Konstant dårlig samvittighet

// reklamelink

I går hadde jeg en litt underlig og interessant samtale med moren min. Den fikk mer virkelig til å tenke på noe veldig viktig. 

En av tingene jeg har merket veldig godt etter at jeg kom inn i voksenlivet, er denne “angstfølelsen” jeg ofte får når jeg tenker på alt jeg skulle ha gjort og alt jeg bekymrer meg over i fremtiden. Jeg får en slags ubehagelig og stressende følelse i kroppen, som jeg hater! Jeg stresser meg selv altfor mye opp og tenker veldig mye på ting jeg skulle ha gjort, men som jeg får dårlig samvittighet for at jeg ikke har rukket å gjøre enda.

Da kan det være alt ifra å svare visse mailer, ringe kjente og kjære, at jeg skulle ha ryddet ut av matskapet, at jeg skulle ha trent mer, at jeg ikke har rukket å blogge så mye som jeg hadde tenkt, osv. Jeg blir så stressa over alt mulig, og det er fryktelig teit og kjipt! 

Toppen min finner dere HER

 
Jeg blir også ofte bekymret over fremtiden. Jeg sitter jo egentlig veldig godt i det siden jeg har samboer, hus, bil og en bra jobb i en alder av 24 år. Men jeg blir fortsatt stressa og bekymret. Hva om noe går rett vest? Hva om jeg ikke tjener penger på bloggen på superlang tid? Sjansen er liten, men den er jo der fordet. Eller hva om det plutselig flytter inn noen skikkelig dritt naboer ved siden av oss, som gjør at vi må flytte? 

Gud så mye jeg tenker på hele tiden.

Men da jeg snakket med mamma innså jeg en ting. Vi er kliss like. Jeg tror generelt vi jenter er født med konstant dårlig samvittighet og stress for fremtiden. Det er jo så dumt! Mamma hadde fått et veldig godt råd av en venninne og det låt noe som dette; Det er ikke vits i å bekymre seg over noe før det skjer. 

Veldig enkelt råd, men gud så viktig det faktisk er når man tenker over det. Det er ikke vits i å bekymre seg over ting hele tiden, som man ikke engang vet om kommer til å hende. Det er jo bare helt teit! Også tror jeg det er viktig at jeg personlig klarer å innse at det bare er 24 timer i døgnet, og så lenge jeg gjør så godt jeg kan, får det holde. Da får det bare være greit om jeg kommer for sent til en avtale, lar oppvasken stå på benken en dag for mye, eller ikke klarer å blogge hundre ganger om dagen.

Vi har virkelig bare nuet, og da er det viktig å nyte det. “Don´t sweat the small stuff” som utsagnet sier. Det skal i alle fall jeg prøve å bli bedre på. 

 

3 kommentarer
    1. Bra innlegg. 🙂
      Hatt det veldig slik selv i en del år nå, men så fikk jeg jo barn i en alder av 16 som gjør så klart at man vokser litt fortere psykisk enn andre på sin alder. Det er utrolig slitsomt, prøver så godt jeg kan å ikke bekymre meg om noe før det faktisk er på vei til å skje – men det er så vanskelig!

    2. Viss du fortsatt føler deg stresset kan du foreksempel ringe kjente kl… Ta oppvasken kl…. og sette dette fast (ringe kjente kan man gjøre når man savner dem eller vil snakke litt men kansje gjør det fast 1 gang i uken eller noe sånt 😃
      Du er super til å blogge !!!! 👌😃

    3. Må si du ser utrolig fresh og nydelig ut for tiden! Du gløder liksom! Noen nye sminketriks å tipse om ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg