Derfor drikker jeg ikke alkohol lengre

Helt siden jeg var 12 år har jeg vært en partyløve. Jeg elsket å dra ut med venner, drikke og ha det gøy. Ja, nå tenker du sikkert at 12 er vanvittig tidlig å starte med drikking, og jepp det er det. Absolutt ikke å anbefale. Men sånn ble det nå for meg. Jeg vokste opp i et miljø hvor det var noenlunde vanlig, jeg hadde en storesøster som var 3,5 år eldre enn meg, så det gjorde at jeg ble interessert i alkohol veldig tidlig. 

Helt frem til jeg var 18 var det alltid fullt jag om å finne de beste festene i helgene, som jeg og venninnene mine kunne dra på. Vi vorset alltid sammen, og snek oss rundt og forbi alt av foreldre. Når jeg ble 18 var det rett på byen. Siden det ikke var noen 18 års steder der jeg bodde, tok jeg alltid toget inn til Oslo sammen med venner, for å dra på utesteder. Vi dro ut ofte, og jeg elsket det! Jeg elsket å danse med venninner og bare ha det gøy! 

Slik holdt jeg på lenge. Men da jeg ble 22 kjente jeg at noe forandret seg. Å dra ut på byen fristet ikke lengre. Mulig det var fordi jeg hadde blitt sammen med Per Fredrik, mulig det var fordi jeg var hadde vokst fra det. Ikke vet jeg. Men lysten til å dra ut på byen dabbet av. Når jeg tenker meg om har jeg vel faktisk ikke vært ute på byen og festet på et år, og jeg har faktisk ikke savnet det. 

Å bli rimelig full og feste til langt på natt, for så å være sykt fyllesyk dagen derpå, er virkelig ikke noe jeg higer etter lengre. Jeg drar fortsatt på fester med venner. Men da er det som regel bursdager, og det eneste jeg drikker er redbull. Alkohol drikker jeg veldig sjeldent. Det blir feil å si at jeg ikke drikker alkohol lengre, for det hender jo at jeg drikker, men da er det ikke fyll, nå er det mer for kos. På nyttårsaften for eksempel, drakk jeg, men da drakk jeg kun 2,5 glass rødvin. I og med at dette var over 6-7 timer, var det ikke akkurat veldig mye. Egentlig ganske lite. Men jeg følte helt ærlig ikke noe behov for å drikke mer. Jeg klarer meg så sykt mye bedre uten alkohol. Jeg har det like gøy og danser med venninner midt i stua uten problem. 

Jeg blir liksom ikke noe “party-pooper” selv om jeg ikke drikker, og det er så deilig! Jeg husker da jeg var på avskjedsfest hos kusinen min Eveline i sommer, da hun skulle flytte til England. Da hadde jeg kun drukket Redbull, og ikke noe alkohol. Jeg ble i skikkelig godt humør, og når tante kom hjem var kommentaren hennes “Herregud, hvor mye er det du har drikki a?” fordi jeg var i så godt humør. Men neida, ingen alkohol som trengtes for å få meg i godt humør.

Nå skal ikke jeg komme å si hverken drikk eller ikke drikk til noen andre. Men jeg tenkte bare å skrive litt om mine tanker rundt dette med alkohol. Jeg vet det er mange som leser bloggen min som kanskje føler på et press til å drikke alkohol. Men om du bare tørr å være litt utadvent, og har noe annet å drikke på, så er det ikke noe problem å holde seg uten alkoholen!

Også skal det sies at det er lov å kose seg med et glass rødvin på kvelden (om du er over 18). Selv elsker jeg å drikke rødvin til god mat. Det gjør maten ekstra spennende! Men alkohol for meg har blitt noe helt annet enn fyll. Det har blitt mer “kos” om dere skjønner? Nå drikker jeg kanskje et halvt glass rødvin på kvelden en gang iblant, istedenfor å drikke 12 vodka redbull på byen. Hmm, kanskje jeg bare har blitt voksen? Ikke vet jeg! Men det eneste jeg vet er at behovet for å drikke masse alkohol er langt borte. 

40 kommentarer
    1. Likte at du sitter på bildene, da blir d litt mer “chill” i et ganske så alvorlig tema. Bra du tar opp dette med drikking! Du er herlig Stina!

    2. SÅ fint for deg<3 At du har sett hva som er viktig for deg. Eg drikker sånn av å til i helgene, men i begynnelsen eg å Anders ble sammen holdt vi på hver helg i flere måneder. Men så en dag var det stopp. NÅ kan eg drikke å våkne opp i god form dagen etterpå. Savner ikke dagenderpå der eg ligger halve dagen med hode nedi do liksom.. Nei fullefest er eg lei av.. blitt for gamel for slikt syns eg.

    3. Jeg er 14 år, og har så sjukt lyst å fest ordentlig! Var i Spania igår (kom hjem idag) og det var så mange folk som var litt eldre enn meg da, og de hadde det så gøy! Har spurt mamma om å få dra til utlandet med venner for å drikke alko og feste når jeg blir 17, men svaret ble nei. Men 18 derimot, da er det på!
      Jeg vil ikke drikke pga et press, men fordi det høres så morsomt ut. Hehe jaja

    4. helt enig med deg 🙂
      bruker bare å ta et par glass ute på byen, ikke mer! frister ikke å drikke så mye og bli dårlig dagen etterpå, skjønner ikke poenget med det!

    5. Hvordan er Per Fredrik i forhold til deg når det gjelder alkohol? Jeg er veldig lik deg, har ingen behov for å dra ut å feste og liker derimot å ta et glass vin eller en øl for å kose meg. Derimot er kjæresten ganske forskjellig fra meg her, han elsker å være sosial og dra ut med venner litt for ofte. Føler vi har veldig forskjellige verdier pga dette og det skaper ofte diskusjoner fordi jeg ikke støtter den livsstilen. Vil for all del at han skal kose seg, men å dra ut i hverdagen og legge seg halv 4 syntes jeg ikke så mye om.

    6. Hei Stina!
      Dette var et veldig bra innlegg! Jeg synes det hadde vært gøy å lese flere innlegg om sånne teamaer som dette. Stå på Stina elsker bloggen din<3.

    7. Oii hvordan fikk dere tak i drikke ? Begynte ikke før jeg var 17, men vet om folk som var 12-13. Bra du har funnet det som funker for deg, og har det så bra med Per Fredrik 🙂 stå åå! Man kan ha det så gøy uten alkohol

    8. Bra innlegg. Og jeg er så enig. Før jeg var 22 så likte jeg ikke smaken av alkohol. Jeg drakk aldri i tenårene, men fikk en kommentar av en bekjent “at jeg ante ikke hva jeg gikk glipp av”. Vedkommende trodde vel at jeg gjorde et poeng med å vise hvor skikkelig jeg var, men sannheten er at jeg ikke likte smaken. Og det viktigste av alt; hadde det gøy uten alkohol som en som drakk alkohol. Og det er jo det viktigste? 😉 Nå i midten av tyveårene tar jeg gjerne et glass rødvin til maten, uten en forventning om at jeg “burde”, men fordi jeg i dag liker smaken.

    9. Skjønner deg godt! Begynte selv å drikke når jeg var 15år, og holdt på frem til like etter jeg fylte 18. (Er snart 19) Jeg endte opp med å ikke klare å drikke, én cider gjorde at jeg spøy natten lang liksom… Nå har ikke jeg drukket en dråpe alkohol i ca. 6 måneder, og trives veldig med det! Sparer penger, slipper å bli fyllesyk, og slipper å ta med ut leg på pubs. 🙂

    10. Drikker ikke alkohol idet hele tatt.. Eneste dårlige vanen jeg har hatt er.. at jeg begynte å røyke på ungdomsskolen,men er skikkelig glad for at jeg sluttet.

    11. Tror veldig mange føler det sånn når de bikker en viss alder. Fra jeg var 17 til jeg var 21 var jeg også ute hver helg med venninner og kjæreste. Da jeg nærmet meg 22 begynte derimot lysten å dabbe av. Ser det samme har skjedd med gjevnaldrende venninner også. Man har mye mer å forholde seg til og styre med at når man først har fri, så orker man ikke bruke det på å være fyllesyk. Det er egentlig ganske digg.

    12. Aldri hørt om noen som har begynt å drikke alkohol i 12 års alderen, det er jo barneskole alder! Husker til og med når jeg gikk på ungdomsskolen så var det ikke vanlig før man gikk i tiende klasse at man dro på fester, begynte å drikke og slik.. Må bare spørre, siden 12 år er det yngste jeg har hørt, har det noe å gjøre med at du har vokst opp “på landet”? 🙂 For faren min er vokst opp på en gård, hvor det da var mye mer vanlig å prøve ut alkohol i såpass ung alder, og med tanke på at han hadde hele 3 eldre søsken

    13. Har lest bloggen din en stund, men aldri kommentert før. Men FOR et fantastisk søtt menneske du er! Dette innlegget her likte jeg skikkelig godt! Og føler akkurat det samme. God helg 🙂

    14. Hi 🙂 Surely you know the brand Sephora.I was looking for this brand is in Norway, but not found. What are similar places where you can buy these cosmetics?

    15. Jeg begynte å drikke først da jeg var rundt 17 år, og da lot foreldrene mine meg å gjøre det, men fikk kun lov til å ta med øl på fester. Og det funket fint, og det var veldig sjeldent det ble for mye. Da jeg også hadde startet opp som dj ble det mye uteliv og drikking så og si hver helg fra jeg var 18 til jeg ble 22. Men fra tiden jeg ble pappa som ung 23 åring, så ble det ikke tid til fest og moro da man prioriterte familien. I dag er jeg 35 år, gift og har 2 barn og er sjeldent på fest, og det er også fordi mine venner har familie. En sjelden gang kan vi ta en fest i et lag eller med firma og ha barnevakt, men man angrer så dagen etter da formen er langt fra bra selv om man drikker lite. Jeg kjenner at jeg absolutt ikke trenger alkohol for å kose meg uansett. Ja, jeg kan kose meg med en spesiell øl fra et mikrobryggeri en gang i blandt, men det er for smakens skyld, ikke for alkoholen.

    16. Godt vi er fler som føler det samme! I vennegjengen min er vel jeg nesten den eneste som nesten ikke drikker, klarer meg fint med én øl eller et par glass vin, og da kun fordi det smaker godt, ikke fordi det er for å bli full. Sluttet så og si å drikke/dra på “fylla” når jeg var rundt 20 🙂

    17. Veldig bra! Har selv slutta med kokain, pepper, molly, knips, grønt og brunt og ville fester. Føler meg mye bedre og oppegående om dagen.

    18. For eit viktig tema du tar opp her! Kjempefint, Stina! Og du ser forresten heilt nyyyydelig ut på desse bilda 😀 <3

    19. Så flott innlegg! Kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver her. Bra skrevet, og dette ga meg faktisk enda et løft til å gjennomføre nyttårsforsettet jeg har dette året som er ”ET ALKOHOLFRITT ÅR” 🙂 Mye bra innlegg på bloggen din, Stina! Ønsker deg en flott dag videre og en fin helg <3

    20. Noe som heter “alt med måte”… Det er fint å forholde seg til.
      Høres ut som din livsstil var å drikke for å bli drita, siden du referer til vodka og redbull. Ikke akkurat noe man vil nyte 🙂
      Vin og øl til mat er helt topp, gjør maten/opplevelsen mye bedre. Selv er jeg en Japansk Whisky samler, og kunne nyte et glass når det passer meg er nydelig. Blir som å ta en reise.
      Men du har fått et annet syn på alkohol, og hvordan det kan nytes. Det er bra!

    21. Kjenner meg ganske godt igjen i det du skriver. Jeg startet også å drikke når jeg var 12 år gammel og er i dag 23 år. Jeg var ute å festet hver helg og det hendte at jeg også drakk i ukedagene. Når jeg fylte 19 var vel da jeg skjønte hvor lei jeg var av alkohol så sluttet å drikke i 19-20-års alderen. Nå drar jeg på fester uten å drikke, og klarer meg helt fint med det så km jeg drikke et glass vin til kos

    22. Jeg er 17 år, snart 18 og jeg liker ikke å drikke lenger. Jeg var en skikkelig partyløve, og var en av de som drakk mest og ble drita hele tiden. Jeg hadde det så artig, og vennene mine elsket at jeg alltid slapp meg helt løs. Meen nå liker jeg ikke å drikke lengre. Jeg vil på fest, men jeg drikker ikke. Vennene mine presser meg alltid, fordi de er redd for at jeg ikke skal være nok utadvent når jeg ikke drikker. Men det er jeg da vel? Jeg vet selv at jeg ikke trenger alkohol for å ha det gøy eller bli kjent med nye mennesker. Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med vennene mine? Det virker som om de rett og slett ikke liker at jeg holder meg unna alkohol, og vil at jeg skal bli den gøyale festløva jeg var. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få de til å forstå at jeg er like gøy selv om jeg ikke drikker. Jeg var akkurat som deg, jeg startet i en ung alder å drikke, og det virker som om jeg rett og slett har drukket meg lei. Jeg syns fylla ikke gir noe mening lengre. Jeg går på videregående, og det er slik at alle blir enten sutrete, grinete, sinte eller noe annet tull. Alt er så teit når folk er fulle syns jeg. Jeg syns det er bedre å få seg venner når man er edru, enn å få de når man er full og kanskje ikke husker det dagen etter. Syns fylla er litt bullshit. Folk er overhyggelige og later som om de er bestevenn med deg, og snakker ikke til deg dagen etterpå. Så jeg liker det ikke lengre, men vennene mine gjør tydeligvis det. Tips til hva jeg kan gjøre?

    23. Forskjellen mellom dyr og mennesker er jo hjerne kanskje sanser er bedre hos noen dyr men når man drikker blir man akkurat som dyr. Se på nordmenn som ddrikker hver jævla helg

    24. Jeg har aldri skjønt gleden ved å renne på byen og drikke seg stupfull hver helg. Da de andre drakk da var jeg nøktern, det var ikke uvanlig at jeg drakk melk på diskoteket i 20 årene. Kan ta et glass vin til maten og til potetgullene mpen fyll er ikke min greie. Jeg går lei av opplegget. Man har det bedre nøktern. Jeg er 50 år nå og har ikke forandret mening.

    25. Så flott 🙂
      jeg kjenner til det, å bli “voksen”. Når det å drikke alkohol for alkoholens skyld ikke er noe gøy eller noe mål lenger, men er blitt mer kos, Eksempel med et glass vin ved maten 🙂

    26. Det er vel og bra at du selv har kommet frem til den konklusjonen, det er vel litt som man sier “good for you”. Men jeg stusser over et par ting, og det ene er at jeg føler at det var “greit” å feste frem til du oppdaget at denne driven og ønsket om å feste ikke var der lenger?! Utad så gir du uttrykk for at å feste fra 12 års alderen på de beste festen var kult. Ja det kan hende, for deg ja, hva som var best og kulest den gangen gjelder for deg, det er hverken best eller kulest for alle andre. Der gir du uttrykk for mindreverdighet. Men som du ser lenger opp så klarer innlegget ditt å trigge nysgjerrigheten til noen på 14 år. En eller ei på 14 år skal ikke ha denne iveren, det bør og skal være andre ting som er viktigere i livet. Det kan være at denne 14 åringen lever i eller vokst opp i en familie som ikke helt ser verdiene i eller har vært en god familie til dette barnet! Hva vet vi om det? Ingenting! Men desto viktigere er det å presiere alvorligheten av bruken av rusmidler. Noe du ikke gjør desverre, jeg skulle ønske du gjorde det. Mange ser opp til deg som en blogger. Jeg skjønner at du sikkert vil prøve å fremstå som en god person, men av og til er ikke vårt beste godt nok og det må vi innse så lenge vi ikke ønsker å modere budkskapet vi prøver å bringe……
      (Og bilder av deg selv som poserer på stuegulvet på den måten, nope, du ser ut som ei og er og sikkert ei flott og pen jente. Men det blir liksom feil…..)

    27. hei Stina du er så kul og du tøff som tørr og si hva du mener til folk.Jeg synes du har brae videoer og for teller hvordan vi jenter kan ha det.

    28. Hei! Stor fan!Når jeg startaå følge med på deg, trodde jeg ikke du var et særlig bra forbilde, men som årene har gått, ser jeg du er det. DU skriver om viktige ting, på en god og reflektert måte. DU lever en god livsstil , går med det du vil, forteller jenter at de skal elske kroppen sin, men allikevel si ifra om viktigheten vet å holde seg sunn. Chloe er den sjønneste ever, og du og Per-Fredrik er et bra par. Folk sier gjerne at det ikke er greit å gå med klær som viser hud, eller så mye sminke, og du har hjulpet meg med å forstå at vi kan gå med hva vi vil, min kropp, min avgjørelse.Du gjør bra valg, og er ei god jente(dame?). Jeg er bare stolt av hvordan du er som person (den delen av deg jeg har sett på blogg og youtube ihvertfall), og at du har kommet så langt. Stå på Stina! Hilsen Ammi 14 år

    29. Jeg føler litt på det drikke presset. Jeg har ikke drikki på snart 3 år, av den enkle grunn at jeg ikke orker fyllesjuka å det som følger med lenger: p føler ikke ett behov for det heller, og satser mer på trening, og holde kroppen frisk og sunn. Men merker det er litt kjedelig når jeg ser på snapchat osv, at mine venninner er ute og drikker hver helg, og jeg ikke er bedt en gang, men men, sånn er nå livet 🙂 tenker noen ganger at kanskje jeg burde drikke for og kanskje få oov og væære med dem… menmen, føler ikke noe behov for og drikke, for man blir jo så dårlig dagen derpå etter ei fyllekule, og det merker jeg at jeg ikke gidder lengerx)

    30. This a little off topic, but are Norwegians all drunk or something? 66% of Norwegians want to keep their FM radio, but the government is taking it away? Does, “1984,” mean anything to you?

    31. Blir snart 22 og siden sommer har jeg vært ute 4ganger men ikke drukket meg full, på nyttårsaften var jeg edru å synes det er bra at du forteller hvorfor du ikke drikke så mye lenger. Jeg er selv der at å ta 2øl er nok for meg da jeg ikke drikker vin heller sitte og kose seg enn å drikke seg sørpefull og ikke huske noe! Det drikke presset som er ute å går er ikke lett å si nei til men er man sterk nok går det! Fortsett å stå på ditt og husk du huske alt det dumme vennene dine finner på 😄

    32. Fint innlegg! 🙂
      Blir 22 nå til sommeren og har merket det siste halvåret at alkohol og fest ikke er like spennende lenger. Har vært få ganger der det faktisk har fristet og “dratt det helt ut”, men ikke nå lenger. Nå er det bare et par på kveldene for kos. 🙂

    33. Må bare kommentere Thomas sin kommentar. De fleste rundt 14års alderen er nysgjerrige. Jeg vet jeg var, mye grunnet eldre søsken. Begynte da jeg var 15. Det er dessverre det som er normalt i enkelte samfunn, 15-16års alderen. Jeg var nysgjerrig og gledet meg til å drikke noen år før det. Så er nok mer normalt enn du tror.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg