10 Fordeler og ulemper med å ha hund

Nå er det snart et år siden vi fikk Chloe. På det året har vi lært så mye om hvordan det er å ha hund. Jeg har vokst opp med hunder, og da jeg bodde hos foreldrene mine hadde vi alltid hund. Men å ha en egen hund som man har ansvaret for sammen, er noe helt annet!

I løpet av året som har gått har vi fått noen overraskelser, både gode og dårlige, og jeg tenkte å dele litt om mine tanker og erfaringer rundt det å ha en liten hund. Tipper det er mange av dere der ute som har lyst på en egen hund selv, og da er det smart å vite hva man begir seg ut på.

👍🏼👎🏼 Aldri alene – Noe som er positivt og negativt med å ha hund er at man aldri er alene når man er hjemme. Siden jeg jobber hjemmefra kan det noen ganger bli litt ensomt, siden Per Fredrik jobber inne på studioet sitt, så da er det veldig koselig å ha Chloe som holder meg med selskap. Jeg tror det kommer veldig ann på hvordan person man er, men om man er veldig glad i å være helt alene er det ikke smart å ha hund. 

👎🏼 Må ha hundepasser – Eller barnevakt som jeg kaller det. Haha! Hver gang Per Fredrik og jeg skal på reise må vi alltid ha barnevakt. Så langt har det aldri vært noe problem da vi har flere venner med hunder som gjerne passer den lille bærta. Men det er selvfølgelig litt stress de gangene vi vil spontant sove over i Oslo eller et annet sted en natt, og vi ikke kan fordi vi ikke har rukket å fikse barnevakt.

👍🏼 Sporty – Det er ingen hemmelighet om at man blir mye mer sporty når man får seg en hund. Da er man nødt til å gå ut med hunden tre ganger om dagen, der minst en av turene skal være en lengre tur. For min del passer det perfekt så jeg får en pause fra jobben der jeg kan trekke frisk luft og bevege kroppen. 

👎🏼 Stueren – Kjøper du en valp har du litt av et prosjekt forran deg for å få hunden til å bli stueren. Chloe har nettopp blitt 1 år gammel, og hun er nesten stueren. Men det hender hun får små perioder der hun blir helt vrang og plutselig tisser inne 6 ganger i løpet av en dag. Ikke akkurat særlig gøy å vaske det vekk hele tiden.

👍🏼 Alltid glad – Hunder er alltid glade og de sprer så mye glede. Om du sliter mye med tristhet kan en hund faktisk hjelpe deg veldig på humøret. Har lest flere artikler om små hunder som kommer på barnesykehus for å muntre opp barna. Så ingen tvil om at man blir i bedre humør av å ha en hund rundt seg!

👍🏼 Snakke – Selv om ikke hunden din kan gi deg noe svar, så kan man jo skravle litt med den. Jeg små-snakker med Chloe hele tiden, som er grunnen til at hun har lært seg massevis av kommandoer, også er det jo koselig å skravle litt med henne!

👍🏼 Søte – At hunder er søte å se på er ingen hemmelighet. Jeg blir helt myk i hjertet bare av å se på lille Chloe!

👍🏼 Vakthund – Selv om du kanskje bare har en liten hund, er det faktisk en vakthund. Hunder sover aldri 100% siden de alltid er litt på vakt, og det er veldig kjekt dersom man ikke liker å være hjemme alene. Selv om vi har både alarm og masse sikkerhetstiltak her hjemme, føler jeg det ekstra trygt når hun sover i buret ved siden av meg når Per Fredrik er på reise. 

👎🏼 Disiplin – Noe som er viktig er å disiplinere hunder riktig. Dette er virkelig ikke lett, men det er ekstremt viktig så du får en lydig hund. Vi har prøvd oss mye frem og tilbake og det er ikke enkelt å vite hva som er riktig og galt, hunder er også veldig forskjellige, så én ting fungerer ikke på alle.

👍🏼 Morsomme – Unge hunder gjør så mye rart og det er underholdning i seg selv å se på alt det rare de gjør. Aner ikke hvor mange ganger i løpet av dagen jeg får total latterkrampe fordi Chloe gjør noe rart!

 

Har du kjæledyr?

32 kommentarer
    1. Jeg har en 6 år gammel chihuahua, jeg har tatt vare på den siden jeg var 5 år ❤️ Og nå har jeg fått to kampfisker 😂 Jeg skravler jo litt med alle 😂 De hjelper meg når jeg har depression 😚 Jeg bør anbefalle å ha kjæledyr, hvis du har depression, hjelper der veldig ❤️

    2. Elsker bloggen din💕Virkelig helt amazing! Har en katt på 5 år, som ble født i påsken 2012 så nå har han alltid bursdag i påsken, hi hi🐱 Søte Chloe🐶 Dere er en søt familie! Hadde vært veldig koselig om dere fikk barn og giftet dere, så søte dere er! Du er mitt største forbilde og jeg håper virkelig du svarer meg, søte og fine Stina❤️ Var på Ula på sommerferie i fjor og det var veldig fint, også i Sandefjord, ønsker meg hytte på Ula når jeg blir voksen! Jeg bor i Stavanger, hilsen Dina 12 år

    3. Eg har 3 små hunder , da er av rasen russiks toy terrier og har mor , far og datter👍🏻👍🏻 Den yngste heiter Chloe og gutten heiter keiko og moren heiter kira💗❤️

    4. Har en herlig chihuahua jente som blir 2 år i desember 😊 Ble litt paff da jeg leste at Chloe enda ikke er blitt stueren. Snuppa mi var stueren allerede når vi fikk henne, da var hun 9 uker. Ikke en eneste gang har hun gjort fra seg inne. Ikke hjemme eller når hun har vært borte. 😊 Er klar over at det er ganske stor forskjell på hunder, kanskje det bare er jeg som er for godt vandt.
      Ha en fortsatt fin helg! 😊

    5. Eg har ein katt men om et år ska eg få ein hund for eg kan iche få valp før eg kjøre md bil te Frankrike ♥️♥️EG GLEDE MG SÅNN TE Å FÅ EIN VALP♥️♥️

    6. Har 4 katter og 1 hund.
      Hunden heter Chloie og en blandinng av
      Papillon og Chihuahua! (Mest papilon)
      Kjempe gode råd du kommer med❤️
      Men det finnes hundevennlige hoteller som dere
      kan sove på hvis dere ikke rekker å finne pass
      til Chloe.
      Mye bedre enn å måtte si nei til det dere skulle vært på!
      Digger deg Stina❤️

    7. Jeg har en gordon setter tispe på 10år som er veldig krevende. Ho må gå 5-7 turer hver dag for og holde seg i aktivitet. Jakt hunder krever mer, men er utrolig morsomme og ha!😂Elsker deg Stina 💓🐾😍😘

    8. Jeg har en katt som ble tatt ifra moren sin litt tidligere enn vanlig og hun gjorde fra seg inne for hver nye plass hun kom til. Men nå er hun blitt vant med hjemmet sitt her, hun har hatt to hjem før og nå er hun helt stueren 🙂 Og når jeg var 10 år så hadde jeg, moren min og mine to søstre en hund som het Bamsegutt, han var blanding av golden retriver og Labrador. Han var en som krevde mye og vi var jo ikke så vandt med å ha hund i hus så vi endte opp med å gi han bort til en gammel mann, han ga den bort videre til en ung gutt som leide leilighet hos han og til slutt endte hunden opp hos en barnefamilie utenfor Lofoten. Så han hadde kommet helt fra Nord-Troms nærmere bestemt Lyngen og endte opp helt nede i Lofoten. Så sånn kan det noen ganger gå og det synes jeg er veldig synd. Så da søsteren min som hadde katten som nå er min og hun måtte gi hun bort på grunn av at kjæresten var allergisk så ville jeg at Nikita som hun heter skulle være innad i familien slik at hun ikke kom til noen som kanskje ikke ville ha henne etter en tid. Og jeg er jo veldig glad i dyr og bor med 4 andre som elsker dyr, så vi har 4 katter til sammen, 2 hester, 4 høns og 1 hund som er blanding av fire raser.

    9. Jeg har fisker og to av dem er bunnfisker.Det vil si at de spiser algene og sånn i tillegg får de en pille hver som de sier annenhver dag

    10. Eg har 3 hunder , to tisper og en gutt , den yngste(Chloe) er 6 måneder og hun elsker å gå på tur men hater regn😂Keiko(gutt) han fekk vi når han var 1 år so han har vi kje velge navn på , han blei brukt til utstilling men han var kje so mykje ute.Så har vi jo den Prinsesso mi so Kjeme fra Oslo og det er kira og vi bur i ei øy utenfår Bergen ❤️Så ho har reist langt me fly me pappa❤️Ho elsker å springe etter katter men hun er på størrelse me chuivaua so da kan bli litt farligt.
      Eg elsker bloggen din Stina kjør på ❤️Du e kjempe kul love you❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg