5 Metoder for mindre stress i hverdagen

Uansett om du har en stressende jobb, barn som stresser deg, eksamener som stresser deg, eller bare en altfor hektisk og stressende hverdag, er det en ting som er viktig, nemlig å senke skuldrene og slappe av iblant.

Det er så viktig å sette av litt tid iblant til å nullstille seg selv og kunne bare slappe helt av. Da blir det også mye lettere å komme igang igjen med hverdagen, og de tingene som stresset deg før, stresser deg ikke like mye lengre. 

Man kan stresse ned via mange forskjellige metoder, og nå vil jeg dele mine favoritt metoder. 

Gåtur – Skru telefonen på flymodus og hopp inn i treningstøyet og ta deg en god gåtur ute i frisk luft. Ekstra avslappende er det om du går i skogen. Da får du fjernet alt av støy som er rundt deg både psykisk og fysisk, og du lar hodet ditt få slappe av og komme med nye friske tanker.

Magasiner – Kjøp favoritt magasinet ditt og noe godt å spise på, og drikk gjerne litt god te, og slapp av i godstolen mens du blir inspirert.

Bad – Fyll opp badekaret med deilig badeskum, skru på litt spa musikk (som jeg liker å kalle det), ta på en god ansiktsmaske, tenn telys og bare slapp helt av. Nyt alenetiden og la alle stress og bekymringer flyte avgårde.

Spa – Om du vil være litt mer fancy kan du ta deg en dag på spa. Dra alene eller med en venninne, og nyt dagen mens dere får behandlinger og nyter de forskjellige saunaene.

Rydd – Å rydde kan være terapeutisk. Det gjør at du både beveger kroppen, føler deg bra over at du gjør huset finere og får ting i orden, også er det deilig når du er ferdig og har det ryddig rundt deg. Jeg merker selv at stressnivået mitt stiger om jeg har det rotete rundt meg. Da går jeg bare og irriterer meg over alt rotet som er rundt meg. 

 

Hvordan slapper du av i hverdagen?

12 kommentarer
    1. hvor digg må det ikke være å faktisk få hjelp av sånne tips. sliter man psykisk er det ikke så lett som å bare gå en tur i skogen

    2. Jeg er ofte stresset i hverdagen. Men jeg er 13 år så det er ikke pga barn/jobb eller eksamener, men det kan ofte bli litt mye med lekser, prøver, forestillinger og konkurranser i turn. Så jeg bruker en mediterings app som heter Headspace. Jeg bruker den hver dag og det trenger ikke ta mer enn 5 min, så du har masse tid til å gjøre ferdig det du skal gjøre ferdig den dagen.

    3. Det jeg liker å gjøre, og som funker for meg, når det gjelder å stresse ned er:
      – gruppetrening på treningsstudio! Da kobler jeg helt ut og bare fokuserer på å følge treneren.
      – skitur, joggetur, sykkeltur i fin natur!
      – lese en bok, hvis jeg klarer å forsvinne helt inn i den.
      – lege meg i senga/på sofaen og bare høre på musikk på hodetelefoner i en times tid.
      – få unnagjort skolearbeid! Stress å finne frem bøkene og motivasjonen, men når det er gjort, føler jeg meg så mye lettere!
      – strikke mens jeg ser på et «enkelt» og litt morsomt program, for eksempel brille eller huskestue 🙂
      – tegne eller male. Gjerne ute i sola, men er ikke så mye av det nå om dagen dessverre. Savner sommeren så inderlig!
      – besøke bestemor og bare sitte å skravle på terrassen.

    4. Hei, skjønner at det kan være vanskelig å sette deg inn i alle disse bryllups greiene. Bare for gøy, men søk gjerne på BuzzFeed wedding quizes:) kjempe gøy!! Del gjerne resultatene med oss!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg