Skumle bivirkninger på p-piller

Etter at jeg la ut innlegget om hvor mye p-piller kan skade, fikk jeg inn mange forskjellige kommentarer fra dere om bivirkninger dere har fått av p-piller. Det er jo helt skummelt å se hvor mye som kan gå galt når man går på disse pillene. 

Jeg har nettopp lest igjennom pakningsvedlegget på en del forskjellige p-pille merker, og det er ganske sinnsyke bivirkninger man kan få av disse pillene. Hvis man bruker Loette (dette er den p-pillen de fleste unge jenter som starter på p-piller blir anbefalt)  er dette vanlige (mer enn 1 av 10) som får disse bivirkningene; migrene, akne, kvalme, angst og depresjon.

Noen andre vanlige bivirkninger av p-piller er nedsatt sexlyst, hodepine, humørsvingninger, migrene, ømme bryster og kvalme. 

Det er ganske skummelt å tenke på at du i verste fall kan bli deprimert, få angst og migrene, i tillegg til en rekke ting til. Derfor er det så ekstremt viktig å lytte til sin egen kropp for å se hvordan man reagerer på p-piller. Det er faktisk ikke alle som tåler å bruke p-piller, og da bør man heller prøve andre metoder.

Det kan også være at du bruker et merke som du ikke tåler i det hele tatt. Så om du kjenner noen av disse bivirkningene, da kan det være smart å bytte til et annet merke. 

Nå prøver ikke jeg å lese fullt kaos i p-pille verden. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å bruke prevensjon når man har sex, så man slipper å bli gravid når det ikke er meningen at man skal bli det der og da. Det jeg prøver å få frem her er hvor skumle visse p-piller kan være, og at det er viktig å utforske hvilke andre alternativer man har så man slipper å få kjipe bivirkninger. 

Jeg er heller ikke noen lege, (duh!) så jeg kan ikke nok om p-piller og andre hormonelle prevensjonsmetoder til å rådføre noen i kommentarfeltet til hva de bør bruke. Det er spørsmål du heller må spørre legen / gynekologen din om. 
 

3 kommentarer
    1. Kan du lage en vlog da du tar Restylane? I dette innlegget så det ut som du hadde tatt leppene ut, Hahah!

    2. Jeg fikk migrene av p-pillene jeg begynte på da jeg var 14! Å har det enda den dag idag, å nå er jeg 21. Pass på jenter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg