Derfor er Pokemon Go det beste som har skjedd vår generasjon

Pokemon Go har virkelig tatt verden med storm. Bare siden det ble lansert i starten av juli har det blitt lastet ned over 30 millioner ganger. Så man kan trygt si at dette spillet er populært. Det blir spilt av alt fra “svette” nerdegutter til sminkejenter. Dette spillet er uten tvil noe av det beste som har skjedd vår generasjon, og jeg vil nå forklare hvorfor. 

Det er jo ikke akkurat å stikke under en stol at vår generasjon har blitt ganske ødelagt av gaming. Veldig mange barn og ungdom + voksne, sitter inne forran pcen eller tven, mens de spiller dag ut og dag inn. Jeg kjenner flere personer som spiller så mye at de lett kan sitter 10-12 timer hver dag forran pcen, og det eneste de går vekk fra pcen er for å hente mat eller gå på do. 

Nå er jo det litt ekstreme tilfeller kanskje. Meeeen, det er ikke så langt vekk fra hvordan mange har det. Hvor ofte er det man ser barn faktisk gå ut for å leke lengre? De fleste sitter som regel inne og spiller Minecraft eller scroller igjennom instagram 13421 bilder. 

Men, nå har det kommet en stor forandring. For å kunne spille Pokemon Go er man nødt til å være ute og gå rundt. Desto mer man går desto flere Pokemon fanger man. I tillegg får man egg som klekker når man har gått x antall meter. Dette gjør at desto større spill “nerd” man er, desto mer aktiv blir man. Jeg har hørt om personer som vanligvis nesten aldri beveger seg, men som nå går 20’000-40’000 skritt hver eneste dag, fordi de spiller så mye.

Så dette er uten tvil et fantastisk spill, og fitness app. Men, det er ikke bare en fitness app. Dette spillet gjør at mange også får flere venner. Tidligere sosialiserte “gamere” ved at man snakket via spillet man spilte. Men sjelden møttes man in real life. Nå derimot, gjør Pokemon at mange samles. Dette er fordi de ofte blir satt opp “lures” som tiltrekker masse Pokemons, og dermed går flere spillere til det stedet. I tillegg til at det er forskjellige Pokestop i byene, som man kan få pokeballer og andre ting på. Poenget mitt er; når så mange mennesker trekker sammen til disse stedene er det ofte at man kommer i snakk, og blir venner. 

Selv har jeg ikke spilt spillet mer enn 3 minutter i Roma, da jeg personlig ikke vil bli hekta siden jeg alltid har så mye jobb jeg må gjøre. Men, for noen dager siden var jeg med Per Fredrik og noen kompiser av han ut for å fange Pokemon i Sandefjord. Synet som møtte meg var helt merkelig. Hele parken var stappfull av mennesker som prøvde å fange Pokemon, og fremmede kom lett i snakk fordi man kunne snakke om spillet.

Så ja, det er ingen tvil om at dette spillet kommer til å redde mye av vår generasjon. En generasjon som var truet med overvekt og kom til å få mange sykdommer på grunn av at de satt mye stille. Men nå som dette spillet har kommet blir det totalt endret, og vi får plutselig en generasjon som går ut og beveger seg masse. En stor tommel opp til Pokemon Go! 

30 kommentarer
    1. Skjønner ikke bildene i dette innlegget… Du snakker om pokemon go også har du bilder av deg selv?? Hahahah ler

    2. Utrolig bra skrevet Stina! Er så alt for mange som er veldig negative til dette spillet. Dette hjelper faktisk mennesker å komme i form og komme seg mer ut 🙂

    3. det er sykt tragisk spill… folk har lite og finne på ass… finnes andre måter og komme seg ut på en og sitte på tlf 24/7 tragisk

    4. Bra skrevet 🙂 Men man trenger ikke å gå ute for å spille , man kan spille det på pc også, så opprinnelig er det ikke så veldig bra spill med tanke på fitness å det å komme seg ut 🙂

    5. Enig i mye av det du skriver, men å redde generasjonen vår syns jeg var litt heavy å si! Men men, bra er det at folk kommer seg opp av sofaen eller kontorstolen sin 😀

    6. kjempebra at folk kommer seg ut med det spillet. syntes det var litt nedvergende å si ¨nerdegutter¨, men jeg skjønner poenget… Jeg har lastet ned spillet og er veldig fornøyd! en kjedelig gåtur eller joggetur kan gjøres om mye morsommere ved å bruke appen! Jeg jogger annenhver dag og da bruker jeg appen, for da blir jeg automatisk opptatt med løping OG spillet og blir dermed mye lenger ute på joggetur:-D

    7. Hei Stina!
      Vet du, jeg kunne ikke blitt mer enig med deg! Jeg er egentlig utrolig glad for dette spillet. Størst grunn fordi det har fått storesøsteren min på 25 i mer aktivitet. Hun har ADHD og har alltid hatt problemer med å få seg gode venner osv. I mange år nå har hun mest sitter inne og gamet alene, og de fleste vennene hun hadde var de hun snakket med da hun gamet og som bodde i England. Men nå som dette spillet har kommet så er hun så mye ute på jakt! Hun får mosjon og frisk luft som hun ikke er så vandt med(hun er syltynn btw). Og det beste er at hun har møtt så mange nye folk! Hun har kvittet seg med en utrolig drittsekk hun holdt på med og hun er mye mer glad og positiv enn vanlig! 🙂

    8. At pokemon go er en artig liten app som får noen barndomsdrømmer til å gå i oppfyllelse er det ingen tvil om, men påstandene dine er grunnløse og naive. Hvis du ønsker å kommentere sider ved samfunnet på den måten det virker som du prøver på med dette innlegget så vil jeg anbefale deg å lese deg opp litt. Les litt mer om helse og aktivitetsnivåer, matproduksjon, samfunnsøkonomi, sosiologi og sosialantropologi, og generelt sett verdensbildet.
      Likevel, mener du det du påstår i dette blogginnlegget så er det i og for seg spennende, men jeg er ikke enig.

    9. Dessverre synes jeg ikke noe om dette spillet. Jeg har ikke interesse for pokemon. Men folk får gjøre som de vil 😊 Men personlig synes jeg at man BURDE klare å komme seg ut uten å være avhengig av et spill.. Når man er ute skal man se seg om å oppleve det rundt seg Ikke gå med nesa trøkt ned i mobilen.Som vi ikke gjør det nok fra før 😊

    10. Er veldig enig i det du sier, men samtidig veldig kjipt at vår generasjon ikke kommer seg ut med mindre man tar med seg spillet ut..

    11. Syntes det er kjempe flott det du skriver Stina! Er helt supert at det har kommet et spill som for folk til å komme seg ut samtidig som du får trening og har det gøy. Jeg slet med å komme meg ut fordi jeg syntes det å gå turer var kjedelig, men nå kan man gjøre noe gøy ut av en gåtur.

    12. jeg synes at innleggene dine er skrevet som artikler og ikke blogginnlegg.. Engsng i blant skriver du rett fra hjertet.. Ellers er alt skrevet som en eller annen artikkel som man feks finner på toppgirl.. I forhold til andre bloggere som skriver fra “hjertet” sitt så synes jeg bloggen din egentlig bare er mange artikler på en nettside.. kan du ikke skrive litt mer personlige innlegg ?? det er mye mer interessant enn feks at du skriver om trender som feks contouring og lifehacks.. (Dette er ikke hate / mobbing, men konstruktiv kritikk)

    13. Jeg er både enig og uenig med deg! Mange er ute og går mer enn de ville ha gjort ellers, som er veldig bra. Likevel er det også mange som setter seg i bilene sine og blir sittende med motoren gående i mange timer ved et pokéstopp, gjerne også midt på natten. Her i byen har naboer måttet ringe politi fordi det har stått utrolig mange biler med motoren på utenfor leilighetene deres midt på natten. I tillegg var det utrolig trist å gå gjennom byen i dag når alle hadde ansiktene sine klistret til skjermene, og å måtte gå slalåm gjennom folk for ikke å krasje i dem. Det har etter min mening gått for langt.

    14. Når du sier “de lett kan sitter 10-12 timer hver dag forran pcen, og det eneste de går vekk fra pcen er for å hente mat eller gå på do” beskriver du meg perfekt! Jente 19 år.

    15. Dette er supert!folk kommer ut og får luktet den nydelige duften av naturen,men stirrer de ikke bre på telefonen og går?det er super fint at folk kommer seg opp, men hvorfor i alle dager er vitsi med det når man bare stirrer på en skjerm og går? Og foresten jeg tror at alle dere som har kommentert og likt dette innlegget har glemt at vi “nerder” har også den frihet til å ta våre egende valg!
      ps. Jeg kan si det at det er mye Støre sjangser for at man blir påkjørt!

    16. At folk kommer seg ut er bare bra! Men hallo! At flere og flere blir mer avhengig av telefonen er vel ikke akkurat bra, vi i vår genrasjon bruker telefonen altfor mye i fra før. Man ser folk overalt som går og går, å bare glaner ned på tlf sin. Folk går glipp av de store øyeblikkene pga detta jævla spillet. Oppslukt av å kaste ball på en pokemon. Det å si at det er det beste som har skjedd vår genrasjon er litt for overplatisk å si.

    17. Eniig! Blir faktisk glad på andres vegne når jeg ser hvor mye de går/har gått ned i vekt etter at de startet med Pokemon Go, og da mener de overvektige altså. Siden Pokemon Go ble lansert i Norge har søskenbarnet mitt allerede gått litt over 4 mil, det er ganske mye bare på grunn av ett spill. 😛

    18. Jeg er så enig når de andre kommentarene sier att man trykker nesa i en telefon skjerm så er det ikke akkurat slik telefonen direr når det kommer en pòkemon og dermed kan man ha tlf i lomma og jeg trener friidrett men jeg kommer meg uansett mye mere ut nå etter jeg fikk pòkemon go så alt i alt elsker jeg dette blogg innlegget og alle andre blogginnlegg du lager👍🏻👌🏻

    19. Er du særiøs nå? Redde vår generasjon?
      Anbefaler deg til neste gang å lese deg litt opp, for tviler sterkt på at du egentlig veit hva du snakker om. Dette blir for dumt. Ps: jeg spyr forøverig av PG.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg