Halvparten av nordmenn er overvektige

I dag leste jeg noe som rystet meg. Over halvparten av Norges befolkning er overvektige. Det vil si at over halvparten av Norges befolkning står i fare for store helserisikoer.

Her snakker vi diabetes type 2, høyt blodtrykk, slitasjegikt (som følge av at kroppen ikke klarer å bære den tunge vekten), pusteproblemer, hjertesykdommer og mye mer. I tillegg til dette gjør vekten at mange ikke klarer å leve det livet de ønsker. Mange klarer såvidt å gå opp en trapp uten å bli andpustne, og for mange hemmer vekten dem både psykisk og fysisk. 

At så mange er overvektig syns jeg er skummelt. 

Hva kan vi gjøre med dette? Hvordan kan vi endre dette? Hvordan kan vi hjelpe de som allerede er overvektige, og forebygge for andre?

Jeg personlig tror det er så viktig at vi får frem de faktisk sunne valgene man kan ta. Gi hverandre råd, tips og erfaringer om hvordan man kan spise sunnere og bli mer aktive. Gå bort fra de ekstreme slankekurene, men heller se på en livsendring, som gjør at man holder seg sunn og frisk i mange år.

For det er jo ikke bare til sommeren at man skal ha en sunn og frisk kropp. Nei, sommerkroppen 2017 er bare tull. Man må se på helårskroppen. Den trenger ikke å være superskinny fitness wow, men den bør være sunn, og bør klare å takle hverdagens utfordringer. Den bør være aktiv. Den bør være en fantastisk kropp som gir deg et godt liv. 

Selv vil jeg bruke bloggen min til å hjelpe så mange der ute som mulig. Jeg vil gi dere så mange tips, råd og erfaringer jeg har. Jeg vet hvor vanskelig det er å begynne og trene. Selv hatet jeg trening frem til jeg ble 17, og det er helt forandret nå.

Jeg vil at bloggen min skal være et sted man kan føle at man blir inspirert til å spise sunnere, være mer aktiv, og ta vare på kroppen sin. Et sted hvor man kan gi hverandre råd og tips i kommentarfeltet. Et sted hvor vi kan hjelpe hverandre å skape en fantastisk fremtid. 

For meg handler sunnhet om så mye mer enn bare sommerkroppen 2017. For meg handler sunnhet om å kunne leve et liv der man har det bra med seg selv, hvor man klarer å komme seg igjennom hverdagen, hvor man koser seg litt ekstra en gang iblant og hvor man ikke ødelegger kroppen sin med å spise skadelige matvarer. 

Jeg gleder meg til dette året, og årene som kommer. Jeg gleder meg til å gjøre dette til et supersporty år, og jeg gleder meg til å ta med dere på turen! 💪🏼
 

73 kommentarer
    1. Hei Stina! Har du link til der du leste dette, eller kan du fortelle hvor du fikk denne informasjonen? Den hørtes svært villedende ut. Hvordan definerer du overvekt? Ved høy BMI? BMI tar ikke noe hensyn til muskelmasse, og man er ikke nødvendigvis overvektig selv med en BMI på over 25.
      Ville gjerne sett hvor denne informasjonen kom fra, synd at du ikke kan bygge opp under den med kilder, det er dumt å feilinformere bloggleserne sine.

    2. Hei Stina! Synes det er kjempe bra du tar opp dette tema! Det jeg synes er enda bedre er at du tar det opp regelmessig! Noe som viser at du står for det du sier! Husker du har hatt en 30 dagers challenge? Hva med å ha noe likt igjen?
      Men er også viktig å huske på at mange går i kategorien overvektig, uten å være overvektige.. Mange har bygget masse muskler og går derfor over i den kategorien.. Sier ikke at det er alle, men er hvertfall noen av de 50%. Bare sånn at ikke alle tror at fordi BMI’en viser overvekt, så er man nødvendigvis ikke overvektig! Tror det er virkig for dine yngre lesere å skjønne også!
      J19

      1. Hei Stina, du er veldig inspirerende og dette var nyttig lesning. Vil du møtes en dag den kommende uka? Så kanskje vi kan trene sammen?🙂

    3. Rebekka: Så bra! 🙂 Kanskje jeg skal kjøre en 30 dagers challenge igjen. Må bare komme på hva slags challenge først 🙂

      Ja selvfølgelig er det noen som går i kategorien overvektige på grunn av musklene. Men dette er kun et fåtall. Så BMI stemmer ganske greit hos de fleste 🙂

    4. Hei Stina, Jeg har lest bloggen din en god stund nå og elsker den, har den til og med på “ofte besøkt” på safari. Men når jeg leste innlegget ditt ble jeg litt bekymret, jeg er 12 år men veldig høy (175) men jeg veier også en del (50kg) og vil ikke si vekta mi på skolen nå alle andre går rund og skryter av at de veier typ 40kg. Veier jeg for mye? Hvis så, hva skal jeg gjøre med det?

    5. Mali: Du er absolutt ikke overvektig, vil heller si du er undervektig. Så du bør heller fokusere på å spise mer (og sunn) mat 🙂 Vil også anbefale deg å ikke sammenligne vekten din med andre. Det blir bare feil.

    6. Hei Stina!
      Kunne du kanskje hatt en 30 dager uten sukker challenge?
      Eller legge ut sunne alternativ til forskjellige søtsaker? Veldig bra at du tar dette opp!

    7. Du var så utrolig fin på håret her! Ja, skummelt at så mange er overvektige, og enda skumlere at folk bare “åå men bmi stemmer jo ikke fordi sånn og sånn”. Nei, er du bodybuilder så sier det seg selv, alle vet at muskler veier mer enn fett. Og se dere rundt, det er mye mer vanlig at folk er tjukke enn tynne/normalvektige. Så at halvparten av oss er overvektige, det tror jeg på! Synes nesten det er rart at ikke andelen var større.

    8. Fantiastisk og inspirerende innlegg! 🙂 Jeg blir 17 dette året, og har litt valpefett rundt magen jeg gjerne vil stramme litt på.. Gleder meg til flere motiverendes innlegg fra deg, du har vert et stort forbilde for meg i flere år nå! Kunne du ha startet litt opp igjen med å legge ut oppskrifter? Sånn som den tunfisk salaten osv. 🙂 Det er også spennende å se hva du har i kjøeskapet ditt, kanskje du har fått noen nye saker etter sist innlegg?

    9. Tine: Takk 🙂 Mhm, BMI stemmer jo hos de fleste. I alle fall sånn ca. Det er ikke så store avvik at det er verdt å tenke over, med mindre man er bodybuilder liksom. Hehe! Men ja, jeg syns nå over 50% er ganske skummelt jeg.

    10. Oda: Takk 🙂 Oi, så gøy at du husket den salaten! 😀 Kommer til å legge ut masse mer oppskrifter fremover. Så bare å følge med! Kan se om jeg får laget et mitt kjøleskap snart 😀

    11. Takk for at det finnes en jente som deg som ser et sånt syn! Kan du ha sånne typer innlegg som jeg kommer til å ramse opp nå; sunne måltider som er godt men også sunt, sunne snack, ting vi ikke visste var sunt, ting vi ikke så for oss var usunne, godt men sunn matrett

    12. Kan du ha en 30 dager challenge? Er så vanskelig å motivere seg selv, men om jeg vet at du + dine følgere gjør det, er det mye lettere å komme seg opp av sofaen 🙂

    13. Hei, Stina! Hva var det som gjorde at du fikk lyst til å trene? Hva motiverte deg? Jeg selv har prøvd et par år nå og få startet på ordentlig, men sliter med det å kunne virkelig starte! Trenger bare en skikkelig start, fordi jeg veit jeg kan gjennomføre! Fortsett med ditt, du er veldig flink❤ Ha en fin kveld videre

    14. Hei Stina leser bloggen din hver dag😍Men jeg blir 12 år i mars å er 1,70 m høy å veier 63 kg 😪Jeg føler meg veldig tykk😓Men er jeg overvektig❓

    15. Jeg skjønner meg ikke på den BMI greiene… Jeg var ganske så tynn, trente mye og spiste riktig! Merkelig nok viste det lite på vekta men jeg gjekk fra str.L til S på noen måneder. Likevel viste BMI’en at jeg var overvektig, faktisk nesten opp i fedme! Latterlig spør du meg.😉 Jeg er 1.70 høy!

    16. Hei Stina leser bloggen din hver dag 💖Jeg blir 12 i mars å lirer på om jeg er overvektig jeg er 1,70 høy å veier 63 kg 😪Er jeg overvektig❓

    17. Er helt forferdelig at det er såpass mange men esker som går under kategorien overvektig. Jeg er dessverre en av dem og sliter veldig med selvbilde. Jeg personlig hater å trene, men elsker følelsen jeg sitter igjen med når jeg er ferdig. Etter hjelp fra min fantastiske kjæreste(som elsker meg akkurat slik jeg er, men bare ønsker det beste for helsen min) har jeg endelig kommet til det punkter i livet hvor jeg ikke ønsker å skamme meg over kroppen min lengre. Jeg trener ikke for å bli tynn eller ligne på ulike “forbilder”, jeg ønsker bare å behandle kroppen min slik den fortjener å bli behandlet. Det jeg liker så godt ved deg og ditt syn på trening og kosthold er at du ikke er redd for å være litt “tøff og rettferdig” mot oss overvektige og de med usunne vaner. Det jeg ønsker å meddele er at det er utrolig viktig å kunne elske seg selv, hvem man er innvendig og utenpå. Hvis man har noen kilo for mye eller for lite så er det helt greit! Men poenget er at uansett hvor pen man er på utsiden er det umulig å argumentere imot alle helseplagene overvekt bringer med seg, som igjen påvirker kroppen vår på innsiden.

    18. Hei, eg syns det er veldig bra at du skriver om sånne ting, eg skjenner at eg blir meir motivert til å trena 🙂 Sjølv er eg bare 13 år, men eg syns helse og skole er veldig viktig og eg vil gjør så godt eg kan for å få eit godt liv. Det er jo både unge og litt eldre som leser bloggen din og eg syns det er veldig bra at du skriver om viktig ting! 😀 Eg digge deg, og håper eg får møtt deg ein gang, du er ett av mine forbilder, men du er ein av dei personane som får meg til å tenka at eg er bra nok akkurat som eg er, du er ikke perfekt (no hate) siden der er det jo ingen som er i heile verden, men fy søren du er ein heilt utrolig person! 😀 <3 P.S Eg leser bloggen din kvar dag, viss du syns namnet mitt virker kjent så er det kanskje fordi eg har kommentert ein del ganger 😉 <3 ~Maja❤️❤️❤️

    19. Ååh utrolig bra innlegg og flotte bilder!
      Misunner virkelig kroppen din😍 Lurer bare på hva de to “strekene” på magen er? Har du operert tidligere eller noe?

    20. Hei du jente 12 år,
      som du ser hvis du googler bmi, er du normalvektig, du kan veie 10 kilo til og du vil fremdeles være normalvektig:D

    21. Hei😁 jeg sliter med vekten… og jeg drar på treningsstudioet ca 2ver dag. Så det vil si 3-4 ganger i uken. Men jeg har så lite motivasjon .. Og jeg liker ikke grønnsaker …
      Så jeg lurte på om du hadde noe tips til meg om og få mer motivasjon..❤ og kanskje finne en måte jeg kan “lære” meg og begynne og spise grønnsaker. <-- har prøvd mange ganger med jeg blir bare kvalm..😔 Så jeg lurte på tips❤❤ Elsker deg og bloggen din!❤❤

    22. Tror du må lese deg litt mer opp på BMI, for den stemmer ikke så ofte som du skal ha det til. Det er ikke bare fitnessutøvere som har en BMI som tilsier overvekt.
      Har selv venninner som er slanke, godt trent(uten å være fitnessutøver), men BMI viser likevel overvekt.
      Fint at du vil inspirere folk til en sunnere livsstil, og mer fysisk aktivitet, men vær litt kritisk til kildene dine.

    23. Hei!❤️
      Først vil jeg bare si at bloggen din er sykt inspirerende😍 Jeg er 167 cm og veier 50 kg, er jeg overvektig eller noe sånt? Mange av jentene i klassen e så mye tynnere å finere enn meg😥 De har flat mage å sånt, jeg har ikke flat mage og tynne lår, hvordan får jeg det?😑

    24. Hei Stina, dette innlegget likte jeg utrolig godt. Jeg har/er aldri vært overvektig selv, men har levd tett opp til personer som sliter med dette, og vet derfor godt hvilke utfordringer det innebærer. du setter ord på de vanskelige følelsene rundt dette temaet.
      I dette innlegget forteller du så fint om dette med helårskroppen, og forskjellen på tynn og sunn. Men syntes du ikke det blir feil å selv posere i kun sports bh, mens du viser frem den tynne midjen?
      Du vet godt selv at du er tynn, og selv om du vil det eller ikke bidrar du til kroppspress.

    25. Er ikke bare å spise om man er undervektig erik, du må få i deg alle riktige næringer, spiser “lite” men ofte. , med “lite” mener eg.. foreksempel 2 skiver med dobbelt pålegg! 1 skive med 2-3 osteskiver, med kaviar / syltetøy/ grønt osv .. ekstra smør, ligg på så mye du kan. Berik måltidene dine godt. Du finner masse gode tips. Finn ut hvor mye kcal du trenger i løpet av en dag.. 🙂

    26. Håper du leser kommentaren min. Jeg håper at du kan legge et innlegg der du ramser opp mat som du bør unngå og mat du får god næring av. Jeg har treninger hver dag til og med i helgene, men ønsker å spise sunnere. Hadde vært fint om du også kunne skrive ting vi kan bytte ut med det som er usunt. (Vist du forstå det jeg mener, haha). Det hadde også hvert fint med at det laget ett lite nybegynnerom sjema og delt det på bloggen din. Kjenner flere som har lyst å starte med noe hjemme trening, men de vet ikke helt hvordan.

    27. Heia❤
      Mange barn og unge er innom bloggen din. Denne overskriften var vell litt å ta i? Å regne ut i fra BMI er IKKJE LURT!!! man må tenke på pubertet, arv og mye mer!!!!
      Jeg tok ikkje hensyn til dette. I en alder av 17 har jeg hatt ❤ stats 4 ganger pga undervekt!
      Alt starta pga fucka bmi kalkulator! Hadde noen sagt til meg at det var pga pubertet osv hadde eg kanskje sluppet dette.
      Er ikkje sur, vil bare ikkje at du skal skremme små barn. Feks mine kusiner på 7 og 8 som forguder deg. Og min søster på 11 som har 14 bilder av deg på rommet sitt 😉

    28. Hvordan kan du sitte å si at de aller fleste som har en høyere BMI er overvektige? På hvilket grunnlag? Fint at du bryr deg om at folk skal være sunne, men synes ikke du skal snakke så veldig mye om ting du ikke har så mye peiling på som du kanskje tror. Vil også bare nevne at den “kilden” som du linket til over her er snart 3 år gammel, i tillegg må du være kritisk til slike artikler.
      Fortsett å skrive om trening og en sunn livsstil, men gjør det uten å komme med påstander som kan lure leserne dine! 🙂

    29. Du er en ganske stor inspirasjon for mange Stina, men all overvektighet handler ikke om kosthold og sunne vaner. Jeg er selv overvektig pga store bivirkninger av p-sprøyte. Det er kilo jeg sliter med å fjerne uansett hvor mye jeg trener eller spiser sunt. Det er kilo som man rett og slett sliter med å få vekk. Jeg vet ganske mye om trening og kosthold generelt, men ingenting har hjulpet på å fjerne di kiloene jeg fikk av disse store bivirkningene. Stå på Stina, du er en av mine store forbilder når det kommer til bloggere.

    30. Hei Stina.
      Må først og fremst si at jeg liker å lese bloggen din og du poengterer mye bra.
      Men må si jeg ikke ble så imponert over dette. Jeg er ei jente på 17 snart 18 år, som ja, går under kategorien overvektig. Ja jeg har en del fett på kroppen, men kanke si at jeg har liten mengde muskler akuratt heller.
      Da jeg gikk i 10 kl startet jeg hos en ernerings fysiolog som skulle hjelpe meg med problemet mitt. Jeg fikk streng og tydelig beskjed om at BMI var no dritt og at jeg rett og slett skulle drite i det. Jeg fikk ikke lov til å bruke det. BMI måler ikke helt etter forholda til en person. En BMI kalkulator regner ikke ut antall prosent i kroppen din som er fett heller ikke angall prosent som er muskler.
      BMI er noe som er med på å blant annet ødelegge eller senke en persons selvtillitt. Enig med noen av de over her om at overskriften blir å ta i for mye. Det er forskjellige definisjoner på ovetvekt, akuratt som alt annet.
      Jeg kjente egentlig at jeg ble ordentlig irritert og sur.
      For meg så føltes det som en prøvde å gi meg et slag, med vilje. Du har mange bra budskaper i innlegget, men jeg følte at jeg ikke var tilpass eller at jeg ikke var like bra som de andre. jeg syntes ting ble litt dumt formulert og følte at det var et innlegg som gikk ut på å dempe selvsikkerheten til en person som leser.
      Er ikke noe vondt ment,
      Men mener kanskje at du må lese over eller tenke fra et annet perspektiv når du skriver slike innlegg som kan treffe ganske mange.

    31. Hei Stina, leser blogger din av og til, men jeg har et spørsmål… Jeg er 16 år går førsteåret på Videregående, jeg veier 62 Kg (175 cm høy) har du noen tips til meg? Elsker å dra på joggeturer og fjellet + Jeg trener friidrett… Tips?

    32. Fint at du har fokus på dette! MEN (jeg sier ikke du gjør) – veeer så snill å ikke legg fokus på utseendet, jeg leste oppi her om ei så lurte på om hun var overvektig eller noe fordi de andre i klassen hadde flat mage, og ikke hun.. Det er skummelt, fordi du når ut til såå mange.
      Jeg personlig har nylig begynt med vegetarisk kosthold, og vil senere gå over til vegansk. Dette er en livsstil der man opplever at kroppen blir lettere, man minsker faren for alt av for høyt kolesterol, hjerte- og karsykdommer diabetes, aka overvekt. Dvs at det er veldig mange helsemessige fordeler med et slikt kosthold. Noe jeg tror vil være med på å få folk til å føle seg bra, uten å se ut som ei topptrent fitnessvinner 🙂 if u see where I’m going. Ja til et mer sunnere og mer aktivt syn på livet, enn hvordan enn ser ut. Nå vet jeg ikke selv hvilket kosthold du har, men anbefaler å se dokumentaren “food choises” 🙂
      Som noen andre har nevnt, hva med en slags challenge? 30 dagers challenge med f.eks. ut å gå en tur på 30 min hver dag, godtestopp eller enkelte styrkeøvelse på de 30 dagene?

    33. Det skremmer meg å så hvor mange unge i 12-13 års alderen som kommenterer å spør om de er overvektige her. I en så ung alder har man ofte litt til å gå på, man skal vokse i ganske mange år til. Bra at du skriver motiverende innlegg som er positive og oppfordrende til et sunt kosthold og en aktiv livsstil, selv om jeg ikke er helt fornøyd med kilden din. Det man også må huske er at man kan være overvektig og slite med en spiseforstyrrelse, slik jeg for eksempel har. I starten av 13-14 års alderen utviklet jeg bulimia. Jeg gikk heller opp i vekt en ned i vekt. Jeg syns da det er ekstra flott at du oppfordrer til et sunt kosthold, selv om jeg også kunne ønsket noen innlegg med oppskrifter uten kjøtt.
      Fortsett det gode arbeidet Stina! Heier på deg! 🙂

    34. Heihei,
      Jeg ser det er mange som skriver at
      De er rundt 1.70 høye og veier rundt 60k
      Og lurer på om det er unormalt å veie
      Såppas og om de er overvektige,men det er veldig riktig vekt for en på 1.70 ❤ selv er jeg 14år og 1.72m, og veier 60kg ca, jeg er i riktig vekt nå,
      Men jeg trodde en stund at jeg var overvektig, men det er jeg ikke, ca. 60kg, er en veldig fin vekt for en på 1.70m, man er jo høy ikke sant og mye tungt bein i kroppen❤❤
      Håper dette kanskje hjalp noen, beklager h is noen ble krenket eller fornærmet, det var ikke meningen med dette❤❤
      Har lest bloggen din i noen år nå Stina og den er så motiverende❤❤

    35. Heihei,❤
      Jeg ser det er mange som skriver at
      De er rundt 1.70 høye og veier rundt 60k
      Og lurer på om det er unormalt å veie
      Såppas og om de er overvektige,men det er veldig riktig vekt for en på 1.70 ❤ selv er jeg 14år og 1.72m, og veier 60kg ca, jeg er i riktig vekt nå,
      Men jeg trodde en stund at jeg var overvektig, men det er jeg ikke, ca. 60kg, er en veldig fin vekt for en på 1.70m, man er jo høy ikke sant og mye tungt bein i kroppen❤❤
      Håper dette kanskje hjalp noen, beklager h is noen ble krenket eller fornærmet, det var ikke meningen med dette❤❤
      Har lest bloggen din i noen år nå Stina og den er så motiverende❤❤

    36. Hei! Utrolig bra du skriver om dette😊 Har selv vært aktiv og trente syv ganger i uken, også ble det en del festing. Jeg la på meg 25kg noe som er elt sykt. Har gått ned 13kg, og skal klare det resterende i vår. Helsen min var så dårlig og var ikke med venner å badet pga kroppen hadde forfalt. Skjønner ikke at folk klarer å leve sånn fordi i mitt tilfelle så ble det hverdagslige tungt også. Man skal ikke være supertynn for å trives, men helsen må være det. Utrolig bra at du legger fokus på helsen og ikke hvordan kroppen ser ut❤️ Du er god!

    37. Hei! Jeg er jente, overvektig ifølge BMI og har 6pack. Hvis man drar til et treningssenter og ser på alle tungvektskøftere eller egentlig bare en godt trent toppidrettsutøver vil alle disse også være overvektige i følge BMI. Vet også at det blir flere overvektige i Norge, men jeg tror nok de tallene er feilkilder om de kun går etter BMI. For man kan fint ha en BMI på 27 og være sunnere enn en person med BMI på 20. Gjerne oppford folk til å være sunne og ha et godt kosthold, men jeg tror disse tallene er feilkilder.

    38. Bra innlegg👏🏼 og så vakker du er! Kunne du kanskje laget en videoblogg om hvordan du lagde den frisyren der? Var så utrolig fint!

    39. Bare fordi du er overvektig betyr det ikke at du står i fare for livsstilssykdommer. Jeg foreksempel er veldig lav men er bygd med breie skuldre og store pupper, og derfor er jeg litt overvektig, men det betyr ikke at jeg lever et usunt liv.

    40. Hei! Jeg er 11 og veier nesten 60 og er 157cm er det for mye? Og hva burde jeg gjøre? Elsker bloggen din <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg