Er alle menn griser? #MeToo

Nesten hver eneste dag leser jeg i nyhetene at enda en kjent mann fra Hollywood har blitt fersket i å voldta flere kvinner og være seksuelt trakasserende mot de. Det er flere og flere kvinner som kommer frem og forteller om grusomme ting som har skjedd med de, deriblant voldtekt og seksuell trakassering.

I dette kaoset av kvinner som roper #METOO og menn som blir fersket i å helt ærlig; være noen jævla griser som burde bures inne, blir jeg forvirret. På den ene siden står det faktisk ekstremt mange ofre, som endelig får motet til å stå frem om grusomme opplevelser de har opplevd. Ting som de kanskje ikke har turt å si ifra om fordi de har følt at ikke noen kom til å tro de, eller at de følte det var sin egen skyld, eller noe annet. 

Endelig blir også alle de “hvite mennene som pusher 50” som styrer halve Hollywood og gjør akkurat hva de vil, tatt for å være det de er. For sannheten er jo at mye av showbiz bransjen er bygget opp av hvite menn i 50 årene som bruker makten sin til å gjøre akkurat hva de vil, mot hvem de vil. Kvalmt og grusomt.

Men på den andre siden blir jeg litt forvirret. Hvor går grensene? Hva er det som faktisk er seksuell trakassering, og hva er det man skal se på som et kompliment? Om noen jeg hadde jobbet med hadde sagt til meg “så fin genser du har i dag, den kledde du”, så hadde jo ikke det vært seksuell trakassering. Her er det bare noen som faktisk gir meg et kompliment. Men om noen derimot hadde sagt “Åh, den genseren fikk du digge pupper i. Kan jeg kjenne?”, så hadde det vært ekstremt over grensen. Men dette er eksempler som er lette å forstå hva som er ok og ikke. 

Men det er så ekstremt mange ting som er i gråsonen. Ting som noen kan feie bort, mens for andre føles det som et overtramp på verdigheten. 

Selv har jeg opplevd mye i arbeidslivet som faktisk var langt ifra ok. Kommentarer som gjorde det ubehagelig for meg å jobbe på stedet. Mange klapp på rumpa og hvis jeg bøyde meg ned fordi jeg mistet noe på gulvet, kan dere banne på at noen var kjapt på å kommentere kroppen min, det var mye nedverdigende kommentarer om at jeg kun var et menneske med utseendet, og ikke et faktisk menneske, og mange ganger der folk la ann på meg på en måte som var langt over streken.

Men fordi det ikke var snakk om “seksuell trakassering” på den tiden, var det ikke noe jeg følte at jeg kunne gå videre med noen til. Hadde det vært mer klare “regler” og mer snakk om hva som var seksuell trakassering på den tiden, hadde jeg nok gått til arbeidstilsynet og sagt ifra. Men jeg var 18 år gammel, følte meg fryktelig liten i jobben jeg hadde, og turte ikke å si ifra. Så jeg stod på jobben og tok imot kommentarer som var langt over grensen, fordi jeg ikke turte annet. Til slutt mislikte jeg meg så sterkt på jobben at jeg sa opp. 

Mitt tilfelle er bare et av ekstremt mange der kvinner har blitt behandlet på en måte som faktisk ikke er ok. Hver eneste dag blir kvinner i hele verden behandlet som objekter menn kan gjøre akkurat hva de vil med, og det er på tide at vi setter ned foten en gang for alle. Det skal ikke være sånn at vi ikke kan dra på byen uten å være redd for å bli dopet ned og voldtatt. Vi skal kunne gå alene om kvelden uten å være redd for å bli voldtatt. Vi skal kunne føle oss trygge på arbeidsplassen, uten å måtte ta imot seksuell trakassering. 

Men på veien til rettferdighet er det ekstremt viktig at vi ikke roper ulv, ulv. Vi må si ifra når noe er galt. Men det er viktig at vi ikke ser på alle menn som griser som kommer til å voldta oss bare vi snur oss rundt. Vi må tenke oss om to ganger, om det faktisk er seksuell trakassering eller bare et kompliment. For om vi bare roper ulv, ulv, er det til slutt ingen som hører på oss når det faktisk er jenter som opplever grusomme ting. 

4 kommentarer
    1. Hva feiler det enkelte folk? Visse menn viser jo ingen respekt til oss jenter. Om noen kommer med slike seksuelle trakasseringer til meg, hadde jeg klikket på de rett og slett!
      Og så er det bare muslimene som får skylden for det, for alle andre men er jo bare gode.
      Det er på tide at enkelte menn lærer seg å vise større respekt for oss jenterkvinner, for dette er virkelig ikke greit!
      Det er sykt bra at vi kvinner er sterke, for visst vi ikke hadde vært det så hadde vi sikkert hatt mye mindre rettigheter enn det vi har nå.
      Håper alle de mennene som ennå ikke har skjønt at det er 2017, og ikke 1817, engang skjønner at det er langt i fra greit.
      Har vi sånn seriøst ikke kommet lengre?
      Nei, nå er jeg lei av dette her. Og det er på tide at vi slår tilbake, og lærer de at de har tråkket over streken for lenge siden. Visst det ikke blir gjort noe med, kommer de til å klare å ødelegge grensen også.
      Opplevelsen din på din gamle jobb er ikke greit i det hele tatt, og jeg håper du slipper å høre det så sykt mange ganger. Også må jeg bare si at jeg ikke har sett et så fint par som deg og Per Fredrik❤️
      GOD JUL❤️

    2. Synd å høre om hvordan det var for deg før:( Synes det er grusomt at folk klarer å lire ut av seg så trakkaserende kommentarer. Jeg er bare 13 år og jeg har flere venner som nesten har blitt voldtatt. Det er veldig trist. Jeg håper at alt dette med voldtekt og seksuell trakassering tar slutt en dag:) God jul, Stina♡

    3. Har sett hvilke bøker du leser, så jeg ville tipse deg om boka «F-ordet 155 grunner til å være feminist»
      Viste du forresten at kvinner bare eier 1% av verdens eiendom, og mottar 10% av verdens lønnsinntekt?
      Alt står i den fantastiske boka, Lykke til. 💞

    4. Synes det er veldig bra at du skriver om dette på bloggen!! Du har jo så mange seere at du virkelig kan nå fram til folk!! Sykt stolt over deg, og alt du har oppnådd!!❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg