hits

7 Tips for bedre dgnrytme!

I mange r slet jeg med svnproblemer. Jeg var lys vken om natten, og klarte ikke sovne fr 3-4 tiden. Dette resulterte i en skikkelig drlig dgnrytme, og jeg stod opp i 11-12 tiden p dagen. Noen ganger senere.

Siden jeg jobber for meg selv, er det ingen som gir meg noen form for "straff" om jeg str opp sent, slik som man kan f om man forsover seg til jobben. Men jeg merket at jeg flte jeg aldri fikk noe ut av dagen, og at jeg ble smdeprimert av spesielt om vinteren, ikke se dagslys mer enn et par timer. 

S jeg skjerpet meg. Jeg gjorde en del endringer i hvordan soverutinene mine var, og jeg gjorde en del triks for klare og st opp tidligere, og legge meg tidligere. N sovner jeg som regel i 00 tiden, og str alltid opp rett fr 07:00. Det har virkelig gjort en s utrolig stor forandring for meg. Jeg fler meg mye bedre, og fr s mye ut av dagen!

Men snu dgnrytmen slik, var ikke bare-bare. Jeg har lrt en del triks p veien, som jeg n vil dele med dere. Triks som jeg hper at kan hjelpe dere med sove bedre, og f mer ut av livene deres!

Hvor lenge skal du sove?
- Nr det kommer til hvor lenge du skal sove er dette s utrolig individuelt. Er du ungdom er det anbefalt sove 8-9 timer hver natt, er du voksen er det anbefalt sove 7-8 timer hver natt. Men her kommer ogs andre faktorer inn. Hvis du trener veldig mye, kan det hende du trenger mer svn. Jeg for eksempel, trodde at jeg var trtt fordi jeg ikke sov nok. S jeg sov til slutt 9 timer hver natt. Det fungerte ikke for meg. N sover jeg 6,5-7 timer hver natt, og det fungerer perfekt for meg. Jeg holder meg vken og ikke slapp igjennom hele dagen, og jeg blir vanlig trtt p kvelden.

 

Aktivitet
- Den siste timen fr du legger deg br du begrense aktiviteten veldig. Hold deg helt i ro, og ikke begynn rydd hele huset fr du skal legge deg. Nr kroppen slapper av blir du mer svnig, og det blir lettere sovne. Selv gjorde jeg den feilen at jeg tok sit-ups p senga om kvelden, for bli sliten og sovne. Det fungerte aldri. Jeg ble sliten, men mer vken.

 

Tving deg opp
- If you snooze, you loose. Er det et utsagn som heter, og det er s rett! Unng slumre, og prv kom deg opp av senga s fort som mulig om morgenen. Selv merker jeg at jeg blir ekstra trtt om jeg slumrer ekstra lenge. S anbefaler dere holde dere unna det!

Gled deg til noe
- Dersom du har noe glede deg til den kommende dagen, er det mye lettere st opp. Da har du noe se frem til nr du vkner, og du har en god grunn til st opp. Det trenger ikke vre mer enn at det er hyggelig se igjen en venninne p skolen, eller at du skal spise noe godt til frokost. Bare pass p at det er noe. For om du gr inn med innstillingen om at "ah, i morgen m jeg p jobben, og det blir s dritt", kan jeg love deg at du kommer til slite med og st opp. Obs; det br ikke vre noe som gjr at du gleder deg s mye, at du ikke klarer sovne. Hehe!

 

Sukker og koffein
- Selv elsker jeg drikke kaffe, men det gjr jeg aldri etter at klokken har blitt 18-19. Hvis jeg gjr det har jeg altfor mye energi i kroppen innen sengetid, at det blir vanskelig sovne. Det samme gjelder om du spiser masse godteri fr sengetid. 

Notatblokk
- Om du er som meg, og begynner bli veldig kreativ rett fr du legger deg, br du har en notatblokk ved siden av senga. Skriv ned noen kjappe tanker om ting du tenker p, snn at du kan legge fra deg alt du tenker p, og konsentrere deg om sovne. Jeg tror nok de fleste ved hvordan det fles kverne p tanker og ideer til sent p natt, og det er virkelig ikke optimalt for sovingen. 

 

Vann
- Alltid ha en flaske med vann ved siden av sengekanten. Med en gang du vkner og fortsatt er rimelig borte i svnen, kan du ta en stor slurk med vann. Det kvikker deg opp, og gir deg en ekstra push for st opp. Du kan jo tenke deg hvor mye vi blir dehydrert i lpet av natten, s drikke vann om morgenen er gull! 



Hvordan er din dgnrytme?

24 kommentarer

Hei Stina. Vel egt er dynrytmen min helt delagt.

Jeg fr aldri sove! det er ganske irriterende.. da jeg skal p skolen er jeg super trtt og sovner nesten i timene.. Ingenting funker! Jeg driver ikke p telefonen om kvelden. Jeg pleier legge mer ca 21:30 eller litt fr, ogs str jeg opp 07:00. Kan di pliss hjelpe meg med dette? Har snn helt serr ikke ftt sovet p nesten 3 uker n! Hva skal jeg gjre???

Jeg har en s utrolig teit dyntrytme for si det snn!! S skal prve disse tipsene og se hvordan de virker:D. Og jeg er 13...

Forresten hvor er den sovemasken din fra?

PS: Elsker deg<3

Jeg sovner veldig sein av og til men det tideligste jeg sovner er ca 23:00 selv om jeg skal sovne ca 22:00

Eg tror eg har ein bra dgnrytme, men av og til blir det litt seint, dessverre :( ;) <3

Drlig😅😕

S fine tips du kom med:-) skal teste dette selv!

Selv har jeg sluttet og, drikke brus om kvelden. Da

Sover jeg bedre

Egentlig er min dgn rytme helt ok "noen dager". Andre dager er den helt delagt. Men takk for tips.

Har en "OK" bra egentlig, kan bli bedre. S igr sket jeg p tips om hvordan man kan f bedre dgnrytme men fant ingenting. Dagen etter legger du ut dette... du er en engel Stina! Elsker bloggen din s mye! <3

Pleier vokne mellom 14:30-1600 i helgene :/

Han for tipsa, fr gjorde eg akkurat det du skrev

Men no har eg sitte ut og ikkje komt p at det er

Dei tinga eg har glymt👍😴

Omg akkurat d jeg trenkte! Jeg har er veldig drlig dgntime men etter disse tipsene kan det sikker bli bedre<3 Tusen takk:) (sorry hvis det var skrivefeil)

Vel dgnrytmen min e meget shitty... eg har blandt anna enn ikkje sovna og kl er no snart 6 p morningen.. pleier sovne rundt 6-7 p morningen og sover til 16-18 p dagen/kvelden... og slik har det vert siden det ble slutt mellom meg og exen for 4 r siden.. eneste gangene eg sovner i skaplig tid mellom 00-01, er nr ev sover med han no..

Heh hjelp meg..

Disse tipsene er noe jeg kanskje burde begynne flge. Merker jeg sovner for sent enn hva jeg burde og trykker snooze HVERTFALL fem ganger.... S skal prve flge disse tipsene s kanskje jeg kommer meg lettere opp om morran!

Tusen Takk for gode tips fra deg :)

Drlig, sovner ikke fr kl 3 p natta og vkner mellom kl 10 og 23. I morgen er det frste skoledag, gruer meg 🙈

h, disse tipsene trengte jeg virkelig lese n! Jeg som alltid har vrt en morgenfugl og en som sovner tidlig hver kveld, har begynt legge meg rundt 2- tiden og sove helt til 11! Hate it.. P tide gjre noe med, takk for gode tips nok en gang <3 Jeg hper onsdagen din blir topp!

Hei Stina.

Jeg er en jente p tolv r og jeg elsker bloggen din!

Men jeg lurte p om du kan skrive litt mer tilpasset for oss som ikke helt enda er ungdommer. Snn at vi ogs kan vite f.eks Hvor lenge vi skal sove hver natt?

PS: Veldig stor fan!!!

Hei! Jeg er veldig glad inog lese om mat, kosthold og oppskrifter s lurte p om du kunne ha en fast dag i uken hvor du la ut en oppskrift? F.eks onsdag :-)

Hei jeg har problemer med sovne takk for tipsene. Elsker deg Stina.

Dgnrytmen min er helt delagt, hvertfall n som jeg er syk.

Gleder meg til prve ut tipsene dine, elsker bloggen din<3

Dgnrytmen min er helt p jordet etter jula. Jeg skal prve disse tipsene. Hvor er den sovemidler din fra???

Jeg sovner ikke fr halv tolv om natta og m st opp i 6 tiden.

Elsker deg for alt du gjr😘😘😘😘

Min dgnrytme er helt delagt etter juleferien..

I ferien sovnet jeg klokka 10 om morgenen og sto opp 5 om ettermiddagen... S jeg tror kanskje at jeg gr mer glipp av dagen enn det du gjr.

Gode tips :) PS: man blir ikke dehydrert av sove. Dehydrering er sjeldent hos friske mennesker, og er et tegn p sykdom.

Skriv en ny kommentar