Slik lagde jeg budsjett!

// inneholder reklame

Etter at jeg fortalte at jeg hadde satt opp budsjett for å holde orden på økonomien min, har det rent inn med spørsmål fra dere, der dere lurer på om jeg kan dele noen tips med dere, og også fortelle hvordan jeg satt opp budsjettet. Så det kan jeg selvfølgelig dele med dere!

Merker allerede hvor mye flinkere jeg har blitt med penger etter den lille stunden jeg har holdt på. Det gjør at jeg virkelig tenker over hva jeg bruker penger på, og at jeg blir obs på hva ting faktisk koster. Ofte kunne jeg dra kortet uten å tenke noe særlig over hva ting kostet, eller om jeg faktisk trengte det, og det er virkelig ikke lurt!

BluseBik Bok
BelteBik Bok

Jeg lagde budsjettet mitt på en litt spesiell og morsom måte. Jeg har iPhone så jeg bruker rett og slett bare notater, siden den sammenkobles på alle enhetene mine. Men du kan også bruke andre apper til å skrive ned budsjettet på. Det viktigste er at du har det på telefonen din, sånn at du alltid kan oppdatere den mens du bruker penger. 

Det første jeg gjorde var å dele inn utgiftene mine i så spesifikke kategorier som overhodet mulig, så jeg har full kontroll hvor pengene skal brukes. Deretter fylte jeg inn de faste utgiftene som huslån, billån, bilforsikring, vaskehjelp, regnskapsfører, strøm, internett, osv. Dette er de utgiftene jeg vet ganske nøyaktig hva jeg bruker på hver måned.

Til slutt fylte jeg inn de andre utgiftene som sparing, sminke, klær, festing, osv etter hvor mye jeg selv føler meg komfortabel med å bruke på de forskjellige tingene. Anbefaler å sette av en del penger til sparing, så du kan ha en sparekonto i tilfelle vaskemaskinen eller bilen ryker, eller du plutselig får sparken fra jobben. Man vet aldri hva som kan skje, og derfor er det viktig å ha en sparekonto med penger du kan bruke i nødsituasjoner. 

Har du en fast jobb der du får samme beløp hver måned er det enkelt å sette opp hvor mye du kan bruke på alle de forskjellige tingene. Dersom du har en jobb der du får veldig forskjellig inntekt fra måned til måned er det smart å sette opp budsjettet utifra enten minstebeløpet du har hver måned, eller gjennomsnittet av lønningene du får. Her kommer det helt ann på hva som fungerer best for deg.

Så til selve budsjettet. Jeg vil ikke vise dere hvor mye penger jeg bruker på de forskjellige postene, da jeg føler dette er privat, men jeg kan jo vise dere hvordan det ser ut på iPhonen min, sånn at dere får en idé om hvordan dere kan sette opp deres budsjett. Veldig viktig at man alltid oppdaterer det hver gang man har handlet noe, sånn at man alltid vet hvor mye man har igjen å bruke på de forskjellige postene.

 

Håper disse tipsene kan hjelpe dere! Er det én ting som er viktig her i livet, så er det å holde orden på økonomien. Det er dessverre så mye viktigere enn man tror. Tenk på alt man kan kjøpe med penger, og hvor mye stress man får om man ikke har penger liksom. 

5 kommentarer
    1. Hvordan skriver du opp hva du har brukt? Si du har satt 2000 på bensin og parkering, og du fyller bensin for 628, trekker du bare fra det da? På kalkulator og setter inn det nye beløpet du har igjen?

    2. Du kan jo vaske huset ditt selv??? Utrolig at ikke 2 friske unge folk gidder å holde rent selv i sitt eget hjem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg