Å spise fort kan gjøre deg overvektig

Visste du at hvor fort du spiser har ekstremt mye å si om du skal holde deg / bli slank? 

Jeg så nylig et program som virkelig åpnet øynene mine på dette. I dette programmet lot de en stor testgruppe spise en hamburger stående og på så kort / lang tid de ønsket. Testgruppen med mennesker spiste hamburgeren veldig fort, og på en gjennomsnittstid på cirka 3,5 minutter. Etter de hadde spist følte de seg fortsatt sultne, og hadde lyst på en hamburger til. De fleste følte at de egentlig hadde bare spist litt snacks. 

Dagen etter skulle de spise den samme hamburgeren, men denne gangen måtte de sitte ned mens de spiste, og de var også nødt til å bruke 30 minutter på å spise hamburgeren. De fleste syntes det var vanskelig å bruke så lang tid på en hamburger, men etter at de 30 minuttene hadde gått, følte de at de hadde spist et skikkelig måltid og at de var helt mette. 

Grunnen til dette er at det tar minst 20 minutter fra vi begynner å spise til hjernen sender ut signaler om at vi er mette. Dette er mye av grunnen til hvorfor enkelt ofte kan overspise fordi de rett og slett spiser for fort. 

Selv har jeg alltid spist maten min veldig sakte. Grunnen til det er fordi jeg som liten hadde så trang hals at jeg måtte fjerne mandlene mine for at jeg skulle kunne spise riktig. Selv etter operasjonen sliter jeg med å svelge store mengder mat, og derfor har det automatisk blitt til at jeg tygger maten veldig godt og tar små biter når jeg spiser.

Dette har gjort at jeg alltid spiser sakte, og det er ikke før jeg så dette programmet at jeg skjønte en stor del av hvorfor jeg alltid har klart å holde meg slank uten å hverken telle kalorier eller spise ekstremt sunt. Jeg har alltid spist noenlunde sunt, og spist til jeg var mett, men siden jeg alltid har spist sakte, har jeg aldri overspist, og derfor har jeg alltid holdt meg slank. 

Det er selvfølgelig en hel rekke andre faktorer som også spiller inn når det kommer til kosthold og vekt. Men det er virkelig noe å bite tak i. Om du sliter med at du fort legger på deg veldig mye selv om du spiser sunt, eller om du rett og slett er overvektig kan det være en idé å ta tiden neste gang du spiser.

Spiser du opp maten på under 20 minutter, bør du ha som et mål å spise saktere. Kanskje det kan løse problemet?

25 kommentarer
    1. Jeg syntes vanligvis du har mye bra å lese, og kult at du skriver om dette, men det er kanskje litt feil måte å legge det fram på? Jeg føler liksom det blir litt som du mener at det er veldig viktig å være slank, men det vet ikke jeg. Er stor fan av bloggen din!!

    2. Fy faen Stina! Hvorfor skal du bry deg!!! Hvis Moen vil spise mye og fort så er det dems valg!!!!! Hvordan skal det hjelpe dem at du legger ut videoer og innlegg om at det er farlig osv det er jævlig frekt å dårlig når du skal være et forbilde for mange!!!!!! Kanskje det kan være farlig men det vet de å de velger uansett å leve fint med det de gjør så da hjelper deg ikke at du kommer å sier at det er farlig osv?nn det er barn som kanskje ikke vil spise fort fordi de er redde etter innleggene dine og kanskje går på en smell med å.være for tynne fordi forbilde sa dey var farlig å spise mye!! Dette vet jeg siden jeg fikk anoreksia pga deg så etterfest akan jeg ikke se deg som et forbilde mere men mange har fortsatt set at de ikke vet at hvis de hører på deg så går Dd på sn smell!!!

    3. Synes at dem som ikke liker dette innlegget kan bare ignorere det! De som vil være slank kan lese dette, de som ikke bryr seg og man er slank eller ikke slipper å lese det her! Jeg synes det hun skrev var nyttig, selv om noen kan være uenige. Men man slipper å skrive hate kommentarfeltet
      Dere valgte selv å lese dette, og dette innlegget skal liksom være til dem som vil være slank…

    4. I agree with you 100% Stina. I have a problem where I overeat and my doctor said to take 20 minutes to eat a meal. Unfortunately my brain says I am full after 20 minutes but I still overeat. I am only 5’4″, so I am short like you and the weight does not look good on me. Hugs and kisses. Enjoy reading your blogs.

    5. Hei Stina, fint innlegg, jeg har ikke noe imot deg men syntes du burde ta en miljøteste på NRK, i gjennomsnitt slipper folk ut 12,5 tonn CO2 i året og med tanke på at du kjører så mye, har et litt stort hus, kjøper en del lurer jeg veldig på hvor høyt forbruk du har? Dessuten lurte jeg på om du er en person som bryr deg om miljøet eller ikke ikke. Isåfall, hva gjør du for miljøet? Kunne du skrevet ett innlegg om dette?❤️❤️

    6. Hva er vitsen med dette blogginnlegget egentlig? Syns dette var meningsløst og rart. Én ting er å oppfordre folk til å spise sunt for å ikke bli overvektig av den grunn at det kan være farlig, men å legge opp til hvor fort man “skal eller burde spise” for å ikke bli overvektig? Det har du eller noen andre ingenting med, og det er jo bullshit uansett? Jeg hadde en uke der jeg bare slukte maten min fordi jeg var stressa og klarte ikke nyte noe, så måtte bare spise masse og sluke det.. og guess what a?. Jeg gikk ned en kilo jeg. Så vær så snill, spar deg for sånne innlegg som det her, for det er et ufattelig hårfint emne, du skal være veldig forsiktig med å uttale deg om, selvom det er ment i beste og sunneste mening.

    7. Hi Stian jeg lurte på hvordan du tar på sminken sin fordi du gjør det ganske fint og har du noen assistenter eller noen hjelpere du betaler og hvor mange år har du og kjæresten din bodd sammen

    8. “Dette vet jeg siden jeg fikk anoreksia pga deg så etterfest akan jeg ikke se deg som et forbilde mere men mange har fortsatt set at de ikke vet at hvis de hører på deg så går Dd på sn smell!!!”
      Fra kommentaren over her 😂 Altså, whaat? Noen som burde telle til 10 før de starter å skrive. Hahahaha

    9. jeg spiser veldig sakte har jeg hørt, men det er viktig å nyte maten! så der er jeg helt enig 🙂 kjæresten min spiser veldig fort, skjønner ikke at han greier det xD men han er fortsatt tynnere enn meg, haha!

    10. Hei. Dette var en skikkelig tanke vekker. Mamma er legespesialist og jeg viste dette til hun. Hun sa at det var helt riktig og at det er veldig viktig å tenke på. Man må også drikke masse vann❤️ Luv u❤️

    11. Hvordan Klart du slanke deg? Du har en del Støre før du fikk chloe. Tur med henne ?:) eller spise saktere ?

    12. Hei, jeg vill ikke hate men du sier kroppspress er dumt p at alle er perfekte men du driver p legger ut, jeg trener, jeg spiser sunt, dette kan gjøre deg overvektig, det kommer an på person til person, sånn som jeg (12) kan spise en god del uten at det har en dritt å si… dette er ikke ment som hat❤️ Bare min mening❤️

    13. Hei Stina!
      Kunne gjerne tenke meg å se dette programmet! Kan du legge ved link til hvor du så programmet i innlegget eller i kommentarfeltet? <3

    14. Du må begynne å ordlegge deg på en annen måte. Du er ikke slank fordi du spiser sakte. Jeg spiser sunt og spiser sakte, trener mye (har PT i tillegg), men fortsatt er jeg overvektig. Så nei, det å si du er tynn fordi du spiser sakte er bullshit. Slik du ordlegger deg er helt på tryne. Det har veldig mye å si om du har høy eller lav forbrenning.

    15. Hei, jeg ville bare si at ved å bruke denne overskriften kan du skremme barn. Og barn kan føle et press, barn kan føle at de også er overvektige😉😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg