Usunt kosthold gjorde dette med kroppen min

I desember hadde jeg et slags eksperiment for å føle skikkelig på hvordan det faktisk var å spise veldig usunt i en måned. Jeg koste meg skikkelig med kakao, pepperkaker, pizza, og alt mulig digg man kan tenke seg.

Det var koselig å nyte desembermåneden så mye! Men etterhvert begynte jeg virkelig å kjenne på bivirkningene med å spise så mye usunn mat som ikke hadde noe næring i seg. 

SNAPCHAT STINABLOGG 👻

_____

Jeg var så mye slapp og trøtt, og følte at jeg nesten aldri hadde ordentlig energi. Hver morgen da jeg hadde spist frokost fikk jeg en del energi i 15 minutter, også ble jeg så trøtt at jeg ofte sovnet. Det er jo helt sinnsykt!

Det er jo det mat med raske karbohydrater og null næring gjør med kroppen. Så jeg burde jo egentlig ikke blitt så overrasket. Men det ble jeg virkelig.. 

Etterhvert begynte jeg også å få ganske mye kviser på grunn av det dårlige kostholdet. Som også gjorde at immunforsvaret mitt ble latterlig dårlig. Jeg fikk influensa rett etter julaften og jeg er fortsatt litt syk fra det. Det er jo helt hinsides!

Jeg merket også at jeg ikke hadde noen glede over alt det usunne lengre. Å spise godteri var liksom ikke noen big deal lengre, siden jeg spiste det så ofte jeg bare ville. Jeg ble kvalm bare av tanken på usunn mat, og de siste dagene med “challengen” slet jeg med å spise usunt.

Fra 1 januar begynte jeg å spise sunt igjen og jeg merker allerede store forskjeller. Jeg er ikke like daff som jeg var, huden min begynner å bli MYE bedre, og influensaen begynner endelig å gå over. Jeg merker også at jeg har mye bedre matlyst. Når det kommer til usunn mat og godteri holder jeg det til lørdagskvelden, og det blir så mye mer stas å spise godteri på lørdagen når det kun er da jeg kan spise det. 

Alt i alt er jeg glad for at jeg spiste så utrolig usunt i desember, for da fikk jeg virkelig opplevd hvor mye usunt kosthold gjør med kroppen, og hvorfor det er så viktig å spise sunt!

 

12 kommentarer
    1. Spennende å gjøre et slik forandring i kostholdet for å se hva det gjør med kroppen, men tenker ikke over det før man har opplevd det og faktisk ser forskjellen.

    2. Overdriver du ikke litt med at du sier du slet med å spise usunt. Du gjorde altså challengen får å se hva som skjedde. Du vet jo at visst du spiser masse usunt så får du kviser. Eller kjenner du ikke så godt deg selv?

    3. Litt sent spørsmål men hvordan får man de Kiss fantasy gel neglene av igjen? Må man til en neglpleier. Perfekte og de satt som støpt:)

    4. SOm en kommentar til anonym 07.26:
      Har ingen problemer med å forstå at man kan slite med å spise usunt etter hvert, for usunn mat er ofte kvalmende i lengden. Etter en hel måned med masse søtsaker, pizza og den slags fet mat burde det vel ikke være noe å reagere på at noen skriver at de slet med å spise usunt.

    5. Det er selvfølgelig ikke bra å spise usunt, men man må også ta “feilkilder” med i betraktning når man gjør slike “eksperimenter”. Feks var det mange som var syk i julen og mulig Nocebo-effekt kan også ha spilt en rolle 🙂

    6. Det går jo an å holde det til et normalt nivå også. Det er jo ikke rart i at helsen din ble dårlig om du spiste typ risgrøt til frokost, pepperkaker og kakao til lunsj, pizza til middag og masse godteri til kvelds. Det går an å spise moderate mengder og ha begge deler i kostholdet sitt. At man f.eks. spiser sunt og næringsrikt, men at det ikke er krise å spise enten pizza til middag eller ta en kopp kakao 🙂

    7. Kan du lage et innlegg om hvordan du organiserer bilder og dokumenter på pcen? Det er et rent kaos på min pc, så ønsker noen tips der.

    8. Hei! Elsker bloggen din, men skulle ønske at 1 av innleggene kom ut litt tidligere på dagen:-) forstår om det ikke alltid er så lett og få til.

    9. og HVA er meningen med dette innlegget??? man vet jo at kroppen har det bedre når man spiser så sunt, så hvorfor ha en challenge om å prøve å spise usunt i en hel mnd, når du selv underveis oppdager at “de siste dagene med “challengen” slet jeg med å spise usunt” – liksom, why? dette ble bare litt tragisk og komisk på samme tid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg