Så farlig er eBay sminke!

// inneholder reklame for klær

For noen dager siden kom jeg over en video på YouTube om falsk sminke som gjorde at jeg ble mildt sagt sjokkert. Jeg er jo veldig glad i eBay og elsker å handle ting billig derfra! Jeg har dog alltid vært litt skeptisk til å kjøpe sminke derfra, og har alltid holdt meg unna det. Det er jeg overlykkelig for nå, for å si det mildt! 

Kjente sminkemerker som Kylie Jenner, Huda Beauty, Anastasia Beverly Hills, Mac kan man finne til en brøkdel av prisen på eBay. For eksempel koster en Kylie Jenner lipstick 108,- kr fra hennes nettside, men om du handler på eBay kan du få 6 stk for 120,- kr.

HudaBeauty øyenskygge palettet har også blitt veldig kjent og vanligvis koster det 500,- kr, men på eBay koster det 90,- kr.

Grunnen til at sminken er så ekstremt mye billigere på eBay er at det er fake. Men da tenker man kanskje; gjør det noe?? Ja. Det handler nemlig ikke bare om hva som står på pakken du kjøper, det handler om hvordan det blir laget. Disse falske produktene blir laget på skitne fabrikker nede i Kina, som gjør produktene fulle av skadelige bakterier.

I produktene som har blitt beslaglagt i USA har de funnet mye ekkelt, blant annet; Bly, Arsenikk og hestetiss. Dette gjør produktene veldig farlige å bruke og mange har opplevd å få hudutslett, kviser, øye infeksjoner og enda mer av å bruke produktene. 

Det er rart å tenke at falske produkter kan gjøre så mye ille, men det kan det faktisk. Om du vil ha billig sminke anbefaler jeg deg heller å bruke merker som NYX, H&M eller MakeupMekka. De har trygge og billige produkter.

Dersom du vil ha de ekte produktene bør du alltid kjøpe fra hjemmesidene til merket, eller kjente og trygge norske nettsider som du vet at har ekte produkter. Kylie Jenner for eksempel selger kun produktene sine på hjemmesiden sin, og hun er sikkert ikke den eneste. 

Jumpsuit – Nelly, HER

 

Jeg forstår at det er så lett å falle for fristelsen å kjøpe billige falske produkter fordi du også vil ha en leppestift fra mac eller Kylie Jenner lipkit. Men vær så snill; ikke ta sjansen. Det er så kjedelig å ødelegge huden sin fordi man kjøpte falske produkter. 

Hele videoen kan du se HER.

31 kommentarer
    1. Frida: Hvis de selger veldig billig tipper jeg det. Av det jeg har sett på wish vil jeg tro det er ganske mye fake. Kjøp heller fra ordentlige sider 🙂

    2. hei:) Jeg bestilte for litt siden en tarte shape tape concealer derfra. Den var ikke like dyr som man ellers ville fått den for på en “trygg/vanlig” nettside, men heller ikke billig. Hva mener du, tror du det går fint om jeg bruker den eller hadde du holdt deg unna?

    3. Viktig å huske at det egt bare gjelder fra sminke fra Kina, å kjøpe sminke fra feks sør korea er trygt så lenge du kjøper fra en anerkjent selger

    4. Anonym: Sminken fra Kina blir ofte solgt til andre land, som selger det derfra igjen. Reglene i Sør Korea er jeg ikke kjent med, så de skal jeg ikke uttale meg om 🙂

    5. Om du kjøper fra USA og det har fot mange bra tilbakemeldinger er det 90 prosent sjanse for at det er trygt. Vet at det er menge som kjøper blant annet la pro conseal consealeren og det har går fint. Er det likt med sminkekoster som vanlig sminke?

    6. karoline: Ville ikke satset på det fordet. De fleste får gode tilbakemeldinger kun fordi de leverer varen. Vanligvis vil ikke hudplagene slå ut før dager etter, og da er det ikke alltid at selgeren får pepperen den fortjener. Sminkekoster vil jeg tro at er OK da de ikke inneholder produkter på samme måte.

    7. Hei Stina elsker bloggen din, men jeg har kjøpt en Consiler får ganske blogging i USA men det var i en mat butikk er det sånn fake og sånn.?

    8. Nå er det også viktig å presisere at det ikke er slik at kineserne med vilje putter disse tingene i sminken, men at sminken produseres på samme fabrikk som andre ting, for eksempel medisin. Hestetiss er mye brukt i medisin, og da er det vel fort gjort at det kommer med i sminken om sminken og medisinen er produsert på samme sted.
      Nå gjelder selvfølgelig ikke dette alle, heller. Kun fordi sminken er fra kina og er replica av et annet kjent merke, er det ikke dermed sagt at du får et produkt som inneholder noe skadelig eller ekkelt. Det kan forekomme, og derfor bør man alltid være litt skeptisk, men det er ikke slik at dersom du kjøper fra kina er du garantert dritt. 🙂

    9. Hva med koster beautyblendere osv. Fra Wish, eBay og sånne nett sider? Og er det det samme med blivakker? PS: elsker deg og bloggen din❤️

    10. Bra at du påpeker slike ting. At folk slutter å kjøpe slike ting fra Kina er også bra med tanke på det muligens er flere barn som jobber på fabrikkene.

    11. alle de store sminkemerjer kjøper ALT det som produktet inneholder i Kina . Så om de blir blandet i et annet land , så er inneholdsproduktene like kinesiske , som kinesiske produkter . Men det beste er å handle fra Korea , fordi koreanske produkter er de beste i verden. Og de bruker ikke kinesiske produkter da de lager mest cruelfree produkter .
      Jefree Star kjøper sine produkter i Kina, men blander de i USA , og noen europeiske land . det gjør også Anastasia , og hun produserer de også der i Kina . Fenty beaty , lancombe , Mac , bobbi brown og mange mange kjente merker inneholder kun produkter til produksjon av make up i Kina. Så jeg vil påpeke at det du informerer er noe du hørt av andre , men aldri undersøkt nøye nok til å kunne uttale deg korrekt .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg