Navnet mitt når jeg blir gift

Helt siden jeg ble forlovet med Per Fredrik har spørsmålene tikket inn, og nå skal jeg svare dere på et av de spørsmålene som har blitt stilt mest. “Hva skal du hete når du gifter deg med Per Fredrik?”. 

Nå heter jeg jo som de fleste av dere vet; Stina Marie Bakken. Mellomnavnet mitt har jeg nesten aldri brukt og selv om det er et fint navn, føles det ikke ut som meg. Det er et så fremmed navn for meg. Det har liksom aldri føltes “meg” å hete Marie. Det kan også hende det har noe å gjøre med at da jeg vokste opp var det ekstremt mange som het Marie. Da jeg gikk på ungdomsskolen var vi 15 jenter i klassen, og 5 av de het enten Marie til fornavn eller mellomnavn. Så det ble ikke akkurat et veldig personlig navn.

Derfor har jeg alltid tenkt at den dagen jeg gifter meg skal jeg fjerne det navnet. 

Bakken er familienavnet mitt og er en veldig stor del av meg og min identitet. Derfor har jeg bestemt meg for å beholde det navnet. Det føles riktig. 

Når det kommer til å ta etternavnet til Per Fredrik er det noe jeg kommer til å gjøre. Han heter jo Åsly til etternavn, og det er et utrolig fint navn.

Men så kommer jo spørsmål; hvilket av etternavnene skal komme først? 

For meg føles det naturlig at det bli Stina Bakken Åsly. Da har jeg fortsatt det navnet jeg alltid har hatt, og som er meg, men samtidig legger jeg til en fantastisk del på slutten. Det føles både riktig og naturlig for meg. Selv om det fortsatt føles litt rart å si; Stina Bakken Åsly. Jeg tror nok bare at jeg må vende meg til tanken. 

Men hvem vet; plutselig fjerner jeg Bakken etternavnet og beholder Marie, så blir det heller Stina Marie Åsly. Uæh, det føles i alle fall veldig rart og unaturlig. Selv om da blir initialene mine “små” og det er jo veldig søtt. Hehe! 

Men vi får se; så langt føles det i alle fall mest naturlig med Stina Bakken Åsly. 

45 kommentarer
    1. Tar han ditt navn også? Per Fredrik Bakken Åsly? Det hadde jo vært fint! Så ser man at dere er en familie liksom

    2. Jeg personelig syns du kler navnet Marie skikkelig og at Stina Marie Åsly høres super fint ut. Det er jo først og fremst DITT valg❤️ At navnet er så lett å uttale og ikke blir så «hakkete» når man sier det som for eksempel Stina Bakken Åsly. Uansett hva du velger er du jo forsatt like mye i familie med PF som med familien du alltid har hatt navnet har ikke så mye å si❤️

    3. Synes Stina Marie Åsly var utrolig fint! Men jeg ville også ha beholdt Bakken siden det er «ditt». Gleder meg til å høre hva du bestemmer deg for 🙂

    4. Du burde kanskje se litt ekstra på bildene😅 mener IKEK slemt!! Men noen av dem ser du litt «crazy» ut. Men du er driiiit pen daa❤️❤️
      Kunne du hatt en video hvor du kjøper klær fra eBay og ser hvordan de ser ut i virkeligheten?

    5. Skjønner at dette ikke er et lett valg 🙂 Hehe
      Jeg syntes det klinger godt med Stina Åsly Bakken 🙂
      Men Marie er også fint.

    6. Personlig synes jeg kanskje at Stina Marie Åsly eller Stina Åsly Bakken hørtes best ut, men det er selvfølgelig ditt valg❤️

    7. Jeg heter også Marie, og skjønner hva du mener! ALLE het jo Marie når vi vokste opp.. men jeg liker Marie, men det er kanskje fordi jeg ikke liker fornavnet mitt og er glad jeg har to navn, haha!

    8. Stina Åsly Bakken høres uten tvil bedre ut enn Stina Bakken Åsly, rett og slett fordi det blir mer naturlig med det lengste til slutt. Klinger liksom bedre ☺️

    9. Du burde heller hete Stina Åsly Bakken.
      For det høres mye finere ut + at ingen bruker mellomnavnet sitt. Så hvis du har Bakken som mellomnavn kommer alle til å kalle deg Stina Åsly 🙂

    10. Det er jo du som bestemmer, men jeg synes personlig det hørtes veldig fint ut med Stina Marie Åsly. Men så klart, det er det jo bare du å PF som bestemmer<33 Gleder meg til å høre hva det blir:)

    11. Ååå det blir veldig fint! Likte at det ble SMÅ om du velger Stina Marie Åsly, men forstår du vil beholde ditt etternavn også. Så Stina Bakken Åsly høres veldig bra ut det også. Kult at du velger å ta hans etternavn, syns det er en veldig fin tradisjon. ✨ Stå på!

    12. Hvorfor fjerne navnet når du blir gift? Du kan jo like godt gjøre det nå hvis du ikke liker det. Er jo ikke akkurat noe bryllups/gifte-ting å fjerne et mellomnavn 😅

    13. Du burde ta Stina Åsly Bakken i stedet, så har du pikenavnet ditt til slutt. Det bakerste blir brukt mest og blir viktigst.

    14. Jeg synes: Stina Åsly Bakken høres mer riktig ut. Ikke noe imot Bakken Åsly. Men bare min mening og jeg ser at andre også synes det

    15. Skjønner godt det med mellomnavnet ditt. Har selv Marie som mellomnavn og gikk i klasse med en på barneskolen som også hadde Marie til etternavn 😂 Har klart å vende meg til navnet mitt ettersom jeg er fullt og helt oppkalt etter tipp oldemor, men tok noen år

    16. Skjønner ikke hvorfor du ikke kan fjerne mellomnavnet ditt nå? Man trenger ikke være gift for å kunne gjøre det. Selv har jeg fjernet mitt gamle mellomnavn og endret et nytt mellomnavn, det er så enkelt! 😀

    17. Hvis du har bindestrek mellom etternavnene så blir begge etternavn. Hvis ikke blir Bakken mellomnavn og Åsly etternavnet. Da kan du “risikere” at etternavnet ditt vil forsvinne i senere generasjoner fordi det blir ett mellomnavn (slik jeg har forstått det i allefall)

    18. Jeg synes at Stina Bakken Åsly vil passe kjempegodt sammen! Jeg gleder meg til å høre hva som blir navnet, håper det blir Stina Bakken Åsly❤️

    19. Syns det høres best ut med Stina bakken Åsly, da blir også etternavnet ditt Åsly, å mellomnavnet bakken. Så får du beholdt pikenavnet, men samtidig får da alle samme navn om dere får barn 🙂

    20. Du har to fornavn og ett etternavn, ingen mellomnavn. Når du gifter deg med PF vil du få et nytt etternavn.
      Fornavn: Stina (Marie)
      Mellomnavn: Bakken
      Etternavn: Åsly

    21. Hei Stina det er masse fine blogger du har😊 Men jeg har altidblurt på hvilket redigerings program du bruker. Håper du svarer

    22. Jeg syns at Stina Bakken Åsly er kjempefint, men både bestevennen min og søsteren min heter Marie, så jeg syns du burde beholde det.
      Elsker deg Stina, du er bare såååååå peeeeen!❤️🤗

    23. Hei! Jeg vil si at jeg elsker deg! Du er mitt forbilde😻 men du burde hete Stina Marie Åsly😘🌹🥀

    24. Skal du først ta navnet hans, synes jeg det burde være det siste navnet! Man kan jo bare ha ett offisielt etternavn, og jeg ville selv da tatt min samboers navn som siste navn, slik at det føles mer “felles” på en måte? Skal man ta et veldig “teit” og uviktig eksempel; hvis dere skal booke inn på hotell, føles det mer riktig for meg at de da vil ta dere i mot med Mr and Mrs Åsly, enn Mr Åsly and Mrs Bakken.

    25. Jeg syns at Stina Åsly Bakken høres mer riktig ut, men skjønner godt hvorfor du vil fjerne Marie, det er et veldig fint navn, men det er jo som sagt mange som heter det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg