Mat som gjør deg slapp og søvnig

Sliter du med å sove, eller kanskje helt motsatt; Føler du deg slapp og søvnig etter du har spist? Jeg føler meg ofte veldig trøtt og slapp etter jeg har spist, så jeg fikk lyst til å gjøre litt research på hva slags mat jeg bør unngå, eller eventelt spise på dager hvor jeg har lyst til å bli fortere trøtt.

Jeg kom over masse spennende informasjon om dette etter å ha googlet rundt, så here we go! Enten du ønsker å unngå å bli trøtt etter du har spist, eller om du leter etter noe å spise som gjør at du sovner litt fortere: Her er 7 mat-retter som gjør deg slapp og søvnig.

Søt-poteter. Søt-poteter har mye potassium, magnesium og kalsium som hjelper deg å slappe av

Pistasjenøtter. Disse nøttene inneholder både proteiner, vitamin b6 og magnesium. Alt hjelper deg å sove bedre. Bare pass på at du ikke spiser for mye, for alt du spiser mye av (mye kcalorier) kan bidra til å holde deg våken istedet

Svisker. Også svisker inneholder mye vitamin b6, kalsium og magnesium som hjelper kroppen å produsere melatonin, som forteller hjernen forskjellen mellom dag og natt. Melatonin-tilskudd er en typisk måte å hjelpe folk med søvn-vansker på, og det finnes jo ikke noe bedre enn naturlig!

Mandler. Mandler inneholder tryptophan som på naturlig vis beroliger muskel og nerve funksjoner, samt stabiliserer hjerte-rytmen din.

Kirsebær. Kirsebær er en naturlig kilde for melatonin som jeg snakket om tidligere.

Mørk sjokolade. Mørk sjokolade inneholder serotonin som avslapper kroppen og hjernen.

Bananer. Tro det eller ei, bananer kan hjelpe deg å slappe av. I tillegg til magnesiumen og potassiumen i bananer så inneholder bananer b6 som konverterer tryptophan til serotonin som øker avslappelses-følelsen enda mer

7 kommentarer
    1. Da jeg var aktiv innen idrett lærte jeg på kostholdskurs at man blir trøtt av fisk og banan. Det norske ordet for potassium er forresten kalium.

    2. Jeg anklager deg ikke for disse innleggene, men fra et faglig perspektiv: når du kommer med slike råd og tips som omhandler helse og kosthold, så burde du henvise til kilder. Ikke at dette ikke er troverdig, men utsagnet “etter å ha googlet litt” kan virke litt random.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg