Fuck mensen!

Noe som fascinerer meg, og som samtidig gjør meg skikkelig motløs er hvordan vi kvinner har det med mensen. Vi får mensen når vi er rundt 13 år gamle, og har det frem til vi kommer i overgangsalderen når vi er i slutten av 50 årene. Det er nesten 40 år med mensen. 

Mensen er en konstant runddans med helvete. Den ene uka har vi mensen og blør som en foss, og om vi glemmer å ta med oss tamponger er vi fucked. Mange av oss får kramper som gjør at det nesten føles ut som satan har fest i magene våres. Det gjør vondt, og det sliter oss ut helt. Vi mister energien og orker ingenting denne uka. På toppen av det hele får vi et orkester av følelser som går høyt og lavt.

I det ene øyeblikket har vi lyst til å knekke telefonen i to fordi den ikke fungerer med en eneste gang. For når man har mensen er ikke tålmodighet en ting som er høyt oppe på lista over ting vi har. I det neste øyeblikket bryter vi ut i full ugly-kim kardashian gråting og gir nesten opp hele verden. Alt føles jævlig ut og vi vil mest av alt bare stenge oss inne og aldri gå ut igjen. Og om det ikke var nok får vi så latterlig cravings at det faktisk ikke burde vært mulig. Om vi ikke får en sjokolade de neste ti minuttene klikker det for oss.

Så ja. Det er den ene uka i måneden. 

Men det er jo ikke bare den. Etter mensen har vi en uke med “fri”. En uke hvor man føler seg på topp og føler at man endelig har motivasjon til å mestre alt igjen. Men så går denne uken over og plutselig er man inne i 3 uka. Dette er uka hvor hormonene svinger som et helvete igjen, og du gråter av ingenting.

Forteller kjæresten din deg at han glemte å kjøpe pastasaus på butikken er det fullt ut i raseri og du gråter mer enn et nyfødt barn som nettopp har kommet ut av morra si. Hormonene gjør også at metabolismen øker, og du blir varmere. Plutselig tenker du bare “kan noen åpne den jævla døra før jeg svetter ihjel???”. Ikke akkurat særlig behagelig. 

Så til slutt kommer uke 4 av denne runddansen. Dette er PMS uka, og om du trodde de første ukene var ille. Pfft! Dette er den verste. Her faller lykkehormonene til bunns og du føler deg rett og slett deprimert og jævlig. Ingenting fungerer som det skal og alt er bare dritt. Fuck det her raser igjennom hodet ditt hver gang en liten ting kommer i veien. 

Dette er den 4 ukers runddansen som vi jenter må kjøre igjennom igjen og igjen hele jævla livet vårt. Er det rart vi kan bli sinte iblant? Jeg syns det er helt på trynet at vi lever i 2017 og vi jenter er basically bare rugemaskiner som er fra naturen side laget for å poppe ut den ene ungen etter den andre. Burde det ikke fantes ting som gjorde at vi slapp å gå igjennom denne runddansen hele livet? Menn aner virkelig ikke hvor heldige de er som slipper dette.. 

 

 

 

 

 

 

 

33 kommentarer
    1. Hvis du syns det er så ille med mensen, så er det bare å ta hormonspiral… da mister man mensen i 5 år

    2. Til deg over som klagde over overdriving. Fikk mensen da jeg var 11. Mensensmertene var så intense at jeg av og til kastet opp og ikke fikk i meg mat. Det ble litt bedre etter noen runder med mensen, men får fortsatt intense smerter som av og til gjør meg sengeliggende i en dag eller to. Begynte på P-piller for noen år siden og det har hjulpet veldig på smertene, men noen ganger er de fortsatt ekstremt intense.
      Noen av oss har dessverre ikke vært like heldige på mensenfronten så hvis du ikke har noe problemer med din burde du virkelig ikke klage over hvordan andre reagerer på mensen. Vi er alle forskjellig

    3. Jeg har fått mensen Og jeg har ikke fått vont i magen eller ryggen. Jeg har ikke blitt sint eller begynt å gråte.

    4. Jeg har fått mensen og jeg har ikke fått vondt i magen eller ryggen. Jeg har heller ikke blitt sint eller begynt å gråte.

    5. Jeg har ikke de problemene men jeg har bare hatt det i 4 mnd da❤️❤️ Elsker deg GOD JUL🎅🏻

    6. Dette høres rart ut, men jeg har av en eller annen grunn alltid mensen når du skriver om det! Hahaha! Skikkelig rart!
      Men uansett, bra at du skriver om det! Sikkert mange som ikke tør å snakke om det!❤️💯

    7. Har hatt mensen i 3år nå(fekk det når i var 10år gammal). Og i dynest det er dit helvete. Hvorfor kan ikkje folk lage ett eller annet som gjør at vi slipper dette😤
      Har store kramper og ingenting hjelper…. Noen som har tips?

    8. Omg! Når skal du slutte å skrive om mensen som om det er world news? Jeg er en av disse jentene som sliter med ekstreme smerter, snakker sengeliggende dagen jeg får det. Men du får det til å virke som om det å få det 1 gang i mnd er verdens undergang! Ja, jeg er ikke super happy når jeg får det. Men vettu hva? Livet går altså videre. Det er flere ting man kan gjøre i dag som skal hjelpe med både smerter og humørsvingninger. Er det så grusomt for deg som du sier så ta en prat med legen din!

    9. Jeg har ikke vondt i magen eller noe sånn. Er 13 har hatt det i et år nå og ingen smerter eller foss blødning. Avec det i bare 2 dager haha doktoren har sjekket at alt er i orden asså🤗

    10. Helt enig med deg!! Det er helt forferdelig! Jeg ligger hjemme hele uka, fordi jeg ikke klarer å fungere normalt. Jeg ligger i senga under dyna, med musikk, gråter av smerte og får ikke i meg mat. Vet du om noe som kan hjelpe mot smertene? ❤️

    11. Sett litt pris på din kvinnelige drift! 🙂 det er noen av oss her ute som ikke har mensen i det hele tatt, og veldig gjerne skulle hatt det. Du er da hvertfall fruktbar så lenge du har regelmessig mens 😉
      God jul ❄️

    12. Eg fikk mensen for ca 1 til 2 år å eg har aldri hatt vondt i magen eller blir lei meg eller noe sånt er det normalt?

    13. Sååååå enig! Har det nå og det er et helvete. Blødde igjennom i kirken i går, så jeg måtte ned på skolen igjen. Lol

    14. Bra skrevet! Det er så irriterende med mensen! Men eg har ikkje så veldig mye kramper så eg trener hver dag selv om eg har mensen

    15. Jeg er 25 har hatt mensen lenge. Å kjenner meg ikke igjen på noen av disse tingene du skriver. Ikke alle har det likt

    16. Eg kjenne meg igjen, off fytti helvete vi jenter (elle en del av oss jenter) må føla når me får/har mensen) Eg fekk mensen på fredag, same jævla dag me sko ha juleball -.-

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg