Så galt kan det gå i solariumet

Herreguuuud! Jeg har virkelig gjort en solariums-krise! Det er gjør så vondt nå at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg! På mandag dro jeg for å ta solarium for første gang på veldig lenge, og da snakker vi veldig lenge. Da tok jeg 17 minutter, og ble ikke solbrent i det hele tatt. Fikk litt brunfarge, men det var det.

Så jeg ble litt gira på å ta mer solarium. Onsdag dro jeg tilbake til solariumet og denne gangen tok jeg like mange minutter som jeg pleide å ta “back-in-the-days” da jeg tok en del solarium. Så jeg dro kortet og la meg inn i solariumet. 29 minutter etterpå kom jeg ut av solariumet, og så at jeg hadde fått litt skille. Men det var først da jeg kom hjem at jeg så at skillen min var ganske ekstrem. Først var jeg litt tøff i trynet og sa at jeg var helt mester i å bli brun. Hoho!

Men etter en times tid begynte jeg å kjenne det. Jeg hadde blitt solbrent! Og ikke bare sånn mild solbrent. Neida, dette var så vondt at det gjorde ekstremt vondt bare jeg kom borti ryggen min. Av en eller annen grunn hadde jeg kun blitt solbrent på baksiden av kroppen. Mulig det er fordi den siden lå nærmest rørene og var klemt mot sengen. Så de siste to dagene har jeg vært så ekstremt solbrent at det å ta på en genser, klø på ryggen og spesielt ha på bh har vært ekstremt vondt! 

 

Det verste av alt er at jeg virkelig burde visste bedre. Er jo ikke for ingenting at det står anbefaling av solariumet at man skal ta bare noen få minutter av gangen i starten, og øke litt og litt. Men neida, jeg måtte dra på full sol og brenne meg jeg! Gud så klønete og surrete det går ann å bli! 

Vel, jeg har i alle fall lært en lekse. Fremover blir det noen få minutter av gangen, og jeg kommer til å øke sakte. Gud så flaut å bli så solbrent! Jeg har jo tatt solarium i over 10 år liksom. Jeg burde virkelig visste bedre. Haha! 

Noen av dere som har noen solariumstabber?

FACEBOOK  INSTAGRAM  SNAPCHAT

21 kommentarer
    1. Jeg pleier å ta 30 min og tar ikke så ofte for tiden men har aldri blitt sånn ordentlig solbrent i solarium. Litt rød i ansiktet og på rumpa noen ganger, men det har gått vekk etter en dag. Tar du betakaroten? for det har hjulpet meg veldig. I syden derimot, der har jeg blitt skikkelig solbrent opptil flere ganger 😀 Jeg elsker å bli solbrent da for da føler jeg liksom at jeg hvertfall har fått litt farge. Ellers er jeg nesten imun mot sola virker det som 🙁

    2. Uffda! Jeg har vært der, så aaaalt for mange ganger. Begynte med solarium tidlig på ungdomsskolen (jeg er lys i huden, og 20 år) og en gang tok jeg sol i 40 minutter!!! ble solbrent, fikk blemmer og så gikk det over. Etter noen år med mye solarium, merker jeg at jeg ikke blir like fort brun som jeg ble før. Huden min har blitt “ødelagt” og det skal lite til før jeg får soleksem. Og soleksem er noe av det verste jeg har vært borti! Har hatt det tre ganger og dette kun på grunn av solarium. Jeg gjentok samme feilen om og om igjen fordi jeg var ung og rett og slett dum. Lærte ikke av mine egne feil. Og det angrer jeg på nå. Som sagt så tar det lengre tid for meg å bli brun enn før, jeg får mye lettere brannskader og allergi. Dette gjør at jeg støtter 18 års grensa på solarium 100 %
      Nå som det nærmer seg sommer så har jeg gått tilbake til å ta litt solarium (har ellers ikke tatt det på 9 måneder minst), og begynte med 6 minutter, deretter 8 og 10. Før hadde jeg fått skille etter 6 minutter, og nå har jeg ingen til tross for at jeg solte meg tre dager på rad. Eneste som funker for meg er betakaroten fra good for me- jeg blir ikke solbrent, blir megafort brun og får ikke soleksem. Så dette anbefaler jeg veldig. Er ikke sikkert at det funker for alle, men skader ikke å prøve 🙂 Det er viktig å huske på at det er skadelig for kroppen og forårsaker hudkreft. Men det kan også være vanskelig å stå imot når i all fall jeg, føler meg mye bedre når jeg har litt farge på kroppen. Det er jo flere muligheter for å bli brun, alle slags selvbruninger som er på markedet nå, og spraytan (har veldig god erfaring med det, det gir ingen skadet da det kun brukes naturlige produkter). Har du prøvd spraytan før?
      Beklager for en veldig lang kommentar, men jeg håper at kanskje andre unge mennesker og eldre også forsåvidt kan lære av våres feil 🙂

    3. Stina..! 😲
      Jeg skulle ta solarium i kveld, også lå bankbrikken min hjemme (man må jo godkjenne at man er over 18 år nå for å ta sol!) og der stod jeg, uten bankbrikke for å logge meg inn og bekrefte alderen min, endte opp med å ikke gidde å ta solarium der og da, og det er det samme med meg.. Jeg brukte å ta det hele tiden før, og er ca 1 år siden sist! Såååå.. Jeg hadde jo planer om å ta 40 min! 😂 Så kommer jeg hjem og leser det innlegget her, haha! 😂
      Da skal jeg hvertfall huske på at jeg må begynne med noen få minutter 😅

    4. haha kjenner meg igjen. En venn og jeg tok først sol i 20 min, og så overtale hun meg til å ta en gang til og vi ble så brente og man kunne ikke ta på noen steder på kroppen uten at det var vondt, og jeg begynte å flasse kjempe mye i flere dager haha leksen lært

    5. Det er så kjedelig å følge med på dette jaget etter å bli så brun. Solarium skader huden, og over tid vil man få mer og fortere rynker enn de som lar være. Spesielt å bli solbrent, please google litt før du utsetter deg frivillig for noe slikt… 🙁 Jeg synes det er så trist at det nesten ikke er akseptert å være blek, til tross for at vi bor i et land hvor det er lite sol og hvor det ville vært naturlig at folk da er litt blekere enn f.eks. folk i L.A. Jeg er en rocker/metal-head (og ja, jeg følger en rosablogg!:) ), men kjenner aldri på presset om å måtte være brun nok, og det finner jeg så deilig! Men jeg ser på veldig mange andre rundt meg og synes det er en kjedelig trend som virkelig kan skade kroppen over tid. En slik unødvendig greie som å bare bli brun, og gjerne så brun som mulig. Det er vakkerhet i det naturlige, hvilken hudfarge som helst.

    6. Anonym over; det er jo smak og behag, om man ønsker å være litt brun. Man skal jo ikke føle at man “må være brun” for å se bra ut, men om man ønsker seg litt farge på kroppen så er det jo ikke noe galt med det 🙂 Da jeg gikk på u.skolen var det mer et jag etter å bli mest mulig brun, (her snakker vi solarium 4 ganger uka) men hva som da er ‘vakkerhet’ er opp til hver enkelt 🙂

    7. Husker jeg begynte å ta litt solarium på vårparten i fjor. Måtte begynne kjempe smått også heller øke tiden litt og litt. Brunfargen derimot ser man ikke mye til hos meg.. er mest fregner som bestemmer seg for å poppe opp. Men om jeg blir veeldig solbrent, da blir jeg brun! I fjord hadde jeg glemt å smøre en flekk på magen, så gikk derfor rundt med en brun flekk. Selvom det er utrolig kjipt og vondt å bli solbrent, så får man heller bare tenke på at det blir brunt etterhvert! God påske til deg 🙂

    8. Til Marte: jeg sier ikke at det er noe galt i at man vil vil få litt farge. Det er jo sunt å få i seg litt D-vitaminer. Men samtidig så er det dette jaget etter å bli brun. At enkelte er villige til å utsette seg for å bli solbrent og skade kroppen synes jeg er litt skummelt å “normalisere”, hvis du skjønner? Og det er ikke til å stikke under en stol, hvis man kan si det slik , at er man blek blir man gjerne sett på som litt “usunn”? Jeg får høre det på jobben iallefall og av folk generelt at det er rart at jeg ikke vil bli brun/brunere. Jeg er åpen for tanker om dette temaet. Jeg bare synes det er litt trist at det er nesten abnormalt å bare “være som man er”. Og i dette tilfellet være blek/hva man normalt ville fått av sol resten av året.

    9. Haha Nå døde jeg litt da!! Solaruim i over 10 år?? når begynte du å ta sol da? når du var 10-13 år? 😮

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg