En ting jeg angrer skikkelig på

I høst gjorde jeg noe som jeg angrer skikkelig på, og grunnen til at jeg deler det med dere, er for å advare andre jenter der ute. Jeg hadde lenge hatt veldig mørkt hår, og det hadde egentlig blitt mørkere og mørkere i løpet av de siste par årene.

Så en dag fikk jeg en ide om at jeg skulle lysne opp håret mitt. Gjøre det medium brunt liksom. Ikke noe blondt eller sånt noe. Men bare lysne det opp litt. 

Jeg har jo gått fra svart til brunt hår før, med hjemmebleking uten noe som helst problem. Da gjorde jeg alt på en kveld, og håret ble ikke skadet i det hele tatt. Så når jeg skulle lysne håret nå, tenkte jeg at det kom til å gå helt knirkefritt.

Mitt eget hår var jo veldig sunt og sterkt, så det var ikke noe grunn til at det ikke skulle gå bra. For å være på den ekstra sikre siden dro jeg til frisøren for å bleke / avfarge håret, også farge det så det kunne bli en fin kald brunfarge.

Etter første runde ble håret ganske greit. Litt oransj / grønt, men ok liksom. Etter et par uker tittet oransj fargen så frem at man skulle trodd at jeg var naturlig rødtopp. Noe jeg virkelig ikke er. De eneste (som jeg vet om) som kler rødt / oransj hår, er de som er født med det. Tantebarnet mitt for eksempel er født med oransj hår, og er helt nydelig med det. Jeg derimot.. Jeg så helt snål ut.

Så jeg dro tilbake til frisøren og de farget håret mitt på nytt igjen, etter kun 2 uker siden forrige farging. Denne gangen ble jeg lovet at fargen skulle sitte og bla bla bla. Men satt det? Nope! Så til slutt ga jeg opp og kjøpte hårfarge på matbutikken til en hundrelapp, og det satt perfekt. Etter noen omganger med farge siden oktober, da dette skjedde, har håret mitt blitt ganske mørkt igjen. Noe som jeg egentlig har innsett at kler meg best. Med lyst hår så jeg litt “ikke-meg-ut” om dere skjønner?

Så ja, mye bleking og farging hos frisør egentlig helt forgjeves. Men vil dere vite hva det aller verste var? Håret mitt tålte ikke blekingen i det hele tatt. Jeg målte lengden på håret mitt i oktober, og da var det 40 cm på det korteste, og 58 på det lengste. Endelig etter så mange år med sparing hadde håret mitt fått litt lengde! Vel, da jeg målte det på morgenen i dag fikk jeg sjokk.

I og med at dette var i oktober skulle håret mitt ha vært 47 cm på det korteste, og 65 cm på det lengste. Vel, det var 34 cm på det korteste og 48 cm på det lengste. Herregud jeg grøsser av å skrive det. 17 cm kortere enn det egentlig skulle vært! Det er 1-2 år med sparing av hår rett i dass! Og for hva? Mislykka oransj hår!

Nei jenter. Om dere noensinne får ideen om at dere skal bleke håret deres: vit at det er stor sannsynlighet for at det kommer til å knekke rett av. Jeg hadde en ganske flink frisør i tillegg, så jeg klandrer ikke hun. Men håret mitt og frisørting funker bare ikke sammen. Aldri i livet om jeg noensinne skal bleke / avfarge håret mitt igjen.. Jeg sier bare; takk gud for hair extensions! 

Har dere opplevd noe av det samme?
 

25 kommentarer
    1. Uff!! En gang da jeg skulle prøve å farge tuppene mine blå, fikk jeg en vennine til å hjelpe meg. I starten gikk det greit helt til jeg fant ut at hårfargen var permanent! Jeg frika helt ut! I tilleg var det noen nyanser mørkere en jeg hadde trodd! Enden på visa ble at jeg klippet bort det blå håret.

    2. det var kjipt å høre! Jeg er naturlig rødhåret (riktignok en veldig lys rødfarge, nærmere blondt, men veldig rødt og gyldent i riktig lys), og farging av hår har derfor alltid vært et problem for meg da det fort blir vanskelig å sette farge i røde pigmenter. Jeg farget håret mitt mørkt brunt, og det holdt seg veldig sunt og fint med tanke på at det ikke var bleking, men etter 2 år ville jeg gå mot en blond farge, og håret mitt gikk rett til helvette etter bleking og avfarging. det var utrolig kjipt, fordi håret mitt er jo veldig viktig for meg, slik det sikkert er for deg også! Så nå har jeg gått rundt i snart ett år med en misslykket blondfarge som jeg vil si er mere brunt. I tillegg er håret mitt utrolig slitt, og jeg sitter igjen med halvparten så tynt hår. fyfaen altså, haha! har vært fast bruker av extensions i årevis, men fant ut at jeg var nødt å bare droppe alt som kan ta skade på håret etter blekingen. så nå venter jeg veldig tolmodig på at jeg skal få tilbake et friskt, sunt og tykt hår 🙁 Men lengden på håret har aldri vært et problem for meg da! det vokser som fy. Jeg klipte av håret til nakken (altså veldig kort) i sommer, og håret har nå nådd meg ned over brystene (!!!), så DET er jeg glad for.

    3. Hei! Har tenkt til å bleke håret (hjemme) og etterpå farge det rosa…. Sliter det eller er det bare hos frisør? Håper på svar fra noen!

    4. Jeg har opplevd av hjemme bleking at håret ble som stålull… jepp jeg gikk med det i en evighet før jeg faktisk hadde råd til å klippe det av. haha! men jeg har og vært helt blond nå i ettertid, da jeg gikk igjennom en hardcore prosess på 3 mnd hos frisøren for å få håret blondt (veldig viktig å gi håret pause i hele prosessen, da jeg gikk fra helt svart, til nesten helt hvitt hår), og håret mitt var ikke slitt etterpå eller noe. 🙂 joda, vi klippet det osv underveis, men det var mitt eget valg. Jeg kunne ha valgt å ha håret i den lengden jeg hadde da jeg farget det 🙂 Så det er forskjell på person til person med hva slags type hår man har 🙂

    5. Hei. Vil bare si at du er såå mye finere med ditt eget hår! Du er så pen i ansiktet og har så fin kropp, men med det store fake håret synes ikke din naturlige skjønnhet så godt. Har tenkt i mange år at “minuset” med deg er det overdrevent store håret. Jeg har aldri synes det har vært fint, og du er bare HELT nydelig med ditt naturlige hår. Naturlig er gjerne best, og det gjelder spesielt deg fordi det fake virker så enormt. Smaken er forskjellig, men hva med å ha en spørrerunde eller avstemming om hva folk synes er finest? Mulig jeg er i mindretall, ville vært artig og sett 🙂 Kjæresten din er veldig fin på håret.

    6. Hei Stina. Jeg bare lurer på om det sorte/ mørkebrun håret ditt er ekte eller har du farget det til å bli slikt? Selv har jeg funnet ut at mye farging av hår bare ødelegger det, har opplevd det litt for mange ganger nå:/

    7. Er nok mange av oss jentene som har gjort en lignende feil. For noen år siden valgte jeg å farge håret mitt rødt. Noe jeg angrer veldig på nå i dag. Kusinen min som er frisør hadde advart meg i lang tid om å farge håret rødt selv ikke akkurat er bra og at det kan være såpass vanskelig å få ut, selv for frisøren. Jada denne jenta tenkte ikke på det noe som resulterte til at da jeg ville ha ut rød fargen måtte jeg sitte hos frisøren i 4 timer. 3 timer gikk til å fjerne all den rødfargen og den siste timen ble brukt til å farge håret mitt på nytt, da som blond. Var sure penger det der, takk og lov fikk jeg familiepris. Siste gang jeg gjør det for å si det sånn

    8. Anonym: Altså, mener du helt ærlig at jeg skal kjøre en spørrerunde på hvordan jeg skal ha mitt eget utseende? Nå får du virkelig rulle inn. Herreguuud

    9. Synnes også du så fantastisk pen ut med ditt naturlige hår altså! Mener det bare i godhet 🙂 du kledde det veldig godt det også! ☺

    10. Hei 🙂 jeg anbefaler deg å dra på head frisør i Larvik! De er helt utrolig flinke og alle gangene jeg har gått fra mørk til lysere brun så har det alltid blitt perfekt. Kan jo hende frisøren din var for ivrig og satsa på med farger som ikke vil funke. Anbefaler head Fritzøe brygge veldig!!

    11. jeg gikk frisørlinja og spesialiserte meg innenfor hårfarge så jeg har (faktisk alltid) farget mitt eget, så mye billigere!
      jeg har faktisk hørt i alle år fra frisører selv at hjemmefarging er mye sterkere enn de de har i salongen så derfor skal man alltid være litt forsiktig 🙂
      men vil jo egentlig anbefale alle som skal bleke og stikke til frisøren så de kan mikse den med olaplex! (selvom jeg er superfan av hjemme bleking. jeg har lyst blondt hår 😛 )

    12. Jada! Altid noen historier! Det har seg sånn at jeg bleket håret mitt. Det gikk kjempe bra helt til jeg skulle bade. Og jada detta er veldig kjipt! Jeg skulle gå og dusje eller jeg stod i dusjen og venninna mi skreik “HÅRET DITT ER JO GRØNT!” Og jeg bare hva er det du mener?! Og ja det var grønt sikkerlig grønt! Og jeg fikk panikkanfall, jeg bare “Å NEI!” Og det gikk aldri bort. Så jeg farget det ca. Sånn det var ( Lyse brunt) og anbefaler IKKE bleking! Uff!

    13. Hos meg gikk det en del verre. Alt håret på toppen brakk så jeg hadde kort hår oppå og bare litt langt igjen bak…

    14. Hei! I sommer farget jeg håret mitt mørkebrunt og jeg fikk høre av frisøren at jeg kommer til å kle mørkebrunt hår med litt rødskjær i håret, så jeg tenkte at det kommer til å bli fint siden frisøren anbefalte det. Og de første ukene var håret fint, men nå har det gått ca et halvt år og håret mitt er nesten helt oransje.
      Spesielt i solen, det er da det virkelig vises. Til vanlig har jeg egentlig mørk askeblond farge men jeg bare lurer på hvordan jeg skal få tilbake den fargen. Jeg kan jo selvfølgelig la det vokse ut men etterveksten ser helt forjævlig ut. Og jeg tør ikke å farge håret til en lysere farge fordi det sliter så mye på håret. Kunne du kanskje gitt meg noen tips? Det hadde jeg satt veldig pris på!

    15. Jeg hadde skikkelig lyst til å farge håret mitt for 2 år siden. Jeg var blond, og kledde det ikke så godt som jeg skulle ønske. Det ble til at jeg tok litt av å farget det rosa!! Her snakker vi fullstendig, knæsj rosa!! Det var kult den første uka, men etter det ble det en kamp om å få det vekk.. Jeg ble fortalt at det skulle gå av etter 2-3 uker, men jeg satt med fargen i flere måneder… Det ble til at jeg ga opp og heller farga det tilbake til mørkt.. Jeg hadde et så utrolig tykt hår jeg! Nesten litt for tykt.. Nå? Det er jo ikke i nærheten av det det var. Det er fortsatt litt tykt altså, men jeg har mista så mye tykkelse at jeg veit søren ikke hvor jeg skal gjøre av meg! haha!

    16. Hei. Jeg tror selvfølgelig ikke dette er målet ditt, men jeg føler at det du fremmer i dette innlegget er at folk burde unngå å dra til frisør. Om håret ditt har knekt av har mest sannsynlig frisøren din brukt alt for sterkt vannstoff. Om hun har hatt blekingen i folie har det doblet effekten av blekingen, noe som gir større sjanse for at håret faller av (altså blir kortere). Det er isåfall noe som har blitt gjort galt i prosessen med lysningen av håret ditt, enten at frisøren ikke har analysert håret ditt bra nok, eller bare gjort noen dårlige valg inne på blandingsrommet. Jeg er frisør, og føler for å forsvare yrket mitt i desse dager når det står over alt i media at det er bedre (billigere) å farge håret selv, tips til hvordan man kan klippe seg selv osv.. Kan si at det er mange ganger jeg har kunder der jeg tydelig ser at de har lekt seg med saksa hjemme før de kommer til meg.
      Håper du ikke tar noe av det jeg skriver her ille opp, og denne kommentaren er ikke siktet bare mot deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg