Sunnere i 2017? Slik klarer du det!

Etter en lang desember måned med mye julemat, godteri, julekaker og null trening, er jeg så klar for en sunn start på 2017. Bort med junkfood og inn med trening! Jeg tipper jeg ikke er den eneste som har som nyttårsforsett å bli sunnere i året som kommer. Men så kommer midten av januar, også har man plutselig skeiet helt ut igjen, og nyttårsforsettet er bare et vagt minne. Høres dette kjent ut?

Vel, det er nok fordi det sikkert har skjedd med deg, akkurat som det har skjedd med meg. Man bestemmer seg for å gjøre store endringer, som man klarer en uke eller to, før man til slutt gir opp og bestiller en pizza på døra.

Så hvordan kan man klare å holde nyttårsforsettet sitt?

Vel, det skal jeg forklare dere nå. Det første du må begynne med er små skritt. Hvis du for eksempel ikke trener i det hele tatt til vanlig, blir det helt kaos å plutselig begynne med 5 treninger i uka. Det klarer man ikke. 1: fordi man ikke er vant med å sette av tid til trening. 2: fordi kroppen ikke er vandt med å trene, og man har ikke energien til å trene så mye enda. 

Så derfor er det mye bedre å heller starte med at du skal trene fast 1 gang i uka. Gjør det helt til du er komfortabel med det, og det har blitt en vane. Deretter kan du øke til 2, også 3 når du føler for det. 5 treninger i uka er for de som virkelig satser innen idrett, så det er det ingen “normale” som bør ha som mål uansett. 

Det samme prinsippet gjelder når det kommer til mat. Hvis du vanligvis spiser veldig usunt (godteri i ukedagene, junkfood til middag, og brus i løpet av dagen), kan det være lurt å kutte ut en ting av gangen. Kroppen din kommer til å få helt sjokk om du kutter ut alt på en gang. Så ta ting skritt for skritt. Begynn for eksempel med å bytte ut brusen med vann. Ha en dag i uken der du fortsatt kan drikke brus og kose deg. Men hold brusen unna hverdagen. Når du er helt komfortabel med å kutte ut brus, kan du gå over til godteri eller junkfood. 

Å bli sunnere handler om å lage vaner. Ikke å være på en slankekur. Så det er derfor det er viktig å ta ting skritt for skritt. Da legger man til seg som vane å ikke drikke brus og spise godteri i uka. Før man vet ordet av det syns man det er helt rart å ta en sjokolade i uka. 

Selv gikk jeg fra å drikke brus og saft med sukker hver eneste dag, til hvert eneste måltid, til å kutte det helt ut. Nå drikker jeg kun brus en sjelden gang iblant. Saft som jeg elsket så høyt, har ikke fristet det minste på flere år. Så det er veldig mulig å kutte ut brusen / godteriet / junkfood’en. 

Men det er ikke bare for å lage vaner at du burde ta ting skritt for skritt. En ting du kanskje ikke visste er at du kan ødelegge forbrenningen din veldig av å kutte ned kalorier for fort.

La oss si at du plutselig vil gå ned noen kilo. Så du går fra å spise 2000 kcal til 1000 kcal om dagen (alle disse tallene er fiktive). Vanligvis klarer kroppen din å holde vekten stabil om du spiser 1800 kcal, men siden du kutter ned til 1000 kcal går du drastisk ned i vekt. Men siden du kutter kaloriene så drastisk, klarer du ikke å holde slankekuren så lenge, så du sprekker, og begynner å spise enda mer usunt enn vanlig. Plutselig spiser du 2300 kcal om dagen.

Fordi du kuttet kaloriene så drastisk har kroppen satt ned forbrenningen, så nå klarer kun kroppen å holde vekten stabil om du spiser 1500 kcal. Plutselig går du opp mye fortere i vekt enn hva du gjorde fra før du startet slankekuren. Så i tillegg til å være på en slankekur som var helt jævlig, har du nå i tillegg ødelagt forbrenningen din, og du må passe mer på hva du spiser. Veldig kjipt! 

Dette er mye av grunnen til at de som har gått på mange slankekurer, aldri klarer å holde kiloene av. Rett og slett fordi de for hver gang de er på slankekur, så ødelegger de forbrenningen mer og mer. 

Så folkens; ikke begynn på slankekurer! Hold dere langt unna de! 

Noe som også er helt grusomt med slankekurer er at det er veldig lett å utvikle spiseforstyrrelser, og det er ikke noe å tulle med. Det kan være livsfarlig og ødelegget livet ditt. Så nå håper jeg dere skjønner hvorfor dere skal holde dere unna slankekurer men heller legge om til en litt sunnere livsstil som dere både klarer å leve med, men som også er bra for kroppen deres. 

 

Okey, dette ble et veldig langt innlegg! Men jeg håper jeg fikk gitt dere litt inspirasjon og hjelp på veien mot et sunnere 2017. Jeg kommer nok til å skrive enda mer om trening og kosthold i året som kommer, da dette er noe jeg virkelig brenner for og kan mye om!
 

28 kommentarer
    1. Veldig mange gode tips du har! Tusen takk 😀
      Jeg klarte å nå mitt første nyttårsfortsett dette året, og det var å ikke drikke brus! Kjenner jeg er litt stolt over meg selv som har klart det 🙂
      Lykketil med dine mål for 2017!

    2. Du inspirerer meg så masse. Utrolig fint innlegg, og liker veldig godt at du merker på slutten farligheten med spiseforstyrrelser også! Stå på videre i 2017❤️

    3. Hei. Jeg har lest bloggen din i noen måneder og syntes den er meget interresant. Et lite tips jeg vil gi til deg er å lære deg bedre reglene vi har innen skriving (tegnsetting, rettskriving, større ordforråd ol). Jeg studerer selv norskfaget ved universitetet og tenker at dette er noe som vil være med på å løfte bloggen din, og la den blomstre enda mer. Den er så bra og du er så flink, synd med alle skrivefeilene jeg finner. Dette er ikke ment som kritikk, men som konstruktiv tilbakemelding.
      Mvh Hilde Elise

    4. Jeg er en “normal” person og jeg satser ikke “virkelig” på idrett, men jeg trener gjerne ca. 5 dager i uka. Selvfølgelig
      kan det være et mål for “normale” å trene 5 dager i uka. For mange, selv om de ikke satser, så kan det være helt vanlig å trene 5 ganger i uka. Dessuten så er det forskjell på å trene feks. intervaller og styrke tilsammen 5 ganger i uka, enn å trene yoga 5 ganger i uka. Så det er stor forskjell på intensitetsnivå til ulike folk når det er snakk om 5 treninger i uka, og dermed så kan det gå helt fint å trene 5 ganger i uka, selv om du er “normal”, og så lenge du balanserer all treninga.

    5. Kan du begynne å lage videoer hvor du viser hva du spiser/ drikker i løpet av en dag? Og hvordan du lager det ? Evt også en treningsvideo for nybegynnere

    6. Hei!Jeg er en jente på 11år og jeg føler meg litt tykk og jeg vil trene men jeg kan ikke før jeg blir eldere😒Derfor har jeg lyst til å kutte ned litt med godteriet men jeg klarer det ikke😒Kan du hjelpe med!🙏🏼🙏🏼Plis❤❤Ily

    7. Tusen takk for gode tips stina, dette er noe jeg må prøve ut. Har slitt med vekta i flere år og nå veier jeg det dobbelte av det jeg veide da jeg var 15 år og nå er jeg 26 år. Noe skyldes maten, men noe skyldes også store bivirkninger av p-sprøyte. Har virkelig slitt i flere år nå og disse tipsene var akkurat det jeg trengte.

    8. Veldig bra og viktig innlegg! Sliter selv med spiseforstyrrelser, og det hele startet med et nyttårsforsett om å gå ned noen kilo. Som du sier, er det utrolig viktig å heller stabilisere en sunn livsstil som er mulig å opprettholde, fremfor å gå på en intens slankekur i et par uker. Unner virkelig ingen å gjennomgå det samme som meg, og derfor er det viktig å være bevisst på hva man faktisk holder på med, slik at det ikke går for langt.

    9. Jeg får VELDIG søtsug når det er min tur i mondten. Jeg er flink til og spise sunt og såndt til vanlig, men når det er den tiden av måndten så blir det plutselig veldig mye usun mat.
      Får du søtsug? Og har du noen tips til hvordan man kan få det bort, eller ihværtfal få litt bedre kontroll over søtsuget?

    10. Kunne trengt dette inelgget for noen måneder siden.. fikk den “smarte” ideén at hvis jeg hopper over noen måltider her og der ville jeg blir tynnere, men det fikk jeg merke ikke funket. Jeg har blitt litt mindre men ikke sånn at andre legger veldig merke til det. Jeg ble vandt til å spise mindre og mindre og ikke spise frokost eller kveldsmat. Jeg spiste bare litt i lunsjen på skolen og litt mindre middag. Thats was it for én dag. Jeg har nå skjønt at det var veldig dumt og vil begynne å spise mer normalt igjen, men jeg blir ikke sulten slik ‘normale’ blir. Av og til kan jeg gå uten mat på mange timer uten å merke noen forskjell. Noen ganger blir jeg bittelitt sulten og det varer bare i noen minutter så går det over. Jeg vil spise normalt igjen men det kan også være veldig vanskelig å spise når man ikke er sulten og heller ikke har matlyst. Forbrenningen min har gått en del ned. Så jeg lurer på om du har noen tips til meg Stina. Hvordan kan jeg øke forbrenningen til å bli mer normal igjen? Kan du lage fler slike typer innlegg? På forhånd takk

    11. Hei
      Jeg har nok ødelagt forbrenningen med å gjøre slik du sier. Kutter ned på sukker, karbohydrater isv, og sprekker i helgene. Klarer IKKE å begrense meg, og legger meg helt stappa, å våknet med vondt i magen hele helgen og også av og til i hverdagen. Er det mulig å finse forbrenningen hvis du har ødelagt den? Eller vertfall komme seg ut av den onde sirkelen? Pliiis svar! Hilsen desperat jente

    12. Hei!
      Et utrolig viktig tema du tar opp her, forhåpentligvis vil tanken om en mer fungerende kroppp og mer overskudd appellere til flere som leser bloggen din. Nøkkelen er nemlig balanse, som med alt annet. Det viktigste er at individet finner sin egne måte å leve sunt på, men det viktigste tipset vil nok være å lytte til kroppen sin. I vårt samfunn er dette veldig oversett, spessielt når det kommer til slankeindustrien og matindustrien.
      På den ene siden prøver folk desperat å gå ned i vekt ved å følge råd som ikke nødvendigvis fungerer for dem. Et eksempel er lavkarbo som er en livsstil som sendes ut til alle typer mennesker, men hvis en godt trent person skulle fulgt denne dietten hadde ikke kroppen ville fungert så bra da karbohydrater er hovedkilden vår til energi.
      Matindustrien propper maten full av stoffer som sender signaler til hjernen vår som ikke er naturlig, dermed blir kroppens funksjoner og signaler oversett. Begge sidene av saken har sine negative sider, derfor mener jeg at det å begynne å lytte til kroppen sin bør være hovedmålet.
      Det er trossalt næringsrike og rene råvarer vi er ment til å leve av, men det er viktig og ikke bli for streng med dette, skriker kroppen etter antioksidanter og fett så er det ingenting galt med å spise de små rutene av melkesjokoladen selvom det er en onsdag.
      Dette er selv et tema som er viktig for meg, så jeg vil rett og slett bare utdype litt 🙂
      Du har mange fine inspill her og bloggen din er et fint fristed, stå på!

    13. Fint innlegg Stina!♥︎ Jeg liker når du skriver lange utdypende innlegg, for det er jo da du får uttrykket deg mest😊

    14. Jeg er en helt ¨normal¨person og satser heller ikke på ¨idrett¨til vanlig, og trener 5 eller mere i uka. Skjønte ikke helt hva du mente med dette? Du virker som en frekk person, og burde virkelig tenke litt før du publiserer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg