Bli vegeterianer?

De siste månedene har jeg gjort en del endringer når det kommer til inntaket mitt av kjøtt. Som mange av dere vet er jo ikke akkurat kjøttindustrien den beste for jorda vår, og det er heller ikke alle steder der dyrene har det noe bra. Personlig kunne jeg nok aldri blitt vegeterianer, og jeg tror nok ikke jeg er alene om det.

Dette er rett og slett fordi jeg er for glad i kjøtt, og jeg vet hvor vanskelig det er å være vegetarianer når man skal spise et balansert og sunt kosthold, med nok proteiner. Ja, jeg kunne sikkert fått det til om jeg virkelig ville, og kudos til alle dere der ute som er vegeterianere. Men, istedenfor å kutte ut kjøtt helt, har jeg heller gjort noen endringer, for å minimere inntaket av kjøtt. 

Nå skal ikke jeg prakke dette på dere, og si at nå skal vi kutte ut kjøtt alle sammen. Men, jeg tenkte rett og slett å fortelle dere hvilke forandringer jeg har gjort, og kanskje begynner dere å gjøre noen av disse endringene selv! 


 

– Spis mindre kjøtt – 

Før kunne jeg spise masse kylling, kjøttdeig og biff ganske ofte. Det har jeg kuttet veldig ned på og nå spiser jeg kjøtt kanskje 1 gang om dagen, versus 3 ganger som det var før. Når jeg spiser kjøtt spiser jeg også mindre porsjoner med kjøtt i forhold til hva jeg gjorde før. For å kompensere legger jeg heller til mer grønnsaker på tallerkenen. 

 

– Respekter dyret – 

Å “lage” kjøtt er ikke noe som skjer over natten. Bønder forer opp dyrene over lange tidsperioder, og det er lagt ned ekstremt mye jobb for at man skal fore opp disse dyrene. Derfor syns jeg det er viktig å respektere dyrene såpass at man aldri kjøper mer kjøtt enn man klarer å spise opp. Ikke kjøp så mye at du ender opp med å kaste halvparten.

En bonde har jobbet hardt, og et dyr har gitt livet sitt for at du skal få det kjøttstykket, så ha såpass respekt at du ikke kaster kjøtt. Om du kjøper store pakker kylling for eksempel fordi det er litt billigere, er det mye bedre å fryse litt ned, enn å måtte kaste det som ikke blir spist. Husk også å alltid sjekke hva du har av kjøtt i kjøleskapet før du reiser i butikken, så du ikke kjøper inn noe du allerede har.

– Kjøp norskt kjøtt – 

Personlig velger jeg alltid å kjøpe norskt kjøtt. Jeg vet mye om hvor strenge reglene for dyrevelferd i Norge er, og derfor føler jeg det mye bedre å kjøpe fra Norge, enn å kjøpe noe tilfeldig fra lang som kanskje ikke behandler dyrene like bra. Gilde for eksempel selger kun norskt kjøtt. 

 

Så ja, rett og slett 3 enkle punkter med ting som har gjort at kjøtt inntaket mitt har blitt forminsket. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg redder verden av å gjøre disse endringene. Men kanskje det gjør en forskjell om vi alle blir mer oppmerksomme på hvor mye kjøtt vi spiser og kaster. Er dere ikke enige? 

 

 

Følg meg på instagram  @stinablogg for daglige oppdateringer! 

25 kommentarer
    1. Vil så gjerne bli vegitarianer, jeg var det en stund men alltid når jeg var hos venner hadde de kjøtt :(( altså supper med kjøtt og litt løk og sånt.. Men til 2017 SKAL jeg klare det 🙂 jeg skal bære hele året, helst lengre og 🙂
      Elsker bloggen din Stina, du har gjort meg motivert til å spise sunt og trene, Tror jeg har gått minst 10kg ned!! Ser veldig opp til deg <3

    2. Haha, Jeg Hadde Personlig KANSKJE Klart Det xD PS: Elsker Deg Stina, Håper Jeg Treffer Deg En Gang<3 Min Største Drøm<3 Elsker Deg<3

    3. dyret har ikke dødd for å være på din tallerken. Tviler på at den hadde lyst til å ofre livet sitt for å ligge på din tallerken. Blir teit å skrive. Hvis du ser på dyr som levende vesner som har et ønske, å leve, smaker ikke den burgeren så godt.

    4. Gilde bruker ikke bare norsk kjøtt fra norske dyr. Ganske ofte supplerer eller bruker de kjøtt fra bla Tyskland. Dette står merket på forpakningen
      Ta en titt på forpakningen neste gang, så blir du nok overrasket over hvor lite “norske” dyr du spiser.. Er desverre ikke alle som vet det 😉

    5. Du er redd du ikke skal få i deg nok proteiner? Det er mer proteiner og mindre fett/kalorier i soya vs kjøtt per 100g

    6. Dessverre så følger ikke alle den “strenge” dyrevelferd’s loven. Man burde også styre unna prior produkter fordi de bruker veldig mye antibiotika i forét, også vil jeg oppfordre deg til å slutte å spise kylling fordi den måten de blir behandlet på er helt forferdelig. Håper alle kan innse at kjøtt ikke er så nødvendig som alle skal ha det til, veganere og vegetarianere kan leve like lenge som de som spiser kjøtt, men det er fult forståelig at ikka alle klarer å slutte å spise kjøtt.

    7. Bra du gjør noe for å redusere inntaket ditt av kjøtt. Men det at dyret har dødd for oss er jo bare tull. Dyret ønsker ikke dø. Mennesker har drept dyret for andre mennesker. Prøver å tenke sånn her om jeg får lyst på kjøtt; Er det verdt å drepe ett annet vesen for 10 minutter “glede” i form av en biff feks? Nei, sier jeg til det.

    8. Bra at du kutter ned på kjøtt for det er ikke godt for verken dyrene eller verden. Men må bare informere om at å leve som vegetarianer ikke vil føre med seg problemer for inntak av proteiner. heller vil nokk kroppen din bli sundere da den får i seg mye annet bra. Det er feks ingen som har død av proteinmangel. Tanken er god og det er en start, men det levende pustende vesenet med følelser og en egen personlighet og familie blir ikke mindre død av at du spiser mindre kjøtt. Lykke til med ny diet og husk at vi vegetarianere/veganere ønsker deg hjertelig velkommen dersom du ønsker å kutte ut kjøtt helt en dag! 🙂

    9. Man må ikke bli vegetarianer for å tenke på dyr. Si meg hvor mange sminke produkter har ikke du som blir testa på dyr? Jeg har lest bloggen din lenge og lagt merke til akkurat dette. Alt fra Mac til L’Oréal Paris tester på dyr for eksempel

    10. Synes ikke du burde føle deg så “trygg” ved kjøp av norsk kjøtt heller. Det er også mange steder her i Norge hvor dyremishandling foregår før slakten, ikke bare utenlands. Vi lever i 2016, og tross til dette, synes jeg ikke vi har kommet så veldig langt med tanke på hvordan dyrene flere steder i landet blir behandlet. Synes ikke akkurat du skal spise det norske kjøttet med så veldig mye bedre samvittighet.

    11. Er veldig enig med deg om dette! Kjempebra skrevet! <3
      Men siden du er så flink med trening og slikt, så lurer jeg på om du har noen tips til hvordan jeg kan trene for å få opp kondisjonen en del til høstferien? Siden da skal vi løpe et par kilometer på skolen, og jeg vil bli litt bedre form til da, så jeg lurer på om du har noen tips? 🙂

    12. Hvorfor er du hvit på noen bilder og brun på noen andre? Bruke du forskjellige foundation eller er du bleik uten foundation/pudder?

    13. Køjttindustrien er ikke bra i det hele tatt. 50 milliarder dyr drepes i kjøttindustrien hvert år. Kjøttproduksjon har alvorlige negative konsekvenser for både dyrene, vår egen hele og miljøet.
      Hvorfor tror du ikke at du kan være vegeterianer?
      Er det verdt at 2000 dyr skal drepes hvert sekund for at vi skal ha egg og bacon på tallerkene vårt?
      Jeg er selv 16 år, veganer, har blodprøveresultater uten en eneste mangel og føler meg 100 ganger bedre enn da jeg spiste kjøtt, egg og meieriprodukter.
      Har du noen gang møtt eller hørt om noen som lider av protein mangel?
      Nei, for det fins ikke. Hvis man spiser et variert kosthold og nok kalorier om dagen så får du i deg all den proteinen du trenger.
      Selv de som er vegeterianere gjør ikke så stor forskjell, å egenentlig bidrar de med mer ødeleggelse enn hjelp over tid.
      Hvorfor skal du ikke rakke ned på oss lesere og si at vi skal kutte ut kjøtt?
      Når du har et så stort hav av følgere, med tenåringer som ser opp til deg, så skal du ikke bidra med falsk informasjon. Du har muligheten til å influinsiere dine følger. Tenk hvor stor forskjell det hadde blitt om at du hadde anbefalt et plantebasert kosthold. Når du først har et så stort hav av følgere, hvorfor ikke bruke ?makten? din til noe bra.
      Isteden for å spise ?mindre? kjøtt om dagen, så kan du heller kutte det helt ut. For om at du spiser mindre enn de gjorde før, så hjelper det ikke på lang sikt.
      I Norge så har ikke dyrene det noe bedre enn i andre land. Styleconnection.no har skrevet et innlegg om da hun var på en gård og fikk svar fra norske bønder, så jeg anbefaler deg at du leser det. For til syvende og sist så ender et dødt dyr opp på talleket ditt og akkurat DU bidrar til tortueren.
      Siden du er så opptatt av helse så tenker jeg at du sikkert også vet at kjøtt, egg og kumelk er noen av ledende dødsårsakene i verden.
      Se videoer på youtube, les deg opp på informasjon og revurder måten du tenker på veganisme.

    14. Jeg bor på en gård, og alle i familien min eier en. Alle vi er glade i dyra våre og steller dem, forer dem og passer på at de alltid har det bra. Det handler om enkelte få gårder, de som vil jobbe med dyr er som regel glad i dyra sine og passer på dem.

    15. Jeg er så enig! Kunne aldri klart å bli vegetarianer, men jeg spiser ganske lite kjøtt. Og å respektere dyret er kjempeviktig! Det har tross alt gitt livet sitt, da får vi bruke det vi har fått som resultat så godt vi kan!

    16. Fint innlegg! Liker hvordan du forteller om dette på en voksen måte. Helt sant at det beste man kan gjøre er å kjøpe kjøtt man vet er produsert under strenge regler og slikt. Gilde produserer kun norsk kjøtt ja (også prior som er samme merke bare fjørfe) og er pliktet til å hente kjøtt i hele landet, også de minste gårdene innerst i en fjord eller en fjellbygd. At du oppfordrer til ikke å kaste kjøtt er også veldig bra! Bra inmøegg rett og slett 🙂

    17. Jeg syntes ikke du burde bli vegetarianer. For det første er det kjøtt i mye mer en du tror. For det andre er det mange som lever av å selge kjøtt. Det er i det miste bra at du kjøper norskt kjøtt, da

    18. Kari!
      Det er det dummeste jeg har hørt. “det er kjøtt i mye mer enn du tror” det er kjempe lett å se om det er kjøtt i noe. Kjøtt kan lett erstattes av tofu, bønner eller andre alternativer som smaker akkurat som kjøtt. At mange lever av å selge kjøtt blir også et barnslig argument. Hvis ingen kjøper kjøtt, vil selgeren finne på noe annet og en stor etterspørsel av grønnsaker og frukt vil finne sted så det vil bli mer enn nok av jobber for dem. Hvis folk bare kunne sluttet å se på kjøtt som et produkt, men heller et dyr tror jeg flere folk hadde vært friskere og mer medlidende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg