hits

Slik kommer du igang med treningen!

Noen ganger er det s altfor vanskelig komme igang med treningen. Enten s er motivasjonen p bunn, eller s aner man ikke hvor man skal starte. Ofte er det komme seg over drstokken hjemme det aller vanskeligste.

For s fort man kommer igang med treningen, gr det som regel veldig lett. For at du skal komme igang med treningen litt lettere, og bli mer motivert, skal jeg gi deg noen gode rd n!

Sett ml

- Hvor vil du med treningen din? Vil du g ned i fettprosent? Opp i muskelmasse? F bedre helse? Bli sterkere? Utifra hva du vil med treningen, kan du sette deg ml. Noen av mine ml er; bli sterkere, bli mer fit og f bedre helse. Du kan ogs gjerne sette mer spesifikke ml, som lpe 3 / 5 / 10 km p et visst antall minutter. Eller lfte x antall kilo i kneby eller marklft.

Desto mer spesifikt mlet ditt er, desto lettere er det jobbe mlrettet mot det. Bare husk p ikke sette altfor vanskelige ml i starten. Hvis du klarer lfte for eksempel 20 kg i kneby n, br du sette 30 kg som ml innen et par mneder, sette for eksempel 60 kg som ml p et par mneder blir altfor vanskelig. Sett deg ml som du vet at du kan klare om du jobber hardt nok!

Look fresh
- Et godt motto for meg har alltid vrt, "if you feel good, you'll do good". Hvis jeg hadde slengt p meg en gammel fillete joggebukse og noen slitne joggesko, og hadde hatt utgnidd sminke i ansiktet, hadde jeg ikke flt meg veldig vel p trening. Man trenger selvflgelig ikke pynte seg ekstremt mye heller. Men kjp gjerne noe nytt og fresht treningsty som gir deg litt ekstra motivasjon til trene!

 

Ikke tenk p vekt
- Hvis man kun ser p tallet p badevekten kan man fort bli ganske blind. Ofte nr man lfter vekter og bygger muskler, gr man opp i vekt, men utseendemessig ser man slankere ut. Derfor vil jeg heller anbefale deg bruke et mlebnd og mle kroppen din en gang i mneden, eventuelt hver 2 uke. Skriv opp tallene i en bok, og se hvordan kroppen din forandrer seg ettersom tiden gr.

Det kan ogs vre smart ta bilder av deg selv i undertyet, s du kan se hvordan kroppen din forandres utseendemessig. Dette kan hjelpe veldig p motivasjonen, i tillegg til at man ser lettere om man gjr treningen og kostholdet riktig eller feil.

Trening du liker
- trene kan bde vre gy, og et sant helvete. Da jeg var yngre og gikk p barne- og ungdomsskolen hatet jeg trening. Fordi jeg alltid mtte spille fotball, hndball, eller noe annen idrett jeg hatet i gymmen. Husker faktisk en gang jeg begynte grine og klikka helt fordi jeg mtte st i ml p fotballen. S ja, idrett er ikke for alle. Men, da jeg kom p videregende og kunne velge mellom tre forskjellige valg i gymmen, endret alt seg.

Ofte valgte jeg vre med p innebandy eller styrke. Begge deler syns jeg er morsomt, og plutselig elsket jeg trening. Dette sier ganske mye om hvor mye forskjell forskjellige type treningsformer har si. Derfor vil jeg virkelig anbefale deg teste ut forskjellige treningsformer, og velge den du liker best. Husk; det er en treningsform for alle. S ikke gi opp hpet om finne noe du kommer til elske og gjre!

 

Tid
- Skal du f resultater med treningen, er du ndt til sette av tid. Hvor mye tid kommer selvflgelig ann p hva du trener, hvor lang reisevei det er, osv. Jeg prver alltid f unnagjort 3 treningskter i uka. Men det er ikke alltid jeg rekker dra p gymmet, s derfor har jeg utstyr jeg kan bruke for trene hjemme.

En ting som kan vre smart er sette opp en ukeplan hver sndag, for nr du skal trene. Da har du en "avtale" med deg selv, og gi deg selv gjerne en belnning om du ikke bryter avtalene. En belnning kan godt vre en ny treningstights eller noe annet fresht treningsty.

Kunnskap

- Uansett om du er nybegynner eller har trent lenge, er kunnskap om trening og kosthold s utrolig viktig. Desto mer du kan om kosthold og trening, desto lettere blir det for deg gjre riktige valg, som vil gi deg resultater. Jeg har allerede skrevet en god del innlegg du godt kan lese som ligger under kategorien "trening" her p bloggen. I tillegg vil jeg anbefale boken "styrkebibelen for jenter". Den gir masse basic kunnskap som er viktig f med seg. 

 

Trener du?

19 kommentarer

Jeg bruker appen som heter Fitness den er en trenings app. Treningen varer ca. 10 min. Etter jeg har brukt apoen trener jeg litt eksta! Jeg synntes det er kjempe gyt!

Ja, jeg trener👍🏻💪🏻

Hei jeg trener noen ganger og jeg har lyst til fjerne fett men det er ikke s lett s jeg lurer p hvordan jeg kan fjerne fett?

Jeg elsker trene styrke!❤️! Jeg gjr det hjemme, p rommet mitt😊

Jeg elsker trene styrke, spesielt armer!❤️! Jeg trener p rommet mitt😊

Har spilt fotball siden jeg var 4 r, og eeeelsker det.

Prver ogs trene en del styrke.

Lpte 9 kilometer for ikke s lenge siden😆

Hei! Jeg digger treningsvideoene du har p YouTube. Men jeg lure p om du kan vise mer spesifikke treningsmetoder, og vre nye med hvordan man gjennomfrer de. Slik at det ikke forebygger seg skader p de som tester de ut. Jeg er veldig opptatt av trening, men trenger noen velser som jeg forstr hvordan gjennomfres.

Trener som regel 5-9 ganger i uka :-)

Hei Stina. Har venninne som er veldig giret p starte en ny blogg, men hun strever snn med designet, kunne du laget et innlegg eller en video om hvordan lage design etter din smak, eller i s fall gitt noen rd

(Ikke noe med dett gjre, vet det) meeen, har du lest innlegget til Sophie Elise; et psykisk fengsel tror jeg det het. Ikke helt sikker men, du burde lese det. Tror det kan vre noe for deg, du bare virker litt ut som en snn person.😊❤️

Hei! Jeg lurer bare p en ting, hvorfor er du alltid i bare sportsbh p innleggene dine om trening? Du gr jo p treningssenter, trener du slik der, eller gjr du bare det for vise fram kroppen din?

Mye bra info om trening. Sant det man ikke skal se jeg blind p vekten siden muskler veier mest, men heller ta mlebndet fatt. Du ser ogs fantastisk bra ut! S st p! :)

fine tips! jeg trener p treningssenter, og der trener jeg mest p elipsemaskin, og styrke :)

Kan du vre s snill legge ut et innlegg om hvordan man fr flat mage😢 har prvd alt men det funker ikke😭

Jeg trener aldri , men jeg gr ikke noe opp i vekt heller , er det noe som kan vre feil ?

Dh nr du veier 45 kg tenker du ikke p annet en vekt si at du er lav er ingen unnskyldning normal vekt for de som er Ca. 164 cm er jo snn 60 kg. Og de er ikke overvektige engang Stina. PS. Love u

Tusen takk for tips <3 Prver selv trene tre ganger i uken <3

Trener p treningstudio en gang i uken. Der trener jeg for det meste styrke. Jeg pleier starte med g p en tredemlle i 5 min og ellers pleier jeg starte med en 20 min tur nr jeg kommer hjem fra skolen. Og jeg gr til og fra skolen

Skriv en ny kommentar