Vi måtte på sykehuset

inneholder reklame

I dag var Per Fredrik og jeg på sykehuset. Per Fredrik har vært veldig dårlig den siste måneden, og i dag måtte han inn for å sjekke hva som var galt siden han har hatt problemer med skjoldbruskkjertelen. De injiserte han med et radioaktivt stoff sånn at de kunne scanne halsen hans, og utelukke skumle ting som blant annet kreft. Vi hadde det ikke på følelsen av at det kunne være veldig alvorlig, men man vet jo aldri. Livet er skjørt, og man vet aldri hva som er rundt neste sving. 

Etter undersøkelsen ventet vi en liten stund på venterommet, og til slutt fikk vi komme inn til legen for å høre konklusjonen. Det var heldigvis ingenting alvorlig, og dette var noe som de ikke helt visste hvorfor hadde kommet, men det kommer heldigvis til å gå over innen kort tid ved hjelp av medisiner. Så vi ble veldig lettet, og det var jo fantastiske nyheter!

SNAPCHAT STINABLOGG 👻

_____

 

På vei hjem bestemte vi oss for å feire med litt god mat, så vi stakk innom butikken også kjøpte jeg inn alt jeg trengte for å lage både boller og kanelsnurrer. Det er jo så utrolig digg, og lett å lage etter at jeg fikk kjøkkenmaskin. Tuller ikke når jeg sier at kjøkkenmaskinen gjør halve jobben med bollelagingen.

Da slipper jeg å stå og blande alt inn, og holde på med en tung deig. Så deilig! Å kjøpe den kjøkkenmaskinen var noe av det smarteste jeg gjorde i 2017. Bruker den hele tiden til boller, cup cakes, pannekaker, vafler og mye mer. Rett og slett alt som må kjøres sammen. Haha! Den er forresten såpass sterk i watt at den lett klarer å elte sammen deiger på 1,5 – 2 kg

Kjøkken maskin finner du HER

For å lage 10-12 boller bruker jeg:

1/2 pakke gjær

2 dl lunken melk

4-5 ss flytende smør (om du smelter det i en kjele, er det viktig at det kjøler seg ned litt før du har det i deigen)

1/2 ts kardemomme

4 ss sukker

5,5 dl hvetemel

 

Dette gjør jeg:

Smuldre gjæren, og tilsett litt av melken. Rør ut til at av gjæret har blitt oppløst. 

Ha oppi resten av melken, sukker, smør og kardemomme.

Ha i hvetemel litt etter litt til deigen slipper bollen.

Dekk bollen med plast og et håndkle og sett den lunt. La deigen heve til dobbel størrelse

Når deigen er ferdig med å heve elter jeg den kjapt på benken, og deler opp boller som veier 70 gram per stk.

Hver av bollebitene triller jeg til de blir helt rundt boller. Setter på bakepapir på brett, legger plastikk og håndkle over, lar heve til dobbel størrelse.

Stek i 6-7 minutter på 240 grader. 

Disse blir så gode! Selv elsker jeg å spise som de er eller med smør og gulost oppå. Det er så godt det! Det skal bli kveldsmaten min i kveld. Hehe! 

12 kommentarer
    1. HAR ET TIPS/FORSLAG! Du kan skrive en bok om trening og mat/oppskrifter. Kanskje en egen bok om oppskrifter, både desserer, middager og enkle frokoster/retter

    2. Hei;) nå står jeg mitt i bolle baksten.
      Åsså har du glemt å skrive hvor mye sukker man ska ha.
      Hvor mye sukker skal man ha

    3. God bedring til per Fredrik, elsker bloggen din og videoene dine de er så koselige. Synes du var sporty i å hive deg rundt å lage boller. Kos dere videre i kveld/morgen og selvsagt videre ❤️😘 Klem

    4. God bedring til Fredrik! Det er alltid skummelt når man ikke vet hva som feiler kroppen. Men godt han blir frisk og rask snart:)
      Den kjøkkenmaskinen så utrolig god ut! Har kjempe lyst å kjøpe meg en. Har det på ønskelisten min <3

    5. Eg har og hat problemer med stoffskifte men medisinen virket ikke på meg 😂 så måtte stråle d vekk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg