Slik holder du huset ryddig!

Helt siden jeg flyttet inn i hus, og ut av leilighet, har jeg blitt veldig mye flinkere til å holde det ryddig. Da jeg bodde i leilighet for meg selv, leide jeg den, og selv om den var ganske fin, var den ikke min. Så derfor følte jeg aldri noe spesielt behov for å holde den skikkelig ryddig hele tiden. Så det ble fort kaotisk! I tillegg hadde jeg så ekstremt mye ting overalt, at det var umulig å holde det ryddig. 

Da Per Fredrik og jeg flyttet inn i hus sammen forandret dette seg veldig. Jeg elsker huset vårt, og syns det har blitt så fint! Så nå har jeg en indre lyst om å faktisk holde det fint og ryddig hele tiden. Selvfølgelig er det litt rot her og der en gang iblant. Men for det meste er det ganske ryddig! Men det har virkelig ikke gjort seg av seg selv. Jeg har lært en god del triks for å holde det ryddig, som jeg nå skal dele med dere!

– Fordel oppgaver – 

Da Per Fredrik og jeg flyttet sammen ble vi enige om hvem som skulle gjøre hva. Det tror jeg er ganske viktig, sånn at ting ikke hoper seg opp. Vi ble blant annet enige om å alltid ta skittentøyet våres selv. Så ingen av oss måtte føle at vi hele tiden vasket masse klær for den andre. Også er det jo bare rettferdig at man vasker sine egne klær. Så det var et av stegene vi gjorde for at ting skulle være rettferdig og enkelt. 

 

– Ha vaskehjelp – 

Okey, dette kommer sikkert til å høres litt rart ut, som et tips. Men vi har vaskehjelp som kommer et par ganger i måneder, og vasker hele huset skikkelig. Da er det to personer som holder på i ganske mange timer hver gang, og gjør det skikkelig rent. Sånn at det eneste vi trenger å “vaske” mellom gangene de er her er bare småting, som å støvsuge gulvene og vaske kjøkkenbenkene. Og selvfølgelig litt flere småting.

Men dette gjør at man slipper den store vasken selv. Da jeg bodde i leilighet ble det fort kaotisk fordi jeg ikke hadde vaskehjelp som tok den store vasken iblant. Så derfor måtte jeg bruke masse energi på å gjøre det selv. Og når man skal gjøre sånt selv klarer man aldri å være like nøye og effektive som vaskehjelper. Så derfor er det rett og slett kjekt å ha en vaskehjelp som tar seg av stor vaskingen, så man heller kan være ekstra flink til å holde det ryddig selv.

– Ha et lagerrom – 

Vi har utrolig mye ting som vi ikke bruker til vanlig, men som det hender vi trenger. Derfor er det smart å ha et eget lagerrom hvor man kan oppbevare alle mulige ting man vanligvis ikke bruker. De fleste hus og leiligheter har som regel en bod eller et rom som man kan bruke til dette, og det er gull verdt! Men pass på; lag et oversiktlig og ryddig lagerrom. Hvis ikke blir det totalt kaos! Sett opp hyller og bokser som dere sorterer ting i, sånn at det er lett å finne ting når dere trenger de. 

 

– Selve huset – 

Okey, nå har vi fått unnagjort veldig mye av tingene som man trenger for å få grei orden på huset / leiligheten sin. Men et hus blir ikke ryddig av seg selv, så nå skal jeg gi dere noen tips til akkurat dette. 

– Pynt – 

Har du veldig mye pynt overalt vil huset / leiligheten føles ekstremt mye mer rotete enn det trenger å være. Derfor kan det være smart å heller ha mindre pynt, og heller ha pynt som er litt større. Istedenfor å ha 452501 små duppeditt pynt i vinduene, er det finere og mer ryddig å kun ha en stor blomst. Tro meg; i leiligheten jeg bodde i før, var det så mye drit overalt som pyntet opp, men som egentlig bare skapte kaos. I huset vi har nå har vi vært ekstremt nøye på å ikke ha så mye pyntedall overalt, og det gir en mye mer clean og ryddig look. 

 

– Oppvask – 

Dette er en sånn standard ting som alltid skaper mye rot og møkk på kjøkkenet. Så derfor er det viktig å alltid ta ut og inn av oppvaskmaskinen så fort den er ferdig, så det slipper å bygge seg opp tårn med tallerkner og glass. Har du ikke oppvaskmaskin bør du legge til deg som vane å alltid vaske ting med en gang du blir ferdig med det. 

 

– Kveldsrydding – 

Sett deg som et mål at hver eneste kveld går over huset / leiligheten og rydder vekk alt rot som ligger rundt. Da slipper du at alt rotet skal bygge seg opp. Gjør gjerne dette før du setter deg for å slappe av på kvelden. Da slipper du å se på rot hele kvelden, i tillegg til at du slipper at det skal bygge seg opp masse rot overalt. 

– Effektiv rydding – 

Hvis du vil være skikkelig effektiv med å rydde huset / leiligheten bør du gjøre dette: skru på høy musikk som du kan danse etter og som gjør deg gira. Begynn med å fjerne alle klær som ligger rundt i huset / leiligheten. Legg de som skal til vask til vask, og de som er rene legger du ved garderoben. Deretter rydder du alt inn i garderoben. Deretter fjerner du absolutt all oppvask som ligger rundt i huset. Deretter fjerner du alle ting som ligger rundt i huset og legger det der det skal være. Til slutt går du over sofaen og setter putene fint, bretter pledd, og helt til slutt rer opp senga. 

 

Phew, dette ble et litt langt innlegg. Men jeg hadde så mange tips og tanker jeg ville dere med dere! Håper disse tipsene kan hjelpe dere med å få et ryddigere hjem. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men når jeg har det ryddig hjemme føler jeg meg mer ryddig i topplokket også. Hehe! 

23 kommentarer
    1. Bruke masse energi på den “store vasken” i en leilighet på 38 kvadratmeter? Uff, du har det virkelig ikke greit…..

    2. Åååh dette innlegget hjalp! For øvrig bor jeg i loftstuen til kjæresten min (etter vi flyttet til hjembyen og er uten jobb), og det er vanskelig å holde det ryddig. Jeg kjenner skikkelig på følelsen av at stedet ikke er mitt…

    3. Jeg har tenkt å få meg en slik pult som du har på kontoret! Lurte på hva den heter og hvor den er fra?:-)

    4. Hadde jeg hatt penger til å ha vaskehjelp, hadde jeg ikke vært i tvil, jeg hadde så hatt en..
      jeg hater lyden av støvsugeren, blir så gretten av den lyden.
      jeg er nok den i huset som gjør mest husarbeid. men mannen er flink å hjelpe til.
      Noen faste oppgaver har vi også, slik som mange andre..
      Har vi vært på butikken er det han sin jobb og rydde varene på plass i kjøleskap og div.
      har jeg vasket hunden, da er det hans jobb og tørke, eller omvendt.
      han hjelper med å henge opp tøy, bare det at han bærer skittentøys dunken ned i kjelleren for meg er kjempe digg.
      Noen av mine tips: er at ting har sine faste plasser, det har alt å si.
      og ikke minst det med pynten, det kan bli for mye.. da er det greit å bytte ut litt, gjemme noe vekk i boden og dra det frem igjen senere..er ihvertfall litt slik jeg holder på,hehe..
      Boden: tar ikke lang tid før det blir et slags “søppelrom” ..man har gjerne vært på ikea, og plutselig har vi kjempe masse papp i hus, som ikke får plass i den lille grønne dunken..vel, da ryker det fort inn i boden…så man må med jevne mellomrom ta et jafs, før det hoper seg altfor mye opp.
      Ellers har ikke vi det jeg kaller for et slikket hjem/katalog hjem. sengene er ikke reid opp til en hver tid vi ikke ligger i de, det finnes hybelkaniner i kroker, og tøy på gulvet 😀

    5. Noen fine tips var det her , men kan ikke si det hjelper så mye på oss som ikke har vaskehjelp. Da vi blir pent nødt til å vaske selv. Uff husarbeid tar altfor mye tid.

    6. Fine tips og alt det der, men… Når dere har vaskehjelp så burde det ikke være noe problem! Og hvis dere ikke kan være såpass rause mot hverandre at dere vasker klærne samlet så skjønner jeg ikke helt hvordan dere skal kunne holde sammen lenge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg