Mensen for første gang

I dag tidlig oppdaget jeg noe morsomt, rart og egentlig litt koselig, når jeg nettopp hadde stått opp og skulle åpne buret til Chloe. Den lille bærta, eller hun er jo 8 måneder gammel, men hun kommer alltid til å være liten for meg. Hun hadde fått mensen! Eller, løpetid som man korrekt skal kalle det.

Så Per Fredrik og jeg har hatt det litt morro med det i dag, hun er jo så snål og liten, så vi kan ikke annet enn å le av henne! Hehe! Så langt har hun blødd bare litt, men tipper vi må kjøpe up&go bleier til henne om hun virkelig begynner å få skikkelig mensen. Haha, uff, er så komisk! 

Per Fredrik hadde lest på nettet at man skal gi rose til en jente første gangen hun får mensen, så når han kom hjem fra butikken i stad hadde han kjøpt med rose til lille Chloe. Tror ikke hun skjønte helt hva som var vitsen med rosen. Men hun syntes det var veldig gøy å tygge på den, også fikk hun en stor godbit etterpå! 

Nå har ikke jeg sånn super mye erfaring med hunder som har mensen (løpetid) så om noen av dere har noen tips, eller vet om ting vi må passe på er det bare å si ifra i kommentarfeltet! 

 

💕 Husk at du kan følge meg på snapchat, “stinablogg” for å se mer fra hverdagen min + se når jeg legger ut nye innlegg!
 

58 kommentarer
    1. Det er lurt å passe på at ikke hann hunder ikke begynner på henne, hun er forsatt for ung til å få valper. Så da kan det være lurt å passe ekstra på. Er egentlig ikke noe spesielt så man burte gjøre.

    2. Bikkjer bleier ikke å blø sånn altfor mye når de har løpetid så trur ikke du trenger å kjøpe up&go bleier til ho😊

    3. Hei<3 Et lite tips: de fleste hunder får veldig lyst til å utforske litt, og springe litt vekk fra hjemmet sitt når de har løpetid:) Du burde kjøre til nærmeste å kjøoe hundebleier<3. Håper du får en fin uke❤ Btw, vi har likt navn<3

    4. Hei<3 Et lite tips: de fleste hunder får veldig lyst til å utforske litt, og springe litt vekk fra hjemmet sitt når de har løpetid:) Du burde kjøre til nærmeste å kjøre til nærmeste dyrebutikk😍 Håper du får en fin uke❤ Btw, vi har likt navn<3

    5. Hei tisper kan bli litt gretne, i vert fall hunden min som er tispe vis de ligger i bur for da trur dem at det er deres territorium jeg anbefaler og dra til en
      Dyrebutikk og spør om de har noen piller (Tabletter) som hjelper og roer de ned. men det kan hende at det er litt forskjell fordi hunden (Tispa) mi er 7år så jeg trur kanskje at det er litt for tidlig og begynne med tabletter

    6. Hei. Jeg har tre hunder…to hann hunder og ei tispe😂 så når Kira (tispa) har løpetid så passer vi på så ho drikker mye vann, det ser ut til at det funker for oss:) Det som skjer da r at blodet ikke lukter så mye og deg kommer mindre☺ Kjempe glad i deg stina

    7. Løpetiden varer i ca 3 uker. Pass på og ikke slit henne ut med trekking osv. Hun trenger ro. Dette kan påvirke matvanene hennes og bli veldig mye daffere. :)) Lykke til

    8. Skriv ned et sted datoen for når løpetid startet slik at du vil ha kontroll fremover. Jeg har en liten chihuahua som har løpetid ca hver 8 mnd og jeg glemmer alltid når sist løpetid var. Jeg anbefaler å bleier som kan festes bak slik at du kan stramme dem selv i stedet for up & GO for de kan skli lett av 🙂

    9. Har hørt at det er viktig at de får slappe av litt men det er jo ikke sikkert at hun vil det, så mye energi som hun har😉😂

    10. Det er smart og kjøpe sånn bleie til hunden men ta den av når den skal sove. Istedet bare legger du et håndkle i buret og i den hvite sofaen hvis du er redd for at den skal bli farget. Hunder som har løpetid tisser veldig ofte på tur, sånn at du vet. Og de kan bli litt mer rare enn normalt, og være litt fjern og lukte mye osv.. lykke til;)

    11. I stedet for å bruke up&go bleier vet jeg at tanten min har kjøpt sånn løpetid-bleie som er beregnet til hunder, de finnes også i forskjellige størrelser:) Også har hun en ganske liten hund sånn som chloe, så hun brukte bare vanlige bind for å sette inn i bleien:) (Et lite tips) men funker sikker også bra med up&go bleier hihi;)

    12. Det er ikke så særlig man må passe på egt,men det er jo lurt å ha nok med bleier da😂Har hund selv så veit hvordan det er👍🏻

    13. Du må passe på at du har henne i bånd hele tiden og at det ikke er anbefalt sånne ekstreme turer. Lurt at du fester en gul sløyfe for og signaliserer seg altså at hun vil holde avstand. Som vanlig er det vanlig at under løpetiden holder hunden seg oftest til eieren og hunden kan også stikke av. Så pass på.

    14. det har er dritt morsomthehehehehehehe
      jeg har aldri hatt hund så det har er noe nytt første gang jeg hører ett dyr blør hehheehehee

    15. Du kan kjøpe løpetidstruse (bruk i korte perioder for å få henne vant til den) og venne henne litt til den hvis dere skal bort. Venn henne til å bli renslig, at hun vasker seg selv, da slipper man flekker og å bruke trusen som mange tisper ikke liker (hvertfall ikke min). Blødningene kan være litt av og på og vare opp til 3 uker. Pass på med hannhunder.

    16. Jeg bruker nyfødt Bleier nr 2 på min lille yorkie. Jeg klipper et hull til halen på framsiden av bleia og tar den på bakfram 😉 veldig enkelt og greit. Har prøvd de trusene til hund, men de drar ho av med en gang. Engangs bleiene kan man ta på strammere. Men vær obs på fyllet i bleiene, på noen så er det et slags pulver og når du kutter i de så sprer det fyllet seg over alt!

    17. Vår hund blør endel. Så ville holdt henne unna den hvite sofaen deres nå. Hehe. Men det kommer en dråpe her og en dråpe her. Så bleie kan være lurt

    18. Husk å kjøpe bleier som er laget spesifikt for hund med løpetid, så de kan ha halen løs osv 🙂 Så skjønn hun er! Men må si meg glad jeg har hannhund, så jeg slipper det der 😀

    19. Kan bruk body, mange som bruker truser til hundene når de har løpetid. Men trusene eller bleiene har lett for å dette av 🙂 har mops selv 😀

    20. Dra på dyrebutikken og kjøp en tispetruse da kan du kjøpe typ hunde bind og ha i den trusen så blir det ikke dråper rundt om i huset. Er veldig kjekt at det finnes sånt til hunder da det kan bli vanskelig og få bort blod fra hvite møbler hehe.

    21. Har selv hatt tidpe i 15 år. Lær henne til å slikke det opp (ja det er helt normalt) så slipper dere å gå å vaske opp etter henne. Slik Harberg gjort det med mine to, det er jakthunder da vel og merke. Min ene går også lett inn i en desperasjon når hun har løpetid, så kos og lek mye med henne

    22. Svigers har også tispe og du kan få kjøpt slik “bleie” til henne på dyrebutikken som man kegger vanlig bind inni.

    23. Det finnes “truser” til hunder som man kan legge truseinnlegg (for mennesker) inni, som huden kan bruke. 🙂 bare et tips. Up&go funker sikkert like godt, men trusen kan brukes om igjen og om igjen. Kjøps på dyrebutikk.

    24. Har en liten hund og hun har hatt løpetid et par ganger, pass på tepper , puter og lyse tekstiler kan fort bli flekk uten at du vet noe , har hendt teppet hjemme hos meg;)

    25. Hei! Hun er så utrolig søt. Har en hund selv som har løpetid nå og driver oppdrett av Yorkshire terrier, de kan endre litt atferd men det er som regel mer søvnig og kosete, litt surrete kan man også kanskje kalle det. Bleier får du kjøpt på dyrebutikken, også bruker man bare vanlig libresse bind i den som du kan klippe til 🙂 kjedelig å få flekker overalt… bleia tas selvfølgelig av ute og om natten!

    26. De fleste blir ekstremt kosete. Skal absolutt ligge på fanget hele dagen lang. Også må dem som oftest på “do” hele tiden. Men egentlig er det bare for at de vil ut og lage lukt til hannhundene. Det blir værst etter ca 9-10 dager og helt til det er bare noen dager igjen. I tilleg har de løpetid i ca 3 uker! Så de 2 siste ukene er de værste.

    27. Det er lurt å kjøpe en sånn løpetidtruse på dyrebutikken og venne henne til det så fort som mulig. Siden hun er så liten og blør så lite er det ikke sikkert dere trenger å ha bind i den. Kanskje bare to forskjellige også vaske den ene imens den andre må bli brukt da😊

    28. Ææh.. første som slo meg nå; løpetid og hvit sofa. Ville kanskje ha kjøpt en sånn truse. Jeg har en liten Bichon havanaise som er en mnd mindere enn Chloe. Er veldig spent på når løpetiden bestemmer seg for å komme her i hus. Syntes det var litt interessant det en sa i kommentarfeltet over her ? at små raser blør mye mindre. De gjør kanskje det? Har tidligere hatt større rase og syntes egentlig ikke det var så stress med løpetid på henne. Jaja, de er enda små. Litt rart å tenke på at de ikke er valper lenger 😮

    29. Hei eg har en tispe og en hannhund og de e far og datter det er kjempevanskelig men du kan ta det helt med ro for de parer ikke før 21-23 dagen men vis du går mange turer så chloe får slit seg helt ut så pleier det og gå fint med alt (rundt løpetid )

    30. Når tisper har løpetid kan de bli litt slappe og få litt dårlig selvtillit men det kan også hende at du/chloe ikke merker noe som hels 🙂 🐶🐶

    31. Pass på at hun ikke får innbilt svangerskap, det er ikke bra for hunden stakkars. Også på dyrebutikken får du kjøpt tispetruse med truseinnlegg, dette burde alle hunder med løpetid bruke, slik at de ikke blør på møbler osv 🙂 (Er også slitsomt å løpe etter hunden å tørke opp, hehe

    32. Du må huske å passe på å ikke la Chloe være sammen med han-hunder uten at dere passer på;) Når hunden min fikk løpetid for første gang, passet vi en annen han-hun.. Lurt å passe på;)
      Kjøp også en hundebleie, så det blir behagelig for henne:)
      Lykke til!

    33. Roser er ikke giftig for hunden, hvem enn som sa det lenger oppe her. Det som er farlig med roser er tornene på stilken, som kan skape rifter i munnen og i magen til hunden. Så så lenge de ble fjernet før Chloe fikk roser, så går det helt fint 🙂

    34. Hei pass på at chloe ikke får for god kontakt med gutte hunder imens hun har løpetid😊 Stor fan av deg Stina❤️

    35. Mitt tips er å ikke høre på alle tipsene! Her var det MYE rart.. Om du lurer på noe ang løpetiden til hunden din, snakk heller med folk som kan det, som de som sitter i resepsjonen hos veterinæren eller evt noen på dyrebutikken. Jeg har to tisper selv å bruker aldri bleie på de da det kan bli litt tett i lengda, og de trenger å vaske seg selv å være renslig. La hun få tørke opp blodet selv, pek på det så hun slikker det opp.

    36. Chloe kan få innbilsksvangerskap som vil si at hun tror hun får valper. Pattene blir større og hun kan bli sjukt gretten! Så liten som hunden er, er jeg litt usikker på om det er mulig å få det. 🙂 Lykke til!

    37. Hunden min er ganske liten og hun blør en del når hun har løpetid men det er forskjellig fra hund til hund så du burde bare følge med og kanskje lese litt på nettet:-)<3

    38. Hei vi har 4 hunder selv!! Og de røyter mer når de har løpetid. Og du burde ikke ha henne så mye i den hvite sofaen 😂✌✌

    39. Hei Stina ☺️
      Jeg har en tispe selv! Vi pleier å bruke vanlig bleie på henne (til babyer) og det funger bra for oss. Når løpetiden er mot slutt så bruker vi noe som heter tispetruse og pleier å legge et jente bind i trusa! Vi har en Jack russel som er utrolig smart og har funnet ut at hun bare kan bite av seg bleia og siden dere også har en ganske smart hun så ville krg brukt teip for å holde bleia på plass!
      Masse lykke til med verden søteste hund☺️❤

    40. Aww Chloé er jo bare sååå søt💓
      Et tips er å ha et teppe der hun pleier og ligge i sofaen. Siden dere har hvit sofa💓
      Kjempegla i deg💕

    41. Hei ett tips du må passe på att
      Det ikke kommer blod
      På den hvite sofaen så du burde
      Legge ett teppe eller noe
      Og hun må være masse ute og løpe
      Med vår hund gjør vi det
      Elsker deg Stina 💕💕💕

    42. Jeg vet at denne bloggen ble lagt ut for en stund siden, men sier det alikevel. Det er faktisk lurt å kjøpe up and go bleier, bruker det til min hund, men hun er mye større da.😉 Også pass på å ha henne i bånd hele tiden så du unngår at andre hann hunder “prøver seg” 😁 Små hunder blør sikkert mye mindre en større hunder, men fortsett pass på å ikke ha henne for mye på hvite tepper osv.

    43. Anbefaler deg ikke å kjøpe bleier til den lille💗
      Det kan ødelegge de naturlige instinktene hennes💗
      Noe som jeg tviler på at du og Per Fredrik ønsker💗
      Men det er jo deres valg da💗💗

    44. Hei! Vi har en tispe på 2 år nå. Noen dager før hun får løpetid tisser hun ofte midt i veien og mye oftere. Det kan jo vere fintå følge med på senere. Viktig å passe på hannhunder i nærheten, selvfølgelig. Første gangen hunden våres fikk løpetid passet vi veldig på henne, men nå vet vi at vi må mer passe på at ingen uønskede “friere” skal komme i hagen våres. Hannhunder kan nemlig lukte at tisper har løpetid på flere km avstand!! Har hørt flere historier om hannhunder som har biti seg løs båndet og poppa opp i hagen til folk med hunder som har løpetid. Pass ekstra godt på Cloè dag 10-14. Da er ho “klar”😉
      Anbefaler ikke bleier, da det er flere dyrleger som har sagt til oss at det hunder er rovdyr og at bleier ikke er naturlig, men det er jo opp til dere!!😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg