10 Ting jeg lærte i 2016

// reklamelinker

På morgenen i dag klikket jeg meg igjennom noen av mine favorittblogger, slik jeg ofte gjør om morgenen. Det var et innlegg som fikk meg til å tenke litt ekstra. Dette var et innlegg en bloggvenninne, Eirin, hadde skrevet. Det handlet om hva hun hadde lært i 2016. Dette fikk meg til å tenke: hva har jeg lært i 2016? 

Så i dette innlegget har jeg lyst til å reflektere mye over året som har gått, og hva jeg sitter igjen med av kunnskap og erfaringer. 

✨ Hus. Jeg lærte så utrolig mye av prosessen med å kjøpe hus sammen med Per Fredrik. Jeg lærte mye om låneting, interiør (som har blitt en stor interesse!), og også hvor fantastisk det å ha sitt eget hus og ikke bare leie en leilighet. 

 

✨ Søvn. En av tingene jeg slet mye med i 2016 var søvnen. Jeg var så utrolig mye slapp og trett, og skjønte ikke hvorfor det var slik. Helt til jeg innså at det kaaanskje hadde noe med søvnrutinene mine å gjøre. Etter at jeg begynte å stå opp i 07 tiden og kun sove 6,5-7 timer hver natt føler jeg meg som et nytt menneske. Jeg har endelig energi igjen, og klarer å tenke klart!

✨ Trening. I 2016 brukte jeg mye tid i starten av året på å pendle frem og tilbake til Sandefjord for å være med Per Fredrik, vi brukte også mye tid i starten av året på å se etter hus. Oppe i alt dette fikk jeg ikke nok tid til å trene slik jeg ville, så da ble det til at jeg sluntret mye unna. Jeg trente litt nå og da, men jeg kom meg aldri inn i gode rutiner og treningen ble altfor sjeldent. Det var virkelig ikke bra for kroppen. Nå har jeg blitt så ufattelig svak at det er helt flaut! I tillegg er nakken min skikkelig pain, fordi jeg ikke trente nok. Så i 2017 er det full skjerpings. 

 

✨ Negative kommentarer. I slutten av sommeren i 2016 ble jeg så lei negative kommentarer, og generelt bare det at alle skulle hele tiden mene noe om meg. Så i hele september skrudd jeg av kommentarer, og blokkerte alt ute. Jeg hadde et enormt stort savn med å kunne kommunisere med dere, så etter en måned  hadde jeg fått drittkommentarene såpass på avstand at jeg endelig klarte å åpne kommentarfeltet igjen.

Etter denne perioden lærte jeg virkelig hvor mye jeg setter pris på kommentarene deres. Å blogge uten å kunne kommunisere med dere føltes helt tomt ut. I tillegg lærte jeg at jeg bare må slette drittkommentarer før jeg i det hele tatt rekker å lese dem, og bare gå videre. Ikke la det irritere meg eller gjøre at jeg blir trist. 
 

✨ Alkohol. I året som gikk var jeg på en flere fester, der jeg var helt edru, og jeg lærte virkelig at det å være edru er så mye bedre enn å drikke. Jeg trenger virkelig ikke alkohol for å ha det gøy. I tillegg slipper jeg å kaste bort tid på å være fyllesyk. Jeg har så mange mål i livet som jeg vil nå, og da har jeg ingen tid til å være fyllesyk. 

 

✨ Hund. I september 2016 fikk vi Chloe, og det har lært meg så mye. Å få en så liten hund, er nesten som å få en liten baby. Man får så mye ansvar og føler en helt merkelig og spesiell kjærlighet til den lille.

 

✨ Venner. Noe jeg absolutt lærte i året som gikk er hvor viktig venner er for meg. I tillegg hvem som var de ekte venninnene. I min bransje er det dessverre mange som vil kun bli venner for å smiske seg inn på bloggen, for å lesere på sin egen blogg. Ganske kvalmt egentlig. Spesielt når disse personene får deg til å tro at du er en veldig nær venn av de.

Men når de bitcher og blir sure fordi jeg ikke linket de, da jeg hadde vært med de, blinket det en varsellampe som virkelig fikk meg til å åpne øynene. Det er så vanskelig men også lett å se hvem de ekte vennene er. Og jeg føler jeg endelig sitter igjen med venninner som er så fantastiske! 

✨ Kvalitet før kvantitet. I løpet av året som gikk lærte jeg viktigheten av kvalitet på bloggen, før kvantitet. Det er så mye viktigere for meg å legge en del ekstra tid i hvert innlegg, så de bildene blir fine å se på og inspirerende, og at jeg også legger mye tid i skrivingen. Å bare slenge ut noe, for å legge ut noe fungerer aldri i lengden, og det er jeg såååå ferdig med. 

 

✨ Hagearbeid. Etter at vi flyttet i hus fikk jeg endelig hage, og det har jeg ikke hatt etter at jeg flyttet ut fra moren og faren min, og da var jo hagen mamma sin. Så det å få egen hage var veldig stas! Jeg lærte virkelig hvor mye jobb det er å vedlikeholde alt sammen. Blomster må vannes, gresset må klippes, ugress må lukes, og det er generelt mye som må gjøres. Men det var så gøy! I tillegg er det jo så fint å kunne pynte med blomster fra egen hage.

Til sommeren frister det å kjøpe drivhus som jeg kan lage urter og grønnsaker i. Men det må jeg nesten se litt ann! Men det hadde jo vært veldig deilig å kunne laget salater med mat fra egen hage. Husker veldig godt hvor mye bedre maten smakte når det kom fra drivhuset til mamma, versus kjøpt fra butikken. 

✨ Oslo vs liten by. Å flytte fra Oslo til Sandefjord var en ganske ekstrem forskjell. Jeg gikk fra å bo midt i smørøyet i Oslo, med alt av butikker og cafeer rett utenfor der jeg bodde. Men jeg ble også veldig sliten av at det alltid var mennesker rundt meg. Til og med når jeg var hjemme følte jeg ikke at jeg var alene, fordi jeg hele tiden hørte naboene.

For meg som har vokst opp på bygda i Hokksund, hvor man bare kunne ta seg en tur i skogen, så var det ikke et menneske å se på mils avstand, ble dette veldig mye for meg å takle. Så fort vi flyttet til Sandefjord kjente jeg at jeg fikk så vanvittig mye mer ro i sjelen. Jeg kjente ikke et konstant press, og jeg kunne heller dra ut og gjøre ting når jeg selv ville, versus å føle at det alltid var der slik som i Oslo. Så selv om jeg alltid hadde drømt om å bo i Oslo, og jeg fortsatt elsker å være i Oslo. Så lærte jeg at Oslo ikke er et sted jeg vil bo, men heller kun besøke. 

 

 

Hva har du lært i året som gikk?

 

 

✨ SHOP LOOKEN ✨

9 kommentarer
    1. Virker som du har lært mye bra i året som har gått! 🙂 Selv har jeg også lært en del, men det aller viktigste var nok at jeg lærte å sette meg selv litt mer i fokus enn jeg noen gang har gjort. Jeg ble utbrent og deprimert av og hele tiden jobbe, at kroppen til slutt sa stopp. Da innså jeg at jeg måtte ta mer vare på meg selv! Jeg har fortsatt igjen et stykke å gå, så det blir med meg videre inn i 2017, men det var i fjor at jeg virkelig innså at det måtte skje noe. Ønsker deg et suuuupert 2017! Stor klem <3

    2. Elsker dette innlegget! Viktig å fokusere på hva man har lært i stedet for det som var kjipt <3 Skrev noe liknende da jeg skrev om mine nyttårsforsetter også. Du er fin <3 Oog jeg liker at du har laget slik "shop looken" på slutten av innlegget, håper du fortsetter med det 😀

    3. http://www.lolabuland.com/training-videos/agility-foundations/
      Du nevnte tidligere at du kanskje skal prøve deg på litt agility, anbefaler denne dvd-en på det sterkeste. hun er verdenmester og har flere verdensrekorder, skulle virkelig ønske jeg hadde hørt om henne da jeg startet med agility. Hun trener riktignok veldig konkurranserettet, så gjelder bare om å plukke ut det som er relevant for seg og sin hund 🙂

    4. hei 🙂 jeg elsker håret ditt! jeg lurer på om du kan skrive litt om hvordan extentions du har og hvor du har kjøpt de 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg