Gå ned 8,5 kg i vekt på bare en uke

Når jeg ser slike overskrifter som den jeg har i innlegget blir jeg sint, og det håper jeg at du også blir. Altfor ofte popper slike overskrifter opp fra bloggere, vekt-klubber og magasiner. De lover at du skal gå kjapt ned i vekt, og ved å følge deres “mirakel-kur” kommer du til å klare det. 

Mirakel-kurene går ofte ut på at man skal spise en helt spesiell suppe, drikke kun juice, bruke deres vektreduseringsprodukter osv i et visst antall dager. De lover deg store resultater, og det beste av alt; etter disse dagene kan du gjøre akkurat hva du vil. 

Vel. Her er problemet med slike dietter. Selv hater jeg ordet diett, og mener det er noe kun de som er idrettsutøvere som må ha visse resultater innen en viss tid skal gå på. La oss si du følger en slik “mirakel-diett”, og går ned 5 kg i løpet av en uke. Da går du ikke ned 5 kg i kun fett. Nei, du går kanskje ned 3 kg i vann, 1 kg i muskler og 1 kg i fett.

Etter endt diett går man tilbake til samme usunne vaner som man hadde før dietten, og fordi man har vært så “flink” i en uke, unner man seg ofte litt ekstra godt og fort ender man opp med å ha lagt på seg den ene kiloen med fett man gikk ned, og gjerne en del ekstra. Plutselig legger du merke til at du har lagt på deg igjen, og siden den forrige mirakel-dietten funket så bra hopper du på en ny diett. 

Dette kalles jojo-slanking og er noe som skader både kroppet og sinnet ditt. 

Over tid vil slike dietter gjør at du mister mange kg med muskelmasse, forbrenningen din vil gå ned, kroppen din vil slite fordi den altfor ofte kommer i “kaos-modus” og aldri får de riktige næringsstoffene den faktisk trenger, og verst av alt; psyken din blir helt jævlig. Kroppsbildet hos mange blir helt ræva, og man mister troen på seg selv. Om du vil utvikle en spiseforstyrrelse så er det bare å begynne på jojo-dietter, fordi de kan nesten garantere deg at du kommer til å slite med å spise riktig resten av livet ditt.

Skjønner dere hvor ille slike mirakelkurer er? Om dere gjør det, fortsett å les. Om ikke, les det som står over på nytt igjen, til du virkelig skjønner det.

Det som er den faktisk løsningen hos alle, uansett om du veier 50kg eller 150kg er et sunt kosthold. Det er et kosthold der du gir kroppen den næringen den faktisk skal ha. Det er ikke en suppe du skal spise i 2 uker. Det er heller ikke en shake du skal drikke til hvert måltid. Det er god og sunn mat som gir deg den næringen du trenger for å takle hverdagen som en superhelt. Et sunt kosthold er også noe som varer i lang tid. Ikke bare en uke eller måned, men gjerne i flere år og helst livet ut. 

Et sunt kosthold er mange gode vaner som er bygget opp over tid, som gjør at man spiser sunt og riktig uten at man i det hele tatt trenger å tenke over det. Du har gjort så mange riktige valg så lenge, at det bare faller naturlig for deg.

Så hva inneholder et sunt kosthold?

– Proteiner via kjøtt, fisk, kylling, bønner, soya.

– Grønnsaker og frukt

– Grove kornprodukter; grovt brød, havregryn, fullkornspasta. 

– Meieriprodukter; lettmelk, kesam, gulost, skyr, cottage cheese. 

– Fett; avokado, ost, egg, mørk sjokolade, fet fisk som laks, nøtter, chiafrø. 

– Drikke; vann. Gjerne med noen isbiter og litt sitron så det smaker friskt og godt. 

 

Avhengig av hvordan kostholdet ditt er fra før er det viktig at man legger om til et sunt kosthold litt etter litt. Start gjerne med å bytte ut brusen du drikker med vann. Bytt ut potetgullposen og sjokoladen som ofte smyger seg opp hver kveld ved tv tid, med noen oppskårne grønnsaker (gulrot, brokkoli, osv) og en god dipp. Gjør slike endringer gradvis, og før du vet ordet av det har du et sunt kosthold som kropper drar nytte av, og de ekstra kiloene med usunt fett som finnes på kroppen blir borte.

Du kommer også til å få noen bivirkninger; bedre søvn, jevnere energi og humør, generelt bedre humør, du kommer også til å få bedre selvfølelse, og om du trener ved siden av kommer du til å få mye mer ut av treningen nå som kostholdet er på plass. 

 

Håper dette innlegget kan hjelpe noen der ute til å styre unna Hollywood-dietter som lover deg “mirakel”-resultater, og heller legger over til et sunt kosthold som du kan dra nytte av resten av livet 💗💪🏼

31 kommentarer
    1. Hvis man vil ha et sunt og godt kosthold kan man gå og lese helsedirektoratets kostholdsråd, og bruke kostholdssirkelen for å passe på å få i seg mat fra alle de ulike kategoriene. Den lista du har skrevet er veldig minimalistisk hvor det er flere ting som mangler. Du nevner ikke noe om vitaminer, mineraler, sporstoffer eller antioksidanter. I tillegg er det også flere matvarer man kunne nevnt, så da kan det være greit å skrive at det du nevner er noen av tingene som fører til et sunt kosthold 🙂

    2. Først ble jeg sint Når jeg så innlegget ditt jeg tenkte”hva er det du tenker på” så leste jeg hele innlegget og da ble jeg glad. For at du bryr deg og skaper det motsatte av kropps press. Du hjelper de som vil gå ned i vekt så de kan gjøre det på en bra og ikke mint sunn måte. Elsker deg og bloggen din love u Stina❤️❤️

    3. Jo kjappere man går ned i vekt jo kjappere går man opp igej. Det er ikke sunt å gå ned 8,5 kilo på en uke

    4. Kan vi se deg uten noe sminke en gang? 🙂 liksom nada null, ikke falske vipper og sånn? Vil gjerne se deg ikke så overfladisk <3 ellers digger jeg deg! Vil bare se at du også er "et vanlig menneske" i blant som alle andre 😅 Og det har jo blitt ganske populært nå med lite/ikke noe sminke 🙂

    5. Dette er faktisk et sykt bra innlegg!! Er selv 15-16 år og sliter veldig med at jeg føler meg for tykk… har selv prøvd tidligere å sulte meg selv, helt til kroppen min plutselig sa stopp. Dette er et innlegg som faktisk kan hjelpe meg, så tuuuusen takk!!!

    6. Jeg studerer ernæring nå og blir helt sjokkert over en del ting jeg har lært dette året! 😮
      Blandt annet at mange «weight loss urteteer» inneholder et hormon, som øker forbrenningen ved at kroppen «spiser seg selv». Det er altså ikke urtene som øker forbrenningen, men et hormon vi har i mindre mengder i kroppen fra før. Det er ikke meningen å ha så høye dose av det, så mange som går på denne teen over en periode har endt opp på sykehus, fordi kroppen begynner å «spise» cellene fra hjertet og andre viktige organer! Helt sjokkerende og grusomt!!

    7. jeg trener og spiser sunnere enn før, fordi jeg har lyst til å gå ned ca 5 kg. men vekten står bare stille? aner ikke hva det er jeg gjør feil..

    8. Helt supert at du skriver et slikt innlegg! virkelig tommel opp!
      Utrolig lett å kaste seg på slike dietter når ting blir anbefalt. men dette innlegget håper jeg ALLE leser.
      det er som du sier jojo slanking. been there, done that, and never again. det ødelegger forbrenning, systemet I kroppen og vil bare gjøre vondt verre. (snakker ut av erfaring)

    9. Vet du hva? Jeg er helt enig med deg! Superbra innlegg. Det er kjempefort at man begynner å kaste seg over en diett som egentlig bare skader kroppen din, i tillegg til sinnet ditt! Vil man ha bedre kosthold, spis vitaminer, drikk vann, grønnsaker… ikke drikk en ekkel juice i en uke! Det er ikke bra for kostholdet eller kroppen osv i det hele tatt! Dritbra Stina, glad i deg <33

    10. VIRKELIG FINT INNLEGG, STINA!!! Det er fint å se at du virkelig sier hva du mener om slike ting, og tar tak i disse viktige temaene som er et stort problem! Applaus for dette innlegget!
      DIGGER DEG!!❤️💖💕👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

    11. Dette er til deg der oppe som trener og spiser sunt, men du sier at vekten står stille. Hvis vekten går opp, og du vet du har holdt deg langt unna godteri og usunn mat, da er dette faktisk normalt. Da er det ikke noe du gjør feil.
      Grunnen er at du får muskler. Og det kan hende at du forbrenner masse fett, men siden du får mer muskler samtidig, så viser vekten heller at du har gått opp en kg.

    12. Fra jeg var 12-15 år trodde jeg at slike dietter var mirkalkurer, og slike oppskrifter/ dietter førte meg raskt til forum og sider der folk hadde spiseforstyrrelser, og ga tips om at “dersom du spiser *** kalorier en dag og *** neste vil du gå ned kjempefort!” etterfulgt av månedsplaner som viste SYKT lave kaloriinntak hver dag. Det endte med at jeg prøvde å følge planen og kastet opp når jeg hadde spist for mye. Heldigvis rakk ikke dette å utvikle seg til en spiseforstyrrelse, ettersom jeg innså alvoret da jeg begynte å spy bare etter å ha spist, uten at jeg ønsket å kaste opp selv. Men det viser hvor farlig slike dietter er dersom folk som ikke har peiling på kosthold eller kroppen kommer over dem, spesielt yngre som er i utvikling…

    13. Må bare si at meieriprodukter og kjøtt ikke er et sunt valg! Du øk sjansen for kreft og hjerte og karsykdommer, så å anbefal det e helseskadelig. Kan godt sende gode kiler på det vis du ikke tror på det.
      Vis man vil holde seg tynn, men også spise til du er fornøyd anbefales et plantebasert kosthold.

    14. Hei veldig bra innlegg og helt sant er dessverre i sånn fase som går ut på dette du forklarer her og vet det verken er bra for kropp eller sin:) ikke å anbefale gått ned 5 kg på 4 dager men snart sikkert opp igjen 🤔😂

    15. Elsker dette innlegget!❤️ Men kan du en gang ha et innlegg om hvordan du kan bli like tynn som deg med å spise sunt?🙈❤️ Jeg er ikke tynn heller, og derfor lurte jeg:)💗 Men vil berre si JEG ELSKER BLOGGEN DIN STINA!! Er så fan av deg😘

    16. Bra innlegg og fokus!
      Husk at prosessert kjøtt og rødt kjøtt ikke lengre er definert som en del av et sunt og godt kosthold. Fisk, bønner, linser, soya, magert/hvitt kjøtt og kylling er langt bedre!
      Ha en god helg Stina 😀

    17. Likte innlegget ditt veldig godt Stina, mye bra info! Det jeg ikke skjønner helt er hvorfor du valgte de bildene du gjorde? Du skriver et innlegg om vektnedgang og «den rette måten» og gjøre det på, men så legger du ved bilder der du viser fram kroppen din som forstyrrer budskapet ditt

    18. Hei! 🙂 Lurte på en liten ting som ikke har med dette innlegget å gjøre. Husker en video hvor du viste noen svarte høyhælte sko med pels på fra nelly, og lurte på hvordan de er i størrelsen? Hvilken størrelse bruker du til vanlig, og gikk du opp eller ned en størrelse? Fant en link til skoene her: https://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/sko/heels/nly-shoes-427/cuff-heel-sandal-421247-0014/
      Håper på svar, og på forhånd tusen takk! 🙂 Vil bestille de asap! <3

    19. Hei, jeg har i de siste årene lagt på meg ganske mye og jeg prøver å trene og å spise riktig. Men jeg har bare ikke nok motivasjon eller penger til treningsstudio eller sunn mat. Ofte så har jeg bare middag og da spiser jeg ganske mye siden jeg ikke vet neste gang jeg skal spise er. Jeg er 20 og og er student og klærne mine begynner å bli for små, jeg kan ikke gå i badetøy. Og det ser faktisk ut som jeg er gravid. Har du noen tips eller noe som kan hjelpe meg? Jeg har prøvd flere ganger å bare jogge meg en tur eller gå tur men havner som oftest på sofaen igjen. Og blir så lei og får så dårlig selvtillit av å se meg sånn:( er i et forhold og tror også det er grunnen til at jeg har lagt på meg i det siste. Men er ikke noe koselig eller artig å føle seg uvel med seg selv også skal kjæresten klemme deg eller bare se på deg og du vet at du har valker og det ser ut som du er gravid. Håper på å få noen råd som faktisk kan hjelpe, er så vanskelig når han hele tiden er på jobb og jeg er alene hjemme. Har flyttet bort fra familie så er alene mens han er på jobb. Jeg har lyst til å trene og å være sunn slik som deg og mange andre. Men har det vanskelig med å komme dit:/
      Hilsen Alexandra

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg