Min favoritt sunne snacks

Den siste tiden har jeg fått helt dilla på en snacks, som er rask å lage også er den sunn. For ikke å snakke om helt sinnsyk god! Tuller ikke når jeg sier at jeg har spist dette nesten hver dag i en uke nå. Haha! Idéen bak retten er noe jeg kom over for veldig lenge siden, men så har jeg egentlig glemt det helt bort, frem til jeg for noen dager siden så at søsteren min hadde lagd det. 

Snacksen er enkel; stekte speltlomper med guacamole. Speltlompene skjærer man bare opp i små trekanter med et pizzahjul, legger på et bakepapir på en rist. Pensler på et superlite strøk med olje og krydrer med salt og pepper. Viktig å ikke ta for mye olje eller for store biter, for da blir de ikke crispy. Stek i ovnen på 220 grader i cirka 7 minutter.

Guacamolen jeg lager er litt etter det jeg selv liker å ha oppi. Er allergisk mot hvitløk så jeg bruker aldri det. Men om du liker hvitløk er det bare å ta i litt og smake seg frem. Det jeg bruker i guacamolen er 1 avocado, juice fra 1/2 lime, en bunt koriander og 1-2 ss lettrømme. Mikser alt det sammen i en blender til det er helt smooth, også er det bare å kose seg! 

Spiste dette blant annet forrige lørdag, og da hadde jeg fremme vanlig potetgull siden det var lørdag. Vel for å si det sånn. Det vanlige potetgullet kunne ikke måle seg med speltlompene på smak, så det ble nesten ikke rørt engang! Så denne snacks oppskriften er absolutt noe dere bør teste ut!

 

8 kommentarer
    1. Wow! Dette innlegget kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt! Jeg driver akkurat å prøver å finne sunnere alternativer til potetgull/godis/brus. I kveld skal jeg jammen meg lage guacamole, stekte speltlomper og en god smoothie. Takk!<33

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg