Dyremishandling?

Helt siden vi fikk Chloe har vi nesten behandlet henne som vår egen lille baby. De første ukene sov vi annenhver av oss i stua sammen med henne, på madrass utenfor buret, så hun skulle bli trygg. Nå som hun har vært her i over 5 uker, sover hun hele natten alene og har blitt så flink!

Noe som vi begynte med nesten med en gang vi fikk henne, var å veie henne. Det er jo utrolig spennende å se hvor mye hun vokser, så vi har veid henne jevnlig siden vi fikk henne. Og herregud som hun vokser! Da vi fikk henne  9. september veide hun litt over en kilo. Allerede den 27 september hadde hun gått opp til 1570 gram, og da vi veide henne i dag veide hun 2150 gram. Så hun har vokst med over en kilo siden vi fikk henne! Ikke rart vi føler vi nesten kan se at hun vokser forran oss.

Jeg har lest litt rundt på nettet at når en valp er 3 måneder (gjelder små raser), er den halvveis i vekstfasen, og man kan doble vekten for å se hva hunden blir i voksen alder. Vel, om det stemmer, blir Chloe som veide ca 2050 gram på 3 månedersdagen sin, litt over 4 kg når hun blir voksen. Så hun blir ikke noen stor hund akkurat. Hehe! Heldigvis blir hun ikke superliten heller, så det er jeg veldig glad for! 

Haha, det ser så komisk ut når vi veier henne. Siden hun er så liten blir badevekta veldig ukorrekt. Så vi har en egen glassbolle vi pleier å sette henne oppi, på toppen av matvekta, for å veie henne. Se så søt da! Selv om det sikkert kommer til å hagle inn “dyremishandling” kommentarer. “Er jo heeeelt forferdelig å veie hunden, det lager jo et kroppspress på den lille uskyldige valpen”. Hahaha!

Er det én ting jeg har merket etter at jeg fikk valp, og har hatt henne en del på bloggen, så er det at det alltid er en haug med personer som mener at alt man gjør er dyremishandling. Til og med her om dagen, da jeg svarte på hvor Chloe sover, og viste frem buret hennes, som er gigantisk til å sove i, mente mange at det var dyremishandling å ha henne i et såååå lite bur. Altså, hun ligger bokstavelig talt der kun når hun sover, og buret er egentlig altfor stort til henne. Så jeg vet ikke helt jeg. Tror nok ikke det er så ille som folk skal ha det til. 

Men, nå begynner jeg i alle fall å få ekstremt mye mer forståelse for mammabloggere. De får sikkert kjeft for alt mellom himmel og jord, og der er de midt oppi bleieskift og ammetåke, med et faktisk barn. Uff! Føler med dere! 

 

 

23 kommentarer
    1. jeg tviler på at noe av det du gjør er dyremishandlig. tror ikke mange egentlig skjønner hvor godt chloe har det hos dere. å hun er så søt<3

    2. Å herregud folk er syke av misunnelse!
      Ikke bry deg om hva folk sier Stina! Dere vet hva som er best for deres hund, og jeg er helt enig i det du skriver! Rart at folk ikke skjønner at man ikke trenger et schäfer bur for en liten hund på under 5kilo..
      Chloe blir bare finere å finere! 💗

    3. hahaha skjønnr hva du mener. Man kan aldri vinner over de som mener alt mulig rart er dyremishandling. Slipper jeg katten min ut på egenhånd er det tydeligvis dyremishandlig, men om jeg bare lar hun være inne er jo det også dyremishandling.. uff folk har mye rart for seg.

    4. Hei❤ dere er flinke med Chloe!😍jeg tror ikke du ville ha gjort noe ubehagelig mot Chloe fordi du er ji så snill❤ jeg vedder på at hun har det like godt som en dronning👍ELSKER BLOGGEN DIN!❤

    5. Et dyr viser sin personlighet utifra hvordan den blir behandlet.hos dere får den så mye kjærlighet og omtanke at de vet å gi tilbake😊folk skal bare henge seg oppi ting og kverulere,men sånne folk skal du ikke ofre en tanke.så lenge dere behandler hunden deres godt,så gi blaffen i dumme kommentarer.klem😊

    6. Man ser hvis det er dyreplageri og jeg ser at chloe ( vet ikke osen det skrives ) ikke har det vondt og det ser ut som om dere gir henne masse kjærlighet.❤️ Veide hunden vår også🐶

    7. Hei😊 valpen vår er noen kg større enn din. Han har et like lite bur som er det han liker best. Han har også et større, det virker han mer utrygg i. Hunder liker en liten hule😊🌸

    8. Det er ikke dyreplageri i det hele tatt å veie hunden sin. Jeg veier selv hunden min for å passe på at hun har bra helse. Syns det er bra dere veier hunden deres! Du virker som en person som er veldig flink med hunder. Håper du ikke tar deg nær av di som kommenterer at “det og det” er dyreplageri. Chloe er forresten sykt søt!😍

    9. Folk skal alltid bry seg med så mye!
      Min lille hund, som jeg trur er blanding mellom Chihuahua og Papillon, veien nøyaktig 4 kilo. Jeg har et bur som ser ut som dem samme størrelsen dere har og det har jeg brukt på henne i voksen alder fordi hu har vært gatehund og aldri lært seg å ikke tisse inne.
      Etter alt av forsøk uten hell kjøpte jeg rett og slett et bur som hu sov i om natten, ellers tisset hu inne både to, tre og fire ganger om natten, og nesten like mange ganger om dagen! Det er ikke greit når bikkja er 4 år liksom (7 år nå). Og når hu hadde lært å ikke tisse inne om natten brukte jeg det faktisk et par timer etter hver tur også for så å lufte henne før hu fikk sove fritt med resten av flokken.
      Jeg ser ikke på meg selv, eller andre som bruker bur av ymse grunner, som dyremishandlere av den grunn. Hvis en hund kun oppholder seg i bur hele dagen og hele natten, uten ordentlige turer, da kan man begynne å diskutere 😉 Jeg syns dere er kjempeflinke jeg og Chloe er jo bare så bedårende <3

    10. Hei Stina 😊 Så herlig hund😍😍
      Ville bare si en ting, leste at noen hadde kommentert at det er dyremishandling å la hunden sove i bur? Til deg/dere som her skrevet det så er ikke det så veldig unormalt å la hunden sove i bur. Det er faktisk veldig normal. For det første så blir det utrolig mye hår, hunder røyter en del for å si det sånn, jeg her to hunder selv og de får heller ikke lov til å sove i senga, de sover i hundesenga vedsiden av sengen.
      Hunden har jo ikke de samme følelsene som det vi mennesker har, hunder vender seg til det eierne ber den gjøre. Så jeg kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at noen har kritisert stakkars Stina som gjør alt riktig!!
      Skaff dere en hund selv så skal dere se hvor mye ansvar det er og la den sove i sengen så skal du nok se hvor mye hundehår det kommer😉
      Syntes du gjør en utrolig bra jobb med lille herlige valpen!
      Jeg håper også at du blir frisk snart sånn at du kan fortsette å blogge så bra som du alltid har gjort 😊 God kveld videre ❤️

    11. Det er en helt normal måte å veie valper/små hunder på 🙂 hadde nettopp et golden-valpekull hjemme og de ble veid i en bakebolle oppå kjøkkenvekta til de bikka 5kg (ikke at det alltid var like lett men). Har også en liten hund som veier akkurat under 5kg som også blir veid på den måten jevnlig med mindre jeg tar ho med til dyrebutikken eller en veterinær.
      Ikke tenk på det 🙂 uansett hva man gjør så finnes det alltid folk som tror de vet bedre eller som bare elsker å diskutere.

    12. Det er helt vanlig at folk som KAN hund er imot bur. Det er helt unødvendig, spesielt hvis man lukker døren. Hun kan da vel bare sove i en vanlig hundeseng?!

    13. Jeg synes det høres ut som at du behandler hunden din akkurat sånn som du skal! Hunder blir trygge av å ha et fast sted å sove, eksempelvis et bur :)) Det eneste jeg er beskymret for er at du tar på hunden din kjoler(?) haha… Jeg synes ikke det ser så behagelig ut for hunden, men det er bare min mening!
      Elsker bloggen din, leser den hver dag<33

    14. Jeg synes også det er supermoro å følge med på hvor mye valpen (mellompuddel) min veier. Hun har allerede sprengt kjøkkenvekt-skalaen (veier vel ca. 4 kg, og med skålen hun står oppi blir det for tungt), så jeg gleder meg til hun skal få 12-ukers vaksinen i morgen og kan veies hos veterinæren!
      Forresten, jeg har selv vært totalt utslitt nå i perioden hvor vi har valp, om valpen sover hele natta hjelper ikke det meg særlig mye når natta slutter kl. 06! ha ha

    15. Uff, ikke bry deg noe særlig om hundepolitiet. Var medlem i en hundegruppe på facebook før, da jeg fikk meg valp. Aldri hatt hund før, så alt jeg gjorde var visst feil og dyremishandling da jeg spurte om tips. Uansett hva du gjør, vil noen alltid peke fingeren på deg. Utrolig trist at det er sånn! Gjør heller det dere føler er rett. Tviler ikke et sekund på at dere er gode ”foreldre” til Chloe 🙂

    16. Herreguuuuuud så dyreplageri, jeg ser at Chloe lider skikkelig oppi den bollen!! Neida haha, folk overdriver så sykt mye, blir helt matt..
      Katten min har også et bur, og hun velger å ligge inne i det bittelille buret sitt fremfor et annet sted i huset. Er nesten umulig å få hun ut derfra når hun først har lagt seg til rette <3

    17. Hundene våres sover alltid i bur om natten, de får også mat der med tanke på at de er så mange. Hundene er trygge der, det legger vi spesielt merke til på nyttårsaften da de helst ligger i buret. Så at noen kan påstå at å ha hund i bur er dyremishandling syns jeg er skrekkelig morsomt. Med mindre hunden står der konstant, vel og merke.

    18. Hvis du synes det blir upresist med å ha henne i en glassbolle, kan du veie deg selv og etter det holder du Chloe, så trekker du bare fra 🙂

    19. Veiing av hunden er veldig lurt å gjøre! Ikke bare så man vet hvor mye man trenger å mate dem, men når man skal til veterinæren og lignende så vil de alltid vite vekten dens. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg