å gi de mat

    4. Helt latterlig at en hund i bur er dyremishandling.. Den lille frøkna jeg har elsker buret sitt å er dit hun søker vis hun er føler seg utrygg. Samme med buret vi har i bilen. Hun elsker å være med i bil å buret er liksom hennes plass som hun er trygg på.

    5. Man kan jo også avgrense. Gi hunden fritt rom til å bevege seg utenom buret, samtidig som den ikke har tilgang til hele huset. En liten mellomting.
      Er jo ikke sånn at den ene tingen er mer riktig enn andre. Dessuten er det jo vi som kjenner dyra våres best. Om Chloe trives i buret, så er jo det helt supert. Hvis hun i tillegg har litt vaktinstinkter (har sett hun følge med ut av vinduet), så er det bedre for henne og ha et avgrenset område når hun er alene. Om det er et rom eller et bur, vel det vet dere best. Folk må slutte å være så bedrevitende. Hva som funker for min hund funker kanskje ikke for andres. Når det er sagt så har min hund første og andre etasje fritt når hun er alene. Da er alle dører til rom lukket, så området blir ikke så stort av like vel. Dette funker fint for henne. At andre hunder finner ro, trygghet og koser seg i et lukket bur noen timer mens eieren er ute, så syntes jeg ikke man skal ta bort det. Gjør det som funker for dere og deres hund. Folk må gjerne dele erfaringer, men å kaste ut beskyldninger og komme med krasse kommentarer må du bare børste vekk 🙂

    6. Hei!
      Jeg er en fast leser som elsker bloggen din, men her føler jeg at jeg må legge igjen en kommentar.
      Ikke for å være dust eller kritisere, men å plassere en hund i et lite bur i 8-10 timer (for de som ikke jobber hjemmefra) om dagen er dyremishandling. En hund må i såfall ha et såppas stort bur at den kan ligge helt flatt på siden. Reise seg, gå rundt og bevege seg. Og ha mat og vann. Grunnen til at hundene skyver dette ut er pga buret er for lite..
      Et liten fakta 🙂 det er feks en norsk lov som sier at en chihuahua skal ha minst 6 kvm å røre seg på om den står i bur over lengre tid. (Dumme meg har selvfølgelig ikke lagret linken til denne påstanden)
      Jeg skriver ikke dette for å være dust, men hva slags liv er det for en hund å være i et bur så mange timer i løpet av et døgn? Plasser heller hunden i et rom den kan røre seg på hvis den ikke håndterer å være i hele huset. Please ikke oppfordre lesere til å ha hunden sin i bur om dagen. Det er virkelig ikke bra 🙁
      Igjen, jeg skriver virkelig ikke det her for å lage en greie ut av det, jeg vil bare at dere skal forstå at det dette ikke er bra læring..
      Hilsen en hundetrener 🙂

    7. Er ikke dyremisshandling med mindre bikkja er i burdet 17-22timer i døgnet. Bikkja mi har ett såpass stort bur at han kan ligge langflat, gå litt rundt, stå oppreist, sitte ja gjøre alt annet enn æ stå på to bein. Har en huskymix.. han har buret som sitt fristed, trygghetsplass oghan har vann og mat i buret når jeg er på jobb (mat som i en bitte liten del av frokosten sin, resten av frokosten får han utenfor buret. Bikkja mi går ikke på fri tilgang for da villa han ha trilla rundt som en kanon kule. Men er ingen dyremisshandler fordi om. Synes du gjør en god jobb med chloe<3 stå på! Klem

    8. Alle hunder er forskjellige. Sånn er det. Jeg har en liten valp på 10 uker, han elsker burene sine (bil og inne). Jeg vil dog ikke ha han i bur når han skal være alene hjemme, men det er sånn jeg ønsker det.
      Man kan spekulere mye rundt det å ha hunder i bur på dagtid i opp til 8 timer, men da tenker jeg; de fleste/mange hunder sover mye lenger i bur på natta, og det er jo greit. Så hvorfor skal ikke en hund kunne sove i 8 timer i bur på dagtid? Et lite dilemma!
      Du gjør en god jobb, Stina. Chole har det nok kjempe fint hos dere!

    9. Det er absolutt ikke dyremishandling. Buret er hundens fristed, så når hunden er der må den få være i fred (om du ikke ønsker deg en redd og sinna hund).

    10. Altså til alle dere der ute som sier det er mishandling så tar dere helt feil! Det er jo det lille «huset» til hunden der den kan få være i fred,og der den kan gjemme seg om den føler seg truet eller er skeptisk til noe🐶 Min hund har bur i bilen og etter vi har kjørt i ca 5-6 min så har han sovnet😂 han har ikke bur om natten men vi sitter det ned til han utildekket han hil ha det, og neste morgen ligger han inni det noe som han har gjort hele kvelden før også👍 Og visst jeg får besøk av noen han syns er skummel løper han inn i buret sitt igjen, det er ikke mishandling

    11. Det er ikke dyre mishandling. Hunden min er veeeeldig rampete, så vis vi hadde latt han gått løs hadde masse vert ødelagt, og vi har flere ganger dratt til dyrlegen fordi han har spist no. Vi må til og meg jære inn skone i gangen fordi han elsker sko og sånt og likevel får han på en eller annen tak i dem, for å si det sånn så er han en proff sko knabber

    12. Jeg ville vært forsiktig med å blindt stole på hva en person sier om temaet. For en god stund siden var det en debatt etter at kjendisveterinær Trude Mostue gikk ut og sa at det er egoistisk av folk å ha hunder alene i bur flere timer om dagen. Andre veterinærer og eksperter var uenige. Jeg mener at man ikke bare kan høre på hva en ekspert sier, men se hva som fungerer best for sin egen hund, for det kan være forskjellig fra hund til hund. Hunden jeg hadde ville ikke trivdes i et bur for den var aldri innelåst i buret sitt utenom når vi kjørte bil. Og jeg vet at hun sov hele tiden mens vi var borte, og ikke var stresset over å skulle passe på huset. Men hun lå gjerne i gangen. Andre som er vandt med å være i buret fra de er valp og som blir urolige av å være fritt i huset når de er alene kan det kanskje være greit å ha i bur, men med god plass. De sover jo stort sett uansett. Men se på hva som fungerer for din hund. Det er litt dumt når folk har hunden sin i bur når den ikke liker det, fordi den ødelegger sko for eksempel. Da hadde jeg heller gjemt skoa! Men jeg ville spurt hvilken forskning hundetreneren din kan vise til, for jeg har vanskelig for å tro at alle hunder blir stresset og føler et behov for å passe på huset når de er alene, og at alle hunder vil føle seg tryggere/ha det bedre låst inne i et bur. Husk at alle hunder er forskjellige:)

    13. Jeg har mye utdanning og mange kurs innenfor etologi og det meste med hund og andre dyr, jeg jobber som atferdskonsulent. Jeg må si at hverken det ene eller det andre er rett. Hvem som helst kan kalle seg hundetrener til opplysning. Det krever ingen utdannelse, mange har bare tatt seg et cesar milan nettkurs…. Som der igjen ikke har noen utdanning på hund. Det er ingen fasit på dette med bur / ikke bur, noen hunder trives løse (og noen der igjen trives i hele huset, andre i et avgrenset rom), noen hunder MÅ være i bur og føler seg mest trygg der, som hunden til min mor som er en engstelig type. Han synes bur gir en trygghet. Mine derimot har jeg brukt så mye hjemme alene trenings tid på, at de elsker å gå løse. De er ingen vokterhunder, så bryr seg nada om det som skjer ute og de passer virkelig ikke på noe hus. Så det blir feil å være bombastisk både ene og andre veien. Men ja, det ER drøyt og lenge for en hund å sove 6,7,8,9 timer i bur i strekk. Det tror jeg vi alle er enig om ikke er god dyrevelferd. Har man mulighet til å lufte et par ganger på denne tiden , er det bra. Og mange av disse hundene sover også i bur på natta. 8 timer om natta og 8 timer om dagen = 16 timer i bur i snitt pr dag. Det gir skarve 8 timer løs, og mange får ikke tilstrekkelig med mental eller fysisk stimuli i tillegg. Det resulterer i diverse stereotyp atferd og kan gi negativt utspill i hundens vel og være samt personlighet. Bruker man derimot bur rett, ikke for lenge i gangen og helst ikke om natta, i tillegg til at man er flink å aktiviserer hunden sin både mentalt og fysisk, og hunden trives, er det ikke noe problem med bur

    14. Nå er det svært mye uenigheter mellom ekspertene og denne teorien da. Er jo faktisk ulovlig å oppbevare hunder i bur i Sverige (over tid), og vil tro det var mange eksperter enig i nettopp dette for at det kunne skje. Ville vært like kritisk til hunde treneren din som kommentarfeltet på bloggen.

    15. Syns det er veldig fint at du kan innrømme at du har tatt litt feil, husker innlegget ditt om at det er dyremishandling å ha dyr i bur når man ikke er hjemme. Som jeg fortalte deg da så er vår hund tryggest i bur, og vi har forsøkt begge deler. Hun marsjerer med glede inn i buret sitt på morgenen når hun vet at vi skal på jobb. Det var et mye større problem når hun var fri og begynte å pipe og gråte i vinduet. Hun knurret til hver eneste lyd og løp som en gal mellom vinduene for å prøve å holde vakt alle steder samtidig. Syns ikke det er rettferdig at hun skal måtte ha det sånn bare fordi man blir stemplet som dårlig dyreeier dersom hunden er i bur når eier er på jobb. Hun er derimot aldri i bur på ettermiddag og kveld, og da herjer vi masse med henne og går på tur. Tenker at det er en sunn balanse i dyrehold, og at man selv må finne ut hva hunden liker best og føler seg trygg med. Tror det er veldig forskjellig fra hund til hund 🙂 Vi har i hvert fall god erfaring med bur, og merker at hunden vår er tryggere og mer tillitsfull etter at hun fikk trygge rammer mens vi er på jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg