Kan lykke kjøpes??

En ting som jeg føler at vi nordmenn er vokst opp med, spesielt vi som har vokst opp utenfor storbyene, er “hatet” mot penger. Vi har hele livet fått høre at lykke ikke kan kjøpes for penger, og at de som er rike er onde og slemme mennesker. Men er det egentlig sånn? Hvor kommer dette hatet mot penger fra? Og kan man kjøpe lykke?

Vel, jeg tror svaret er nyansert. Kjærlighet kan uten tvil ikke kjøpes for penger. Men et bedre liv kan uten tvil kjøpes med penger. Hvis man har god råd så er det mange frynsegoder man kan ta nytte av, som man ikke kan dersom økonomien er trang. Man kan for eksempel slippe å vaske huset selv, for det kan en vaskehjelp gjøre.

Man kan reise på ferier til utlandet hvor man kan oppleve masse forskjellige ting og få et helt annet syn på verden og livet, i tillegg til at man slipper å være “stuck” på et sted. Man har også råd til å fikse ting som kan gå i stykker hjemme som vaskemaskin, tv, iPhone, osv. Om elektrikeren må komme på besøk trenger man ikke å velte hele økonomien fordi han skulle ha godt betalt. Man trenger heller ikke bekymre seg for om man klarer å betale huslånet og strømregninga når den kommer.

Det er også en del helsegevinster med å ha god råd. Man har også råd til sunn mat, og en PT som kan hjelpe deg med treningen. Om man blir veldig syk kan man gå den private veien og få hjelpe ekstremt mye fortere enn man får i det offentlige. Du slipper månedsvis med ventelister som i mange tilfeller kan gjøre deg mye sykere. 

De tingene som jeg har nevnt så langt er ikke noe man trenger å være styrtrik for å ha råd til. Her handler det mer om å ha god råd og frihet i økonomien. Det er noe veldig mange av oss har mulighet til dersom man investerer smart, får en godt betalt jobb eller gjør noe annet smart som bringer inn mye penger. 

Jeg har virkelig begynt å tenke annerledes på “penger er roten til alt vondt”, og heller snudd det rundt “å ikke ha penger er roten til alt vondt”. Det er jo faktisk fakta. Tenk så mye vi mennesker stresser, bekymrer oss og må droppe ting fordi vi rett og slett ikke har råd. 

Jeg syns vi nordmenn må bli tøffere til å snakke om penger, og vi må bli flinkere til å tenke nytt. Økonomi er veldig tabubelagt, men det burde det ikke være! Vi burde være flinke til å snakke med hverandre om smarte måter til hvordan vi kan spare mer penger, og hvordan vi kan tjene mer penger. For det er faktisk ikke sånn at man er ond eller drittsekk bare fordi man tjener godt med penger. Så ikke vær redd for å satse på noe som kan gjøre at du tjener mer penger enn naboen! 

Selv har jeg som mål å tjene så godt hele livet at jeg alltid har god råd. Jeg er fortsatt bare 24 år, så jeg er ikke noen verdensmester i hverken finansøkonomi eller personlig økonomi. Men jeg leser og lærer mye om det, og det anbefaler jeg virkelig deg å gjøre også! Det er så mange smarte ting man kan gjøre for å få god råd!

10 kommentarer
    1. Den setningen om og “ikke ha penger er roten til alt ondt” må være det dummeste jeg har lest på lenge. Jeg er oppvokst i relativt fattige kår og må si jeg virkelig kan nyte de små tingene i livet. Nå har jeg og min mann mer penger enn vi klarer og bruke og jeg er ikke noe mer lykkelig av den grunn. Har man lite setter man pris på lite.
      Har du hørt ordtaket. Mye vil ha mer, fanden skal ha fler?

    2. Jeg tror at vi sier i Norge at lykke kan ikke kjøpes for penger på grunn av at såpass mange er vokst opp i gode kår. Så vi tenker ikke over lat vi bruker penger på siden vi har det såpass godt og fod råd. Mens de som ikke har så god råd har kanskje enn annen oppfatning at de higer etter penger på grunn av at de ønsker det som andre har. Årh, ganske dårlig forklart her på papiret, men håper du skjønner noe av meningen min. Haha.

    3. syns dette innlegget var bedre, men man kan leve et fantastisk liv uten penger. onkelen min vokste opp i new york og var hjemløs deler av barndommen. han sa det var vanskelig men han var kjempe lykkelig uansett. fordi han hadde en familie og når de hadde litt penger til mat, eller den dagen de fikk et hus, var de forferdelig glade. man setter mer pris på ting når man ikke har alt. så jeg tror penger gjør deg mer naiv og gjør at du kanskje ikke opplever glede like intenst som du gjør når du må jobbe for å oppleve slike ting

    4. Alt det du nevnte om at man kunne kjøpes vil jeg kaller for “midlertidig lykkes” og ikke “evig” eller “ekte” lykkes 🙂 håper du skjønner hva jeg mener.

    5. Tror ikke folk som må vaske huset sitt selv er så ulykkelige… Mindre bekymringer med god råd såklart, men folk har jo blitt virkelig deprimerte pga for mye penger. Man setter pris på de små og viktige tingene om man ikke bader i penger. Synes iallfall rike mennesker ikke er blant de mest jordnære. Det vises jo tydelig i dette innlegget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg