hits

8 enkle regler for å spise sunt

28.09.2017 - 21:03 17 kommentarer

// inneholder reklame

Midt oppi alt kaoset av slankekurer, 5:2 dietten, rawfood dietten, lavkarbo dietten (den ekstreme delen av den) og what not er det fort gjort å bli veldig forvirret og ikke se hvor lett det kan og bør være å spise sunt. Å spise sunt og ha et bra kosthold handler om å spise på en måte som du kan gjøre over lang tid uten problemer.

Topp - NLY, HER

Bukse - Bik Bok, HER


Det skal ikke være sånn at dette er noe du gjør kun i 2 uker for å gå ned i vekt superfort. Nei. Et sunt kosthold handler om sunne vaner og friheten til å kunne unne seg litt ekstra en gang iblant. 

For å gjøre det litt enklere for dere å velge sunnere alternativer og matvarer kommer jeg nå til å gi dere 8 enkle "regler" som dere enkelt kan følge. 

 

Grovt - Når du skal kjøpe brød, bagett, osv bør du alltid velge grovt. Det inneholder som regel mye mindre hvetemel, mer rug, frø og andre bra ingredienser. Loff og fin bagett er virkelig ikke et godt alternativ da det inneholder store mengde finmalt hvetemel, som ikke er bra for blodsukkeret. 

Grønnsaker - Alltid prøv å legg til noen grønnsaker i hvert måltid du spiser. Skal du spise en brødskive med en skive med skinke, kan du legge til noen skiver med agurk på toppen. Når du spiser middag bør du alltid ha en god del grønnsaker. Om du hele tiden legger til grønnsaker på maten din går du i deg mye vitaminer og mineraler du trenger, i tillegg til at grønnsaker er lave på kalorier.

Proteiner - Pass på at du får i deg nok proteiner hver dag. Som med grønnsaker, bør du også alltid ha en proteinkilde i hvert måltid. Gode proteinkilder er; kylling, kjøtt, fisk, bønner og magre melkeprodukter.

Juice - Juice inneholder mange bra vitaminer som kroppen trenger. Men problemet er at fordi den har blitt omdannet til juice, og ikke er en appelsin eller et eple lengre, taes den opp på samme måte som brus i kroppen vår. Du bør derfor ikke drikke mer enn maks 1 glass med juice per dag. 

Frukt - Om du kjenner at du blir veldig søtsugen kan frukt hjelpe med å dempe søtsuget. Spis noen jordbær, et eple eller en appelsin. Det er både sunt og det hjelper på søtsuget! Tips; skjær opp en appelsin i båter og ha ved siden av deg når du jobber som perfekt jobbsnacks!

Fritert - Mat som blir fritert er nesten alltid veldig usunn. Det blir ekstreme mengder med usunt fett og det er virkelig ikke bra for kroppen. Prøv å hold deg unna fritert mat. Om du liker chicken nuggets kan du heller lage dine egne ved å skjære opp kyllingbryst i små biter, duppe de i egg deretter mandelmel og til slutt i revet parmesen, og stek i stekepanne. Da får du massevis av proteiner og litt fett, og du slipper de store mengdene med unødvendig fett.

Godteri - Hold godteri til lørdagskvelden og spis sunn snacks de andre dagene. Lag gjerne snacksen klar mens du lager middag, sånn at du kan spise det som en dessert. Sunn snacks kan være alt ifra grønnsaker med dipp til oppskåret frukt. 

Magert kjøtt - Unngå kjøtt og kyllingprodukter med mye fett som farseprodukter, kyllingklubber, kjøttdeig osv. Bruk helst magre produkter som kyllingfilet, storfekjøtt (generelt), karbonadedeig (istedenfor kjøttdeig), osv. 

 

Spiser du sunt?

17 kommentarer

Helene

28.09.2017 kl.21:21

Hei

Jeg bare digger deg og smilet ditt. Det er så fint og søt

Love u

Mange mange klemmer fra Helene

Anonym

28.09.2017 kl.21:22

Tusen takk for tipsene!!<33

Sara

28.09.2017 kl.21:37

Jeg gjør akkurat det samme som deg i forhold til maten men foreldrene mine er flinke til å ta med masse proteiner i maten og lært meg å spise sunt helt fra jeg var liten.🍏 Men jeg spiser kjøttdeig istedenfor karbonadedeig rett og slett fordi at jeg synes kjøttdeig smaker bedre. Jeg synes at det er veldig greit at du legger ut slike innlegg for da kan jeg følge med på at jeg har et sunt kosthold. Love you❤️

Natalie Haraldseide

28.09.2017 kl.21:55

Spiser for det meste sunn og god mat, men sier ikke neitakk til litt usunn mat innimellom!!

HB

28.09.2017 kl.22:10

Hadde vært positivt om du leste deg opp på ting før du utaler deg. Er ingen ting som heter lavkarbo diett! Det er en livsstil for de som ikke tåler karbohydrater like bra som mange andre. Så fint om du ikke "henger ut" lavkarbo når dette tydligvis ikke er noe du har kunnskap om!

Ida

28.09.2017 kl.22:13

Flotte tips og nyttig info!!

Ingrid H.

28.09.2017 kl.22:14

Vist man skal spise smågodt på lørdager, hvor mange biter synes du er MAX da? Jeg pleier ikke å få flere en 25 biter ca. Hva synes du?💞❤️ PS: stor fan!!❤️❤️

Sarah

28.09.2017 kl.23:29

Tror du har skrevet feil. Oppi teksten rett før du begynner med tipsene står det 10 tips isteden for 8.

Lise

28.09.2017 kl.23:32

Kan du legge ut sånne ting som "hold deg i aktivitet" eller bo sånn også? For jeg vil i aktivitet men gjør det aldri. Jeg sier til meg selv at den dagen og sånn så skal jeg være aktiv men gjør det ikke. Kanskje du kan legge ut noen tips om det inne på bloggen din. For jeg liker rådene dine. Og følger dem med engang jeg ser dem. ❤️❤️😉😉

Camilla Heindorf

29.09.2017 kl.01:15

Jeg var ganske mer usunn før,men kan bli bedre. :)

Hanne

29.09.2017 kl.07:12

Hei stina ^^

Jeg prøver hver dag å spise sunt men det er litt vanskelig når jeg helst vil ha alt som er usunt :/

Jeg har et spørsmål som er til ukens spørsmål, vet ikke om du har fått det som spørsmål før så jeg spør: har du hørt om Glossybox? :-)

29.09.2017 kl.07:26

Hei Stina! Kjempeflott at du motiverer og informerer tol å spise sunnere! Men jeg regner med at du har en del unge lesere på bloggen din, og derfor så er det ikke alle punktene som stemmer like godt for alle segmentene i målgruppen din. For eksempel grovt brød. Det er ofte ikke sunt for barn og unge å spise for grove kornprodukter, fordi disse metter mye fortere enn andre alternativer og derfor er det en fare for at spesielt barn og unge ikke klarer å spise nok til å få i seg nok til å få i seg den energien de trenger. Dessuten er ikke grove produkter sunt for alle, og enkelte kan ta opp kornet som en bolle eller lignende, og dermed få skyhøye topper, og kjempelave daler i blodsukkeret.

Når det er sagt, kjempeflott at du skriver om dette

Enkle regler

29.09.2017 kl.07:43

Hvorfor skriver du sånn "enkle regler for å spise sunt"?? Viste du at om man spiser for mye sunt å for lite kjøtt kan man få spiseforstyrrelse???👎🏻Så du kan ikke forlange att ander spiser sunt fordi du gjør det🌮

livetmitt93

29.09.2017 kl.10:11

fine tips:)

Sofia

29.09.2017 kl.18:37

Jeg digger bloggen din helt sykt jeg spiser sunt ganske mye men når jeg har lyst på noe søtt så spiser jeg godteri og sånt men vi fikk en fin tips om å spise bær og sånt det viste nemlig ikke jeg men på lørdager hvor mange Max biter godteri burde jeg spise jeg spiser sånn 3 til 7 biter er nemlig ikke så glad i godteri men noen ganger får jeg veldig lyst på det så da spiser jeg en bit eller to i love u

Isabel

29.09.2017 kl.20:58

Hah, jeg er nok ikke så flink i kosthold. Men bruker karbonadedeig isteden for kjøttdeig til taco

Audhild

30.09.2017 kl.13:40

Fine tips :)

Skriv en ny kommentar