5 Penge-tabber jeg har gjort

Som blogger er jeg i en posisjon der jeg tjener mye penger, men jeg prøver alltid å være forsiktig med pengene mine og ikke sløse de bort. Det hender dog at jeg gjør noen skikkelige penge-tabber og de skal jeg røpe for dere nå. Kanskje du lærer noe av det, og ikke gjør disse tabbene selv?

Kameraer – Å herregud, jeg blir nesten flau av å skrive det. Men i fjor brukte jeg typ 40’000-50’000 på kameraer. Jeg ville virkelig ha et nytt og bra kamera, men endte opp med å kjøpe et par ekstra kameraer jeg virkelig aldri bruker. Hadde jeg bare visst at jeg kunne kjøpe på Elkjøp, teste i 30 dager og levere tilbake om jeg ikke likte hadde jeg spart sinnsykt mye penger.. 

Parkering – De første månedene etter at jeg hadde kjøpt bil ga jeg litt blaffen i hvor jeg parkerte, og jeg tørr nesten ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt på parkering til sammen. Hver gang jeg var i Drammen for å møte venninner pleide jeg å parkere et sted der det kostet typ 800,- kr per gang. Omg. 

iPhone – 2017 var virkelig året der jeg kastet bort altfor mye penger på iPhonene mine. Tuller ikke når jeg sier at jeg hadde 3 forskjellige iPhones i løpet av året, i tillegg til at jeg også sendte de gjentatte ganger på reparasjon. Når jeg kjøpte den siste iPhonen min for noen måneder siden satt de på en skjerm som gjør at det kun er ekstraskjermen som knuser om jeg mister tlf i bakken. Jeg har jo prøvd dette før, men skjermene har aldri sittet bra. Da de satt på for meg nå sist derimot, da var de ekstremt nøye og de fikk ekstraskjermen til å sitte perfekt!

Mat – En ting som uten tvil er et pengesluk for alle voksne mennesker som bor for seg selv er mat. Å herregud så mye penger som flyr avgårde på mat. Det som er ekstra kjipt er når man rydder i kjøleskapet og må kaste mat for flere tusen fordi den har blitt dårlig. Det er surt det! Jeg er veldig obs på at jeg ikke skal ha altfor mye mat i kjøleskapet av gangen, for da mister jeg helt oversikten over hva jeg faktisk har. Også prøver jeg å holde det helt ryddig og oversiktlig. Det er jo heller ikke bra for miljøet å kaste så mye mat som mange gjør, så det er absolutt noe jeg hele tiden prøver å bli bedre på. 

De “små” summene – Altfor ofte kjøper jeg småting her og der. En ny leppestift til 250 kr, en pynteting til 300 kr, en ny genser til 400, en ny jeans til 300 kr kr og en ansiktsmaske til 300 kr. Det føles ikke ut som at jeg har brukt mer enn kanskje 500 kr til sammen, for alle summene var relativt små. Men på en slik tur hadde jeg brukt 1550 kr. Dette er bare et eksempel på en typisk min shoppingtur som jeg tidligere ofte kunne dra på, og kjøpe småting jeg ikke alltid trengte, og over tid ble det store summer. Nå har jeg veldig god oversikt over hva jeg faktisk har i skapene hjemme, og jeg spør meg selv alltid to ganger om jeg skal kjøpe tingen. 

 

Som dere kanskje skjønner er det ingen store summer som er blant pengetabbene mine. Hver gang jeg bruker store summer på en ting, som for eksempel en gucci veske til 12’000 er det veldig gjennomtenkt og ikke en tabbe. Men det er alle de “små” summene i hverdagen som blir veldig store som er tabbene man må være obs på. 

 

Hvilke penge-tabber har du gjort?

12 kommentarer
    1. Kjenner meg så godt igjen! Spesielt dette med de ”små” summene og mat. Jeg har blitt mer bevisst nå og prøver å spise opp det jeg har før jeg kjøper nytt.
      Virkelig noe å tenke over:)

    2. Du kan jo alltids selge noen av kameraene du kjøpte da! 😀 Noen kameraer passer ikke til alle og alle trenger heller ikke kameraer i toppklassen som en så stor blogger som deg, regner med mange ville blitt fornøyde med kameraene du ikke er no særlig fan av. Samtidig ville jeg beholdt ett ekstra som reserve, hvis det skulle skje noe med de to (regner med du bruker to) til vanlig! 🙂

    3. Vil jo si 40-50 tusen på ett kamera er en ganske stor sum. Så ikke «bare» de små summene som er tabber. 🙂

    4. Prøver selv å ikke bruke penger på ting jeg vil ha angret på å ha kjøpt etterpå. Og jeg er veldig enig i det du sier om småting! Kjempefint innlegg!<3

    5. 300 er ikke akkurat små summer. Skjønner du har baken full av penger. Stakkars Per Fredrik som må gifte seg med deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg