hits

Sunnere i 2017? Slik klarer du det!

Etter en lang desember mned med mye julemat, godteri, julekaker og null trening, er jeg s klar for en sunn start p 2017. Bort med junkfood og inn med trening! Jeg tipper jeg ikke er den eneste som har som nyttrsforsett bli sunnere i ret som kommer. Men s kommer midten av januar, ogs har man plutselig skeiet helt ut igjen, og nyttrsforsettet er bare et vagt minne. Hres dette kjent ut?

Vel, det er nok fordi det sikkert har skjedd med deg, akkurat som det har skjedd med meg. Man bestemmer seg for gjre store endringer, som man klarer en uke eller to, fr man til slutt gir opp og bestiller en pizza p dra.

S hvordan kan man klare holde nyttrsforsettet sitt?

Vel, det skal jeg forklare dere n. Det frste du m begynne med er sm skritt. Hvis du for eksempel ikke trener i det hele tatt til vanlig, blir det helt kaos plutselig begynne med 5 treninger i uka. Det klarer man ikke. 1: fordi man ikke er vant med sette av tid til trening. 2: fordi kroppen ikke er vandt med trene, og man har ikke energien til trene s mye enda. 

S derfor er det mye bedre heller starte med at du skal trene fast 1 gang i uka. Gjr det helt til du er komfortabel med det, og det har blitt en vane. Deretter kan du ke til 2, ogs 3 nr du fler for det. 5 treninger i uka er for de som virkelig satser innen idrett, s det er det ingen "normale" som br ha som ml uansett. 

Det samme prinsippet gjelder nr det kommer til mat. Hvis du vanligvis spiser veldig usunt (godteri i ukedagene, junkfood til middag, og brus i lpet av dagen), kan det vre lurt kutte ut en ting av gangen. Kroppen din kommer til f helt sjokk om du kutter ut alt p en gang. S ta ting skritt for skritt. Begynn for eksempel med bytte ut brusen med vann. Ha en dag i uken der du fortsatt kan drikke brus og kose deg. Men hold brusen unna hverdagen. Nr du er helt komfortabel med kutte ut brus, kan du g over til godteri eller junkfood. 

bli sunnere handler om lage vaner. Ikke vre p en slankekur. S det er derfor det er viktig ta ting skritt for skritt. Da legger man til seg som vane ikke drikke brus og spise godteri i uka. Fr man vet ordet av det syns man det er helt rart ta en sjokolade i uka. 

Selv gikk jeg fra drikke brus og saft med sukker hver eneste dag, til hvert eneste mltid, til kutte det helt ut. N drikker jeg kun brus en sjelden gang iblant. Saft som jeg elsket s hyt, har ikke fristet det minste p flere r. S det er veldig mulig kutte ut brusen / godteriet / junkfood'en. 

Men det er ikke bare for lage vaner at du burde ta ting skritt for skritt. En ting du kanskje ikke visste er at du kan delegge forbrenningen din veldig av kutte ned kalorier for fort.

La oss si at du plutselig vil g ned noen kilo. S du gr fra spise 2000 kcal til 1000 kcal om dagen (alle disse tallene er fiktive). Vanligvis klarer kroppen din holde vekten stabil om du spiser 1800 kcal, men siden du kutter ned til 1000 kcal gr du drastisk ned i vekt. Men siden du kutter kaloriene s drastisk, klarer du ikke holde slankekuren s lenge, s du sprekker, og begynner spise enda mer usunt enn vanlig. Plutselig spiser du 2300 kcal om dagen.

Fordi du kuttet kaloriene s drastisk har kroppen satt ned forbrenningen, s n klarer kun kroppen holde vekten stabil om du spiser 1500 kcal. Plutselig gr du opp mye fortere i vekt enn hva du gjorde fra fr du startet slankekuren. S i tillegg til vre p en slankekur som var helt jvlig, har du n i tillegg delagt forbrenningen din, og du m passe mer p hva du spiser. Veldig kjipt! 

Dette er mye av grunnen til at de som har gtt p mange slankekurer, aldri klarer holde kiloene av. Rett og slett fordi de for hver gang de er p slankekur, s delegger de forbrenningen mer og mer. 

S folkens; ikke begynn p slankekurer! Hold dere langt unna de! 

Noe som ogs er helt grusomt med slankekurer er at det er veldig lett utvikle spiseforstyrrelser, og det er ikke noe tulle med. Det kan vre livsfarlig og delegget livet ditt. S n hper jeg dere skjnner hvorfor dere skal holde dere unna slankekurer men heller legge om til en litt sunnere livsstil som dere bde klarer leve med, men som ogs er bra for kroppen deres. 

 

Okey, dette ble et veldig langt innlegg! Men jeg hper jeg fikk gitt dere litt inspirasjon og hjelp p veien mot et sunnere 2017. Jeg kommer nok til skrive enda mer om trening og kosthold i ret som kommer, da dette er noe jeg virkelig brenner for og kan mye om!
 

28 kommentarer

Veldig mange gode tips du har! Tusen takk :D

Jeg klarte n mitt frste nyttrsfortsett dette ret, og det var ikke drikke brus! Kjenner jeg er litt stolt over meg selv som har klart det :)

Lykketil med dine ml for 2017!

Du inspirerer meg s masse. Utrolig fint innlegg, og liker veldig godt at du merker p slutten farligheten med spiseforstyrrelser ogs! St p videre i 2017❤️

Kjekt hre at du skal begynne med mer treningsinnlegg igjen😄 Det er noe jeg har savnet!!

Woow reagerte p det Inlegget skal vi si jo fordi jeg har spiseforstyrrelse. Srry vist denne kmt ble drastisk

Hei. Jeg har lest bloggen din i noen mneder og syntes den er meget interresant. Et lite tips jeg vil gi til deg er lre deg bedre reglene vi har innen skriving (tegnsetting, rettskriving, strre ordforrd ol). Jeg studerer selv norskfaget ved universitetet og tenker at dette er noe som vil vre med p lfte bloggen din, og la den blomstre enda mer. Den er s bra og du er s flink, synd med alle skrivefeilene jeg finner. Dette er ikke ment som kritikk, men som konstruktiv tilbakemelding.

Mvh Hilde Elise

Jeg er en "normal" person og jeg satser ikke "virkelig" p idrett, men jeg trener gjerne ca. 5 dager i uka. Selvflgelig

kan det vre et ml for "normale" trene 5 dager i uka. For mange, selv om de ikke satser, s kan det vre helt vanlig trene 5 ganger i uka. Dessuten s er det forskjell p trene feks. intervaller og styrke tilsammen 5 ganger i uka, enn trene yoga 5 ganger i uka. S det er stor forskjell p intensitetsniv til ulike folk nr det er snakk om 5 treninger i uka, og dermed s kan det g helt fint trene 5 ganger i uka, selv om du er "normal", og s lenge du balanserer all treninga.

S nydelig du var p de bildene, Stina!

Wow, s utrolig pen! <3

Bruker du highlighter? I s fall virket merke bruker du? :)

Supert innlegg! :D

Kan du begynne lage videoer hvor du viser hva du spiser/ drikker i lpet av en dag? Og hvordan du lager det ? Evt ogs en treningsvideo for nybegynnere

Hei!Jeg er en jente p 11r og jeg fler meg litt tykk og jeg vil trene men jeg kan ikke fr jeg blir eldere😒Derfor har jeg lyst til kutte ned litt med godteriet men jeg klarer det ikke😒Kan du hjelpe med!🙏🏼🙏🏼Plis❤❤Ily

Marthe christine

Marthe christine

Tusen takk for gode tips stina, dette er noe jeg m prve ut. Har slitt med vekta i flere r og n veier jeg det dobbelte av det jeg veide da jeg var 15 r og n er jeg 26 r. Noe skyldes maten, men noe skyldes ogs store bivirkninger av p-spryte. Har virkelig slitt i flere r n og disse tipsene var akkurat det jeg trengte.

Bravo! dette er den Stina jeg begynte lese. Den kloke Stina.

Hvor mye kalorier burde jeg spise i lpet av dagen nr jeg

er 22r, er 157cm og veier rundt 55kg.

Veldig bra og viktig innlegg! Sliter selv med spiseforstyrrelser, og det hele startet med et nyttrsforsett om g ned noen kilo. Som du sier, er det utrolig viktig heller stabilisere en sunn livsstil som er mulig opprettholde, fremfor g p en intens slankekur i et par uker. Unner virkelig ingen gjennomg det samme som meg, og derfor er det viktig vre bevisst p hva man faktisk holder p med, slik at det ikke gr for langt.

word bro!

kor e genseren fra ? :D

Hvor er genseren fra?

Silje Karoline

Silje Karoline

Det her har du aldeles rett i! =)

Jeg fr VELDIG stsug nr det er min tur i mondten. Jeg er flink til og spise sunt og sndt til vanlig, men nr det er den tiden av mndten s blir det plutselig veldig mye usun mat.

Fr du stsug? Og har du noen tips til hvordan man kan f det bort, eller ihvrtfal f litt bedre kontroll over stsuget?

Trenger litt hjelp her..

Trenger litt hjelp her..

Kunne trengt dette inelgget for noen mneder siden.. fikk den "smarte" iden at hvis jeg hopper over noen mltider her og der ville jeg blir tynnere, men det fikk jeg merke ikke funket. Jeg har blitt litt mindre men ikke snn at andre legger veldig merke til det. Jeg ble vandt til spise mindre og mindre og ikke spise frokost eller kveldsmat. Jeg spiste bare litt i lunsjen p skolen og litt mindre middag. Thats was it for n dag. Jeg har n skjnt at det var veldig dumt og vil begynne spise mer normalt igjen, men jeg blir ikke sulten slik 'normale' blir. Av og til kan jeg g uten mat p mange timer uten merke noen forskjell. Noen ganger blir jeg bittelitt sulten og det varer bare i noen minutter s gr det over. Jeg vil spise normalt igjen men det kan ogs vre veldig vanskelig spise nr man ikke er sulten og heller ikke har matlyst. Forbrenningen min har gtt en del ned. S jeg lurer p om du har noen tips til meg Stina. Hvordan kan jeg ke forbrenningen til bli mer normal igjen? Kan du lage fler slike typer innlegg? P forhnd takk

Hei

Jeg har nok delagt forbrenningen med gjre slik du sier. Kutter ned p sukker, karbohydrater isv, og sprekker i helgene. Klarer IKKE begrense meg, og legger meg helt stappa, vknet med vondt i magen hele helgen og ogs av og til i hverdagen. Er det mulig finse forbrenningen hvis du har delagt den? Eller vertfall komme seg ut av den onde sirkelen? Pliiis svar! Hilsen desperat jente

Elsker genseren, hvor er den fra? :)

Hei!

Et utrolig viktig tema du tar opp her, forhpentligvis vil tanken om en mer fungerende kroppp og mer overskudd appellere til flere som leser bloggen din. Nkkelen er nemlig balanse, som med alt annet. Det viktigste er at individet finner sin egne mte leve sunt p, men det viktigste tipset vil nok vre lytte til kroppen sin. I vrt samfunn er dette veldig oversett, spessielt nr det kommer til slankeindustrien og matindustrien.

P den ene siden prver folk desperat g ned i vekt ved flge rd som ikke ndvendigvis fungerer for dem. Et eksempel er lavkarbo som er en livsstil som sendes ut til alle typer mennesker, men hvis en godt trent person skulle fulgt denne dietten hadde ikke kroppen ville fungert s bra da karbohydrater er hovedkilden vr til energi.

Matindustrien propper maten full av stoffer som sender signaler til hjernen vr som ikke er naturlig, dermed blir kroppens funksjoner og signaler oversett. Begge sidene av saken har sine negative sider, derfor mener jeg at det begynne lytte til kroppen sin br vre hovedmlet.

Det er trossalt nringsrike og rene rvarer vi er ment til leve av, men det er viktig og ikke bli for streng med dette, skriker kroppen etter antioksidanter og fett s er det ingenting galt med spise de sm rutene av melkesjokoladen selvom det er en onsdag.

Dette er selv et tema som er viktig for meg, s jeg vil rett og slett bare utdype litt :)

Du har mange fine inspill her og bloggen din er et fint fristed, st p!

Fint innlegg Stina!♥︎ Jeg liker nr du skriver lange utdypende innlegg, for det er jo da du fr uttrykket deg mest😊

Jeg er en helt normalperson og satser heller ikke p idretttil vanlig, og trener 5 eller mere i uka. Skjnte ikke helt hva du mente med dette? Du virker som en frekk person, og burde virkelig tenke litt fr du publiserer.

Bloggen din er en stor motivasjon! Har lyst trene hver gang jeg trykker meg inn her!

Skriv en ny kommentar