Bryllup – Hvor skal jeg begynne?

Nå som Per Fredrik og jeg har blitt forlovet må vi begynne å planlegge bryllupet. Jeg har jo aldri sett på noe som helst av bryllupsting og har virkelig null peiling på hvor jeg skal starte. Skal jeg starte med å skrive gjesteliste? Skal vi starte med invitasjoner? Kjolen? Lokasjon?

Når jeg skal skrive gjesteliste, hvem skal jeg ta med? Skal jeg invitere alle i familien, eller kun de jeg faktisk har kontakt med? Hvilke venner skal jeg invitere? Det er så vanskelig å vite hvem jeg skal invitere, for jeg vil jo ha alle jeg er glad i, i bryllupet mitt. Men samtidig kan det jo ende opp med å bli altfor mange mennesker, og da må man kutte ned på noen. Hvilke skal jeg kutte ned på uten at det blir sure miner? Det er jo lite poeng å invitere 200 mennesker i et bryllup, for man får jo garantert ikke rukket å hilse skikkelig på mer enn halvparten.. 

En annen ting som er vanskelig er; hvem skal jeg ha som forlover? Skal jeg ha en forlover, eller to? Det må være en person jeg stoler 100% at bare vil mitt beste, samtidig som det må være noen som er flinke til å organisere og hjelpe meg med ting. Og den jeg spør må jo være villig til å hjelpe meg.. Gud det er vanskelig å velge..! 

Når det kommer til lokasjon, kjole, tema osv er jeg også helt blank. Jeg har virkelig ingen peiling på hva jeg vil eller hvordan jeg vil gjøre ting. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha bryllup i kirke. Religion har aldri vært noe for meg, og da føles det helt feil å skulle gifte seg i kirke. 

Så ja, jeg måtte bare få ut noen tanker til dere. Kanskje det er noen av dere som har noen tips om hvor jeg skal starte? For jeg har virkelig ingen anelse. Det eneste jeg vet, er at jeg gleder meg til jeg har kommet igang med planleggingen og den dagen vi faktisk skal gifte oss. Det er jo helt vilt amazing å tenke på at vi en dag skal bli gift ❤️ En ting jeg merker godt er at desto mer jeg begynner å se på bryllupsting og planlegger, desto mer forstår jeg at vi faktisk kommer til å gifte oss. Så på bryllupsbilder i stad og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg faktisk ble så rørt at jeg var på gråten ❤️

44 kommentarer
    1. Hadde startet med gjestelisten, da er det lettere å finne ut hvilket lokale du skal bruke, hvordan mat som passer osv 😊

    2. Du burde se på say yes to the dress😍 då vil du garantert reise til new York igjen å kjøpe drømmekjolen der 😍 i ene episoden er det faktisk en i fra Norge som kjøpe kjole der 😁

    3. Her er noen tips:
      Planlegge hva slags farger du vil ha på bryllupet.
      Design på invitasjonskort + hvor mange du vil invitere.
      Sette opp et budsjett.

    4. Forlover og lokale først. Når du har forlover har du en ekstra hjerne å tenke med, da finner du fort temaet i bryllupet og resten kommer som perler på en snor

    5. Først og fremst, gratulerer så masse! <3 Jeg ble nettopp forlovet selv (kjæresten fridde på nyttårsaften da vi var i Tivoli i København), og vi har så smått begynt å tenke på planlegging. Siden vi er studenter og ganske unge, så tenker vi å ha bryllup i 2021 eller 2022, slik at vi får spart opp penger til drømmebryllupet. Vi har så smått begynt på gjestelisten, og det baller fort på seg. Ellers er vel budsjett et smart sted å starte, og planlegge ut i fra det 🙂 Tror nok også at det er smart å finne sted før du finner kjole. Er litt dumt å ha kjøpt en prinsessekjole hvis man ender opp med et strandbryllup.
      Jeg har valgt å ha en forlover, og to bridesmaids, siden jeg ville ha alle tre med meg i prosessen og på selve dagen. Skal snart spørre de med et morsomt kort jeg fant på etsy.
      Gleder meg masse til flere innlegg, for jeg trenger virkelig inspirasjon selv 🙂 Lykke til 🙂

    6. Start med forlover og gjestelisten. Når du vet hvor mange du skal ha så vet du også sånn cirka størrelse på lokale. Når du har forlover klart så kan dere sitte å drøfte, tenke og drømme, men samtidig planlegge. Finne ut hva du egentlig vil. Vil du ha bryllup inne eller ute, på stranden eller i en hage, osv.. skal du invitere venner, familie, hva med familier som har små barn osv. Det er mye å tenke på og lurt å google litt, kanskje høre med en bryllupsplanlegger?

    7. Hva med søsteren din som forlover, virker som dere har et veldig godt forhold. Husk, ikke stress for mye. Denne tiden må du nyte, det skjer en gang i livet. (Som regel) Elsker deg💛

    8. Hadde ville starta med å finne ut om du skal ha forlover eller ikke og, da evt om du skal ha finne ut hvem , og så skrivd gjesteliste sammen. Og så lokale siden er enklere å finne lokale når du vet ca hvor mange det blir😊😉

    9. Som forlover kunne du tatt søsteren din og din beste venn. Tror det er lurt å lage en gjeste liste så du vet ca hvor mange du skal invitere og så begynne å finne lokasjon.

    10. Noen i familien min hadde borgelig (?) Vielse. De hadde samlet familien på Engø gård i Tønsberg og viet seg ute i de flotte omgivelsene. I tillegg ble vi vartet opp med overnatting i leilighetene som finnes på gården i tillegg til flere retters middag. Dagen etter reiste vi inn til hovedstaden hvor de i hadde invitert venner + familie til et stort lokale. Der spiste vi god mat og feiret til langt på natt! De hadde maange på invitasjonslisten, men valgte å dele opp bryllupet på denne måten.

    11. I følge hva du har skrevet på bloggen tror jeg søsteren din kan være en forlover. Jeg har ikke peiling på bryllup og vet ikke om det bare kan være gutter som er forlover, eller noe annet. Men jeg ville startet med forlover og gjesteliste. Da har du en plan på hvor mange det skal være. Kjole kan også være smart å ta tidlig men invitasjoner er ikke noe som må komme ut med det første. Men dere burde komme med invitasjoner til brylluper så tidlig som dere får til uten at det blir noe stress for dere. Det kan være greit for gjestene å planlegge litt om de kan komme eller ikke så de ikke er oppsatt på den dagen.

    12. Du og Per Fredrik er så søte sammen og bryllupet deres kommer til å bli fantastisk. Gleder meg til å lese om bryllupsplanleggingen på bloggen din
      Selv om jeg og kjæresten ikke har forlovet oss endå er bryllup noe vi har snakket om. Vi har blant annet snakket om hvordan tema og hvilken farger. Vi har blant annet snakket om at borddekrasjonene er diy prosjekter som vi skal gjøre sammen, da for vi gjort noe morsomt ut av bryllupsplanleggingen + at vi har noe eget som ingen andre har. Vi har også søk litt på ting til bryllup på wish. Har også snakket om hvordan man kan gjøre bryllupet billigst mulig. For eksempel kjenner man noen som er flink til å bake så kanskje den personen er interessert i å lage bryllupskaken, det er jo noe man blant annet sparer penger på. Et annet eksempel er jo om man har en kjole man ikke lenger bruker og som man syntes begynner å bli kjedelig, kan man ta det som et diy prosjekt og sette på noe som gir det lille ekstra på kjolen, da både sparer man penger og har en unik brudekjole. Du er jo flink med diy og likte jo å lage blomsterkrans, noe som man kan brukes til brudesløret dersom man ønsker å ha brudeslør

    13. Driver å planlegger selv! Startet i januar, og skal gifte meg i oktober. Kjolen kjøpte jeg en uke etter at dato var bestemt, og jeg har sendt ut hold av datoen! Jeg kjøpte meg en perm, og har delt opp i kategorier, slik at jeg kan printe ut inspirasjon, og det jeg faktisk har ordnet. Så holder jeg orden på kvitteringer og papirer som har med bryllupet å gjøre. Jeg har veldig lyst til å gjøre mye selv, for det er jo faktisk mitt bryllup. Vi har invitert ca 75 stk, og vil ha det enkelt og ikke for stivt. Men anbefaler å ha en mappe eller perm der du kan samle på ting! Også pinterest!! Sitter MASSE på pinterest 😀

    14. Jeg har sett på en god del brosjyrer, yt videoer, programmer og inspirasjonsapper som Pinterest, Tumblr osv… og lokalet kan for eksempel være at du leier en fin hage eller en slags park også setter du opp sånn buestativ (er litt usikker på hva det heter) og ha vielsen under der?💓 eller et lokale inne, jeg søkte på lokaler til bryllup og der kom det opp et tonn alternativer<33 og gjestelista burde du ha på en måte nærmeste familie eller familie du har kontakt med<33 det trenger nødvendigvis ikke være at du snakker med dem vær dag eller vær uke men at du faktisk kjenner personen💓 på brudepiker så kommer det ann på hvor mange du selv vil ha, vil du ha to eller har du to ekstremt gode venninner/venner så er jo det helt greit, men pass på at disse to er godt kjent så det ikke oppstår diskusjoner💓 det er jo selvførgelig lettere å ha to fordi det er jo de som skal planlegge mest på en måte😽 og bryllupskjolen går også på smak og behag👗 om du skal ha en veldig dyr eller om du skal ha en brukt eller alt sånn, så her kan du også lage et eget budsjett og liste til bryllupskjolen💓 håper jeg ga deg noen tips eller ideer eller at jeg var til hjelp💓

    15. Tips
      1. Finne et budsjett
      2. Skrive liste på hvem som SKAL være der
      3. Gjesteliste
      4. Finne et lokale
      5. Planlegge kjole!!
      6. Finne forlover
      7. Design invitasjon

    16. Du er jo så glad i marmor og rosa, så hvorfor ikke ha det som tema?
      Det finnes programmer på TLC osv som heter «Say yes to The dress» / «kjolen som sier ja» som du kan se på for å få noen ideer til kjole.
      Og siden dere har en så vakker hage/utsikt utover havet, så kan dere har bryllup utafor hjemmet deres?
      Bare noen få tips, håper du liker dem, og gratulerer med forlovelsen 😉

    17. skal du ha bryllupet her i norge eller i utlandet? det kan være lurt å tenke på det først med tanke på hvem du evt. skal invitere

    18. Dersom dere vil ha et perfekt bryllup og er villige til å legge litt penger i det, kunne jeg anbefalt å hyre inn en bryllupsplanlegger. Da kan denne personen hjelpe dere masse på veien slik at planleggingen vil bli enda lettere for dere. Det er fortsatt dere som velger og bestemmer alt, men denne planleggeren hjelper dere bare enda bedre i gang og kan komme med fine lokaler, tips osv, som dere kanskje aldri hadde klart å finne selv.
      Et lite tips med noe jeg selv drømmer om i mitt eget bryllup, er å kjøpe inn et par polaroidkameraer og masse film til de, slik at gjestene kan ta bilder av seg selv og skrive en liten hilsen til en egen bok som skal ligge på et bord under festen. Dette virker bare så koselig å se tilbake på senere😍

    19. Du bør booke et lokale så fort som mulig. Da får du velge mellom så mye mer en hvis du må booke på kort varsel. Da bør du også få ferdig gjestelisten så du ser hvor mange som kommer. Send ut invitasjoner fort så folk ikke dobbelt bookker seg.

    20. Hei, jeg er bare 12 år men jeg hadde tenkt det hadde vært kult om du hadde hatt temaet lyse rosa og hvit (siden du er rosablogger) men bestem det du vil det blir sikkert fint;)

    21. Hei. Er så glad på deres vegne. Leser alltid bloggen din med frokosten. Får å ikke få så mye stress, er det kanskje lurt å finne noen bryllupsplanleggere💜! Da kan de hjelpe deg med å få alt gjort. De kan gi deg mye inspirasjon. Så at det var flere som har gjort det👍 Elsker deg så mye, håper du koser deg med planlegging

    22. Tenk at kjære søte Stina skal gifte seg! 😀 Det er helt vilt synes jeg 😀 Du kommer til å se ut som en nydelig brud! 😀
      Når det kommer til bryllupsplanlegging har jeg ingen erfaring. Men kanskje du burde ordne en gjesteliste først? Også kan du se om du finner et lokale? Lurt å sette seg ned å ordne et budsjett så ser du hvordan det blir 🙂 Gleder meg til å se kjolen du skal bruke i bryluppet, hvis du kommer til å dele den på bloggen da, det er jo ikke sikkert 🙂
      Men du kan jo ha bryllupet på en strand? Det er jo så fint 😀 Ønsker deg lykke til med planleggingen! 🙂

    23. Vi er også midt i planlegging, gifter oss i mai neste år 🙂 vi inviterer den familien som vi har kontakt med, og inviterer de vennene som vi ikke kan forestille oss å gifte oss uten at de er tilstede. Ang forlover, så har jeg to venninner som står veldig nær meg, og det å skulle velge en av dem bort er uaktuelt, så jeg har to. Bruker også Pinterest som inspirasjon. Invitasjoner blir laget ut ifra hvordan farger og tema vi skal ha i bryllupet. Til nå blir det forskjellige toner i lilla, hvitt og diamanter 🙂
      Kjoler ser jeg på på forskjellige nettsider for å finne litt inspirasjon etter hva jeg liker og ikke liker.
      Masse lykke til med planlegging 🙂

    24. Hei! Jeg er utdannet bryllupsplanlegger.
      Anbefaler deg å sette opp et budsjett først, da det er dette som blir utgangspunktet for lokasjon, gjesteliste og alle andre ting som kommer med. Bli enige om hvor mye penger dere vil bruke på dagen, og videre hvor dere vil feire det – i norge eller utlandet, og om dere vil ha vielse og fest på samme sted. Finn deretter en dato og book lokale kjappest mulig 🙂

    25. Om dere skal gifte dere sommeren 2019… Er det ikke litt tidlig å lage blogginnlegg 247 om bryllupet da. Tror bare folk kommer til å bli litt lei! 🙂 dette er bare respons, så ikke ta dette som en hat kommentar!❤️
      Du har en super blogg Stina! Stå på, du inspirerer!
      Lykke til med planlegging av bryllup💐

    26. finn ut om du vil ha det i norge eller utenlands, budsjett, gjester, så mat som alle tåler, så farger, lokale, tovstmaster, om dere skal ha live musikk eller ikke, forlovere, brudepiker, hvem skal frakte dere til og fra bryllupet, kake/mat/drikke, fotograf, finn ut om du vil ha en kjole til vielsen og en til festen, taler.

    27. De aller fleste som begrenser gjestelisten gjør det av økonomiske grunner. Slik jeg har forstått det sliter ikke akkurat du og PK med å få pengene til å strekke til, så her er det ingenting i veien for å invitere alle du vil invitere, selv om man selvfølgelig må sette streken ett sted. Folk du gikk i klasse med på barneskolen, ikke har kontakt med, men kanskje kun har som venn på facebook, kan du jo for eksempel droppe. PK kan også droppe hele crewet fra Vikings om de ikke er på henge-sammen-på-fritiden-stadiet. Gå for slektstreet, gode venner, osv. Husk at mange venner og slektninger også har sin egen lille familie å drasse på. Venner, for eksempel, kommer fort både med kjæreste og barn.
      Når gjestelisten er i boks, kan du bevege deg over til lokale. Tenk på at det bør være et sted hvor flest mulig har mulighet til å komme. Maldivene er nydelig, men det er ikke realistisk å forvente at venner og familiemedlemmer har råd / mulighet til å dra dit. Spesielt ikke om de skal gi dere gaver i tillegg. Derfor bør du forsøke å finne et sted enten i Norge, Sverige eller Danmark som kan være fint. Solstad hotell på Noresund, for eksempel, er nydelig! Her ble det også holdt Frøken Norge-kåring i sin tid.
      Det neste du bør tenke på er fotograf. Du ønsker sannsynligvis noen profesjonelle bilder både av selve vielsen og festen, i tillegg til de typiske bildene man sender på takkekort. Her vil jeg anbefale å sjekke ut Kenzas blogg. Hun har nylig giftet seg og bildene ble helt fantastiske! Se om du kan få booket samme fotograf, eller gjerne også 2-3 forskjellige, så du får riktig mange bilder å velge i.
      Det neste du bør tenke på er faktisk kjolen. Den kan være vanskelig å finne. Du har jo dessuten også en lommebok som tillater deg å dra fks til USA for å finne en skikkelig fin en. Men, det forutsetter at du har god tid. Å falle i fellen hvor du må bestille en kjole 2 uker før bryllupet, er kanskje ikke noen drømmesituasjon. Sørg for å ha dette i boks minst en måned i forveien, så slipper det å bli stress.

    28. Jeg kan jo fortelle litt hvordan jeg begynte, selv om folk gjor det veldig forskjellig
      Det forste var en uspikret gjesteliste, for a faa en folelse av hvor stort bryllup dere vil ha. Jeg valgte kun mennekser jeg onsker aa aa ha der, saa noeni familien kom aldri med. Det fikk jeg litt pepper for, men dette er deres dag og ikke et slektstreff. Jeg er veldig glad for den beslutningen i dag, og gleder meg til en fest med gode venner og liten familie.
      Vi havnet paa ca 90 gjester og letet etter lokalet deretter. Jeg bor i Skottland og valgte et hagebryllup med markise. Vi valgte pakken ?90 daggjester + 30 kveldsgjester? naar vi betalte depositum. Dette kan endres og vi kan faa en storre eller mindre markise naar vi vet hvor mange som kommer.
      Da vil dere ha en dato og kan sende ut Save the Date, eller selve invitasjonen som vi gjorde. Vi var veldig tidlig ute med det, men kjekt nar gjestene maa bestille fly, overnatting og mulig ferie fra jobben.
      Saa booket jeg fotograf og band (forstepri etter lokalet, da alle jeg ville ha var fullbooket)
      Deretter kikket jeg paa kjoler, og det var det letteste jeg gjorde. Jeg fant en i den forste butikken og betalte den uka etter.
      Saa snakket jeg med en blomsterforhandler, hvor vi fikk kjempemange gode tips. Da laget jeg et moodboard og sendte hun en PDF, og fikk en overslag tilbake. Her er det kjekt aa vite om dere vil ha runde bord eller hestesko, og gjort seg noen tanker om farger.
      Deretter kan dere gjore dere noen tanker om kake, dekor, barn i bryllup (vi valgte uten barn noe jeg tror er helt riktig). og alkohol hvis dere onsker fri bar.
      Saa ?bestem? gjesteliste og lokalet, faa en dato og book fotograf, band og kjole, makeupartist og frisor. Resten kan dere bruke lengre tid paa 🙂 Det eneste jeg slet med var aa finne en god makeupartist som var ledig, ellers har det gaatt overraskende smooth..
      Lykke til, nyt tiden og snakk mye sammen <3

    29. Fy faen, Stina, nå er jeg flau! Tror kanskje jeg tenkte på Per Fredrik som Pellek (som igrunn er rart, iogmed at jeg ikke har noe kjennskap til ham utenom bloggen din) og dermed fikk for meg at han het Per Kristian i et øøørlite sekund. I alle fall nok til å kalle ham PK i kommentarfeltet ditt.
      Haha. Beklager så mye. Mente så klart PF.

    30. HELLO!
      Gratulerer så masse, gleder meg til og følge med på reisen.
      Gift selv og du kan bare glede deg, reisen er magisk men litt stressfull! Husk og ikke ta deg vann over hode! be om hjelp 😀 Mitt beste tips er og sette dere ned og finne ut hva som er viktigst for dere, hva MÅ dere HA og hva må dere ikke ha. Skriv ned de gjesten som MÅ komme kanskje en kanskje liste også. Listen blir plutselig kjempe stor.
      jeg kunne skrevet flere sider med tips, men det kan kanskje bli litt mye. hehe
      Lykketil <33

    31. Først og fremst, gratulerer så mye!! 😀
      Ett tips er å sjekke ut pinterest. Søk på “to do-list wedding” eller “monthly planner wedding”, men ikke alt må gjøres i den og den rekkefølgen da. Så kan du søke på farger, leker man kan ha i bryllup, søk opp “Location” og se hva du liker. Og bare spør om hjelp! Venner, familie, Per Fredrik eller lignende. Er mye å gjøre, og er greit å delegere litt.
      Lykke til med planleggingen! 🙂

    32. Du må huske på fotograf,kjole,invitasjoner,hvem skal komme?,bukett,forlovere,Inngang og utgang?s marsj,Sminke,frisyre,dato/klokkeslett osv., Brudepiker/svenner?,sanghefte,bildehefte,sko😂 og alt d dr, hvilken mat og middag ønsker du?,
      Du kan også ha en prosjektor tavle der det vises bilder av deg da du var liten og da han var det. Og etter hvert dere to ilag😊😊

    33. Ville begynt med å bestemme hvem/hvor mange som skal komme, blant annet fordi det har mye å si da lokaler ofte har begrensninger på antall. Ergo, kan dere utelukke noen lokaler på den måten.
      Hvis du er noenlunde stabil i vekt ville jeg også valgt kjole ganske raskt da kjolen selvfølgelig har mye å si ifht. stilen i bryllupet. Rustikk kjole? Ballroom? Elegant? Det er jo fint at ting passer sammen. Det blir også lettere å kjøpe alt tilbehør, bestemme blomster/sminke hår osv da.
      Fotograf bør man også være tidlig ute med da disse bookes i god tid (jeg er selv fotograf og har booket brylluper for 2022 allerede).
      Når lokale, kjole, fotograf og typen vigsel (som fotograf (og gift selv da) har jeg vært i mange bryllup og jeg vil VIRKELIG anbefale humanistforbundet – der får man ha det akkurat som man vil! Hos human-etisk er det litt stivere opplegg..) er bestemt, er det bare å begynne med detaljer – og dette lønner det seg erfaringsmessig å ha god tid til! Vi kom på så mye gøy underveis som virkelig gjorde dagen fantastisk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg