Skal vi ha barn?

Noe Per Fredrik og jeg blir spurt om veldig ofte av venner, familie og blogglesere er; “Skal dere ha barn?”. Dette er noe vi har diskutert veldig mye frem og tilbake. På den ene siden er det helt fantastisk å ha barn. Da får man en enorm ekstra glede i hverdagen, man får oppdratt et menneske, og det å få barn er nok også veldig givende. Det er jo ingen tvil om at det å få barn er en av livets største gleder.

Men på den andre siden er det ekstremt mye ansvar å ha barn. Man skal tross alt oppdra et menneske og forme det. Gjør man det feil kan man ende opp med å få et grusomt barn som ender opp som en psykopat (ja, dette er worst case scenario). Men det er fortsatt et ekstremt stort press på at man hele tiden skal gjøre alt riktig med barnet. Jeg kan jo bare tenke meg hvordan mammabloggere har det, som får høre det fra folk om hvordan man skal oppdra sitt eget barn. 

Så det er ingen tvil om at det er mye ansvar. I tillegg er jo det å ha barn ekstremt tidskrevende. Skal man ha barn må man være villig til å sette av ekstremt mye tid til barnet de neste 18 årene. Det er litt av en jobb! For ikke å snakke om hvor begrensede muligheter man får. Man kan liksom ikke bare hoppe på et fly og reise til Tokyo i morgen om man har barn. Da må man reise på barnevennlige reiser, og det er jo ikke bra å reise for mye med barn heller, da det ofte kan være stressende for de aller minste. Skal man ut og ha date med mannen sin, må man alltid ordne barnevakt, og det er jo ikke bare-bare å finne det alltid. Man vil jo beskytte barnet sitt, og da er det viktig at man har en barnevakt man stoler 110% på. 

Også er det jo tiden før man får barnet. Tiden man går gravid. Det er så mye skummelt som kan skje mens man går gravid. For ikke å snakke om hvor uheldig man kan være. Man kan bokstavelig talt ligge over doskåla og spy i 9 måneder mens man er et følelsesmessig vrak. Eller man kan ha flaks og ha en fantastisk graviditet. Men man vet aldri, og det skremmer meg. 

Jeg tror nok at når man får barn, så endrer tankegangen seg helt. Da gjør det ingenting at man ikke kan reise spontant, eller at man revnet fra topp til tå under fødselen. For da har man skapt et menneske, og det er jo et under i seg selv!

Uansett. Vi har bestemt oss for at det kommer til å bli en god stund før vi får barn. Personlig vil jeg at vi skal ha vært gift en stund, ha en ekstremt god økonomi (så man ikke trenger å stresse over pengeproblemer, for barn er jo ekstremt dyrt!) også vil jeg at vi begge skal føle at vi faktisk er klare for å få barn. Når den tiden kommer er vi ikke sikre på. Det kan være om 2 år eller om 8 år. Vi får bare ta ting som det kommer!

 

19 kommentarer
    1. Synd du har fått så mye drit mot deg, det er ufortjent. Folk er håpløse å lite forståelsefull. Ingen tvil om at en så stor blogger som deg, aldri har fri. Og all den ufortjente dritten dere får mot dere. omtrent hver dag blir en blogger mobbet, det er fælt. Jeg har mange ganger hatt lyst å starte en blogg, men jeg vet at jeg hadde ikke vært sterk psykisk, det og alltid bli dømt, kikket på, hvisket om, alt man sier blir vrengt på..baah ;( jeg hadde ikke taklet det. Du er sterk !
      Dette hadde ikke så mye med baby å gjøre. jeg selv har en hund, en Coton de tulear..det er mer en nok baby for meg <3

    2. Så fint å høre at du tar opp litt personlige temaer. Dere to kommer til å bli flotte foreldre en dag, og jeg syntes det er fint at dere ikke stresser med det. Bloggen din er helt fantastisk, liker at du har litt variasjon om det du skriver om
      Klem <3

    3. Hei!
      Dette er ment som konstruktiv kritikk – vil bare rette på det du skriver om at dårlig/feil oppdragelse kan føre til at barnet ender opp som psykopat. Psykopati er en mer eller mindre medfødt personlighetsforstyrrelse, og er ikke noe en kan direkte ”skape” hos barnet. En kan så klart påvirke barnet i den retning at det utvikler psykopatiske trekk, men vil ikke fullverdig være en psykopat (bedre begrep blir da sosiopat). Det kan godt være dette du mente, men det kom litt uklart frem.
      Jeg tenkte bare å gjøre deg oppmerksom dette pga. yngre lesere som kanskje tar dette litt bokstavelig, og tror at de eller andre blir psykopater dersom de får en dårlig oppdragelse:)
      Ellers, en veldig fin blogg Stina, håper du har en flott søndag!
      Hilsen ei som studerer psykologi 🙂

    4. Er det ikke litt sent for dere å få barn om flere år? Per Fredrik er vel rund 30 år😂Ikke ment som kritikke eller noe assa😂❤️

    5. Jeg syns ikke dere burde gruble for mye på det. Prøv heller og se lott positivt på det. Finn et ark og skriv ned negavtive og positive ting om det å få barn. Du kommer nok til å få flere positive en negative! Nå er jo ikke du så “gammel” så du trenger ikke stresse meg å få barn. Men selv er jeg 22år og har en nydelig datter på 8mnd. I starten av graviditeten kunne jeg ønske jeg ventet. Men nå er jeg så happy for at jeg fikk barn nå. Ikke glem at alle ting du nevner over er ting som bare varer i perioder. Det går over. Kroppen vår tåler så ekstremt mye mere nå. Enn hva den gjør når man er 30. isteden for å dra ut å spise middag og skaffe barnevakt, så ordner man heller istand en digg biff middag med rødvin når barnet har lagt seg. Små barn legger deg rundt 19:00 på kvelden. Etter det kan man kose seg 😃 Poenget mitt er at det overhodet ikke trenger å være sååå ille å få barn. Det er superkos

    6. Hei ELSKE bloggen din!😃 Hvis du trenger barnevakt er jeg her😉😂 neida, er helt enig med deg! Men det hadde vært koselig😃❤

    7. Hei! ELSKER bloggen din!😃❤
      Hvis du trenger barbevart er jeg her😉😂 neida, men jeg er helt enig med deg! Det hadde vært koselig da😂❤🍓

    8. Liker bloggen din,Stina.men du kan jo adoptere da🎁👧🏼
      Vil dere ha jente eller gutt?
      Ikke ment ille assa

    9. Man kan rett og slett ikke tenke på av alt som kan gå galt,som f.eks med oppfostring og fødsel om man evt. en dag skal ha barn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg