Jeg var livredd før legetimen..

// inneholder reklame

Nå har jeg nettopp vært hos legen, og jeg har noen nyheter jeg vil dele med dere. Jeg har jo fortalt dere en del fra før av, om at jeg har følt meg veldig dårlig den siste tiden. Jeg har vært skikkelig slapp og sliten, svimmel og hvis jeg bare gikk opp en trapp fikk jeg puls på 125 og kjente pulsen dunkende oppe i hodet mitt. I tillegg har jeg hatt veldig vondt i kroppen, og spesielt i leggene. Hvis jeg tok på en jeans som satt såvidt etter holdt jeg på å besvime, fordi det kjentes ut som at leggene mine ble kvalt. 

Rimelig syke greier eller hva?

Vel, etter sist gang jeg blogget om dette fikk jeg en del kommentarer på at det var mange som trodde at jeg hadde diagnosen ME. Jeg kjenner en del som har den diagnosen, og jeg har sett hvor jævlig den er å ha. Det er en sykdom som blant annet gjør deg kronisk utslitt, og det finnes ingen behandling. 

Jeg hadde egentlig ikke troa på at det kunne være det som jeg hadde. Men jeg printet ut den kanadiske medisinske listen med symptomer, og krysset over de symptomene jeg hadde. Når nesten hele arket var krysset over med gult kjente jeg at jeg fikk ganske panikk. Jeg hadde nesten alle symptomene på denne sykdommen. Jeg ble helt fortvilt og begynte å gråte. Hva om dette var grunnen til at jeg var så syk?? Så de siste dagene har jeg gått med hjerte i halsen for å si det mildt. 

BluseGina Tricot

I dag var jeg endelig hos legen, og jeg fikk vite hva som var galt med meg. Jeg hadde tydeligvis veldig jernmangel, som var grunnen til alle symptomene mine. Jern-mangelen gjorde at jeg fikk blant annet lite oksygen til blodet, så hver gang jeg anstrengte meg litt eller fikk press mot kroppen (som jeans), fikk jeg ikke nok oksygen til kroppen. 

Da er det forhåpentligvis dette som er galt med meg, og i følge legen skal jeg bli bra innen 2 uker når jeg har fått tatt masse kosttilskudd med jern. Så det var ekstremt gode nyheter. Dere aner faktisk ikke hvor lettet jeg ble når jeg fikk høre at det var jernmangel, og ikke noe verre. Nå gleder jeg meg skikkelig til å bli i bra form igjen innen et par uker, og frem til da får jeg bare ta det med ro sånn aktivitetsmessig. 

 

👻 Se mer på Snapchat: STINABLOGG 👻

 

45 kommentarer
    1. Jeg har vært syk i fem år nå uten å få en eneste diagnose selv om jeg har vært til mange spesialister til utredning, som sier det er sammensatt og kompleks. Men de mener at jeg muligens kan ha en type form for ME, så du er heldig som ikke er rammet av det, for det er utrolig slitsomt å være energifattig hele tiden av den minste ting. Godt at de fant ut hva det var med deg.

    2. God bedring! Flott at du endelig vet hva som var galt, og at det ikke var noe “verre” enn som så! 🙂

    3. Det samme har jeg. Holdt på å besvime hver gang jeg reiste meg. Men er blitt mye bedre på kort tid etter jeg fikk tablettene.

    4. Et tips: du burdte spise leverpostei eller prim! Da får du naturlig i deg en del jern uten å spise medisiner.

    5. Hvis jeg søker opp mine synptomer på problemer jeg har, så har jeg alle typer kreft og alle skumle sykdommer som finnes. Slutt å bruk google når du føler deg dårlig. Og ikke vær en pussy å grin over det. Hva skjer med denne generasjonen som vokser opp nå……

    6. Husk at du må holde deg unna melk et par timer etter du tar tablettene eller om du spiser mat med jern i. Melken jobber imot jernet og vil gjøre sånn at all virkning fra tabletter og mat forsvinner☺️ Bare et lite tips!

    7. 4 måneder gikk barnet mitt på medisiner for jernmangel før han ble bedre.. Så syns det er rart viss du blir bedre allerede etter 14 dager.. Så Hugs at dette kan ta tid! Allikevel om du føler deg bedre om 14 dager bør du bruke medisin i laaaang tid fremover! Vi fikk hvertfall beskjed om at det tar lang tid før kroppen tar det opp, og vi var flere ganger innom legen disse månedene for og sjekke! Så ikke før etter 4 måneder begynte kroppen og ta det opp og da var det bare til og fortsette en god stund til på medisinene:) God bedring:)

    8. Altså… ærlig talt. Jeg hadde alvorlig blodmangel anemi og så og si tomme jernlagre i tillegg – klarte så vidt å puste når jeg anstrengte meg, hadde hjertebank hele tiden og svimte av til stadigheter, og til og med jeg klagde ikke på denne måten… Det er veldig fint at du har funnet ut av hva som feiler deg og det er absolutt ikke noe gøy, men SÅ ille er det ikke. Du tar et par jerntabletter i noen uker og så er det bra igjen, ikke “masse” som du sier her og det er da virkelig ikke sammenlignbart med de symptomene man har ved ME.

    9. Jeg fikk diagnosen fibromyalgi for et år siden. Det skumle med fibromyalgi er, ikke bare at det ikke finnes en konkret behandling, kun lindrende medisiner, men at man faktisk kan utvikle ME. Og det skremmer meg! Jeg var ganske irritert i begynnelsen, for medisinene jeg fikk mot fibromyalgien gav en del bivirkninger som minnet om ME, men jeg visste at jeg ikke hadde ME da jeg aldri har hatt problemer med det tidligere- problemene begynte i takt med medisinene, så jeg visste jo at det ikke var det. Jeg har gått i over et år nå uten å slappe av, og formen har i grunn blitt verre, etter at den blei litt bedre, opp og mye ned med andre ord.
      Men nå slapper jeg litt mer av og gleder meg bare til kondisen blir litt bedre, etter et år med minimalt med bevegelse 🙂 Og håper jeg greier å kombinere hverdag med hund, venner, familie og jobb uten å dra på meg ME i tillegg 🙂 (Alle prøver er forøvrig fine ellers, så jeg mangler ikke noe).
      Godt å høre at det ikke var verre enn at det kan rettes på i løpet av kort tid for deg <3

    10. Vis du Ikke visste det fra før Stina.. så mister man veldig mye jern av kaffe .. 🙂 så det kan være grunnen.. til at du har mistet jern også… elsker kaffe slev så slutta å drikke 1 år å da følte jeg meg mer frisk:) og tok jern tabletter ..du skjønner kaffe kan gjøre mye med kroppen😓😓😓

    11. Jeg går på jern, jeg og. Jeg har ikke merket jernmangelen selv da, vi tok en test hos legen ut av nysgjerrighet, siden jeg er vegetarianer. Bra at dere fant ut hva som var galt! Love u❤️

    12. Virkelig bra å høre Stina at det går bra med deg😅. Unner deg alt godt og du er et fantastisk menneske. GIRLPOWER 💖

    13. Å så bra det ikke var værre!😅❤❤ Bare et lite tips: Om du føler deg dårlig bør du aldri google/skjekke symptomene på sykdommer du kanskje tror det kan være. Det kan selvfølgelig i noen sammenhenger være smart, men når man skjekker det kan det fort bli til at man kjenner veldig godt etter, og da blir man ofte veldig redd fordi man tror man har den sykdommen, fordi noen eller mange av symptomene stemmer. Jeg har ofte gjort det selv, blant annet når jeg hadde vondt i brystet, søkt opp symptomer på brystkreft. Noe som gjorde meg veldig redd fordi noen av symptomene stemte. Men jeg hadde heldigvis ikke kreft. Som oftest bare tror man det😊 Dette er IKKE hate! Bare et tips! Du er rå! Ilu😘😘

    14. Jeg hadde samme symptomene som deg, var helt sikker på at jeg hadde fått ME etter at jeg hadde kyssesyken tidligere på året som jeg ikke visste om. Da jeg var hos fastlegen var det ingenting som var galt, men så dro jeg til privatlege og fikk vite at jeg manglet ALT av vitaminer og salter i kroppen. Hadde også veldig lavt B-12 verdi. Det burde du spørre legen om h*n kan sjekke neste gang du skal! Etter jeg begynte med B-12 sprøyter er jeg så mye bedre, samt etter alle andre tilskudd av jern mm.

    15. Jernmangel kan virkelig være utmattende, men heldigvis vil du fort merke bedring. Med såpass jernmangel regner jeg med at du får høye doser med jern (100 mg). Jeg vil anbefale deg å ta tabletten før du legger deg, og helst minst 3 timer etter et måltid. Grunnen til det er blant annet en type syre (fytinsyre) som finnes i korn og nøtter. Denne syren binder jern, og hindrer opptak. Det samme er det med kaffe (garvesyre). Ta også c-vitamin sammen med jerntabletten for maksimalt opptak, og forebygging av forstoppelse/hard mage. Lykke til 🙂

    16. Hvordan kan du få jernmangel egentlig?? Det virker som du er sunn og spiser veldig sunt? Tror du det kan være fordi du spiser mat som inneholder lite jern? Har ikke helt tro på at du får lite jern av og drikke kaffi, slik som en lenger oppe i kommentarfeltet skriver.. Uff ikke kjekt at du har vært så dårlig, men anbefaler deg og IKKE Google symptomer.. Jeg gjorde det for noen år siden for jeg var helt elendig og verka i kroppen både i bein og armer, svetta og hadde leamus overalt, mista følelse i armer og bein osv.. Jeg googla faktisk så jeg fikk angst og depresjoner av det for jeg var overbevist om at jeg hadde MS! Det er jo en alvorlig muskelsykdom:( Når jeg gikk til legen gikk det 2-3 måneder før jeg fikk svar på hva som feilet meg (legekontoret sin feil) og da hadde jeg stor mangel på D-vitamin! ALDRI etter dette har jeg googlet noe ang. Sykdom for jeg fikk skikkelig problemer etter dette! Gikk på D-vitaminer i 3-4 måneder før jeg følte meg frisk igjen! Men det var heldigvis ikke noe alvorlig og jeg var så glad.😊 Håper du kommer deg til hektene fort igjen.💕 Har tenkt på deg disse dagene for det er grusomt og ha det slik og gå og vente på svar…

    17. Jeg har vært ME syk i 4 år nå. I tillegg til det mest kjente og mest dominerende symptomet, utmattelse, så følger det med så mange andre plager. Jeg unner virkelig ikke noen denne sykdommen. Jeg har hatt en del store belastninger i livet, både psykisk og fysisk, men etter kyssesyken ble jeg aldri frisk og ble dårligere og dårligere. Selvom jeg er mye isolert hjemme, uten jobb, studier og mye sengeliggende, så er det desverre andre som er enda hardere rammet av denne sykdomen.
      Legg ME greiene vekk og fokuser på prøveresultatene fra legen. Jeg håper du vil kjenne deg bedre etterhvert nå som du får i deg jerntilskudd! Både jern, B12 og D vitamin mangel kan slå en ganske ut. Anbefaler deg og ta jevnlige legebesøk for sjekk av verdier. Så slipper du å bli så dårlig, for det er jo overhode ikke godt. Vet du har slitt litt med B12 også. Ta vare på deg selv, Stina, og ikke kjør deg selv helt ut. Har fått et inntrykk av at du er en svært motivert, målbevisst, og hardtarbeidende jente. Dette er utrolig flotte egenskaper, men det kan også bli din værste fiende om du ikke gir deg selv noen pauser i blant. Disse pausene er helt nødvendig. Så igjen, ta vare på deg selv, sett helsen først og masse god bedring til deg!:) Håper du blir bra så raskt som mulig. Og ikke glem pausene daa!!:))

    18. Jeg har også jernmangel.. besvimte her om dagen.. blir veldig fort svimmel og klar.. hvis jeg reiser meg for fort blir jeg sykt svimmel.. men tar jern hver dag.. + spiser mat m jern. så lykke til💕💕

    19. Stakkars håper du blir fort bredere men du svikter ikke på bloggen eller yt forde stå på du er best

    20. Så utrolig bra at du ikke har ME! Jeg kjente det godt i magen når jeg leste de første avsnittene. Sliter selv med jernmangel og kjenner til symptomene, jeg håper du jerntabletter hjelper for deg, og at du får opp prosenten fort! Og om tablettene ikke hjelper kan du spørre legen din om jernsprøyter, de gjør vondt, men da slopper du tablettene hver eneste dag. Heier på deg!<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg