Foreldre nekter barna å feire Halloween

Da jeg gikk inn på vg.no i dag, ble jeg møtt av flere artikler, der det ble skrevet om facebookgrupper som ønsket at barn ikke skulle feire Halloween. En av gruppene har over 120’000 medlemmer. De ønsker at man slutter å feire Halloween «fordi det ikke er en norsk tradisjon, og det skaper kjøpepress», også vil de helle at barn skal gå julebukk. 

Jeg kjenner jeg blir rimelig matt. Altså. Hvilket år er det vi lever i? Sist jeg sjekket var det 2016, og ikke 1950. Da jeg var liten var jeg i den første generasjonen som gikk Halloween. Det var ingen som hadde gått julebukk på mange år, og det var for lengst en tradisjon som hadde dødd ut. Halloween kom til Norge, og jeg har elsket det fra første sekund. Tenk; en dag i året kan man kle seg ut som det skumleste man vet om, gå rundt med venner om kvelden, og få godteri. Hvor fantastisk er ikke det? 

Jeg gikk «knask og knep» helt til jeg var 14/15 fordi jeg syntes det var så gøy. Om vi hadde glemt å kjøpe inn veldig mye Halloween stæsj, var det bare å gå i sminkepungen og finne masse svart eyeliner og øyeskygge, og være litt kreative med sminken. Slenge på en topp jeg ikke lengre brukte, og gjøre den ganske skummel. 

Jeg tenkte aldri over at det ikke var en norsk tradisjon, eller at det skapte kjøpepress. Vet du hvem som tenker på sånt? Foreldre som ikke lar barna sine ha det gøy. Skal man seriøst være så gammeldags og redd for nye ting at man ikke skal la barna ha det gøy? Nei vet du hva. Det blir for dumt. Har man lite penger er det faktisk bare å dra på steder som europris eller nille. De har alltid masse billig godteri og kostymer. 

Hvis et argument skal være at man føler på kjøpepress, så er vel kanskje ikke julen noe for deg heller da? Julen er vel den tiden i året der flest bruker mest penger, og der alle kjøper gaver til hverandre. Det er et vanvittig kjøpepress. Men du hører aldri noen sutre over det. Vel, det er fordi julen er koselig. Det vet alle, i alle aldre. Sånn er det med Halloween også. Bare mest for barna da. De får endelig en dag i året der de kan ha det skikkelig gøy, og føle seg litt rampete, uten at de egentlig er det. 

Så foreldre som er imot Halloween, og som mener at vi skal dra frem en gammel tradisjon med å gå julebukk; slutt. Slutt å ødelegg morroa for barna deres, og slutt å klage. Om så folk har lyst til å gå julebukk når den tid kommer, så er det ingenting i veien for at man kan gjøre det. Herregud, det er jo bare å gjøre begge deler. Men ikke ødelegg en så morsom og kul dag for barn som gleder seg skikkelig til å kle seg ut som små hekser og monstre. 

45 kommentarer
    1. Altså Stina eg ser poenget ditt, men er selv i mot Halloween fordi eg føler man går og tigger godteri,

    2. Mine foreldre er i mot Halloween, men de lar meg gå likevel.
      Jeg har et Halloween party av og til, og det har ikke de noe med, fordi det er en dag for barna👍🏻

    3. Jeg er helt enig med deg! Det er så barnslig og idiotisk av foreldre å ødelegge denne tradisjonens morro. OK, så gikk foreldrene våres julebukk når de var små og alle digget det. Men når vi får en morsom tradisjon som sikkert våre barn igjen (kanskje) synes er rar og teit så får vi ikke lov til å gjøre det!!??
      Mine foreldre synes ikke noe om det egentlig men de forstår at det er 2016 og ikke 1950 og lar meg gå Halloween med vennene mine. De kjøper også inne en gooood del godteri til oss og andre barn. Vet ikke om jeg er superheldig med mine foreldre men jeg synes det er rart om andre voksne/foreldre nekter barna sine å gå Halloween.
      Håper du får en fin dag og Halloween og la oss fryde oss over at iallfall meg og deg har kule foreldre😉😉😉
      Klem Kristine 12 år😃😃

    4. Enig mamge i klassen min får ikke lov å gå halloween fordi foreldrene syns det er tigging så nor fe andre sitter å snakker om hbor de skal gå å hba de skal ha på seg sitter fe dær å tenker på hvor utettferfig fet er❤elsker deg❤

    5. Jeg har aldri fått lov å gå knask eller knep, og det gjorde meg absolutt ingenting og gjør forsatt ikke det. Mamma gjorde om dagen til en dag der vi satt inne og spiste snop og gledet oss til å gi ut godteri til de som kom på døren.

    6. Mine foreldre masser på meg om jeg skal gå Halloween. De syntes det er ganske gøy å se osen kostymer andre har. Jeg er helt enig med det du skriver.(-:

    7. helt enig med deg Stina syntes at det er dumt at barn ikke får gå halloween bare på grund av foreldrene sine. ja kanskje de er imot det men at de ødelegger det for barna på gunn av det og hvis de ikke vil ha besøk av barn som går Halloween så kan de slukke utelampa det er et symbol for at de ikke vil ha besøk og da burde ikke barn komme heller. Og julebukk går man ikke og tigger da og. jeg er ikke stor fan av og gå Halloween men det er for jeg syntes det er kleint. Og man må ikke gi godteri heller man kan si man ikke har eller det går an og gi frukt og det gjør naboen min.

    8. Om jeg hadde vært mor hadde jeg vært mer bekymret over å la barnet mitt pga disse klovnene det har vært snakk om i lengre tid. Enig i at det ikke er sunt å la barna gå rundt å tigge godteri, men det er som du sier Stine at dette er en dag i året og som barna burde få oppleve.

    9. Ok nå føler jeg at jeg må kommentere.
      Jeg jobber på Nille og vi har masse halloweenvarer. Jeg får høre nesten daglig av eldre mennesker at halloween er noe tull fordi det ikke er fra Norge. Men da tenker jeg HVA FAEN ER BLACK FRIDAY DA? For da skal de jammen meg handler, ja okei for det er jo en skikkelig norsk tradisjon….
      Og hva med valentine eller jul? Ikke pokker er det fra Norge heller.
      Og jeg vil ikke ha julebukk komme på døren min. I julen vil jeg være med familie, jeg vil ikke at det skal komme unger og synge for meg på den tiden.

    10. Så sant, det du sier! Husker selv da jeg var liten,fikk ikke lov til å gå Halloween. Husker jeg ble veldig lei meg for det, siden alle vennene mine gikk.
      Også hører jeg så mange som sier at det å gå Halloween er bare tigging etter godteri, men julebukk er helt greit!?? Føler det er like mye tigging der, som halloween. Føler det bare blir for dumt..😅

    11. Er veldig enig med deg. Enkelte er ganske redd for forandring, at de mener siden halloween fokuserer på skumle er bare negativt og ondskap… Dessuten synes ihvertfall jg det virker mye bedre med halloween hvor valgmuligheter i det man kan kle seg ut som er mer, enn bare julebukk hvor man kler seg ut som nisser…. Har man lite råd, kan man også lage kostyme selv. Det med å lage kostyme selv er jo noe foreldrene kan gjøre med barna, dermed får de kvalitetstid sammen istedenfor at man bare sitter å ser på tv eller på hvert sitt nettbrett når man er ilag. Samtidig så er det kreativt.

    12. Det er helt sant jeg elsker Halloween og i fjor koste jeg meg på Halloween siden jeg sov over oss en venninne og jeg gikk jule bukk så jeg gjorde begge ting

    13. Jeg er helt enig med deg Stina. Halloween er en av de få dagene i året hvor barna virkelig får hatt det moro. Bare fordi Halloween ikke fantes når foreldrene våre var barn så trenger de ikke å ødlegge for barna

    14. Er enig med deg, jeg syns barna skal få bestemme selv om de vil gå eller ikke. Å det er nå tross alt bare en gang i året 😛 Å det varer ikke mange timene heller 🙂

    15. Det er 3 i klassen min som ikke feirer
      Engelsklæreren min men og vi bare skal gå julebukk😩😩😩😩

    16. Som du sier: Da vi var små og gikk rundt, så tenkte vi jo aldri på hvor denne tradisjonen kommer fra. Jeg mener det må være opp til folk selv å bestemme, men synes det blir for dumt å fullstendig nekte barna sine å delta/være med venner på denne dagen 🙂

    17. Flott innlegg.
      Jeg la ut et innlegg om halloween og julebukk tidligere idag hvor jeg tok opp noe av det du nevner.
      Jeg tilhører den siste julebukk generasjonen. Jeg er født i romjulen og julebukk var en del av bursdagsfeiringen min.
      Men som jeg skrev i bloggen min så kan det hende den generasjonen som vokser opp nå har like fine minne minner om halloween som jeg har av julebukk.
      Jeg mener det er feil når man setter julebukk opp mot Halloween og det blir en enten eller problematikk. Ja takk begge deler til de som vil det 🙂
      Kulturer og tradisjoner endrer seg hele tiden.

    18. At du ikke klarer å forstå det, sier en del om at umodenheten din. Altså, hvor skal man begynne..! Det er ikke rart at du appellerer til barn i 12-års alderen, oss litt mer voksne ser på deg som lite voksen og bloggen din blir derfor uinteressant. Og så skriver du sånne her innlegg i tillegg, sånn at disse 12-åringene går til foreldrene sine og syter og refererer til bloggen din.. Hvor er hjernen din ?!

    19. Sykt bra skrevet,helt enig.
      Det er ikke like mange som går julebukk som før,man man burde la barn få dra på Halloween.Det er jo bare en gang i året og man trenger ikke å kjøpe er dyrt kostyme heller.

    20. Enig altså det er jo like dumt og gå julebukk. Det er egentlig bedre og gå Halloween en julebukk det blir for rart og stå på trappa til folk og synge julesanger altså hva FAEN julebukk gir ikke mening det er en urgammel greie det er nesten ingen som gjør det. Julebukk er bare rart og dumt!

    21. På haloween kommer du på døra å bare tigger etter godteri. Mamma lar meg feire haloowen på fester og sånt men ikke gå knask eller knep! Å før ville eg gå knask eller knep, men nå skjønner eg hvor frekt det egt er! Julebokk er mer hyggelig, du bidrar med en sang for å få godteri, litt mer hyggelig eller hva? Uansett, mAn burde få lov å feire haloween, men ikke gå knask eller knep!!

    22. Det var ingen som sa i mot dem som gikk julebukk, så hvorfor si i mot til folk som vil gå knask eller knep?

    23. Syns du kommer med veldig bastante påstander, uten egentlig å vite helt hva du snakker om. Kanskje ingen av dine venner gikk julebukk, men det var da ikke dødd helt ut.
      Flere foreldre mener også at det er tigging og si “knask eller knep” i forhold til å synge en liten sang og så få frukt eller godteri.

    24. Jeg er helt enig med deg Stina. Og det at det er som om at man tigger etter godteri var ikke en bra unnskyldning! Jeg syntes at barn skal få lov til å gå Halloween . Det liksom bare en dag i året! Og lenge varer det heller ikke. Julebukk er sikkert også gøy men det er kansje dødd ut litt. Jeg mente ikke det for å være slem eller noe. Men jeg skjønner at noen kan like julebukk og noen ikke. Men jeg bare sier jeg kunne ikke vært mer enig med deg Stina❤️ BRA SAGT💕❤️

    25. Både Valentines day og Halloween har nok dessverre fått for stort fotfeste i Norge til at det lar seg stoppe. Men det er no lov til å stritte imot så lenge som mogleg. Eg vil tippe at ein av grunnane til at Halloween har greid å etablere seg i Norge er mangelen på julebukk/nyttårsbukk-tradisjonar i byane. (I tillegg til handelstanden si massive marknadsføring.) For det går no litt ut på det same. Å kle seg ut og få godteri. Og det appelerar no sjølvsagt til barn. Eg har litt sansen for den løysinga som heiter HalloVenn-party. Det er eit nasjonalt fenomen som er eit positivt alternativ til Halloween-feiringa. (HalloVenn har eiga nettside med informasjon.) Lokale organisasjonar og lag kan då gå saman om å arrangere ein HalloVenn-fest, i for eksempel eit idrettshus. Barn og foreldre kan då kle seg ut og samlast til fest. Ein kan då ha forskjellige leikar og aktivitetar der barna kan få godteri for å gjennomføre. Og det er vennskap som står i fokus.

    26. Jeg syntes Halloween er sykt gøy, og det gjør ikke høsten så kjedelig! Om ikke voksne syntes noe om det, ikke åpne døra eller gidd å kjøp inn godteri. Jeg husker da jeg brukte å gå halloween sammen med venninner, ble vi ofte avvist eller fikk ingen svar i det hele tatt, men da vi faktisk fikk godteri var det kjempegøy! Nå i mer voksen alder liker jeg å ha halloweenfest der jeg kan være kreativ med sminke og kostyme, og ikke minst samle en vennegjeng og ha det kjempegøy og faktisk gjøre noe ut av det! Jeg skjønner selv ikke problemet med feiringa, og man trenger da absolutt ikke å kjøpe noe om man ikke vil feire det.

    27. Mamma lar meg ikke gå Halloween hun er i mot det fordi hun er kristen. Det er veldig teit og ikke kunne gå fikk lov i år men kan ikke kle meg ut som noe skummelt💀 Det er veldig kjedelig!
      Har du noen råd Stina?❤️🎃🎃
      PS: jeg er ikke imot Halloween 🎃🎃💀👽👻🕸

    28. Personlig liker jeg ikke Halloween. Jeg synes virkelig ikke det er noe trivelig å tigge hos andre, og komme med “trusler” om man ikke får noe. Om du har så lyst på godteri, gå å kjøp selv isteden for å tigge hos andre.
      Jeg går nå gravid, og skal med glede lære barnet mitt at det ikke er hyggelig å gå rundt å tigge hos andre. Vil han ha godteri, så kjøper jeg det gjerne til han selv.

    29. Jeg er kristen så jeg går ikke Halloween😶Men syntes fortsatt at det er litt barnslig av foreldre å lage en Facebook gruppe om at de syntes det er teit😜Hvis vi bare hadde hatt norske ting her i landet hadde ikke Norge hvert så mye😘

    30. eg går julebokk kvert år og det er kjempegøy. eg har aldri gåt haloween og kommer aldri til og gjøre det heller. men berre sei kva du vill. men ingen på den plassen eg bur går ikkje haloween uansett og eg gjør det ikkje eg heller. men eg sa det ikkje for og vere slemm. like bloggen din

    31. Hei, helt enig med deg. Jeg er 12 år og liker fortsatt å gå Halloween. Vi jentene i klassen har tradisjon å ha en fest hos en av jentene. Det er bare gøy med kostymene og godiset, og de morsomme tingene vi leker/gjør sammen. Vi får alltid sykt sukkerkikk og har det sykt morsomt. Etterpå er det knakk eller knep. Det er jo ikke tigging, og vi sier jo takk om vi får noe. I tillegg til at de har jo forventet å få barn på døra, fordi det har blitt en tradisjon i moderne tid. Mamma liker ikke Halloween så godt, fordi vi bor ganske nærme Norges beste Halloween hus(kåret av NRK) og hun ser alle likene og de skumle greiene. Men hun lar jo oss gå slike vell, og pappa liker det
      Helt enig med deg❤️

    32. Helt ENIG!!!! Jeg har et årlig Halloween party der jeg inviterer masse jenter for å “catche up” litt. Er så koselig med en jentekveld der vi sminker oss til de grader, og selvfølgelig tar oss en liten runde med knask eller knep, haha. Halloween har alltid vært så morsom og koselig for hele familien min:-)

    33. Først må eg si at julebukk absolutt ikke har “dødd ut”. Dessuten så er julebukk er noe helt annet enn halloween. Da kler man seg ut som noe koselig, synger og sprer glede. Halloween er bare en ekkel ting hvor barna egentlig truer om å få snop (knask eller knep).
      Jeg er nå 18 år og synes det er kult å kle seg ut for en halloweenfest, men synest ikke det er noe for små barn som lett kan bli redd.

    34. Det handler litt om hva halloween står for, opprinnelsen, det er kanskje mer det det handler om, ikke kjøpepress.. Kan være jeg tar feil, -men vet i hvert fall mange tenker sånn 🙂

    35. Synes det er unødvendig å være så hard mot foreldre som ikke synes det er greit at EGNE barn feirer halloween. Det er tross alt deres barn og de bestemmer hvordan de ønsker å oppdra deres egne barn.
      Det betyr ikke at de er dårligere foreldre av den grunn, jeg synes heller tvert imot at de er bedre som faktisk tør å stå på egne meninger i et land hvor alle gjør som alle andre gjør…
      Jeg har aldri feiret hverken julebukk eller halloween, men har det fantastisk bra uten disse ”tradisjonene”. Foreldrene mine har heller laget koselige familiekvelder, som jeg setter langt mer pris på den dag i dag! 🙂

    36. Julebukk er definitivt ikke dødd ut. Jeg gikk julebukk til jeg var 12-13. Og vi får enda titalls fler på døra i romjula enn på halloween. Jeg er 18 år gammel og jeg er i mot halloween. Jeg har aldri feiret halloween, ikke fordi foreldrene mine var i mot det, men fordi pappa hadde bursdag den 31. De har oppdratt meg til å forme mine egne meninger og ikke la deres meninger gå ut over hva jeg synes.
      Grunnen til at jeg er i mot halloween er fordi folk ikke vet hva som ligger bak. Det å feire halloween uten å vite historien, er som å feire jul uten å vite at “den måten” vi feirer på er om jesu fødsel.
      Ja, jul som vi kjenner i dag er ikke norsk det heller, lik halloween. Men det kommer fra en norsk tradisjon kallt Yul, eller mittvintersfest.
      Grunnen til at jeg synes julebukk er bedre enn knask eller knep er fordi den ene er “Her er en sang, så får du velge om du vil gi eller ikke” vs “Snop?”
      Greit nok folk trenger ikke rakke ned på folk som vil feire halloween, det gjør jeg absolutt ikke. Jeg synes det er kjempe koselig når barn kommer på døra. Men jeg synes vi hvertfall bør vite historien bak tradisjonen.
      Ha en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg