Slik skal jeg spare tusenvis på mat!

// inneholder reklame

Etter at jeg gikk igjennom alle utgiftene mine i går (les innlegget jeg skrev HER), har jeg satt opp et nytt budsjett der jeg skal bruke mye mindre penger på mat. Tidligere har jeg brukt helt svimlende summer på mat, og det er jo virkelig helt tullete! Mat er jo noe man bare spiser opp, så det er ikke vits i å bruke ekstreme mengder penger på det.

Ja, jeg kommer fortsatt til å lage god og sunn mat, som jeg kommer til å kose meg med. Nekter å leve på nudler liksom. Men jeg skal gjøre en del triks som forhåpentligvis kommer til å spare meg tusenvis hver eneste måned. Jeg vil tro at jeg ikke er den eneste som liker å spare penger på mat, så derfor skal jeg dele de nye “reglene” / “triksene” med dere. Del gjerne deres beste pengesparingstips i kommentarfeltet. Elsker å høre deres tips! 


 

Topp fra Gina Tricot finner du HER, du finner den i blå HER, og i sort HER.
Buksen min er fra Bik Bok og du finner den HER.  

 

– Handle på Kiwi. Tidligere har vi kun handlet på Meny, og det er virkelig ingen hemmelighet at Meny er mye dyrere enn billigkjeder som Kiwi. Per Fredrik og jeg dro faktisk innom begge butikkene i dag for å sammenligne priser på ting vi kjøper ofte, og jeg fikk totalt sjokk. Handler man for 1000,- kr på Kiwi, blir det fort 1200,- kr på Meny. Selv om Meny har det beste utvalget, kommer jeg nok til å handle mest på kiwi, og Meny iblant, men Per Fredrik fortsetter nok å handle på Meny til tross for pris-forskjellene fordi han er så glad i utvalget der. 

– Handle First Price. De fleste produktene til First Price smaker nærmeste helt likt som dyrere merker, og her er det ekstremt mye penger å spare. Ofte koster First Price 1/3 eller 1/2 av hva det koster fra andre merker, så her er det ingen tvil at det blir mer First Price fremover.

– Handle sjeldnere. Vi er ofte sånn at vi stikker innom butikken nesten hver eneste dag. Da sier det seg selv at man ofte plukker med en del ekstra ting man faktisk ikke trenger. Derfor er det mye smartere å handle 1-2 ganger per uke.

– Gå igjennom kjøleskapet. Altfor ofte er det rotete og kaos i kjøleskapet, og det er helt umulig å se hva vi faktisk har. Det resulterer i at vi kaster mye mat, noe som bare er penger rett ut av vinduet. 

– Vakumpakke ting. Per Fredrik kjøpte en vakum-maskin til hjemmebruk i går, som er genial å bruke på for eksempel kjøtt. Da holder kjøttet seg noen dager lengre, og man unngår å kaste mat.

– Tenke meg om to ganger: Altfor ofte kjøper jeg inn godteri / snacks og ting jeg generelt ikke faktisk trenger. Det er lov å kose seg, men det er også smart å begrense hvor mye jeg faktisk kjøper, som jeg egentlig ikke trenger.

– Bruke “mattilbud” appen. Den viser oversikt over alle tilbud på de forskjellige butikkene, og det er smart å følge med når det er salg på ting man bruker ofte. Da kan man bare kjøpe inn en del ekstra, så sparer man penger over tid. 

– Handle i Sverige. Det er så mange ting som er mye billigere i Sverige, og vi kommer nok til å dra dit iblant og storhandle en del ting. 

 

Har du noen tips til hvordan man kan spare penger på mat?

 

 Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Stinablogg 

22 kommentarer
    1. Fryseboks! Grønnsaker, kjøtt osv holder seg i flere uker når man legger det i fryseboks. Handle 3 for 2 f.eks på kjøttdeig, og legg i fryseboks

    2. Jeg bruker å kjøpe bla. den store pakken med kyllingfilet fra firstprice. den inneholder mange fileter til en billig penge om man tenker pr.porsjon. Det som ikke brukes fryser jeg og bruker senere! 🙂
      Samme med laksefilet også!
      Som sagt så ligger det mye i å tenke “pr.porsjon” enn hva varen faktisk koster også! 🙂
      Et eksempel til er at norvegia ost også er stor forskjell i kg pris, og den er det også mulig å rive å fryse, for så å bruke på pizza dersom det blir for mye før den blir brukt opp 🙂 Tenk da også på kg. pris når man handler 🙂

    3. På kiwi har de en sånn 50% kurv, vi kjøper ting der som kan fryses ned. De har det også i andre butikker og er så smart for da blir ikke mar kastet og du kan spare noen kroner på det.
      Jeg kutter frukt som begynner å bli ødelagt og legger det i en pose i fryseren og plutselig har jeg masse frukt til smoothie, sparer mye penger på det i stedet for å kjøpe fryst frukt 😄

    4. Planlegg middag og skriv handleliste 😀 Og frys ned som er resten igjen, f.eks. Tacolefser. Se på den lille prisen(pris per kilo), ikke hovedpris om du skjønner.

    5. Du VET at du må bruke et par lapper på å komme deg til og fra Sverige? Eller er du dummere enn jeg trodde?

    6. Jeg skal flytte for meg selv om noen uker, og da blir trikset mitt å planlegge spesielt middager hver uke. Jeg skal planlegge det slik at rester av matvarer kan gjenbrukes på middag dagen etter eller senere i uka. Dessuten være nøye på å alltid ha med meg matpakke på høgskolen, slik at jeg slipper å svi av ekstra kroner i de dyre kantinene/caféene. Og ikke minst handle first price, som du sier. Det er så utrolig mye å spare på det! 🙂

    7. Kan også lage flere porsjoner og fryse ned, men obs – fare for at man spiser opp alt om det er super godt hehe 😛 Men vakre deg, kan du anbefale noen gode spisesteder i Sandefjord? Skal dit neste uke for å feire bursdagen min☺️☺️

    8. Dette er sikkert ikke d beste “hacke” men d å planlegge for hele uken alt du skal handle og ha til middag😥😉 Elsker deg så mye, du er et stort forbilde og jeg håper at du får hjelp i dette “rådet”🌸💖💗💞

    9. First price er ofte til og med akuratt samme varen 🙂 hvis du ser hvor de er produsert så er det ofte samme sted! Masrud produserer endel av potetgullet dems, prior endel av kyllingen osv.. og jeg tror virkelig ikke noen står og plukker ut høner og bare “dette ser ut som en first price høne, så den dksl legge våre egg” ikke sant, haha 🙂

    10. Jeg pleier alltid å gå kikke raskt gjennom kjøleskapet hver dag, og hive alt jeg ikke skal spise de første dagene i frysa, genialt tips jeg fikk av søsteren min som er student 🙂 en halv ost jeg vet jeg ikke kommer til å spise de neste dagene, en skinkepakke eller annet kjøttpålegg, ja alt egentlig! grønnsaker skjærer jeg opp og legger i en pose, da kan de bare taes opp og hives rett i kjelen 🙂 idag frøys jeg en halv boks blåbær og en brunost 🙂 istedet for at blåbærne bli råtne ogmå kastes, fryser jeg dem heller så kan jeg bruke dem i smoothies e.l.
      Genialt triks!

    11. Til deg som sier at stina er så dum. Du bruker også masse penger på bompenger i norge så det har ingenting å si. Om du bruker noen penger på å komme deg til sverige så får du uansett mye mer for pengene. Veldig gode tips stina😊

    12. Et tips kan være å spise før du drar på butikke. Da er du ikke sulten, og da frister ikke like mye. Skrive handleliste og å planlegge hva dere skal kjøpe er også smart! 🙂

    13. Faktisk så er mye av firstprice maten laget på de samme fabrikkene som dyrere mat. Pga at firstprice har så kjedelige pakninger med lite farger og design, og litt mindre utvalg er også en grunn for at de kan selge det billigere 😉 bare fordi det er billigere betyr det ikke at det er dårligere

    14. Handle på Coop obs. Kjøpe inn 4 oksekjøttdeig for 100krz
      Sykt billig med 25kr for en kjøttdeig. Dette tilbudet gjør jeg titt.
      Ellers følger jeg med på mat appen og i tilbudsaviser.
      Jeg er også glad i å se på hva maten koster rundt forbi.

    15. Jeg bor nærmere Sverige enn deg, og med reise så drar jeg dit stort sett aldri, for da blir ikke maten noe billigere enn i Norge, i og med at reisevenner koster. Men om man uansett skal til Sverige ville jeg handlet endel

    16. Ville bare si at sminken din var ekstra fin her! Og du kler gult utrolig godt! Ikke så ofte man ser folk bruke gule klær, og det er virkelig din farge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg