Barn før ekteskap?

// inneholder reklame

Veldig ofte får vi spørsmålet: når skal dere få barn da? Vel, for det første så er vi faktisk ikke sikre på om vi skal ha barn. På den ene siden er det deilig å ikke ha barn. Ingen av oss er noe spesielt interessert i å gi opp friheten vår for å få et barn, og siden vi begge jobber for oss selv, går det ikke akkurat ann å ta ut barnepermisjon.

Er jo ikke sånn at jeg kan droppe å blogge på et år bare fordi jeg får barn liksom. Så det alene er jo et stort problem. I tillegg liker vi veldig godt å reise, og når man får barn blir det ganske begrenset, og man må dra på mer barnevennlige steder. 

Toppen min finner du HER

Men på en annen siden tror jeg det blir koselig med barn den dagen det eventuelt skulle skje. Jeg tror det vil føles ganske trist å bikke 40 år og ikke ha barn. Da ser man alle rundt seg ha barn, og det er grenser hvor lenge man er gira på å reise rundt i verden. For ikke å snakke om hvor koselig det er med barn når man blir mer voksen, og for ikke å snakke om barnebarn.

Men, tilbake spørsmål om når vi skal ha barn. Der har jeg en ganske sterk mening. Jeg vil ikke ha barn før vi er gift. Det handler ikke om tradisjoner eller religiøse ting eller noe (jeg er forresten ikke religiøs). Det handler om at jeg vil at man skal være 110% sikker på at man faktisk kommer til å være sammen for alltid, før man fyrer løs og får barn. Når man har både bodd sammen en god stund, og har vært gift, har man gått igjennom mange faser av forholdet, og forhåpentligvis har man fått testet ut forholdet såpass godt til at man vet hvor man har hverandre. 

Det siste jeg vil er å få barn også bli alenemor. Det er ikke noe jeg unner hverken barna eller meg selv. Nå er jo jeg veldig sikker på at Per Fredrik og jeg kommer til å være sammen for alltid, og i løpet av de snart 2 årene vi har vært sammen har vi vært igjennom veldig mange utfordringer, som har gjort forholdet våres enda sterkere.

Men akkurat ekteskap vil jeg at skal være inngått før eventuelle barn kommer. Mulig jeg bare er super sær, og det kun er meg som tenker sånn i dagens samfunn. Det er i alle fall slik jeg ønsker at ting skal være i mitt liv. 

 

Må man gifte seg før man får barn?

Legg igjen dine tanker og meninger i kommentarfeltet!

 

 Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Stinablogg 

32 kommentarer
    1. Det er vell opptil hva man selv vil og føler for det tenker nå jeg om du vil gifte deg eller ikke før du får barn uansett har vi ingenting vi skulle ha sagt det er jo et valg du tar og ikke vi

    2. Når skal dere i så fall gifte dere da? Ååå det hadde vært så fint og koselig om dere giftet dere. Oh kjolen din Stina, Hehe jeg gleder meg.

    3. Jeg håper virkelig du og per fredrik skal være sammen hele livet og få barn! Dere er så pene sammen♡ Men litt trist hvis du får barn får da kommer du ikke til å blogge like mye! Elsker å lese bloggen din💗😘

    4. Jeg tror det at dere begge jobber hjemme er bare positivt.
      Du bestemmer selv når du blogger, og får god tid på babyen. Du kan jobbe mens den sover f. eks og den kan begynne i barnehage;) haha, jeg håper dere får barn, det hadde vært såå gøy og koselig å lese om!! (Hvis du hadde blogget om graviditet, fødesel og barnet da. Det er jo det kan jo hende at du vil holde sånt for deg selv..)

    5. Anonym: Der har du et veldig godt poeng! 🙂 Kommer selvfølgelig til å blogge om mye av det om vi får barn. Det er jo bare naturlig da bloggen er om mitt liv 🙂

    6. Skjønner ikke hvordan du kan sitte å si at du ikke unner barnet(a) det at du evt blir alenemor… barnet(a) kan ha det kjempe bra uansett. Syns ikke du er en person som kan sitte å uttale deg om dette. Å uansett hvor lenge du har vært i ett forhold eller hvor langt du har vært gift, kan det skje. Det er mange grunner for at du kan bli sittende igjen som alenemor. Men nå spørs det jo hvordan du og evt bf hadde valgt å håndtert ett evt brudd også. Syns du formulerte deg veldig feil på det du skreiv og du har rett i at hverken du eller han virker klar, og det er en ærlig sak det. Men ble veldig provosert av det at du skreiv at du ikke unna deg selv eller barnet hvis du ble alenemor. Du skrev det på enn sånn måte at det virket virket veldig negativt. Du har INGEN garantier for at det ikke kommer til å skje. Dette er ikke ment som en hat kommentar eller frekk kommentar.

    7. Jeg har tre barn, fikk mi første med en anden, var sammen nesten tre år og forlovet. Gjorde det slutt når ho var nesten to år. Forholdet forandret seg når jeg fikk barn. Klarte ikke å prioritere han av og til og vi skled fra vær ankere da jeg satt mitt barn først i rekka. Angrer ikke, i dag er jeg i lag med en anden og vi er ikke forlovet men har to flotte barn og han fikk bonus barn på kjøpet. Vi er lykkelig liten familie. Ingen garanti nå eller senere i tid om vi holder sammen. Ja jeg har brukt mindre tid på han begge fangenes e ro siste kom da barna mine kommer først. Første leve årene til mine barn lite tid sånn er det og vêr du hva jeg elskwr det 😊

    8. Anonym: Stina uttaler seg om en potensiell situasjon her. Når man ser for seg fremtiden, så er det vel ingen som drømmer om å være alenemamma? Selvfølgelig kan det skje, og i noen tilfeller er det kanskje for det beste også. Allikevel er det vel ingen tvil om at det er hard jobb å være alenemamma, så å vite at man er to om det er vel noe de fleste ønsker? Selv om det ikke er en selvfølge. Denne kommentaren er ikke ment som kritikk mot alenemødre. Forstår at det er svært krevende😊

    9. Det er nok desverre like stor sjangse å bli alenemor selv om dere gifter dere. Skillsmissestatistikken i dag er ganske stor :/ men tror det er lurt av deg/ dere og vente med barn. Siden dere er nok verken klar eller modne nok til dette 🙂

    10. Hei Stina! Jeg synes ikke man trenger å være gift før man får barn. Det jo også lurt da å kunne vite at man forhåpentligvis holder sammen resten av livet! Det kan jo hende at dere fortsatt ikke holder sammen etter at dere er gift, men mest sannsynlig ikke! Håper i hverfall ikke at dere blir skilt! Synes dere er så søte sammen! Hadde vært utrolig søtt om dere hadde giftet dere og fått barn! Elsker bloggen din Stina! Synes det er så bra at du er så åpen om ting! Synes også at du legger ut spennende innlegg! Blir nesten sur hvis jeg ikke får lest et inlegg😂❤

    11. Hei stina har sendt venne spørsel men du svarer ikke på snapchat fordi eg m fortelle at eg deltar i den der sine giweawayen eller det du la på i storyen din fordi eg kan ikke ta ssjermm bilde med min telefon😫

    12. Vi ventet med barn til vi giftet oss 🙂 giftet oss i 2014, fikk jenta i 2017 😀 helt perfekt! Kunne ikke tenkt tanken en gang å få barn før e ekteskap, jeg er ikke noe religiøs men slik ønsket vi det 🙂

    13. Jeg synes at det er din mening at du/dere skal få mene det dere vil og det er bedre om dere vet at dere kan stole på hverandre og ikke mister tillit til hverandre og jeg synes det er bedre å være gift for det viser at du/dere faktisk vil være sammen nå/når det skjer det er bedre enn å gjør det før dere vet hva den andre tenker om forholdet.

    14. Hei Stina. Jeg lurte på om du kunne skrive et innlegg eller noe om hva du hadde svart, hvis Per Fredrik hadde fridd til deg nå i nærmeste fremtid (5 mnd eller noe sånt). Du skrev jo at du ville vente med barn til du ble gift, og til dere var klare. Ville du vært klar for et ekteskap litt tidligere enn forventet?

    15. ❤❤❤❤Jeg ville gifta meg før barn, men det er jo opptil dere altså. Det er jo teit å skilles når dere har et barn, selvom jeg tror dere er perfekte sammen. Jeg gleder meg til du skal gifte deg!(om du skal da) Tenk den kjolen på deg❤❤❤❤

    16. Jwg tenker helt omvendt. Barn først, dette er den vanskelige fasen, og går ikke det -ja da er det lettere å gå fra hverandre og barna slipper å vokse opp med foreldre som kun er sammen pågrunn av dem!

    17. Jeg selv har lyst å gifte meg før jeg får barn. Ikke på grunn av religion eller tradisjoner, men mye på grunn av det du skriver i innlegget. Men jeg bare ser på det i den rekkefølgen, for jeg ønsker ikke å for eksempel ha barn på bryllupsdagen min. Små ting, men faktisk ganske okey synes jeg. Jeg tenker bare på alt styret med å finne noen som orker å ta barnet ditt dagen før bryllupet for at du skal få planlegge til siste del, selve bryllupsdagen, og ikke minst bryllupsnatten og dagen etter. En bonus er den at jeg vil ha min før-fødsel-kropp i brudekjolen, haha.

    18. Hei! Jeg skjønner hva du mener♥️ Men du må huske at familie kommer før sosiale medier osv.
      ~Tora~

    19. Tror ikke du vet hvor god jobb vi alenemødre gjør med barnet/barna våre! Et barn kan faktisk ha det mye bedre med en alenemamma en at mor skal være sammen med faren å være ulykkelige. Er ikke foreldrene lykkelige sammen er heller ikke barna det . Nå har jeg vært alene siden tidlig i graviditeten å mitt barn på 1.5 år har et fantastisk liv selv om jeg er alene. Er mye bedre å ha en fantastisk stefar enn en pappa som bor på andre siden av jorden å prioriterer andre ting fremfor barnet sitt . Men forstår at du ønsker å være gift. Bare husk at over 50 prosent går fra hverandre etter at de er gift så det er likevel aldri noen garantier!

    20. Synes det er en fin tanke og mening, selv fikk jeg datteren min når jeg var 16 og har stort sett vært alene med hun da faren ikke har vært noe særlig til far.. Har vært ganske kjipe 7 år for å si det sånn! Er virkelig ikke godt.

    21. Ååh trodde jeg var den eneste som tenkte slikt. Fantastisk å høre at du også tenker slikt. Og jeg er helt enig med deg at det er lurest å være gift og faktisk vite at man kommer til å være sammen for alltid. Det gjør det best mulig for både foreldre og barn.
      Klem Amalie

    22. For det første vil jeg si at det er dine meninger du skal høre på, ikke andre sine. For det andre vil jeg si at jeg har utrolig stor respekt for deg! Du sier det du mener og det du føler er riktig, det står det respekt av. Det er ikke mange som tør å stå for det dem selv mener lenger fordi man er redd for å gå kritikk tilbake:(
      Stå på Stina! Du er sterk!

    23. Jeg synest ikkje at man må vere gift for og få barn men vist det e det du sjøl ønske så e det no greit men det e trist og få barn når man e 40-50 år og vere i 60-70 åra nor man får barne barn. Men du gjør sån som du vil det e du som styre dit liv ♥️♥️♥️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg