Slik skal jeg rydde opp livet mitt!

På torsdag kveld kom jeg over en artikkel på et eller annet kvinnemagasin på nett, der de anbefalte er rydde- og organiseringsbok. Min første tanke var jo “Trenger man seriøst en bok for å lære seg å rydde?”. Jeg skjønte ikke helt vitsen med hvorfor man skulle lære seg å rydde. Det er jo noe man bare kan, er det ikke det?

Men når jeg leste nedover i artikkelen må jeg ærlig innrømme at jeg kjente meg veldig igjen. De spurte spørsmål som “Rydder du ofte i lange tider, og tar det kort tid før det blir rotete?”. Veeeel, JA! Jeg føler jeg kan gå rundt og rydde og rydde i timesvis, og to dager etterpå er det helt kaos igjen! Overalt i huset er det altfor fullt, og walk in closet mitt er stappfullt med hundrevis av plagg. 

Jeg bestemte meg fort for at jeg skulle lese denne boken. Det er jo absolutt verdt det om jeg faktisk klarer å få organisert “livet” mitt utifra den! Mottoet til boken er jo; “rydd en gang skikkelig, og aldri rydd igjen”. For meg hørtes det altfor godt ut til å være sant. Men etter å ha hørt hele boken på lydbok da jeg kjørte til og fra Oslo og innom Hokksund i går, er jeg overbevist; dette er løsningen.

Så i dag har jeg satt igang! Nå skal jeg gå igjennom alle ting jeg eier, en kategori av gangen. Kaste det som ikke gir meg glede, og organisere det skikkelig når jeg har gått igjennom det. 

Først ut er walk in closet mitt. Det er det største prosjektet, og i “Konmari” rekkefølgen er klærne først ut. Akkurat nå er jeg nettopp ferdig med jakker og topper, og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg har fylt opp 5 søppelsekker med klær som skal kastet eller selges. DET ER HELT VILT! Det sykeste er at jeg gikk igjennom hele skapet mitt for bare en uke siden, og klarte kun å fylle opp en halv IKEA pose.

Men når jeg gikk grundig til verks nå, og tok ut alle klærne og gikk skikkelig igjennom de, ble saken en annen. Jeg orket ikke å telle alle plaggene. Men på jakkene gjorde jeg det. Jeg hadde totalt 42 jakker, og jeg beholdt kun 15 av de. Ganske sykt at 27 av jakkene mine ikke ga meg noe glede. Hvorfor har jeg hatt de så lenge? Det er så typisk at man bare beholder ting fordi man ikke har noen skikkelig grunn til å kaste det (som at det skulle vært ødelagt osv), og slik har det uten tvil vært i mitt tilfelle. 

Nå er jeg i alle fall ekstremt godt igang, og jeg er spent på å se hvordan walk in closet mitt kommer til å se ut når jeg er ferdig. For det er faktisk ikke ekstreme mengder jeg beholder, for å si det sånn. Hehe!

Holder dere oppdatert på hvordan prosjektet går! Boken heter forresten “Magisk opprydding”, og på Storytel appen jeg hørte den på heter den “The life-changing magic of tidying, by Marie Kondo” (den er på engelsk). Anbefaler den på det varmeste! Og det er ikke uten grunn til at det har blitt solgt over 2 millioner eksemplarer. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg