Slik lager jeg perfekte cup cakes!

inneholder reklame

Nå har jeg nettopp kokkelert litt rundt på kjøkkenet, og jeg har laget masse cup cakes! Siden det er lørdag er det jo lov å skeie skikkelig ut, og derfor bestemte jeg meg for å lage cup cakes. Tuller ikke når jeg sier at jeg har hatt lyst på det i flere dager. Hehe!

SNAPCHAT STINABLOGG 👻

_____

Jeg har en favoritt variant av cup cakes som jeg nesten alltid lager. Den er helt himmelsk god! Denne smaker cream-cheese og gulrotkake. Nam! Siden det var flere som lurte på om jeg kunne dele oppskriften, kan jeg jo det. Jeg har en del tips og triks som jeg har lært av å prøve og feile, og se litt youtube videoer, som jeg kan lære dere. Å få glasuren helt stiv er jo ikke bare-bare, og det er vel det aller vanskeligste med å lage cup cakes. Men jeg har knekt koden! 

For å lage disse cup cakesene trenger du dette:
til cirka 25 cup cakes

Til selve cup caken;

🌸 5 dl hvetemel 🌸 2 ts bakepulver 🌸 1 ts natron 🌸 2 ts kanel 🌸

🌸 2,5 dl solsikkeolje 🌸 3 egg 🌸 3 dl sukker 🌸

🌸 5 dl revne gulrøtter 🌸 revet skall av 1 sitron og 1 appelsin 🌸

 

Til glasuren; 

🌸 300 gram mykt smør 🌸 200 gram melis 🌸 2 ts vaniljesukker 🌸

🌸 200 gram philadelphiaost 🌸 2 ss sitronsaft 🌸 Konditorfarger og pynt om du ønsker 🌸

Dette gjør du;

Cup cakes; 

🌸 Forvarm ovn til 175 grader. 

🌸 For å lage denne oppskriften trenger du en kjøkkenmaskin. Min favoritt ser du på bildet under. Den gjør virkelig bakingen lett og rask, og den er sterk nok til å lage både boller og brød i. Du finner den forresten HER i sort og kremhvit. 

🌸 Ha olje, egg og sukker i en kjøkkenmaskin og miks på 80% hastighet i cirka 5 minutter. 

🌸 Mens det mikses blander du sammen hvetemel, bakepulver, natron og kanel i en bolle.

🌸 Ha melblandingen, gulrøtter, sitronskall og appelsinskall i kjøkkenmaskin blandingen. Miks med medium hastighet i 3 minutter.

🌸 Fordel røren i former, så formene er halvfulle. Tips; kjøp en rørefordeler (slik som ligger til venstre for formene) for å lettere fordele røren, og du slipper søl.

🌸 Stek i 20- 25 minutter avhengig av hvor store cup cakes du lager. Selv bruker jeg en tannpirker og stikker ned i cup caken for å se om den er ferdig. Når det ikke er røre på tannpirkeren, er den ferdig. 

🌸 La cup cakesene avkjøle seg før du tar på glasur. 

 

Glasur

🌸 Ha smør, melis og vaniljesukker i en kjøkkenmaskin og miks på høy hastighet i cirka 6 minutter. Miks til du ser at det har blitt hvitt. Da har den perfekt konsistens. Det er viktig å bruke en slikkepott til å røre i bollen iblant, da ikke alt alt smøret blir blandet like godt inn.

🌸 Bland konditorfarge med sitron. Du skal ha en ganske sterk farge av den fargen du ønsker. Når du blander den ut på forhånd slipper du at glasuren skal bli ødelagt fordi man må vispe så mye.

🌸 Tilsett kremost, sitronsaft og miks på medium hastighet i et minutt. 

🌸 Ha glasuren oppi en sprøytepose. Jeg brukte en wilton 2D tipp, da den gjør det lett å lage store flotte roser. 

🌸 Server med en gang, eller avkjøl. Selv syns jeg de smaker best når de har stått litt i kjøleskapet. Gjerne 20 minutter eller mer. 

Håper du ble inspirert til å lage cup cakes og fikk noen gode tips! Om du tester ut oppskriften er det super koselig om du sender bilde på DM på instagram (stinablogg). Er så koselig å se når dere tester ut oppskriftene mine! 💗

12 kommentarer
    1. Hva gjør du med resten av cupcakesene, siden du kun spiser usunt på lørdager? 🙂
      Spør fordi jeg synes det er så vanskelig å kaste mat, og vil gjerne bli med på å bare spise usunt Max en dag i uken slik som deg.
      Jeg pleier å ta de med på skolen den neste mandagen kom jeg på. Samme gjør jeg med resten av sjokoladeplata, potetgullposen osv også 🙂
      Derfor lurte jeg på hva du gjør, siden du ikke går på skole eller har en jobb der du drar og møter kollegaer hver dag?

    2. Åå! Nam!! Jeg har spurt tidligre om du kan lage en cupcake video😍😍 hadde vært gøy å sett ossen du lager dem??

    3. Elsker når du legger ut oppskrifter på forskjellige ting!! Det er veldig inspirerende, og når du legger ut oppskrifter pleier jeg alltid å ta screenshot (Hehe…)☺️

    4. Hei Stina! Jeg er faglært konditor, jeg studerte det ene bildet ditt hvor jeg zoomet litt inn og ser at noe har skjedd under piskingen av kremen, siden den er på nippen til å være skillt. Ett tips som kanskje du kan prøve ut, pisk smøret hvitt på middels hastighet og tilsett så kremost og sitron med middels hastighet, etter det litt og litt melis for å unngå melskyer å mye søl av melis, åsså bruk gjerne slikkepott til å vende forsiktig inn konditorfargen forr å ikke miste luften av kremen🙂samme med røren, vend inn gulroten forsiktig i røren så du unngår at den blir flat.

    5. nam nam! Dei ser kjempe gode ut🍰kan du lage en yt video der du lager dei cup cakesene eller noe annet🍪 ELSKER YT KANALEN DIN😍

    6. Hvor får du kjøpt ordentlige sprøyteposer? Jeg kjøpte sprøytepose på Nille en gang og den røyk med en gang man klemte på den. Dårlig kvalitet 🙁

    7. Omg! Det ser sykt digg ut😍 Hvordan får du kremen til å bli så fin, sånn type en rose… og hvor kjøper du de hjertespydene som du hadde som pynt?<3

    8. I innlegget ditt der du kastet 4 søppelsekker med mat skrev du at “for å gjøre det lettere for meg selv å holde meg unna godteri og usunn mat har jeg gått igjennom ALT av mat vi har i huset, og jeg har kastet absolutt alt som er usunt.”
      Neste gang kunne du jo prøvd å gitt bort mat slik som du gjør med disse cupcakene? 🙂 bare et forslag ^^

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg