5 Ting som gir deg kviser

Kviser. Jeg hater de, de gjør vondt, og en midt i panna kan senke selvtilliten med 15 hakk. Selv har jeg nesten aldri kviser lengre, og det er jeg så ekstremt glad for. Jeg slet med kratige kviser i 6-7 år og det var veldig kjipt. Jeg lærte meg halvveis å leve med det, via å bruke sminke som dekket godt over.

Jeg lette hele tiden etter ting som kunne hjelpe så jeg fikk mindre kviser. På disse årene lærte jeg en god del ting som faktisk gjør at man får flere kviser, og de vil jeg dele med dere. Jeg er sikkert ikke den eneste som har slitt med kviser og syns det er kjipt, så til dere som sliter med kviser; her er litt hjelp på veien ❤️

Dårlig / feil rens – Det er veldig viktig å rense huden godt. Sminkeservietter dytter ofte sminken enda lengre ned i huden, og de klarer ikke fjerne alt. Selv bruker jeg en rens med mye olje i først, for å løsne opp og fjerne selve sminken. Deretter bruker jeg en vanlig rens for å fjerne resten av smuss og ting som er på huden. Sånn at huden blir helt ren. Det er også ekstremt viktig at du alltid fjerner sminken før du legger deg. Det hender jeg dropper det om jeg er veldig trøtt, og da får jeg en haug nye kviser et par dager etterpå. Ikke særlig gøy.

For lite fuktighet til huden – Jeg hadde så tørr hud at huden min overproduserte olje og tettet igjen porene, som gjorde at jeg fikk massevis av kviser. Derfor er det viktig for meg at jeg bruker gode hudkremer som gir mye fuktighet, og tar ansiktsmasker som gir fukt et par ganger i uka. Det at jeg fikk oljete hud fordi jeg egentlig var tørr er noe som skjer med mange, og da er det ofte at man bruker kremer som tørker ut huden enda mer fordi den lager olje. Problemet blir da mye verre, og man ender opp med enda flere kviser. Jeg fikk god hjelp på Kicks med å finne ut hudtypen min, så det er absolutt noe jeg kan anbefale.

 

Billig foundation – Selv brukte jeg en foundation til cirka 150,- kr i mange år. Den dekket godt over huden og jeg elsket den. Helt til jeg lærte at billige foundations tørker ut huden og kan gi mye kviser. Jeg byttet fort over til en dyr foundation fra Lancome, og antall kviser forminsket seg drastisk. 

God hudpleie – Når du skal velge hudpleie er det viktig at du velger gode produkter. Selv om jeg selv skulle ønske at hudkremen til 30 kr på matbutikken er like god som hudkremene til 500 kr må jeg nok ønske lengre. Det er (til en viss grad) slik at desto dyrere produktene er, desto mer effekt får du ut av de. Er du opptatt av utseendet er det smart å investere noen ekstra kroner i hudpleie. Det er også viktig at disse produktene er spesielt tilpasset din hud.

 

Stress – Stress er ekstremt ødeleggende for kroppen. Det gjør at man kan gå mye opp / ned i vekt, og det gir deg også kviser. Prøv å stresse ned i hverdagen ved å sette av god nok tid til tingene du skal, og ta en kveld eller to i uka der du slapper av med en god bok og et bad for å slappe helt av. 

 

Sliter du med kviser?

16 kommentarer
    1. Sliter ikke med mye kviser, men begynner å få litt nå… men er midt i *tenåra* så er vel kanskje ikke såå rart? Hvertfall, tusen takk for tips!! Kviser er no dritt!!

    2. Uuuu ta også med å vaske sminke børster hver 2 uker eller minst en gang i måneden og drikke masse vann så huden blir bedre!

    3. Har akkurat klart å ta knekken må min egen akne (med hjelp fra legen) og har enda flere tips! Jeg vet hvor jævlig det er å føle at kvisene ikke forsvinner selv om man har gjort alt som kan gjøres. Men plutselig fant jeg ut at maten jeg spiste var ekstremt kvisefremkallende. Nei, jeg spiste ikke usunt, men mange meieri- og melkeprodukter (spesielt de sunneste, letteste variantene) inneholder ting som ikke er bra for uren hud. Jeg holder meg unna store mengder melkeprotein idag, og jeg spiser aldri noe som inneholder myseprotein/mysepulver. Whey protein (myseprotein) ga meg et ekstremt kvisenafall over jula. Det var så ille at det havet i kategorien alvorlig cystisk akne. Nå har jeg erstattet melkeprodukter med soya og fått hjelp av legen med antibiotika + differin, og kan med stolthet si at jeg har blitt totalt kvisefri på en drøy måned!

    4. Eh….. du virker litt overfladisk NPR du sier ikke «billig» fondation! Assa, det finnes mange billige fondations som ikke tørker ut huden!! Såklart så er noen merker dyrere enn andre selv om det er samme produkt.

    5. Gode tips! 🙂
      Sliter heldigvis ikke med kviser så veldig mye nå lenger, men gjorde det sinnsykt mye i tenårene. Takk Gud for at de forsvant da jeg bikket 17-18 år!

    6. Som Berit over her sierm det finnes flere billige foundationen som ikke tørker ut huden, det kommer jo helt ann på hva produkte er laget av. En dyr foundationen kan tørke ut huden like mye som en billig.

    7. Finnes også flere youtube-videoer av folk som sverger på å bli kvisefrie fra å kutte ut melkeprodukter.

    8. Har også tørr hudtype. Lurte på om du kunne laget innlegg om hvilken rens, fuktighetskrem, foundation osv. Du bruker?
      Håper du får en fin dag forresten!

    9. Helt okå tips. Sliter selv med kviser og kan nesten ikke spise noe potetgull, sjokolade el. pga fettet. Søvn og vann har også mye å si for å unngå kviser. Fikk min første kvise i 6.klasse også har d egt gått helt greit fram til for et år siden, da begynte jeg å få en del rundt haka, nesa og mellom øyenbrynene (går i 9.klasse nå). Kviser gjør virkelig noe med selvtilliten min. Syykt irriterende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg