Er blogging vanskeligere enn “vanlige” jobber?

Noe jeg ofte får høre som blogger er “du aner ikke hvordan det er å ha en vanlig jobb”. Vel, det gjør jeg faktisk! Dette kommer kanskje som et sjokk for mange av dere, men jeg har hatt veldig mange forskjellige jobber.

Jeg fikk min første jobb som 15 åring, og siden den gang har jeg alltid hatt en eller annen jobb. Jeg startet som telefonselger og jobbet tre forskjellige steder. Hatet selve jobben, men det var gøy å kunne henge med venner på jobben!

Jeg har også jobbet som kokk på litt forskjellige steder. Først jobbet jeg deltid som tapas kokk ved siden av kokkeskolen. Det var sene kvelder, høy fart og mye morro! Senere jobbet jeg også som kokkelærling på gourmet restaurant. Det var virkelig ikke bare-bare. Sjefen min hadde fått andre plass i verdensmesterskap (Tom Victor Gausdal) og flere av de jeg jobbet med var ekstremt dyktige kokker.

Det var veldig høyt tempo, og man ble presset til det ytterste. Man måtte prestere. Om man ikke gjorde alt perfekt hele tiden fikk man mildt sagt høre det. Etter en stund skjønte jeg at kokkeyrket ikke var noe for meg, da jeg ikke var så lidenskapelig opptatt av å lage mat som jeg følte at jeg burde være. Jeg har alltid vært litt sånn at hvis jeg skal gjøre noe, så skal jeg gjøre det skikkelig og jeg skal brenne for det. Hvis ikke ser jeg ikke vitsen.

Etter dette fikk jeg et friår mellom 2-3 vgs så da jobbet jeg ganske lenge som servitør. Jeg hadde fått 5-6 i karakter som servitør på kokk- og servitørlinja, så jeg fikk jobben allerede etter 4 timer i prøveperioden som egentlig skulle vare i 2 uker. Å jobbe som servitør var veldig gøy! Det var høyt tempo, noe som jeg elsker!

I løpet av månedene som servitør lærte jeg mye om yrket, og jeg har en vanvittig stor respekt for den bransjen. Det er ikke en enkel jobb, man har mange gjester man hele tiden skal passe på at får bra service, og man må være et veldig utadvent menneske. I tillegg til dette har jeg også jobbet i ferskvareavdelingen i månedsvis etter skolen og i helgene, og har virkelig fått prøvd meg ut. 

Utenfor matbransjen har jeg også jobbet hos kleskjeden WOW i deres butikk på Gulskogen senteret. Det var en ganske easy peasy jobb hvor jeg følte at jeg egentlig ikke fikk så mye ut av tiden min. Det ble altfor tregt for meg, og det var ikke noe jeg var lidenskapelig opptatt av. Utenfor jobben holdt jeg på med bloggen og bygde den opp. Det var virkelig der hodet mitt var uansett om jeg var på jobb eller hjemme. Hehe! 

I tillegg til disse jobbene har jeg også jobbet på kassa på Kiwi som en sommerjobb og jeg har jobbet en kort periode på gamlehjem. Så ja. Jeg har fått prøvd ut yrkeslivet en god del, og jeg vet hva en “vanlig” jobb krever. Jeg har ikke gått rett fra skolen og inn på en blogg slik mange andre har, og det er også kanskje derfor jeg har såpass god arbeidsmoral. For en det én ting man lærer i yrkeslivet, så er det arbeidsmoral. Skal man komme noen vei her i livet må man jobbe hardt og smart. 

Det at jeg vet hva en “normal” jobb krever gjør at jeg er ekstra takknemlig for at jeg har den jobben med de frihetene den har, selv om jeg noen ganger gjerne skulle hatt 5 uker ferie i året og helgene fri. Men på en annen side tror jeg at jeg hadde blitt gal etter en dag med fri. Haha! Godt vi mennesker er forskjellige 😄

Om blogging derimot er en vanskeligere jobb en andre jobber blir vanskelig å si, men på mange måter er den det, mens på andre måter er den virkelig ikke det. Alle jobber har sine vanskelig og lette deler, men så lenge man er lidenskapelig for jobben sin går det nok enkelt som bare det!

10 kommentarer
    1. Oj! Mye jeg ikke visste om deg! I og med at du har lagd mye mat før, Kan du begynne å lage en video hver uke der du lager forskjellige retter, alt fra middag, små retter og desserter? Det hadde vett så utrolig gøy!❤️❤️Elsker bloggen din!!

    2. Jøss, ja du har hatt en del jobber! Så den der at du ikke vet hvordan det er å ha en “normal” jobb kan folk ta med seg en viss plass.

    3. jeg vil ikke si du har hatt en ordentlig jobb, du har hatt deltidsjobber og sommerjobber. det er ihvertfall slik det høres ut i innlegget ditt. jeg vil tro vanlige «voksen jobber» er mer krevende enn å jobbe i kassa i en butikk eller i en resturant når du går på vgs. blogging er ikke så vanskelig som du skal ha det til, du kommer jo ikke med så mange inspirerende eller kreative innlegg heller så jeg skjønner ikke hva du klager over

    4. Så gøy å høre 🙂 jeg har selv jobbet som servitør og assisterende resturang sjef på big horn steak house. Enig med deg har mye respekt for det arbeide der for det er ikke bare bare hehe 🙂 men gøy

    5. Så utrolig vakker du er!
      Jeg vil si at blogging er en like utfordrende jobb som en vanlig jobb, men det kommer jo på en måte an på hva man ønsker å oppnå. Jobber man beinhardt så vil det jo få gode resultater 🙂 <3

    6. Blogging er rimelig enkelt, men ikke dersom man har tenkt å leve av det. Da må man nok være litt iherdig og regne med en god del innsats.

    7. Anonym, en butikk jobb kan man jo ha selv om man er voksen.. du,anonym, høres derimot ut som du ikke har mye arbeidserfaring med den holdninga der. Hvis blogging er så enkelt kan man jo bare starte din egen blogg å se hvor lett det er å blogge.
      Ellers synes jeg innlegget var spennende å lese 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg