Slik får du rosene til å vare lengre!

// inneholde reklame

Jeg elsker å ha friske roser på stuebordet. Det pynter opp så mye i stua, og jeg bare elsker å gå forbi og se og lukte på de! Men det er en ting som er kjipt med roser. Det er når de dør etter bare et par dager.

Altså. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har kjøpt roser, også har det gått 3-4 dager også har de visnet helt, uten at de engang har slått ut rosebladene sine! Argh! Det er så kjipt det! En rosebukett kan jo fort koste et par hundrelapper, så da er det jo kjekt at den varer litt lengre enn bare et par dager. 💐

I løpet av årene har jeg lært en del triks for å få rosene til å vare lengre. Rosene på disse bildene kjøpte jeg forrige lørdag da jeg var på Plantasjen med Rebecca, altså for 9 dager siden! Nå har rosene slått seg ut bladene helt og de er helt nydelige! 

 

💐 Mine beste tips er: 💐

💐 Kjølig – Roser hater varme og du bør aldri la de stå i en vinduskarm eller nært et vindu hvor de får masse varme. Da dør de fort. Sett de gjerne kaldt om natten. Selv setter jeg de alltid ut på natten. Pass på at du setter de et sted der det er skygge, sånn at morgensolen ikke varmer de opp. Er du flink til å sette rosene kalde om natten kan jeg love deg at de holder mye lengre! 

💐 Skjær – Det er veldig viktig at du skjærer rosene med et skarpt blad. Jeg syns tapetkniv fungerer best, da det gir et fint og rent snitt nederst på stilken. Ikke 💐bruk kjøkkensaksen til å klippe rett over, og ikke bruk en sløv kniv til å skjære. Det fungerer virkelig ikke. Sistnevnte var noe jeg kunne finne på å gjøre før i tiden.. Pass på at stilkene blir satt rett i vann så fort de er klippet så de ikke tørker ikke. Her er det snakk om bare sekunder.

Topp Gina Tricot

Choker Gina Tricot (på salg nå!)

Vase – Kahler, HER

 

💐 Når du kjøper – Da er det viktig å se hvordan rosene faktisk er. Kjøp de som ikke har sprunget ut enda, så har du de lengre. Kjenn ekstremt forsiktig på knoppen om den er hard eller bløt. Er den hard betyr det at rosene er ferske og da kan du kjøpe de. Er de bløte derimot.. Ja da bør du holde deg unna. Det er også smart å se hvor tykk stilken på rosen er, den har nemlig mye å si for hvor mye vann rosene klarer å ta til seg, og hvor lenge de lever. Desto tykkere stilk, desto lengre lever rosene. 

💐 Vann – Skift vannet hver 2-3. dag og tilfør ny rosenæring i vannet og pass på å bruke kaldt vann. Da holder de mye lengre. 

💐 Rens – Når du har kjøpt rosene er det viktig å fjerne alle de nederste bladene, så de ikke havner oppi vannet. Havner de i vannet blir det massevis av bakterier og da dør rosene mye fortere. Det er også viktig at du tar vekk de rosene som begynner å henge med hodet, så de ikke dreper resten av rosene. 

 

💐 Har du noen gode rosetips du vil dele? 💐

 

 

8 kommentarer
    1. Viktigste tipset av dem alle er jo å vaske vasen skikkelig etter bruk. Det hjelper ikke å skylle dem, du må vaske med zalo og børste. Da trenger du ikke bytte vann hver 2-3 dag. Jeg bytter aldri vann og mine står fint i to uker 🙂

    2. Hei, du burde ikke drikke så mye Red Bull, det er ikke bra for kroppen, du burde heller drikke f.eks. melk,vann,te,juice,kakao,vann med smak…🤔😇☺️
      PS: elsker bloggen din, leser den vær dag!!!🤗👌🏻🍀🐾🐾🙋🏼👱🏻‍♀️🏵Ikke for å være frekk, ville bare gi deg et tips☺️👌🏻💙🍰🎉Julie

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg