Hva slags liv blir dette??

I går var jeg hos legen. Vi tok ekstremt mange forskjellige prøver, og de testet blant annet for B12-, jern- og vitamin D mangel. De testet også om jeg har lavt stoffskifte, og en haug andre ting. Jeg får resultatene fra prøvene på tirsdag. Så frem til da må jeg bare gå og vente. Vente i en slags rar spenning på å se hva resultatet blir. Har jeg B12 mangel slik som jeg har hatt tidligere, er det enkelt å fikse. Da er det bare å ta B12 sprøyter også blir jeg vanlig igjen.

Men jeg har også en frykt for at det ikke er det som feiler meg. Tenk om det er noe som ikke kan fikses? Tenk om jeg må være sånn her for alltid? Hva gjør jeg da? Hvilket liv kommer jeg til å ha da? Et liv hvor jeg som 23 åring har blitt så dårlig at jeg såvidt klarer å jobbe en time om dagen, og såvidt klarer å gå til postkassen. 

Jeg håper ekstremt på at det er B12 som er nøkkelen til det hele. Jeg hadde mangel på det før jeg flyttet til Oslo for et par år siden, og da ble det fikset opp. Men da jeg flyttet til Oslo fikk jeg en lege, som det frister å skrive navnet på for å legge det ut for alle på nettet hvilken ekstremt dårlig lege hun var. Hun har ødelagt mye for meg.

Hun nektet meg B12 sprøyter, enda jeg hadde store mangler på prøvene. Hun sa bare at jeg skulle spise litt mer kjøtt og ta en B12 vitamin pille om dagen. For dere som ikke har hatt B12 mangler før, så kan jeg informere dere om at hvis man har mangel på dette og man har et vanlig kosthold, så er det fordi kroppen ikke klarer å ta opp B12 i tarmen. Jeg kan spise så mye kjøtt at det tyter ut av ørene mine, og jeg blir fortsatt ikke noe friskere. Det er kun sprøyter som fungerer, men det nektet hun å gi meg. Så siden den gang har jeg egentlig blitt dårligere og dårligere og nå orker jeg nesten ingenting. 

I går kveld dro jeg til tanten min og tok en B12 sprøyte. Så om det er B12 mangel som er problemet, kommer jeg til å kjenne meg mer normal innen torsdag kveld. Herregud som jeg håper på at jeg blir bedre nå.

Det her ble kanskje litt mye medisin snakk. Men jeg vil fortelle dere hvordan ting er nå og være helt åpne med dere. Og jenter: om dere ikke har sjekket dere for B12 mangel, gjør det! Det er så ekstremt mange jenter der ute som får mangel på dette, og ikke vet om det. 

36 kommentarer
    1. Håper inderlig at det er B12 mangel. Men man burde fortsatt ikke ta medisin uten å få beskjed av legen, for om det ikke er den mangelen kan man bli dårlig andre veien..
      For eksempel jern (vet ikke helt om det kan sammenlignes) men jeg var utrolig slapp, klarte nesten ingenting og følte meg konstant sliten. Fikk jerntabletter og følte meg betydelig bedre. Men venninnen min hadde samme symptomer og tenkte at det var jernmangel og kjøpte seg tabletter og tok dem. Hun endte opp med å bli enda mer dårlig, fordi hun fikk for mye jerntilskudd. Jeg hadde pratet med legen og fått beskjed om at jeg måtte ta jerntabletter mens hun ikke. Så det kan dessverre gå begge veier. Men krysser fingrene for at det er det og at du blir bedre innen torsdag kveld.
      Ta det med ro!! Vi forstår at du er dårlig og ikke frisk. DET ER LOV Å VÆRE SYK, selvom man er blogger. Det er menneskelig!!! Ta det med ro, vent på svar også kan vi ønske deg god bedring inntil da!! <3

    2. Åhh, jeg håper du finner ut av dette! Jeg tar også B12 sprøyter, men sliter også med jernlager, så jeg må på sykehuset å ta jerninjeksjoner..
      det blir spennende å høre hva prøvene sier, og “håpe” at det er B12 mangel! Masse god bedring, Stina! Må bare si at du er utrolig dyktig og et godt forbilde❤️

    3. Hei Stina, nå må du ikke ta sorgene på forskudd! Mest sannsynligvis er det bare litt kosthold mangel etc. Jeg kan nesten love deg at det kommer til å bli bedre!

    4. Kan hende du har cøliaki? Jeg var konstant trøtt før, og gledet meg til helgene for å kunne sove, orket ikke å gjøre en dritt. Lykke til på prøvene! Du er en stor inspirasjon for meg<3

    5. Setter så stor pris på at du snakker om B12 mangel, Stina! Er mange som ikke vet at B12 mangel er noe alle kan få, selv se som spiser masse kjøtt og lignende – er selv veganer og det er kjent at de kan ha vanskeligheter med å få i seg B12, noe som jeg har mangel på, men jeg syntes det er viktig å spre infoen om at alle kan få det, ikke bare veggiser og veganere – takk for det 🙂 Håper resultatene fra leger får løst litt for deg 🙂

    6. Håper virkelig du blir bra igjen!! Du fortjener ett bra liv, for en teit lege. All støtte til deg Stina!❤️

    7. Haha herreguud, SLAPP AV! Og hvis det viser seg at du har starten på MS så har du jo den PERFEKTE jobben! Blogge rett fra senga hver dag😂

    8. du vet at du kan ta det i tablettform også? Heter betolvex og fåes på resept av legen. Har hatt B12 mangel flere ganger og det funker fint på meg og varer ganske lenge 🙂

    9. Oi, jeg skjønner deg😥 jeg burde kanskje skjekke det jeg også😱. Stakkar deg,skal du fortsette med youtube og bloggen????😮 jeg håper du fortsetter, du er alt💜💜💖💕 god bedring og lykke til👍

    10. Så trist å høre..:/ er det ME kan det vare 1 år, 4 år, kanskje 16 år? Håper det ikke er så alvorlig):

    11. Jeg vet det ikke er lett, men prøv og ta ting som det kommer. Er ikke fra for helsa og tenke det værste med engang. Man kan aldrig vite hva som skjer i livet, det beste er å prøve og holde seg positiv:) det er absolutt dermt sunneste man kan gjøre. Å frykte en ting , frykter man mye annet.. når man tenker på slikt blir jo man sliten av det også

    12. Hei Stina!❤
      Jeg vil bare si at du er så utrolig stærk som deler dette!❤ Bloggen din er et av de største i Norge, og å dele dette, med SÅ mange mennesker, tror jeg ikke er lett! Så jeg bøyer meg i støvet for deg!❤
      Husk at alle leserene dine stiller opp for deg, å om du tar deg en fridag eller tre, tror jeg de fleste vil forstå!❤ kanskje det ikke vil gjøre det bedre, ved eventuelle mangler, men du vil få deg et par dager fri, hvor du kan tenke på noe annet enn jobb!❤
      Selv er jeg 15 år, og er ikke ekspert på sånn her, men jeg er så ufattelig utmattet pga skole, å helgene så og si hellige for meg!😅
      Iallefall, poenge mitt er: Ta deg fri om du trenger det!❤
      Ha en flott dag videre❤

    13. Får håpe det bare er det som er problemet… Håper virkelig ikke det er noe mer alvorlig som ME eller noe sånt..

    14. Ingrid: Jeg tok gastroskopi i starten av januar, og da sjekket de blant annet for det, og da hadde jeg det ikke. Så er nok ikke det. Men tusen takk for søte ord <3

    15. det heter ANGST. Det at du sliter med blurry uklart syn er et angst symptom. Sliter selv mye med det selv. Blir så klart utrolig sliten av det. Trenger ikke å være deppa eller lei seg for at angst symptomene skal slå til heller. De kan komme bare helt plutselig.

    16. Håper sprøyta snart virker, og at du snart føler deg bedre <3 Når det er sagt, ville jeg byttet lege var jeg deg. Synes det var dårlig av hun å ikke gi deg sprøyte, når det er det eneste som hjelper.. U go girl 😉

    17. Moren min har ME, det er kjempe vanskelig for meg som 15 år har ikke hatt så mange muligheter til delta på så mye pga mamma ikke klarer. Pappa gikk bort i 2005 så det er ikke lett for meg. Mamma har hatt det i 8-9 år nå..håper ikke du har ME )-:

    18. Ikke tenkt det værste! Dette kan som du sier bare være B12 mangel. Vent til du får prøvesvarene også tar du det derifra. Er aldri godt å føle seg sånn, så sender deg en god klem. Jeg ble forresten anbefalt noe som heter Floradix. Den inneholder jern og vitaminene B1, B2, B6, B12 og C. Tror du får kjøpt den på dagligvarebutikken 🙂 Så bruker du det som anvist på pakken! Lykke til videre, dette ordner seg! Stor klem!

    19. Jeg eeeelsker kjøtt, og spiser mye av både det OG egg som det er mye B12 i, men som du sier så har ikke det noe å si hvis kroppen ikke klarer å ta opp den mengden. Så jeg må sprøyte inn B12 injeksjon i rævva hver 3.måned 😉

    20. Jeg er ikke noe lege eller jobber innen helsevesenet, men har litt erfaring fra livet. Kanskje er du utbrent? Det er jo ikke bare fryd og gammen å være blogger, og sikkert enda tøffere for deg som er så langt oppe på topplisten. Uansett, håper du blir bedre!

    21. Vi får håpe at det er så “enkelt” som vitaminmangel, rett og slett fordi det er lett å fikse opp i! Jeg har også vært utrolig mye slapp, energiløs og sliten for tiden, men “dessverre” var det ikke noe i veien med vitaminmangel eller stoffskifte.. Jeg frykter jo selvfølgelig noe verre, men det kan være at man rett og slett trenger en pause, en ferie og virkelig stresse ned! Håper det ordner seg <3

    22. Slik som kommentaren også her viser (Nina Maria sin) så er jeg redd du kanskje kan være utbrent. Har vært det selv, og det tok over 2 år for meg å komme meg ut av det, etter som jeg fortsatt gikk på skolen og ikke fikk tid til å riktig slappe av. Uansett – vi får krysse fingrene for at det ikke er noe alvorlig, eller at det det eventuelt er lar seg lett fikse 🙂 Om det er B12 du mangler kan jeg anbefale deg B-vitaminkompleks. Det tar jeg som vegetarianer, etter som vi lett mangler B12. Hjelper for meg 🙂

    23. Håper og tror det er B12 mangel, men det kan jo være at du har fått et utmattelsessyndrom… Håper ikke du har fått det, søsteren min har det. Uansett, god bedring!<3

    24. Hei jeg tatt blodprøver idag, for å finne ut av hva jeg mangler. Jeg håper og krysser fingrene for at det er B12 eller jern mangel. Er helt grusomt å være så trøtt og slapp. Vil jo bare sove konstant. Gått sånn i 2 uker nå.
      Ellers får du ha god bedring:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg