Dette kjøpte jeg på matbutikken!

inneholder reklame for Nelly

Herregud! Nå har jeg virkelig vært på tidenes mathandel! Tidligere i dag gikk jeg igjennom mange av mine gamle mat-oppskrifter og fant hvilke matvarer som er smart å ha liggende på kjøkkenet. Det ble en lang handleliste med godt over 70 forskjellige punkter..!

Så jeg dro rett på Kiwi og fylte opp en hel handlevogn full av mat. Jeg ble overrasket over hvor billig det faktisk ble med tanke på hvor mye mat jeg kjøpte. Å handle på kiwi er uten tvil smart for lommeboka, spesielt om man går etter de billige merkene og sjekker prisene. 

Genser – nly HER

Når jeg kom hjem måtte jeg ha god hjelp fra Per Fredrik til å bære inn alt, for det ble hele 9 bæreposer med mat! Haha! Det er jo helt vilt. Nå har jeg virkelig fått handlet inn så mye sunn og bra mat, så nå gleder jeg meg til å lage mat fremover. 

Når det kommer til meieri produkter liker jeg å ha kesam til dressinger til salat, gresk yoghurt til frokokster, philadelphia til pålegg, yoghurt som mellommåltid, osv. Jeg er veldig glad i meieriprodukter, så det har jeg alltid mye av! 

Jeg kjøpte også frosne grove rundstykker. Disse er så gode! Kjøpte også forskjellig knekkebrød, da jeg er veldig glad i “brød” mat til frokost. 

Av proteiner fra animalske produkter liker jeg å ha kyllingfilet, karbonadedeig, ytrefilet av svin, egg, røkelaks, kyllingpålegg osv. For meg er proteiner viktig for å få maks utbytte av treningen.

Frukt og grønnsaker ble det MYE av. Jeg hadde allerede en god del, men jeg trengte påfyll på en del av tingene. Jeg prøver å alltid legge til litt grønnsaker eller frukt i hvert måltid for å gjøre det litt sunnere. 

Det skal bli så deilig å spise sunt igjen. Det kjenner jeg at kroppen min virkelig trenger! Noe som er viktig for meg er at sunt ikke betyr kjedelig. Ofte tenker man at man må kun spise kylling og brokkoli for å spise sunt, men det er ikke sant. For meg fungerer det veldig bra å spise variert, med mye proteiner fra animalske produkter og meieriprodukter, grønnsaker, frukt og grove kornprodukter.

Jeg følger den sunnheten som fantes før alle fitness duster kom på banen og skapte panikk om at man må kun spise kylling og brokkoli om man skal være sunn og fit. Og den sunnheten der, kan man følge i mange år uten å bli lei, eller få mangler på alt mulig forskjellig!

36 kommentarer
    1. Anbefaler mager kesam med funlight sin fruktfest i, sammen med mandler på toppen Sååå godt som frokost eller mellom måltid 🙂

    2. Hei 🙂 jeg vil også annbefale deg å kutte ut produkter som inneholder kunstig søtstoff, disse er ofte mange ganger søtere enn vanlig sukker og inneholder masse andre stoffer man bør holde unna kroppen. Aspartam er ett godt eksempel på søtningsstoff man bør holde seg unna. Ellers er jeg fullt enig i at man må pise variert for ha ett godt kosthold. Super blogg! <3

    3. Hei Stina! Et lite tips er å ha eggene utenfor kjøleskapet. De varer like lenge da, pluss at eggene blander seg mye bedre med andre ting når du baker, hvis de er romtempererte. Du får også ekstra plass i kjøleskapet 🙂

    4. Vil anbefale deg og kjøpe en “sunnere” appelsin juice. Den fra fp er bare sukker som ikke er så sunt ell bra for tennene. Vi kjøper den som ikke er fra konsentrat men bare 100% appelsin juice. Dyrere ja. Men så vært det når den er så mye bedre og sunnere.

    5. Så organisert kjøleskap dere har 🙂 sorterer du etter, melkeprodukter, kjøtt, ost. Osv? 🙂 jeg har problemer med å ha et ryddig og oversiktlig kjøleskap. Haha 😂

    6. Hei! Jeg har alltid hatt lyst til å være sunn,men jeg klarer det rett å slett ikke…har du noen tips så det er enklere å starte?

    7. Hei!jeg har så lyst å bli sunn,men klarer det rett å slett ikke! har du noen enkle tips for at det skal bli enklere?

    8. Her var det mye godt. Du kunne ikke begynt å legge ut litt oppskrifter på sunn mat? Du ville jo helst skrive tre innegg hver dag, og da kan jo kanskje et av disse være oppskrift på sunn mat? 🙂 Og til dere over. Skjønner ikke hvorfor sukkerfri produkter blir tråkket så ned på. For min del kan jeg fint drikke 1,5 l med cola på en dag og ha lyst på mer, men drikker jeg zero er jeg fornøyd med kun et glass og går ikke rundt med colasug + sugen på alt av mat (noe jeg gjør av vanlig cola). Så for meg er faktisk zero sunnest.

    9. Først vil jeg bare si at det er flott at du har fokus på et sunt kosthold, det er superviktig!
      Du skriver mye om at det er viktig for deg med proteiner for å få best mulig utbytte av treningen, og kunne bygge muskler. Noe som selvfølgelig er helt sant! Likevel er det litt oppsiktsvekkende hvor mye fokus du har på animalske matvarer som beste (kan virke som eneste) proteinkilde. Du har ikke vurdert å kutte ned på animalske produkter (både kjøtt og meieri) til fordel for god, plantebasert mat? Å spise mye kjøtt og basere måltidene på det er hverken bærekraftig med tanke på miljøaspektet og dyrene, samt at et kjøttbasert kosthold har flere ulemper helsemessig. Det er helt naturlig at du har den forestillingen at et sunt kosthold er NØDT til å inneholde kjøtt og meieri, de fleste nordmenn tenker gjerne slik. Men ettersom du har en relativt stor plattform for å nå ut til unge, burde du (som bidrag for en renere klode) kanskje vurdere å fortelle litt om helse og miljøfordeler ved et mer plantebasert kosthold? (Aka vegetar eller vegankost) I det minste legge litt fokus på at det er et minst like fullverdig kosthold som dekker ernæringsmessige behov (Hvis du tviler på om det er det burde du se dokumentaren Cowspiracy på Netflix eller What The Health). Hva med meatfreemonday f.eks? Det er nemlig mer proteiner i planter enn mange tror; hvor får denne kua proteinene sine fra, kanskje? Anbefaler deg å sjekke ut denne videoen også ettersom du virker som en «dairy-fan»:
      https://m.youtube.com/watch?v=UcN7SGGoCNI
      Og lese dette:
      https://www.vegansociety.com/go-vegan/why-go-vegan
      Bare noen ord fra en som trener minst like mye som deg og bygger muskler på fullverdige proteiner fra nesten utelukkende plantekilder;)
      Kunne sagt mye mer om emnet, men tror du skjønner greia. Håper du sjekker det ut i det minste, husk at det er veganuary;)

    10. Ikke noe hate, men urter liker seg ikke veldig kaldt. Vi har endt opp m mye gode urter av å la de stå i sollys, litt varme og ha de ute i skyggen på somren (siden d blir oppimot 35c° på campingen). Men om å ha de i kjøleskapet fungerer for dere, så sier jeg bare, Go 4 It Gurl❤❤

    11. Planteproteiner. Dette med vegetarkost er bare en moderne propaganda. Mennesket har spist kjøtt fra første stund vi dukket opp på denne kloden. Det tulle med at man må slutte og spise kjøtt pga miljøet er bare bs. Hvor ofte flyr du? Er du klar over hvor ufattelig skadelig for miljøet fly er? Da snakker vi milioner av tonn med gift gasser. Blir så provosert at dere veganere skal prakke på oss kjøttetende deres type kost. Finnes langt større tiltak for miljøet enn og slutte og spise kjøtt. Og siden vi har vinter her i landet får vi ikke dyrket maten selv aka vi må inportere mat via fly. Derfor ikke bra for miljøet.

    12. Jeg anbefaler deg å investere i en juicemaskin! Det er SÅ vanvittig godt, du kan juice spinat og alt av grønnsaker sammen med frukten. Carina hultinn dahlmann har en bok om kun juice, den er kjempeinspirerende! Jeg juicer hver dag, godt, sunt og enkelt å få i seg forskjellige næringsstoffer!

    13. Til kommentaren over her; 07.11
      Selv om mennesket har spist kjøtt fra første siden vi dukket opp på denne kloden betyr det ikke at det fortsatt er verken nødvendig eller gunstig å fortsette med det. I den vestlige verden er det ingen mennesker som TRENGER å spise animalske produkter for å holde seg sunn. Den eneste grunnen til at mennesker spiser kjøtt å for tiden er rett og slett for at det smaker godt, noe som er rimelig egoistisk vil jeg si. Selv om mennesker har drevet med slaveri i altfor mange år, vil jeg nå si at det er bedre uten, right? Samme prinsipp gjelder for konsumering av animalske produkter

    14. Du er så flink! Har du noen gode tips til å bli sunnere? PS: veldig gøy om du prøvde å lage slim, på YT!❤️

    15. Kan du skrive ett inlegg om leserne/fansa dine? Om det er koselig om de banker på døra eller noe? Utrolig fin blogg❤ noe jeg kommer til å lese noen år til😊

    16. Planteproteiner:
      Helt enig det du sier der! Utrolig bra skrevet. (Kommer fra en som ikke er vegetarianer selv, btw).
      Ellers veldig bra innlegg, Stina! Stå på:)

    17. Hei stina, elsker bloggen din å får så mange nye ideer av den, ‘men jeg lurte på om du kanskje kunne lage e spnn sunn mat blogg inlegg fordi jeg vil begynne å spise litt sunnere men jeg vet ikke hva sol har protein å som er bra for kroppen samtidig som det er godt❤️

    18. Hei, bare lurte på om du kunne legge ut et innlegg på bloggen om forslag til sunne og gode matpakker? skolematen min er ikke spesielt fristende. Elsker bloggen og youtube videoene dine! love u!

    19. Til dere som skriver pp det at det er dumt og kutte ut kjøtt osv; mennesker er egt ikke kjøtt etter vi bare gjorde oss det, vi spise kun korn, frukt og grønnsaker før noen bare begynnte og spise kjøtt, så ja vi er egt vegiterianere (opprinnelig) så ikke kom noe mer på det, kroppen greier seg uten kjøtt
      ( Skjekk gjerne ut yt kanalen min Adele wilhelmsen)

    20. 07:11-kommentaren:
      Jeg kan også nevne at Norge importerer tusenvis av tonn med kraftfôr som de fôrer fjøsdyr og fisk med. Drømmen om en gressende ku er ganske marginal.
      Det er mye mindre bærekraftig og volumkrevende å sende fullverdig protein fra soya (kraftfôr) gjennom en ku (90 % av energien går tapt) enn å bare gi det direkte tll mennesker. Dette sammen med hvor mye mer regnskog som felles som følge. Så argumentet ditt om fly og miljø/bærekraftighet faller bort.
      I tillegg vil gressing for kuer om sommeren ikke endre det faktum at de produserer enorme mengder metan som er en mye mer potent klimagass enn CO2. Bad news.
      Les deg heller opp på uttrykket “kognitiv dissonans” før du avfeier argumentasjonen om å spise mer plantebasert. Dette er ikke noe jeg nevner for å være ekkel mot deg, heller en måte å forstå hva som skjer når to motstridende idéer presenteres for hjernen; i dette tilfellet å spise masse kjøtt fordi det er godt vs. at det ikke er bra for kloden eller dyrene på den.
      🙂

    21. Æ sku ønsk æ kunne kast all den usunne maten som vi har hjemme, men d kan æ ikke siden æ bor me lillesøstra mi og ho mamma. Men æ har bestemt mæ at æ ikke ska spis godteri og potetgull på 1 år. Æ håpa at æ da kan lær mæ at d e bedre å spis nå anna en d. Du gjer mæ syyykt masse motivasjon♡Heilt eni me at man ikke kan gi halvspist mat t de som treng d. Stå på vidre!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg